RallyBaron  Samppasport

745 GL -91 D24T ja oli GL -90

  • 71 Vastauksia
  • 26172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #30 : 22.01.2014, 00:16:41 »
Vetää kyllä sanattomaksi nää sun touhuilut.  S*
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #31 : 22.01.2014, 20:01:56 »
Nii onko näissä muuta kuin :idiot2: ;D

Eilen korvasin kumimutkan putkella. Ois tehtävä jyrkempi vielä, ottaa kiinni konepellin äänieristeeseen. Tuossa se. Nyt kun vois edes vähän koettaa tapahtuuko pellin alla mitään, on tiet pääosin jäässä liiskautuneen pakkaslumen seurauksena. Mutta noin muuten se on täysin eri moottori, paljon miellyttävämpi ajaa sekä huomattavasti hiljaisempi samalla putkistolla :P

Alkuviikolle sovin alustavasti penkkiajan ja varasin muutoskatsastuksen ensi viikon perjantaille. Ennen penkkiä vaihdan isommat suuttimet, jos löydän yhden puuttuvan ja koetan passailla immun putken koon sopivaksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Pumpe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 161
  • Ilo alkaa kilosta.
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #32 : 24.01.2014, 01:34:21 »
Eipä oo joka kylällä tuplaturbo seiskakanttia  :D

On varmaan mukava ajaa tuo moottori, kuinkas alhaalta rupee vetämään kunnolla?
S80 D5
740 "T6"

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #33 : 25.01.2014, 00:20:47 »
Jostain syystä samaa on sanottu muutamasta muustakin kone & kori yhdistelmästä :)

Ei ole täälläpäin kuin pääosin jäisiä teitä, huono yrittää oikein minkäänlaista reilua kiihdytystä. 1600-1700rpm kohilla ollaan paineilla sen mukaan mitä vakiosta turbon ahtomittarista pystyy toteamaan ja parempaa vetoa alkaa tulemaan 2000rpm jälkeen. Mutta isompia kierroksia ei voi käyttää em. syystä ja suuttimetkin loppuvat kesken toistaiseksi. Käyttömukavuutta tuo reippaasti verrattuna aiempaan.

Päivällä kerkesin käydä mittauttamassa päästöt, eipä niissä mitä. Jatkomuhvien vuoto näkyy hieman kohonneena happena. Töiden jälkeen vaihdoin tankkipumpun viimeinkin. Ollut pimeänä vain koko omistusajan ja toiminta alkanut olemaan heikkoa 25l kohilla. Pientä hikoilua on paluulinjan läpiviennin juuressa, vaatii operointia tuonnempana. Siihen perään imuroin koko auton, kontin paneelien altakin koska auki olivat. Pääsin myös toteamaan, että lämppärinhana on jälleen rikki :buck2: Pesin konehuoneesta ja päältä, alustasta huuhtelin paineella irtokurat. Luukkujen välit vielä hinkkasin puhtaaksi ja jo näyttää fiksummalta. Maalipinta on aika piesty, konepellissä ja katossa pinttymää, ovien alareunoissa pintaruostetta ja takaluukussa siellä täällä hapettumaa. Tietää joskus tulevaisuudessa pientä pintaremonttia.

Tänään homma jatkuu ainakin etulattioiden ja vasemman akkukotelonreunan hitsauksella sekä sisustan putsauksella.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #34 : 26.01.2014, 01:22:36 »
Paikot ois tehty toistaiseksi ja maalattu. Yksi lisäpaikka aiempien lisäksi tuli kun aikani ruostetta päältä pois hakattuani sain tehtyä vasemman etureaktiotangon takakiinnikkeen viereen reiän. Akkukotelon sivun normaalia laajempi mädännäisyys selittyy joskus tehdyllä kolarikorjauksella. Korjauspeltien pistehitsisaumojen välit jääneet huonommalle suojaukselle. Oikealla oli alimmainen äänieriste märkä, liekö tullut jostain läpiviennistä tai tuulilasin välistä vettä pesiessä. Laskin kuitenkin tuulilasilistan väliin suoraan paineella. Vasemmalla runkopalkin saumakohta pyöräkotelossa etupalkin etupuolella on vähän heikossa kunnossa. Näkyy jotenkuten akkukotelonpaikasta otetussa kuvassa. Varmaan vielä viikolla laikattava auki ja tehtävä pala. Jos meinaa monivuotiseksi, pitää puhalluttaa varsinkin etupäästä ja vaihtaa syylärinpalkki. Kokonaisuudessaan jossain vaiheessa voi käydä niin, että siirrän tekniikan parempaan koriin. Tuossa on ympäriinsä kaikkea pientä laittoa.
Kuvat täällä.

Kyljet ja takaluukun hankasin cleanerilla läpeensä ja vahalla perään. Puskurit, listat, kahvat ja peilit bumper carella. Kai siihen jotain eroa tuli aiempaan verrattuna. Konepeltiä ja kattoa ei viitsinyt enää käsin hangata, vaatii järeämpää käsittelyä.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:51:34 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #35 : 26.01.2014, 14:16:01 »
Terve.

On kyllä makealla tekniikalla, odotellaan innolla kuulumisia kulkupuolesta :P

Tuosta veden tulosta oikeaan jalkatilaan. Itsellä tuli tulipellistä sisään missä on ilmastoinninputkien läpivienti ohjaamon puolelle. Eli tsekkaa toi ilmastoinnin peitelätkä
tuosta tulipellistä, tuo lätkä joka on suoraan ylöspäin. Varmaan tuo lätkä on varmempi mitä ilmastoidun läpivienti.

Toinen paikka on rintapellin alla, tulee lämppärin puhaltimen ilmanoton kautta sisään. tuo rintapellin tiiviste kuivahtaa ajanmyötä kovaksi ja se päästää sitten lasilta valuvat
vedet suoraan tuonne lämppäriin. Varsinkin autoa pestessä. Itse tein sinne ohkasesta muovista ohjurin joka ohjaa veden pois puhaltimelta.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #36 : 28.01.2014, 21:45:19 »
Onhan siellä mahdollisia vuotokohtia, alkuperäisiä ja jälkikäteen tehtyjä.

Eilen laitoin orkkisflektin syyläriin omalla releellään ja otin ohjauksen sulakerasialta jonne jätin johdot valmiiksi odottamaan. Otin orkkis ahtomittarin pois mittaristosta ja laitoin astekollisen mittarin. Siirsin seosmittarin toisen keskisuulakkeen reikään ja ahtomittarin siihen viereen. Ei tarttis tehdä niille kuin siisti pintalevy. Kotona vaihdoin boostilta tulleet T6 suuttimet(omista joskus aikanaan ostetuista on yksi hukassa) ja aloitin E85 sekoittelun. Tänään vaihdoin lämppärinvesihanat numero 4 ja 5. Neljäs teki samat kuin ensimmäinen eli laski suoraan rungon välistä nesteet ulos. Viides on toistaiseksi osoittautunut kelvolliseksi. Sen kohdalla testasin jo konehuoneenpuolella suoraan letkunpäihin ettei lorottaisi lattialle lisää jos niikseen tulee. Varmuuden varalle tilattiin kaksi jos tuliskin huono :D Melkosta kuraa. Alkuperäistäkään ei enää ole saatavilla, hinta olisi ollut 87e.

Paisarinkorkin ympärillä näkyi aiemmin kosteutta ja se poistui korkinvaihdolla. Kertaalleen siirsin paisarin alaletkun klemmariakin, mutta vielä kastuu letku. Lie auennut lähdön muovi saumastaan. Pientä pihinää kuuluu ajossa ja tuon muovisen bypassin ominaisuuteen näköjään kuuluu se, että on isolla alipaineella hieman auki. Testasin hyllyssä ollutta uutta ja se teki saman. Vaihdettava toisenlaiseen jottei mene oravat sun muut sisään ja saa suhinat pois.

Tällä hetkellä tankissa on E85:ttä 75-80% ja pitojakin tiessä sopivissa paikoissa. Turhan pitkään pyrkii ruisku pitämään AFR 14.7-15 tuntumassa paineilla. Ahtaa nyt mittarin mukaan 0,6bar ja pitää vielä sielläkin em. seosta. Vasta joskus 5000rpm jälkeen rikastaa reilusti, paineesta riippumatta. Vaikka suuttimet ovat puolet isommat tuntuu silti ettei enempää voi suhteessa laittaa E85:ttä tankkiin koska paineilla pyrkii liian laihalle. Suurempi E85 suhde toimii alipainealueella ja jonnekin 0,3bar asti ok. Siitä ylöspäin suurempi bensamäärä puolestaan ois parempi. Kai tää menee siihen, että teen toiseen boksiin megan sisälle ja pidän alkuperäiset himmelit käyttövalmiina. Voi tarvittaessa heittää suoriltaan vakioboksin takaisin jos tarvii.
« Viimeksi muokattu: 28.01.2014, 21:47:14 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #37 : 30.01.2014, 00:25:07 »
Nyt ei voi enää ruiskun piikkiin laittaa tuota seosheittelyä paineilla. Tulipahan aamulla vasta mieleen, että joko suuttimet loppuu tai sitten pumput ei jaksa työntää tarpeeksi. Hommasin halpis K-jet pumpun ja hetken taistelin sen kanssa kun ei meinannut banjoliitokset millään tiivistyä. Lopputulos seoksen suhteen plusmiinus nolla ja pumppu pitää samanlaista pientä ratinaa kuin vanhakin. Oisko tankkipumppu vaan väsy. Seuraavaksi sen tilalle 12mm putki ja sitten katellaan suuttimia tai nostan bensanpainetta enshätään. Laskennallisesti suuttimet alkavat E85 kanssa hyvin siinä rajoilla olemaan kuitenkin jo.

Ensipenkitys tehtiin illalla ja sen perusteella lukemat on ihan sillä seinällä. 0,3bar paineella(0,4 menee laihalle jo) 241hv @ 5619rpm ja 311Nm @ 5423rpm. E85:ttä arviolta 60-65%. Siinä lappu kuvattuna kun ei jaksanut skanneria kaivella esiin. Ylin vääntö, keskellä teho ja alin ahtopaine millibareina. Aaltoilu johtuu lambdakorjauksesta?

Koska teho oli hyvin B204GT:n sallimaa suurinta mahdollista, ei tarvinnut juurikaan säädellä jotta sai leimalle kelpaavan tehon :) Nyt kun pystyi kunnolla seuraamaan seoksen kulkua, niin lambdasäätö taitaa tippua pois 4200-4300rpm paikkeilla ja siirrytään paremmin ahdettuun sopivalle seokselle.

Edit:
Tynkävideo vedosta: http://youtu.be/b6GSqhoBeUo
Ei ole pakokaasuimuriakaan putkenpäässä kiinni, voi jotain päätellä miten kovat äänet putkisto antaa.
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:51:52 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #38 : 31.01.2014, 23:03:25 »
Eilen ja tänä aamuna -25 pakkasta, hyvin lähti noin 80% E85 seoksella tulille kakomatta. Ainoastaan heti käynnistyksen jälkeen nopeasti kaasua antaessa menee laihan puolelle.

Eilen illalla kävin vähän viimesiä läpi katsastusta varten. Laitoin uuden äänimerkin ja johdonpäät sekä kattelin takajarrut läpi, koska sinne en ole vielä puuttunut. Vasemmalla käsijarrulinkku oli väärinpäin -> ei juuri mitään tehoa ja oikealla ~pari vuotta vanhasta satulasta sisempi mäntä jumissa. Se herkistyi pienellä jumpalla.

Aamulla muutos- ja vuosikatsastus oli aikalailla läpihuutojuttu. Haaleasta oikean takaparkki/jarruvalonkuvusta moitti suullisesti ja etuletkut "ens kerraksi sit". Letkuja en viitsinyt vielä vaihtaa, koska muutoksia tulee kunhan budjetti on taas kunnossa sitä varten. Ja valon värin vaihto oli melkein parin minuutin homma kun suhaisin polttimoon punaista väriä korjaamaan tilanteen :P Tänään vaihdoin paisarin, nyt oli kuivaa joka paikasta ympäriltä kotiin tullessa. Perään laitoin Spartan Lockerin joka aiemmassa kimppatilauksessa tuli hommattua. Samalla voitelin takapyöränlaakerit. Kulkee lukon myötä taas paljon vakaammin erinäisissä tilanteissa :)
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa dumppi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 374
  • Volvolandia...fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #39 : 31.01.2014, 23:35:03 »
kulkupuoli huomattu tänään. ei oikein huoltoautolla meinannu pysyä perässä :2funny:. ja takavalo näyttää pinkille :nohnoh
-Team Karvavako Racing-     Puhemies

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #40 : 31.01.2014, 23:59:44 »
ja takavalo näyttää pinkille :nohnoh
Tuskin niin pinkiltä kuin aiemmin ::) Parkilla kuitenkin normaali.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #41 : 02.02.2014, 17:43:48 »


Ei kait mulla muuta tällä kertaa. Lievästi sävyeroa paisareissa :D
« Viimeksi muokattu: 26.08.2017, 14:52:05 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Konefriikki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 297
  • www.vrcf.fi
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #42 : 02.02.2014, 19:21:15 »
Kaunista S*

Volvo 240DL -85 B200K+M45

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #43 : 07.02.2014, 22:56:22 »
Tiistaina maalasin osan ahtolinjoista mattamustalla. Tuli heti paljon siivomman näköinen konehuone. Alapoikkituen tein keskiviikkona tähän samalla tavalla kuin hopeaan 745:een eli 960 tuesta. Vähän rälläkkää, putken päiden litistelyä, kaksi uutta pultinreikää ja pari pientä hitsisaumaa. Tänään otin tankkipumpun pois ja tein uudet linjat vanhaan anturipakettiin. Lähtö 12mm, paluu 8mm hapokkaalla.
Pelkällä E85:llä ei jaksa näköjään jäädä -7 kylmäkäynnistyksestä käyntiin suoriltaan vaan pitää kaasulla herkutella ja on hieman kantikkaampi toiminnaltaankin. 7-10% bensamäärällä toimii nätisti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7586
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 745 GL -90
« Vastaus #44 : 15.02.2014, 20:18:38 »
Talvimiittireissu heitetty, kulutus noin 94% E85 seoksella tasan 12l/100km. Vielä kun saisi lisää ennakkoa karttoihin.
Tomppade huomasi sivusuunnasta konehuoneeseen katsomalla, että apulaitehihnasta oli lähtenyt pala irti. Paluumatkalla Hämeenlinnan Motonetista uusi ja NBM:n kanssa pikku kikkailulla paikoilleen. Irrottamisen jälkeen näkyi yhdellä kohtaa lähteneen selkämyksestäkin siivu pois. Käytettyhän se oli jo, mutta ehjäksi olin toteavinani laittaessa. 100km/h jälkeen tuli tuulilasin vasemman sivun alareunasta tuulensuhinaa, vissiin lasi irronnut liimauksesta tms. Tiivistettävä se, lasi vaihdettava joskus kumminkin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

RallyBaron  Samppasport