Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kirjoittaminen foorumille

  • 96 Vastauksia
  • 29098 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Kirjoittaminen foorumille
« : 07.11.2013, 06:24:14 »
Voi olla että on turha aihe mutta mulla pistää silmään pahasti noi kirjotusvirheet. Välillä on todella vaikee saada selkoo mitä toinen tarkottaa kun kirjaimet on sekasin ja puuttuu jopa osa kirjaimista.

Ei se nyt voi olla niin vaikeeta kirjottaa oikein ja ymmärrettävästi. Tiedän, olen vähän tarkka näissä kielioppiasioissa, koska olen lukenu muutakin kun Aku Ankkaa.

V70 TDI

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #1 : 07.11.2013, 07:17:34 »
Itse en vähästä pärähdä, koska muuta en ole lukenut kuin Aku Ankkaa. Mutta välillä ottaa pattiin kun täytyy teksti lukea neljätoista kertaa putkeen että saa edes jotain selkoa.  :idiot2: Ei paljoa vaadi selkeä teksti saada aikaan  ;)
Volvoilusta parantunut

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #2 : 07.11.2013, 07:42:35 »
eniten v*tuttaa muun muassa se kun kaikki kirjoitetaan yhteen pötköön isolla alkukirjaimella ei osata aloittaa piste ja pilkku on ihan vieraita keksintöjä jne kyllä te tiedätte mistä mä puhun.

ISOT alkukirjaimet opetetaan jo ala-asteella. Silti kukaan ei osaa niitä käyttää.

Yhdyssanat opetetaan jo ala-asteella, niitä ei osaa sekään vähäinen kasti käyttää. Siitä mulla leikkaa kiinni ja pahoin. Muiden tekstin lukemisessa mikään muu ei v*tuta niin kovaa kuin failatut yhdys_sanat.

Ja yksinkertaisesti kirjoitusvirheet.

Lepo.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #3 : 07.11.2013, 07:58:27 »
Tälläkin foorumilla on reilu 12 tuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. En tarkkaa tilastoa tiedä, monellako prosentilla suomalaisista on luki- ja kirjoitushäiriö. Jos luku olisi vaikkapa 5% niin tällekkin foorumille mahtuu 600 henkeä jolla on kyseinen vika. Niin ja sille ei oikein itse voi mitään. Toisin kun turhasta valittamiselle.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4093
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #4 : 07.11.2013, 08:19:46 »
Tälläkin foorumilla on reilu 12 tuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. En tarkkaa tilastoa tiedä, monellako prosentilla suomalaisista on luki- ja kirjoitushäiriö. Jos luku olisi vaikkapa 5% niin tällekkin foorumille mahtuu 600 henkeä jolla on kyseinen vika. Niin ja sille ei oikein itse voi mitään. Toisin kun turhasta valittamiselle.

Aika tyhjentävästi sanottu. Itse osaan kyllä omasta mielestäni jonkin verran kirjoittaa, mutta kyllä niitä virheitä syntyy meille kaikille. Yleensä se johtuu suunnattomasta innostuksesta ja sen aiheuttamasta helkutinmoisesta kiireestä saada äänensä kuuluviin ;)
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #5 : 07.11.2013, 08:34:52 »
Voi olla että on turha aihe mutta mulla pistää silmään pahasti noi kirjotusvirheet. Välillä on todella vaikee saada selkoo mitä toinen tarkottaa kun kirjaimet on sekasin ja puuttuu jopa osa kirjaimista.

Ei se nyt voi olla niin vaikeeta kirjottaa oikein ja ymmärrettävästi. Tiedän, olen vähän tarkka näissä kielioppiasioissa, koska olen lukenu muutakin kun Aku Ankkaa.

Mua ei kielioppivirheet haittaa niinkään, koska tiedostan Ribben kirjoituksen asiat. Samoin, osa käyttää foorumia esim. älypuhelimella, ja siinä on entistä suurempi kynnys joko vähän osua sivuun tai siihen että puhelin älykkäänä laitteena ihan itse osaa korjata sanan toiseksi. Enemmän mua täällä ahdistaa ne ihmiset, jotka tahallisesti provoaa, ärsyttää, pätee ja vittuilee muille käyttäjille, eivätkä kykene näkemään asiasta kuin sen yhden ainoan puolen.

Toki, jos moisista seikoista ärsyyntyy valtavasti, täytynee todeta, että aika hyvin on kaikenkaikkiaan pullat uunissa  ::)
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa Kivinjuh

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #6 : 07.11.2013, 08:39:10 »
Tälläkin foorumilla on reilu 12 tuhatta rekisteröitynyttä käyttäjää. En tarkkaa tilastoa tiedä, monellako prosentilla suomalaisista on luki- ja kirjoitushäiriö. Jos luku olisi vaikkapa 5% niin tällekkin foorumille mahtuu 600 henkeä jolla on kyseinen vika. Niin ja sille ei oikein itse voi mitään. Toisin kun turhasta valittamiselle.
Aivan oikein, O0 olen elämäni varrella saanut paljon oppia kaverilta jolla no kyseinen häiriö. Kaveri on toiminut mekaanikkona ralliautoilun parissa, tietää todella paljon,ja on valmis neuvomaan aina. :) Volvo on ollut aina hänen automerkkinsä, pv:llä aloittanut ja tällä hetkellä allaan on S80. Ikää kaverilla lähes 65 vuotta, kokemusta siis kertynyt paljon. Kirjoittaminen ei vaan ole hänen vahva puolensa,mutta pystyy varmasti antamaan hyviä neuvoja. Aina ei ole siis kyse tyhmyydestä jos tulee virheitä tekstiin. :-[ PS. Koitetaan kestää toisiamme. ;)
Nyt XC70 D5 -06,+Esikoisen 850 sedan-95,kuopuksen 850 sedan-95 Joskus ollut 760GLE-86,960stw-95 V70-97,S80 T5-00, 242 R-sport-78, Amazon-70.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #7 : 07.11.2013, 09:09:05 »
tokihanniitävirheitäsattuukaikillemuttakuneiedesy ritetä,.!? ::)
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #8 : 07.11.2013, 09:16:54 »
tokihanniitävirheitäsattuukaikillemuttakuneiedesyritetä,.!? ::)

Just tää on mun pointti.

Täydet sympatiat tottakai häiriöisille, he eivät asialle voi mitään.

Komppaan myös hyvin suuresti desire.n näkemystä. Puhut täyttä asiaa.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #9 : 07.11.2013, 09:18:10 »
Ymmärrän kyllä aloittajan huolen siitä, että selkeä kirjoitusasu auttaa saamaan paremmin selvää mitä tarkoitetaan. Väärinkäsitykset lisääntyvät jos tekstiä on vaikea tulkita. Olisi hyvä, että mahdollisimman moni kirjoittaja panostaisi hieman siihen, miten asiansa tuo esille. Sekä kirjoitusasu että myös tyyli millä kirjoitetaan. Pienet kielioppi- ja pilkkuvirheet sen sijaan ovat aika toissijaisia tässä asiassa.

Toki ymmärrän myös sen, mitä Ribbe toi esille. Kirjallisen tekstin tuottaminen vaan on vaikeampaa toisille, syitä on monia. Liiallisella pilkunviilauksella kieliasun kanssa varmasti säikäytämme joitain käyttäjiä pois, joilla voisi olla paljonkin annettavaa. Sellaisia mistä Kivinjuh kertoi ylempänä.

PS. Aku Ankan kieliasu on erinomaista ja myös useaan kertaan palkittua ja huomioitua. Aku Ankan toimitus tekee erinomaista työtä suomen kielen eteen.

PPS. Koska aloittaja itse toi esiin huolensa kieliasusta, haluaisin kiinnittää huomion seuraaviin seikkoihin:

Voi olla että on turha aihe, mutta mulla minulla pistää silmään pahasti noi nuo kirjoitusvirheet. Välillä on todella vaikee vaikea saada selkoo selkoa mitä toinen tarkottaa, kun kirjaimet on ovat sekasin ja puuttuu jopa osa kirjaimista.

Ei se nyt voi olla niin vaikeeta vaikeata kirjottaa kirjoittaa oikein ja ymmärrettävästi. Tiedän, olen vähän tarkka näissä kielioppiasioissa, koska olen lukenut muutakin kun Aku Ankkaa.

PPPS. Nämä pikku korjaukset eivät tosin mitenkään lisänneet tekstin ymmärrettävyyttä. Asia tuli selväksi vaillinaisella kieliasullakin. Itsekin kirjoitan ns. huolittelematonta tekstiä yleensä tänne. Halusin vain osoittaa, että mihin tämä johtaisi jos liikaa nipotetaan asiasta.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 09:20:06 kirjoittanut Taavi.H »
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12500
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #10 : 07.11.2013, 09:20:47 »
PPS. Koska aloittaja itse toi esiin huolensa kieliasusta, haluaisin kiinnittää huomion seuraaviin seikkoihin:

PPPS. Nämä pikku korjaukset eivät tosin mitenkään lisänneet tekstin ymmärrettävyyttä. Asia tuli selväksi vaillinaisella kieliasullakin. Itsekin kirjoitan ns. huolittelematonta tekstiä yleensä tänne. Halusin vain osoittaa, että mihin tämä johtaisi jos liikaa nipotetaan asiasta.
Kiitos Taavi että otit tämän esille, itse en kehdannut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #11 : 07.11.2013, 10:26:32 »
Pienet kielioppi- ja pilkkuvirheet sen sijaan ovat aika toissijaisia tässä asiassa.

Äidinkieli ei koskaan ole ollut vahvinta alaani. Siksi mainitsemiasi virheitä löytyy varmasti jokaisesta postauksestani. Toivottavasti se ei häiritse valtaväestöä.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Paikalla Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #12 : 07.11.2013, 10:41:39 »
Äidinkieli ei koskaan ole ollut vahvinta alaani. Siksi mainitsemiasi virheitä löytyy varmasti jokaisesta postauksestani. Toivottavasti se ei häiritse valtaväestöä.  :)

+1
Ei vaan opetettu koulussa kunnolla kielioppia, vaikka sanoin että en ymmärrä ja kysyin lisäopetusta, no eihän sitä tullu. Kokeiden numerot vaihteli 4-7 välillä.
No huutoahan siitä tuli kotona..
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #13 : 07.11.2013, 10:45:40 »
Foorumille kirjoittelee myös paljon henkilöitä, joiden äidinkieli ei ole suomi. Äidinkielenään ruotsia puhuvia varmaan suurin osa, mutta mukana on ainakin pari henkilöä, joiden äidinkieli on viittomakieli. Lisäksi uskoisin, että myös muita kieliä äidinkielenään puhuvia löytyy ainakin jokusia.

Mutta kuten tässä on jo useammankin toimesta todettu, kaikkien kannattaisi se pieni panostus kirjoituksensa esillepanoon tehdä. Ettei tulisi näitä tällaisia:

Lainaus
moi mun v70 tekee sellaista juttua että sammuu eikä lähe käyntiin oon jäänyt tielle nyt se jäi pihaan menin autolla töihin en oo lukenu koodeja tai mikähän vois olla vikana voisko joku auttaa mua nyt heti mullon kauhea kiire tän kanssa terv taavi

Tuohon on aika vaikea kenenkään vastata mitään ennen kuin on kysytty nippu lisäkysymyksiä. Saattaa jäädä kirjoittajan toivoma nopea vastaus haaveeksi.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa VT86

  • Hallituksen varapj
  • Administrator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3195
  • Accidental Motorsport - Koska voin
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #14 : 07.11.2013, 10:55:32 »
Voi olla että on turha aihe, mutta mulla minulla pistää silmään pahasti noi nuo kirjoitusvirheet. Välillä on todella vaikee vaikea saada selkoo selkoa mitä toinen tarkottaa, kun kirjaimet on ovat sekasin ja puuttuu jopa osa kirjaimista.

Ei se nyt voi olla niin vaikeeta vaikeata kirjottaa kirjoittaa oikein ja ymmärrettävästi. Tiedän, olen vähän tarkka näissä kielioppiasioissa, koska olen lukenut muutakin kun Aku Ankkaa.

PS. Aku Ankan kieliasu on erinomaista ja myös useaan kertaan palkittua ja huomioitua. Aku Ankan toimitus tekee erinomaista työtä suomen kielen eteen.

PPS. Koska aloittaja itse toi esiin huolensa kieliasusta, haluaisin kiinnittää huomion seuraaviin seikkoihin:

PPPS. Nämä pikku korjaukset eivät tosin mitenkään lisänneet tekstin ymmärrettävyyttä. Asia tuli selväksi vaillinaisella kieliasullakin. Itsekin kirjoitan ns. huolittelematonta tekstiä yleensä tänne. Halusin vain osoittaa, että mihin tämä johtaisi jos liikaa nipotetaan asiasta.


Itseäni jäi vaivaamaan kauheasti nyt tuo kun sanan käyttö. Onko tässä tapauksessa kyse aika- tai syysuhteesta /1/ vai vertailusta. Jos Aku Ankkaa pidetään vertailuna pitäisi mielestäni käyttää kuin sanaa. Menee nyt varmasti yöunet kun joudun moista pähkäilemään.


/1/ Viittaus kielikello.fi


ps. Itse en osaa todellakaan kirjoittaa jonka huomaa tuosta ylempää jo. Jos vaikka keskityttäisiin olennaisiin asioihin foorumilla ja osalla joiden teksti saattaa olla hieman vaikealukuista voi olla jokin muu äidinkielenään kuin suomi. Kannattaa ottaa huomioon. Ja aloittajalle sanoisin siivoa ensin oma puhe ja vastaustapasi ja keskity sitten vasta pilkkujen viilailuun.

MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v + 306Gti-6 +V60 '14.5 => Mondeo 4x4 '18 => Octavia RS 4x4 '19
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR+Solifer SM+Suzuki GT125 + BMW F900R '22

Miksi? - Koska voin!

 

Samppasport  Futurez