Samppasport  Futurez

Ei minkäänlaista elämää ilmastoinnissa.. (VIKA LÖYTYNYT!!) 940 -98 CLASSIC

  • 72 Vastauksia
  • 25159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mikä tuo mötikkä on...?



Mittaa tuosta vielä puna-musta johto, että siihen tulee akkujännite.
Jos akkujännite tulee, varmista vielä, että se tulee myös silloin, kun liittimet on paikallaan, auto käynnissä ja ilmastointi kytkettynä päälle

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi

Mittaa tuosta vielä puna-musta johto, että siihen tulee akkujännite.
Jos akkujännite tulee, varmista vielä, että se tulee myös silloin, kun liittimet on paikallaan, auto käynnissä ja ilmastointi kytkettynä päälle
Mittaus suoritettu annetun ohjeen mukaan ja jännite tulee...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4111
Onneksi en ole oikein sinut tuon sähköpuolen kans., mutta mutta seurailin tarpeeksi johtoja ja tulin siihen tulokseen että kuvan boksilta lähtee puna/vihree johto joka menee sitten rintapellin läpi aina kuivaimen liittimelle asti... mutta "virtoja" ei tuohon ko.johdon (puna/vihreä) kantaan tule  vaikka kuinka ilmastoinnin nappia painelee... Mikä tuo mötikkä on...?



Sitten., osti jo hätäpäissäni "uuden" käytetyn lämmönsäätöpaneelin mutta yllätys yllätys., ilmastoinnin napin symboli onkin erilainen kun tuossa paikallaan olevassa., eli paikallaan olevassa paneelissa napin symbooli on ns.hile/tähti ja tuossa "uuden" napissa lukee ac off... onkohan näiden nappien toimintaperiaate molemmissa sama eli nappi ylhäällä ilmastointi on POIS PÄÄLTÄ?
Nyt pätkähti mieleeni: mulla oli yhdessä tuo "power stage" tms. mikäv*ttuliekkää rikki niin ei muuten toiminut ilmastointi siinä, ehjä käytetty ja alkoi tulemaan kylmää.
Jos mahdollista niin kokeile vaikka käytettyä ennenkuin tilaat uuden, tais olla jonkun matkaa yli satasen osa..

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Nyt pätkähti mieleeni: mulla oli yhdessä tuo "power stage" tms. mikäv*ttuliekkää rikki niin ei muuten toiminut ilmastointi siinä, ehjä käytetty ja alkoi tulemaan kylmää.
Jos mahdollista niin kokeile vaikka käytettyä ennenkuin tilaat uuden, tais olla jonkun matkaa yli satasen osa..

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=49723.0

 ;)
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Mittaus suoritettu annetun ohjeen mukaan ja jännite tulee...

Ok, eli releen käämille pitäisi tulla jännite

Jos mittaat vielä
puna-musta  <-> Ruskea väliltä, kun kun liitin on kytkettynä ja ilmastointi päälle kytkettynä
Pitäisi tuloksen olla akkujännite

Jos näin on, niin vihereä-punaisessa pitäisi olla maata vasten mitattuna akkujännite, koska näin ei ole, etkä kuule napsahdusta releestä, niin sittenhän voisi tuon kuvan mustan palikan avata ja katsoa sisälle, kun se rikki kerta on.
Jos tuuri käy, niin sisällä näyttää siltä, että näppärä teeseitse mies virittelee sen kuntoon parilla  normi releillä...  joskaan itse en kyllä yleensä sellaista suosittele, mutta mahdollistahan se on silti

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Jos mittaat vielä
puna-musta  <-> Ruskea väliltä, kun kun liitin on kytkettynä ja ilmastointi päälle kytkettynä
Pitäisi tuloksen olla akkujännite

Nastojen väliltä mitattuna EI TULE akkujännite...  vain joku 0.05V...  ???
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6585
  • 1% Hybridi
Nastojen väliltä mitattuna EI TULE akkujännite...  vain joku 0.05V...  ???

Hapettuma edellisessä liitinpisteesä ? Itse mittaisin seuraavaksi molemmat liittimet maata ( - napaa ) vastaan. Varma negatiivinen nasta ohmi-alueella auton maatoituspistettä tai akun miinusnapaan kertoo miinus navan jatkuvuuden.

Plus nasta ja akunnavan -  väli volttimittaus alueella kertoo plussa johdon jatkuvuuden.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Hapettuma edellisessä liitinpisteesä ? Itse mittaisin seuraavaksi molemmat liittimet maata ( - napaa ) vastaan. Varma negatiivinen nasta ohmi-alueella auton maatoituspistettä tai akun miinusnapaan kertoo miinus navan jatkuvuuden.

Noilla ohjeilla elämää johtojen päistä...

Tuo releboksi oli muutaman päivän siellä rtv-asentajan luona (tässä viestiketjussa mukana löytyneen kytkentäkaavion kans.) Viallisia komponentteja ei ollut löytynyt., ainut että tuo rele on jäänyt testaamatta.. (olisi kuulema pitänyt irroittaa "aluslevystä" testausta varten ja olin jo boksia hakemassa kun tuli viesti että boksi on nodettavissa).. Jaahas., mitä sitä seuraavaksi? Vai olisiko ollut niin huono tuuri että juuri tuo rele olis kaput...?
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kytkentäkaavion mukaan releen pystyy testaamaan suoraan johdoista, koska käämin ja kärkien molemmat päät tulee liittimille.

Voisit vaikka mitata laite irroitettuna sieltä laitteen liittimistä käämin vastuksen yleismittarin vastusmittauksella, mittaa liittimien 1 ja 5 väliltä
Eli sieltä mihin kytketään puna-musta ja ruskea johto.
Releiden käämien vastukset pyörii yleensä sielä 80-100ohm tuntumassa, vähän riippuen releestä.

sitä relettä voisi myös koittaa kytkeä  niiden 1 ja 5 nastojen kautta, eli yköseen + ja vitoseen -
Jos rele naksuu, niin nastaan 2 voisi kyteä muutaman amppeerin kuormaa (esim H7 lamppu  toinen liitin kakkoseen ja toinen maahan.)

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Lainaus
sitä relettä voisi myös koittaa kytkeä  niiden 1 ja 5 nastojen kautta, eli yköseen + ja vitoseen -
Jos rele naksuu, niin nastaan 2 voisi kyteä muutaman amppeerin kuormaa (esim H7 lamppu  toinen liitin kakkoseen ja toinen maahan.)

Rele naksahtaa ja lamppukin palaa eli rele on ok...? Mutta minne jää nyt ohjaus..  ???

Mietin tuossa sellaista olematonta asiaa että miten tuohon järjestelmään on saatu silloin pari viikkoa sitten se kylmäaine kun kompurahan  EI OLE pyörinyt edes silloin... Siellä pajalla jossa käytin autoa niin kylmäkoneen käyttöohjeissa sanottiin että jos autossa ei ole kun yksi liitin auto oltava käynnissä, puhallin täysillä, lämpöhana kylmällä ja ilmastointi kytkettynä.. Ei se varmaan hirveesti auta jos nappi pohjassa  ja kompura ei tosiaan pyöri...  :idiot2:
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Kyllä se kylmäaine sinne menee, vaikka kompura ei pyöri, sillä kompuran käynnistämisellä varmistetaan se, että kylmäaine jakautuu täyttövaiheessa tasaisesti järjestelmään, eikä nesteytyneenä kompressoriin.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Yritin etsiä tuota kytkentäkaaviota nestistä, löysin vm. 1995 940:n kaavion, jossa oli tuo sama kaavio, mikä tänne on linkitetty.
Löysin 1998 960:n kaavion myös, mutta se ei vastannut tuota..  mutta ei varmaan kai kuulukkaan, ehkä.. kun noi johdot kaikki näyttää pitävän paikkaansa, niin pitää sitten paikkansa tuo kaaviokin kokonaisuudessaan.



Mitäpä jos tarkastaisit vaikka ilmastoinnin säätöpanelilta maadoitukset,  iroita liitin, kytke se edellisessä mittauksessa käyttämäsi lamppu liittimen navan 3 ja 21 väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok kytke lamppu navan 4 ja 21  väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok.
noiden 3 ja 4 liittimen johtojen pitäisi olla valkoinen-mustalla raidalla,  nro 21 pitäisi olla punainen-mustalla raidalla


Voithan kytkeä tonne mustan laatikon ruskean johdon tilalle maadoittavan katkaisijan ja saat sillä kompuran käyntiin :D

Ainiin, voisit ilmastointipanelin takaa liitin irroitettuna kytkeä johtosarjan puolelta nastan 9 maihin ja kuunnella, että naksahtaako mustanlaatikon rele, jos naksahtaa, niin silloin tuo releen ohjausjohto on kunnossa välillä ilmastoinni paneli  -> musta laatikko
« Viimeksi muokattu: 14.06.2014, 12:29:08 kirjoittanut (Miksu) »

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Ja ootko muuten tehnyt semmoista perusjuttua kuin katsonut vikakoodit? Tosin, vakavat viathan se ilmottaa kysymättäkin.

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Ja ootko muuten tehnyt semmoista perusjuttua kuin katsonut vikakoodit? Tosin, vakavat viathan se ilmottaa kysymättäkin.
Viime vuoden lopullahan tämä antoi sellaisen koodin kun 1-2-1... (tuosta ilmastoinnista luettuna..)

Ja tuolla oli myös juttua siitä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=41242.0

Mietin itsekki että pystyyköhän tuolla nyt sitten olemaan mitään yhteyttä tähän ongelmaan...
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

Poissa MK-73

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 766
  • www.vrcf.fi
Lainaus
Mitäpä jos tarkastaisit vaikka ilmastoinnin säätöpanelilta maadoitukset,  iroita liitin, kytke se edellisessä mittauksessa käyttämäsi lamppu liittimen navan 3 ja 21 väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok kytke lamppu navan 4 ja 21  väliin, jos lamppu syttyy, maa on ok.
noiden 3 ja 4 liittimen johtojen pitäisi olla valkoinen-mustalla raidalla,  nro 21 pitäisi olla punainen-mustalla raidalla

Kummastakin koetettuna lamppu palaa.

Lainaus
Ainiin, voisit ilmastointipanelin takaa liitin irroitettuna kytkeä johtosarjan puolelta nastan 9 maihin ja kuunnella, että naksahtaako mustanlaatikon rele, jos naksahtaa, niin silloin tuo releen ohjausjohto on kunnossa välillä ilmastoinni paneli  -> musta laatikko

Rele naksahtaa ja samalla kuului naksaus myös konehuoneen puolelta.
Pihasta löytyy: 760 B230FT+AW71 -89,  V70R -03 sekä S80 D5 -12

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo