Futurez  Kulkukoira

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426763 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #60 : 27.09.2014, 20:47:49 »
Kiva ero tossa JuhaU ja Tonin käppyröissä...

Toisessa 1000rpm vetoalue ja toisessa 3000rpm  :o

Automaatilla saa aina penkissä vähän temppuilla, että saa jotain järkevää käppyrää ulos.
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa Toni

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1118
  • Still running with LH2.4
    • Tonin Volvosivut
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #61 : 27.09.2014, 21:07:30 »
.
« Viimeksi muokattu: 19.02.2015, 20:13:19 kirjoittanut Toni »
142-74 B230FB Turbo, 945 Classic 531/16T/AW71L, 945 Classic 531/20T/M90, 945-96 D24TIC ZF (2+3 paku), 945-96 D24TIC M90 (2h paku), http://volvo.tonit.org. Myynnissä LH2.4 Virilastuja, OBD-lukijoita.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #62 : 27.09.2014, 21:12:26 »
KIITOS "mikan"!!!

Tää LH:n säätelymahdollisuus on ollu mulle täysin pimennossa. Tää homma tulee sopiin mun tulevaan moottori projektiin kun sialle ottatukka.

Hienoa on että alkuperäisiä komponentteja voi käyttää sellaisenaan, XDF-pohjia löytyy helposti ja suoraan "numeroiden mukaan", sekä homman yksinkertaisuus esim mun tapauksessa kun muutokset tulevat jäämään suhteellisen pieniksi myös mekaanisten osien suhteen.

Aivan loistavaa tietotaidon jakamista  O0


Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #63 : 27.09.2014, 21:23:06 »
Mulla on ollu omassa autossa kiinni hx40superi 12,16,18,20# T3 jaetuilla pakopesillä sekä 60,64,68mm pakosiivillä ja 60 sekä 66mm kompurasiivillä joten jonkin näköstä faktaa löytyy tuosta ahtimesta. :) Nykynen ahdin on 66mm billet kompuralla ja 68mm pakosiipi 20# T3 pakopesällä jotka vanhasta H1E holsusta(vastaava ku hx40).

Toi 60mm superin siipihän on vaan superiksi nimetty 7-lapanen 60/86mm siipi. Garretin GTX ahtimista aika vastaava ku perinteinen superi on GTX3582R 62/62mm siivillä.
Kaverin esco cossussa oli aiemmin hx40superi ja vaihto ton garretin sen tilalle. Ainoa ero oli että 0.5bar tuli aiemmin mutta maksimiväännön ja tehon kierrosluku oli identtinen.
Kuulalaakerista oli siis se hyöty että paine tulee jouhevammin mutta käyrän muodossa ei muuten eroa. :)
Kaikissa moottoreissa ei myös tuo pieni ero heräämisessä ole niin radikaali kuin toisessa.

Ainakin selvä ero oli moottorin käytöksessä kun vertasi omaa moottoria jossa oli hx40super 14# kun vertaa moottoriin, johon sama kanteni meni ja jossa oli vanha hx40 muistaakseni samankokoisella turbiinipesällä.

Nämä ovat kuitenkin omia kliinisiä tutkimuksia.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 21:25:34 kirjoittanut Hegeh »
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #64 : 27.09.2014, 21:24:07 »
Tuossa on ihan hyvä kuitenkin huomioida kivikautisen holsetin hx40sen vaikutus. Vaikka ei uskois niin se superin profiilikin tekee ihmeitä. Kuulalaakeroitu saman kokoluokan GTX Garretti ois kova sana ja näyttää varsinkin vääntökäppyrä hiukan fiksummalta. Oliko nuo koneet muutoin vakioita mm kanavat ja nokka-akseli?

Ainakin omassa esimerkissä kyllä 3500rpm - 6800rpm oli hyvin voimaa ja pentaesimerkissä vielä 300rpm enemmän kohtuen iskusta ja heräämisestä.

Toi 1.2bar vs 2.0bar kyllä vähän hämää. Eikös noi suht samankokosia ahtimia ole?  :o
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #65 : 27.09.2014, 21:26:58 »
Automaatilla saa aina penkissä vähän temppuilla, että saa jotain järkevää käppyrää ulos.

Aivan, en hoksannut. Hölmö minä.  :facepalm:
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #66 : 27.09.2014, 21:29:44 »
Toi 1.2bar vs 2.0bar kyllä vähän hämää. Eikös noi suht samankokosia ahtimia ole?  :o
Kerroin sen minkä verran oli käytössä ja minkä verran oli penkkitulos. Tähän mennessä ko penkki on antanut luotettavia tuloksia. Voihan olla, että lh taikoi "riittävästi" ennakkoa. En lähde sitä spekuloimaan. Nokka ja ehkäpä (?) Kannen merkityskin on suht iso.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #67 : 28.09.2014, 22:50:31 »
https://www.youtube.com/watch?v=7vmRMGd9u60

Tuosta videosta vielä sen verran, että temppu on tehty FBGA emuloiden sitä siemensin orkkis-prosaria ja hemmon nimi taisi olla Jersey tms.

Mutta itsessään LH ei suoraan moista temppuilua anna tehdä, koska siihen ei ole olemassa käyttöliitäntää tuolla tavalla.

LH kaikesta huolimatta tekee juurikin noita temppuja prossunsa sisällä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #68 : 30.09.2014, 00:19:30 »
Huomion arvoisena sellainen juttu, että kun puhutaan sitten niistä kunnolla yli 500 hevosvoimaisista vinokoneista, niin ne ei toimivana todellakaan ole läpihuutojuttu edes vaikka alla olisi Boschin Motorsport ECU... Siinä on käytännössä paljon muutakin hommaa, kuin moottorinohjaus lukuina.

Tämän voi todeta ihan menemällä seuraamaan mitä kiihdytyskisojen varikoilla tapahtuu; kisoissa hajoaa kamppeet tuon tuosta vaikka siellä on sponsorirahaa käytössä ja ammatti-ihmiset säätämässä laitteita.

300 heppasesta vinokoneesta on pitkä matka viiteensataan ja viidestäsadasta oikeasti esim. 800 hevosvoimaiseen tie on helvetin pitkä, jos sillä autolla on tarkoitus oikeasti ajaa liimaradalla lätty pohjasa kilpaa, eikä vaan räppäillä sunnuntaiajoja omaksi iloksi sillointällöin, koneen nähdessä täystehojen käyttöä todella harvoin. Silloin sitä säätämisen helppouttakin alkaa arvostamaan, jos siellä varikolla täytyy hakea niitä säätöjä jatkuvasti kohdilleen jne...

Käyttötarkoitus ratkaisee, mutta osa täällä tuntuu heittelevän näitä lukuja ilmaan, ihan kuin joku 500-700 heppanen vinokone syntyisi sormia napsauttamalla. Tai toki se voi syntyä, mutta siinä on se jännä homma että sitten kun sillä oikeasti ajetaan niin se saattaa särkyä hyvin nopeasti, kun niitä muuttujia on reaalimaailmassa aika paljon ja tekniset ratkaisut on jo ihan muuta kuin "betonoitu lohko ja 16 venttiilinen hattu", vaikka joku Adeenin konekin esim. saattaa päällepäin siltä näyttää, on siellä paljon sitä työtä tehty että se paketti toimii. Tuossa esimerkiksi vilahtaa varikkotouhua kohtalaisen paljon pihalle puskevasta vinokoneesta 0:45 alkaen http://www.youtube.com/watch?v=_kgGZqbgYYo Ookoo tuossa on kyllä vähän enemmän kun se 500 hevosvoimaa... ;)
« Viimeksi muokattu: 30.09.2014, 00:32:47 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #69 : 01.10.2014, 00:26:51 »
Huomion arvoisena sellainen juttu, että kun puhutaan sitten niistä kunnolla yli 500 hevosvoimaisista vinokoneista, niin ne ei toimivana todellakaan ole läpihuutojuttu edes vaikka alla olisi Boschin Motorsport ECU... Siinä on käytännössä paljon muutakin hommaa, kuin moottorinohjaus lukuina.

Niin...

Minähän vain totesin, ettein 500hv ole mahdoton LH2.4/EZK:lle ohjauksen puolesta.
Ja käytännössä tätä liki ovat muutamat foorumilaisetkin päässeet.

Mekaaniseen puolen tarpeisiin en ottanut mitään kantaa missään vaiheessa, kuin siltä osin, että se on omakohtaisesti hyppy suureen tuntemattomaan, kuten LH:n säätämisen aloittaminen.

Hyviä mielikuvia käytännön mekaanisen rakentamisen asiasta minulla on, muttei suoraa käytännön kokemusta, koska tehokkain lastuttamani auto on vain 788hv tehoon pystynyt lotus-omega.

Tämän voi todeta ihan menemällä seuraamaan mitä kiihdytyskisojen varikoilla tapahtuu; kisoissa hajoaa kamppeet tuon tuosta vaikka siellä on sponsorirahaa käytössä ja ammatti-ihmiset säätämässä laitteita.

Käyty.....

Säätäminen onkin sitten juttu, jota en sattuneesta syystä kommentoi.   :-[

300 heppasesta vinokoneesta on pitkä matka viiteensataan ja viidestäsadasta oikeasti esim. 800 hevosvoimaiseen tie on helvetin pitkä, jos sillä autolla on tarkoitus oikeasti ajaa liimaradalla lätty pohjasa kilpaa, eikä vaan räppäillä sunnuntaiajoja omaksi iloksi sillointällöin, koneen nähdessä täystehojen käyttöä todella harvoin. Silloin sitä säätämisen helppouttakin alkaa arvostamaan, jos siellä varikolla täytyy hakea niitä säätöjä jatkuvasti kohdilleen jne...

Neliön sääntö, joka on minulle erittäin tuttu työnikin vuoksi.
Tänään viimeksi työssäni näin sawolaisten super-sankareiden kunnollisen esiintymisen. Ja tämä oli puhtaasti "säätämisen" tulosta (lue suunnittelun)!   :-[
Asenne diplomi-insinöörillä oli "kyllähän minä...".   No, Wituiksmen ja uusiksmen!   :'(
Tulos täydellisen epä-kelpo, joten hylkäsin tuloksen tylysti ISOILLA moitteilla. :facepalm:

Käyttötarkoitus ratkaisee, mutta osa täällä tuntuu heittelevän näitä lukuja ilmaan, ihan kuin joku 500-700 heppanen vinokone syntyisi sormia napsauttamalla. Tai toki se voi syntyä, mutta siinä on se jännä homma että sitten kun sillä oikeasti ajetaan niin se saattaa särkyä hyvin nopeasti, kun niitä muuttujia on reaalimaailmassa aika paljon ja tekniset ratkaisut on jo ihan muuta kuin "betonoitu lohko ja 16 venttiilinen hattu", vaikka joku Adeenin konekin esim. saattaa päällepäin siltä näyttää, on siellä paljon sitä työtä tehty että se paketti toimii.

Minähän en muuta väittänyt, kuin sen, että LH:lla ja EZK:lla saa irti sen +500hv. :juhau:

Ja tästä vastaan-inttäjät eivät edes tunne LH/EZK-komboa tarpeeksi hyvin tai edes olisivat itse säätäneet sitä/perehtyneet sen sielun elämään lainkaan omakätisesti.  :buck2:

Se, myönnettäköön, että olen persoonana ja myös LH-säätöhörhönä poliittisesti epäkorrekti mutta minua se ei kiinnosta pätkääkään!

Tuossa esimerkiksi vilahtaa varikkotouhua kohtalaisen paljon pihalle puskevasta vinokoneesta 0:45 alkaen http://www.youtube.com/watch?v=_kgGZqbgYYo Ookoo tuossa on kyllä vähän enemmän kun se 500 hevosvoimaa... ;)

Wiinaa! Säädettytm Winokone ja ahtoja!  :smitten:

Vai oliko se sittenkin pelkkä bensakone?   :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #70 : 01.10.2014, 16:25:24 »
Metanolilla liikkuu Pär Erikssonin C70. :P
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #71 : 01.10.2014, 17:19:52 »
Metanolilla liikkuu Pär Erikssonin C70. :P

Tämä sisälsi Üllatys!   :D

Wiinaa sekin!  S*

Tosin juomakelvotonta, joten tyydyn etanoliin!  :smitten:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #72 : 01.10.2014, 20:56:06 »
Tosin juomakelvotonta, joten tyydyn etanoliin!  :smitten:
oli sitten e85 tai Metanoli, kumpaakaan en menisi juomaan <Kippis> ;D
Säädähän konttis kulkemaan metanolilla ja lh:lla niin kukaan ei voi kiistää että oot tehny jotain uutta :D
« Viimeksi muokattu: 01.10.2014, 20:57:59 kirjoittanut lakeshead »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #73 : 01.10.2014, 22:00:54 »
oli sitten e85 tai Metanoli, kumpaakaan en menisi juomaan <Kippis> ;D
Säädähän konttis kulkemaan metanolilla ja lh:lla niin kukaan ei voi kiistää että oot tehny jotain uutta :D

Etanolia (E100 eli Etax A tms.) voi juoda, muttei RE85:sta tai metanolia missään tapauksessa....   :hello:

Homma minulle tynnyrillinen tai pari sitä, niin teen tempun!
Samalla on esissä ahtojen raju lasku, sillä suuttimet eivät metanolilla piisaa niinkään pitkälle kuin ne nyt riittävät!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #74 : 01.10.2014, 22:07:55 »
Etanolia (E100 eli Etax A tms.) voi juoda, muttei RE85:sta tai metanolia missään tapauksessa....   :hello:

Homma minulle tynnyrillinen tai pari sitä, niin teen tempun!
Samalla on esissä ahtojen raju lasku, sillä suuttimet eivät metanolilla piisaa niinkään pitkälle kuin ne nyt riittävät!
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/metanoli-10-l#spas
noin 0,4e/l kalliimpaa kun V-Poverty :)
Paljonko tarttet? ::)

 

Elekma  Autoracing