RallyBaron  Samppasport

joutokäyntiventiili rikki(kö) ?

  • 36 Vastauksia
  • 10267 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #15 : 03.01.2015, 17:38:37 »
Mikä on lh???
Hommasin käytetyn läpääkotelon anturin vai mikä se nyt oli?

Niin tyhjä käynti toimii, mutta ei poistu millään suojakoodi.... eli pysäyttääkierrokset 1500rpm.... otettu akulta piuhat ja käytetty yhessä ja testeriä kokeiltu nollata (pitämällä 6sek pohjassa)

LH on moottorin ohjainlaite eli ECU, joka hoitaa polttoainepuolen, tyhjäkäynnin säädön yms. EZK hoita sitten kipinän.

Kaasuläpän asentotunnistin siis?

Suojakoodilla tarkoittanet vikakoodia? Jos vikakoodi tulee, niin jotain on vialla piuhoissa tms.
Vikakoodi nollataan FAQ:n ohjeen mukaan, eikä akun irroituksella tms.

Mitä tarkoitat tyhjäkäynnin toimimisella ja sillä, että pysäyttää kierrokset 1500rpm? Normaali tyhjäkäynti lämpimällä on 750rpm.

Mitä tarkoitat otettu piuhat akulta?  Siis minne ja miksi?

Missään vaiheessa et ole kertonut moottorisi tyyppiä?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #16 : 03.01.2015, 17:53:21 »
Plussa ja miinus piuha irroitettu akulta ja annettu olla....
Moottori on b200f moottori

Elikkä kun käynnistän auton niin nyt toimii tyhjäkäynti normaalisti. Mutta kun kokeilen painaa kaasua niin siinävaiheessa kun kierrokset menee 1500rpm, niin kone itse tiputtaa kierrokset alemmas...

Mikä on fag:ohje ja mistä sen löytäää?????


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #17 : 03.01.2015, 18:33:43 »
Plussa ja miinus piuha irroitettu akulta ja annettu olla....
Moottori on b200f moottori

Elikkä kun käynnistän auton niin nyt toimii tyhjäkäynti normaalisti. Mutta kun kokeilen painaa kaasua niin siinävaiheessa kun kierrokset menee 1500rpm, niin kone itse tiputtaa kierrokset alemmas...

Eli tyhjäkäynti on normaalia startin jälkeen mutta jos hipaisetkin kaasua, kone jää korkeammille kierroksille?

Jos näin, niin vika on kaasuläpän ja asentokytkimen säädöissä.


Mikä on fag:ohje ja mistä sen löytäää?????

FaQ, eikä faG!    :2funny:

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=48.0

Tuolta löytyy kaikenlaista usein kysyttyä (FAQ).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #18 : 03.01.2015, 19:10:46 »
Ei jää kierrokset korkeammalle vaan joku sähkö osa lie estää nostamasta kierroksia... olen saanut itsediagnoosin nollattua ja näyttää 1-1-1 eli ei vikaa. Sitten starttaan jakäy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos polkasen kaasua niin suojakoodi tulee päälle eikä kierrokset nouse yli 1500rpm MÄNÖÖ HERRMO

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #19 : 03.01.2015, 20:13:54 »
Ei jää kierrokset korkeammalle vaan joku sähkö osa lie estää nostamasta kierroksia... olen saanut itsediagnoosin nollattua ja näyttää 1-1-1 eli ei vikaa. Sitten starttaan jakäy hyvin tyhjäkäyntiä mutta jos polkasen kaasua niin suojakoodi tulee päälle eikä kierrokset nouse yli 1500rpm MÄNÖÖ HERRMO

Siis alkuperäinen vikakoodi ilmestyy heti kun nostat kierroksia yli 1500rpm?
Jos kierrokset eivät nouse yli 1500rpm on jossain muualla vikaa kuin TK-servossa.
Ilmanvuoto voi tehdä tuollaista jos sopitus menee todella laihalle.

Minkä vikakoodin se antaa silloin kun polkaiset yli 1500rpm? Sen saman 2-2-3 ?

Silloin vikapaikkana voi olla myös suutinrele/piuhat, joka antaa sähkön suuttimille ja TK-servolle (vaparissa). Turbossa sähköt tulevat suutinreleeltä.

Mutta silti tuon ei pitäisi TK-servoon liittyen estää kierrosten nousua. Ainoastaan suutinten sähkön loppumisella voi olla tuo seuraus.



TK-servo on 8/5 numerolla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #20 : 03.01.2015, 21:29:05 »
Kyllä 2-2-3 antaa aina. Kun kierrokset menee 1500rpm... tai pikkuisen kun lähtee kaasua painamaan niin tuntuu tukkoiselta ja rajoittaa 1500..

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #21 : 04.01.2015, 11:39:06 »
Mistä löytyy suutinrele?

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #22 : 04.01.2015, 18:40:37 »
Toista suutinrelettä lainattu...ei vaikutusta.
Toista ilmamassamittaria kokeiltu....ei vaikutusta....
Läppäkotelon anturin piuhoista kokeiltu virtamittarilla lukemia piti tulla 5 tuli 3.6 ohmia vai ampeeria (kumpaako se ny piti?)

Eilen kun kokeiltiin et ilmamassamittari otettiin suodatinkotelosta irti, niin ei pysy tyhjäkäynnillä...
Tänään kokeiltiin uudestaan niin pysyi tyhjäkäynnillä oikein nätisti....
Mitähän tässä enää voi kokeilla?

Edelleen itsediagnoosi antaa 2-2-3 sit ku nollaa niin näyttää et ok kaikki kunnossa,niin taas katkaisee 1500rpm kierroksen nousun (suojakoodi) ja heti perään kun kokeilee itsediagnoosia niin edelleen näytti 1-1-1 kaikki kunnossa (ja kilinvitut oo kunnossa )
Tuntuu kuin tukehtuisimoottori kun painaa kaasua silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä....

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #23 : 04.01.2015, 21:24:23 »
Toista suutinrelettä lainattu...ei vaikutusta.
Toista ilmamassamittaria kokeiltu....ei vaikutusta....
Läppäkotelon anturin piuhoista kokeiltu virtamittarilla lukemia piti tulla 5 tuli 3.6 ohmia vai ampeeria (kumpaako se ny piti?)

Ok suutinrele kunnossa, mahdollisuus lähinnä piuhojen puolella.

Tarkoitat varmaankin yleismittaria ja vastusta, eli tulos on ohmeja.  Jos se antaa 3,6 ohmia kytkimestä, niin se on paljon. Tarkistitko, mitä se mittari antaa lukemaksi piuhat oikarissa?

Eli kun kaasuläpän laskee tyhjäkäynnille, toisesta kaasunläpän asento kytkimestä löytyy siis tuo reilun 3 ohmia resistanssia?

Eilen kun kokeiltiin et ilmamassamittari otettiin suodatinkotelosta irti, niin ei pysy tyhjäkäynnillä...
Tänään kokeiltiin uudestaan niin pysyi tyhjäkäynnillä oikein nätisti....
Mitähän tässä enää voi kokeilla?

Miksi otit sen IMMun irti siitä putsarikotelosta?

Kokeillahan voi sitä, että kuumalla koneella lytistää sen TK-servon letkun lyttyyn ja katsoo miten auto käy tyhjäkäyntiä?
400-500rpm pitäisi löytyä.


Edelleen itsediagnoosi antaa 2-2-3 sit ku nollaa niin näyttää et ok kaikki kunnossa,niin taas katkaisee 1500rpm kierroksen nousun (suojakoodi) ja heti perään kun kokeilee itsediagnoosia niin edelleen näytti 1-1-1 kaikki kunnossa (ja kilinvitut oo kunnossa )
Tuntuu kuin tukehtuisimoottori kun painaa kaasua silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä....

Mitä tarkoitat suojakoodilla? Vikakoodia?

Bensan paine mitattu?

Tuo kierrosten nousun katkaiseminen on hyvin outo oire, ei liity kyllä mitenkään TK-servoon.
Mitäs se EZK antaa vikakoodeina? 1-1-1 ?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #24 : 05.01.2015, 09:34:24 »
Ilmanputsari otettiin vaan kokeilumielessä irti...
Putki laitettu lyttyyn ja kävi niin kuin sanoit 400-500rpm tuli
Joo suojakoodilla tarkoitan vikakoodia,,, eli pääsee ryömimällä takasin talliinjos auto hajoaa....

Nyt on alkanut epäillyttää tuo katalysaattori, silloin kun tyhjäkäynti kävi epätasaisesti bensa haisiauton takana.
Tasaisella tyhjäkäynnillä ei haise...
Onko muilla kokemusta siitäjos katalysaattori on tukossa niin buuaako vai mitä tekee?

Jos jostain liitoksesta ottas putkea vähän auki ja kokeilis antaako sit kierroksia...
Mitään merkki valoa ei pala mittaristossa...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #25 : 05.01.2015, 13:40:19 »
Ilmanputsari otettiin vaan kokeilumielessä irti...
Putki laitettu lyttyyn ja kävi niin kuin sanoit 400-500rpm tuli
Joo suojakoodilla tarkoitan vikakoodia,,, eli pääsee ryömimällä takasin talliinjos auto hajoaa....

Vikakoodit eivät kaikki itsessään laukaise vielä "limb home"-tila, jota voi myös sanoa "suoja"-tilaksi. Siksi tämä käsitteiden ero on syytä tuoda esille.

Uudemmissa autoissa tämä "nilkuta himaan"-tila on huomattavasti enemmän toimintaan vaikuttava kuin LH:ssa.
LH:ssa "nillkuta himaa"-tilaa et pysty tunnistamaan varmasti ilman säätövehkeitä (ostrich), sillä vika itsessään voi tehdä moottorin käytösestä omituista. Käytännössä LH:n "nilkuta himaan"-tila näkyy polttoaineen kulutuksen kasvuna.

Nyt on alkanut epäillyttää tuo katalysaattori, silloin kun tyhjäkäynti kävi epätasaisesti bensa haisiauton takana.
Tasaisella tyhjäkäynnillä ei haise...
Onko muilla kokemusta siitäjos katalysaattori on tukossa niin buuaako vai mitä tekee?

Tasainen tyhjäkäynti on merkki siitä, että LH:n sopitus on kohdillaan, epätasainen kertoo siitä, että jotain on pielessä.
Katalysaattorin tukkeutumisesta minulla on kokemusta sen verran, että tiedän miten sen sulaminen vaikuttaa asioihin (lue projektipäiväkirjani).

"Tukkeutunut" katalysaattori ei käytännössä vaikuta paljon paskaakaan, joten voit unohtaa sen käytännössä.

Jos jostain liitoksesta ottas putkea vähän auki ja kokeilis antaako sit kierroksia...
Mitään merkki valoa ei pala mittaristossa...

Jos merkkivalo (lambda) ei pala, niin mitään fataalia vikaa ei sillä hetkellä ole LH:n mielestä päällä, vikakoodeja voi silti olla.

Oletko tarkistanut kaikki imupuolen letkut ja niiden eheyden? Sillä selvästi ongelmasi on seos-vika, joka johtuu joko imuvuodosta tms. viasta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #26 : 05.01.2015, 15:38:05 »
Toi 1500rpm katkasu kuulostais äkkinäiselle aikalailla moottorinjarrun syötönkatkasun kierrosluvulta, ettei nyt vaan olis kaasuläppäkytkimessä jottai sekasin ja se pitäis aina tyhjäkäyntiasentoa päällä?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #27 : 05.01.2015, 16:02:36 »
Toi 1500rpm katkasu kuulostais äkkinäiselle aikalailla moottorinjarrun syötönkatkasun kierrosluvulta, ettei nyt vaan olis kaasuläppäkytkimessä jottai sekasin ja se pitäis aina tyhjäkäyntiasentoa päällä?

Hyvä pointti!   :hello:

Jos kaasuläppäkytkin vetäisee itsensä tyhjäkäyntitilaan kierroksia nostettaessa, niin +1500rpm yläpuolella katkeaa polttoaineen syöttö, koska LH kuvittelee pyydettävän moottorijarrutusta.

Eli kaasuläppäanturin tyhjäkäynti-kärjet ovat tuolloin kontaktissa, jolloin yli 1500rpm kierroksilla polttoaineen syöttö katkaistaan ja alle sen syöttöpalautetaan.

Jos vikatilassa kestää antaa kaasua reilumminkin ja polttoaineensyöttö katkeaa 1500rpm kohdilla, niin silloin olen TVS:n kanssa samaa mieltä, että jotain on siellä kaasuläpän asentokytkimessä tai sen piuhoissa vialla.

Tuo selittää myös vikakoodin, sillä tyhjäkäynnillä (TK-kärjet kiinni) ei kierroksia voi olla toistuvasti yli säädetyn (kuumassa 750 rpm) tai jotain on vialla TK-servossa.

Eipä tullut itselle tuo mieleenkään, vaikka ominaisuudet tiedän oikein hyvin. :facepalm:

Kysyin tuossa muutama viesti sitten tuota mitattua resistanssia siitä kaasuläppä anturin mittauksessa, kun tulos oli 3,6 ohmia. Kun sen pitäisi olla alle 1, joten siksi kysyin tuota mittarin piuhat oikosuljettuina olevaa resistanssia.
Halpismittareille on tyypillistä se, että ne näyttävät oikosulukkekkin jotain 1 ohmin resistanssia.

Milliohmi-mittari on kiva, mutta se löytyy erittäin harvalta autojen kanssa harrastavalta.  :hello:

Mutta jos tuo tulos on todellakin tuo 3,6 ohmia, niin kaasuläpän asentokytkin vaihtoon.
Ja tuossa mittauksessa se ohmi-lukema pitää löytyä vain kaasuläpän tyhjäkäynti-asennossa ja muuttua äärettömäksi heti kun kaasuläppää raotetaan vähänkin. Toisesta pinnistä löytyy sitten sama alle 1 ohmia vain täys-kaasulla, kaikissa muissa tilanteissa molemmista pinneistä pitää tulla ääretön vastus.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa first940

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #28 : 06.01.2015, 14:54:56 »
Korjaan omaa mokaani tietokoneelta katsotiin ohjeet ja piuhoista tuleva virta piti olla n 5 volttia mutta tulee vaan 3,6 volttia..... eikö tämä siis riitä?

Läppäkotelon tunnistimeen laitettiin volttimittarikiinni (3 paikkaaluvut 3.18.2) sitten kun piuhat oli kiinni niissä niin mistään kohtaa ei löytynyt järkevää lukemia... eikös sen lukeman pitäisi kasvaa kun vaikka ruuvimeisselillä kääntää sieltä mihin se läpän rautatappi menee?

Toisessa tunnistimessa (auton oma) kun kääntää toiseen äärip.ähän niin kuuluu selvä naksaus, mutta toisessa jonka ostin käytettynäniin ei kuulu naksausta... eikä molemmistakaan tulej.rkeviä lukemia???

Ostinko siis p*skan osan?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: joutokäyntiventiili rikki(kö) ?
« Vastaus #29 : 06.01.2015, 17:52:57 »
Korjaan omaa mokaani tietokoneelta katsotiin ohjeet ja piuhoista tuleva virta piti olla n 5 volttia mutta tulee vaan 3,6 volttia..... eikö tämä siis riitä?

Voltit ovat aina jännitettä, eivätkä virtaa, virtaa mitataan ampeereina.

Jos piuhassa pitäisi olla 5 volttia ja sieltä löytyy 3,6 volttia, niin jotainhan on selvästi vialla.

Läppäkotelon tunnistimeen laitettiin volttimittarikiinni (3 paikkaaluvut 3.18.2) sitten kun piuhat oli kiinni niissä niin mistään kohtaa ei löytynyt järkevää lukemia... eikös sen lukeman pitäisi kasvaa kun vaikka ruuvimeisselillä kääntää sieltä mihin se läpän rautatappi menee?

Aikaisemmin linkaamassani kytkentäkaaviossa osa 3/50 on kaasuläppä kytkin.  Joka kytkee tyhjäkäynnillä ja täyskaasulla, missään muissa asennoissa sieltä ei saa mitään vastusta tms. mitattua.
Eli LH:n kaasuläppätunnistin on vain kaksi kytkintä, eikä potentiometri toiminen kuten useimmissa muissa.

Toisessa tunnistimessa (auton oma) kun kääntää toiseen äärip.ähän niin kuuluu selvä naksaus, mutta toisessa jonka ostin käytettynäniin ei kuulu naksausta... eikä molemmistakaan tulej.rkeviä lukemia???

Ostinko siis p*skan osan?

Kts. yllä ja katso se skema, niin pääset jyvälle mitä mitata vastusmittaus asennossa.

Sieltä pitää tulla nolla ohmia toisessa tilassa (tyhjäkäynti) ja toisen kytkimen pitää näyttää ääretöntä. Täyskaasulla sitten se tyhjäkäynti kärki on auki ja täyskaasu kytkin kiinni, noiden asentojen välissä vastus on ääretön.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi