Toi 1500rpm katkasu kuulostais äkkinäiselle aikalailla moottorinjarrun syötönkatkasun kierrosluvulta, ettei nyt vaan olis kaasuläppäkytkimessä jottai sekasin ja se pitäis aina tyhjäkäyntiasentoa päällä?
Hyvä pointti! :hello:
Jos kaasuläppäkytkin vetäisee itsensä tyhjäkäyntitilaan kierroksia nostettaessa, niin +1500rpm yläpuolella katkeaa polttoaineen syöttö, koska LH kuvittelee pyydettävän moottorijarrutusta.
Eli kaasuläppäanturin tyhjäkäynti-kärjet ovat tuolloin kontaktissa, jolloin yli 1500rpm kierroksilla polttoaineen syöttö katkaistaan ja alle sen syöttöpalautetaan.
Jos vikatilassa kestää antaa kaasua reilumminkin ja polttoaineensyöttö katkeaa 1500rpm kohdilla, niin silloin olen TVS:n kanssa samaa mieltä, että jotain on siellä kaasuläpän asentokytkimessä tai sen piuhoissa vialla.
Tuo selittää myös vikakoodin, sillä tyhjäkäynnillä (TK-kärjet kiinni) ei kierroksia voi olla toistuvasti yli säädetyn (kuumassa 750 rpm) tai jotain on vialla TK-servossa.
Eipä tullut itselle tuo mieleenkään, vaikka ominaisuudet tiedän oikein hyvin.
Kysyin tuossa muutama viesti sitten tuota mitattua resistanssia siitä kaasuläppä anturin mittauksessa, kun tulos oli 3,6 ohmia. Kun sen pitäisi olla alle 1, joten siksi kysyin tuota mittarin piuhat oikosuljettuina olevaa resistanssia.
Halpismittareille on tyypillistä se, että ne näyttävät oikosulukkekkin jotain 1 ohmin resistanssia.
Milliohmi-mittari on kiva, mutta se löytyy erittäin harvalta autojen kanssa harrastavalta. :hello:
Mutta jos tuo tulos on todellakin tuo 3,6 ohmia, niin kaasuläpän asentokytkin vaihtoon.
Ja tuossa mittauksessa se ohmi-lukema pitää löytyä vain kaasuläpän tyhjäkäynti-asennossa ja muuttua äärettömäksi heti kun kaasuläppää raotetaan vähänkin. Toisesta pinnistä löytyy sitten sama alle 1 ohmia vain täys-kaasulla, kaikissa muissa tilanteissa molemmista pinneistä pitää tulla ääretön vastus.