Elekma  Autoracing

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 519362 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #555 : 19.11.2017, 18:00:39 »
"Vähän samaan tapaan kuin esim 70-80-luvulla Volvot nauttivat hirmuisen bensarosvon maineesta. Todellisuudessa Volvot ei olleet erityisen janoisia, mutta ne olivat halpoja, niin että sitä kulutusta verrattiin pykälää pienempään autoon."
No joo minulla oli 1976 244 Volvo B21 kone ja kulutus nurkkajossa talvella oli kirjanpidon mukaan tankkauksista laskettuna 16-19 L /100km eihän ne paljon kuluttaneet ei. Ja se halpuus, sen Volvon hinnalla sai 1.5 kohtuullista muun merkkistä autoa, ei toki niin turvallista kuin Volvo siinä se miksi olin valmis maksamaan sen minkä maksoi.

Joo, Volvo 244 oli kalliimpi kuin Taunus, mutta jos verrataan sitä 244:ää vaikka aikakauden toiseen suunnilleen samankokoiseen autoon Mersu W114, niin se maksoi kuitenkin jo rapiat tuplat, ja eikä se mennyt yhtään sen pienemmällä bensalla kuin tuo Volvokaan. Ei kukaan valittanut kuitenkaan mersun kulutuksesta, koska köyhillä ei ollut siihen varaa, Volvoon saattoi kuitenkin olla.

Nyt on sitten esitelty Teslan rekka: https://www.hs.fi/autot/art-2000005452874.html

"sähkörekka pystyy ajamaan täydellä lastilla maantienopeuksilla noin 800 kilometriä yhdellä latauksella" ja 36 tonnin kapasiteetti.


Tuo ei kyllä täsmää. Orkkis Tesla kun julkistettiin, niin silloinkin tietysti sanottiin että sen range ei voi pitää paikkansa, mutta syynä oli se että ajateltiin että akustonhan pitäisi painaa tonnin. No Teslan akusto painaa tonnin, mutta rekkaveturissa se akusto painaisi jo luokkaa 15 tonnia, mutta kun samat kokonaismassarajat ne koskee sähkörekkojakin.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #556 : 19.11.2017, 18:15:47 »
Tuo ei kyllä täsmää. Orkkis Tesla kun julkistettiin, niin silloinkin tietysti sanottiin että sen range ei voi pitää paikkansa, mutta syynä oli se että ajateltiin että akustonhan pitäisi painaa tonnin. No Teslan akusto painaa tonnin, mutta rekkaveturissa se akusto painaisi jo luokkaa 15 tonnia, mutta kun samat kokonaismassarajat ne koskee sähkörekkojakin.

Otit varmaan tässä huomioon ensiksikin sen että puhutaan USA:sta eli maksimipainot sikäläisittäin, ja toisekseen luulen että tuo 36 t eli 80k lb on puoliperän kokonaismassa. Siitä on joku osuus vetoautoa ja kuormalle jää mitä jää.

Ilmanvastuskerroinhan tuolla yhdenistuttavalla nupilla lie vähän pienempää kerrostaloa vastaava kuin meikäläisellä tiilikeularekalla.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #557 : 19.11.2017, 18:43:45 »
Otit varmaan tässä huomioon ensiksikin sen että puhutaan USA:sta eli maksimipainot sikäläisittäin, ja toisekseen luulen että tuo 36 t eli 80k lb on puoliperän kokonaismassa. Siitä on joku osuus vetoautoa ja kuormalle jää mitä jää.

Ilmanvastuskerroinhan tuolla yhdenistuttavalla nupilla lie vähän pienempää kerrostaloa vastaava kuin meikäläisellä tiilikeularekalla.

No, sinänsä sillä ei ole merkitystä missä autolla ajetaan, kokonaismassa on rajoitettu käytännössä kaikkialla.

Kuorma-autossa muutenkin ilmanvastus ei ole se kaikkein merkittävin tekijä, tosin ulkonäköstään huolimatta rekkojen nokat ovat muotoiltu aerodynaamiseksi ja jokinaika sitten tuli mahdolliseksi lisätä kokonaispituuden päälle auton takanurkkiin ilmanohjaimet, tuollainen täysin laatikkomainen peräkin muodostaa aika merkittävää ilmanvastusta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #558 : 19.11.2017, 19:06:39 »
No, sinänsä sillä ei ole merkitystä missä autolla ajetaan, kokonaismassa on rajoitettu käytännössä kaikkialla.

Vaikuttaa kuitenkin siihen mahtuuko arvioimasi akuston paino kokonaismassaan. Jenkkinupithan ovat perinteisesti olleet aika läskin näköisiä esityksiä. Niistä kun riisuu sen 20 litraa savukonetta ja muun turhan niin tais tulla sen akuston verran kevennystä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #559 : 20.11.2017, 13:44:32 »
Heti kun saadaan tehokas tapa vedyn varastointiin autossa, niin olisihan se. Vetyhän itsessään ei paina juurikas mitään per energiasisältö mutta se ei oikein tahdo varastoitua järkevään tiheyteen eikä kovin tiiviisti. Pannahinen tulee metallista läpi.

Mikä parasta sähköautojen latausasemasta tulee helpolla vetytankkausasema tarvittaessa. Vesitankki vaan kylkeen ja splitataan vedestä vety auton tankkiin, happi taivaalle. Syö sähköä verkosta kuten ennenkin.

Vastaavasti hybridistä tulis "helpolla" vetyauto. Tankin tilalle vetytankki ja polttomoottorin tilalle polttokenno joka syöttää (sähköakkua ja) sähkömoottoria.

Vety ei ihan helpolla tule käyttövoimaksi.
Metanoli-polttokenno sen sijaan voi tulla ja sille on jo valmis jakelu-infra.

Vety on äärimmäisen epäkiitollinen varastoida ja puristaa paineeseen. Lisäksi vedestä elektrolysoimalla sen hyötysuhde on heikko, sähköntuotantomenetelmästä riippuen. Tietysti jos OL3 laitettaisiin syöttämään elektrolyysilaitosta, niin tuottaminen olisi jo ihan edullista.

Toisaalta sitten taas kun vetyä muunnetaan sähköksi, hyötysuhde pyörii siellä 50% nurkissa, joten kokonaisuus ontuu hitusen.

Todennäköisesti jossain vaiheessa polttokennolla toimivat sähköautot ovat arkipäivää suuremmisssa määrin kuin akunvarassa toimivat. Akkuteknologioiden energiatiheys/kg on hyvin pieni, vaikkapa metanoliin verrattuna. Lisäksi nestemuodossa auton "lataaminen" on huomattavasti kätevämpää  kuin kaasuna tai ihan töpselillä sähkön.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8960
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #560 : 20.11.2017, 13:51:24 »
Vety ei ihan helpolla tule käyttövoimaksi.
Metanoli-polttokenno sen sijaan voi tulla ja sille on jo valmis jakelu-infra.

Ongelmaksi jää CO2-tase. Se metanolin hiili pitäisi sitoa lyhyellä kierrolla ilmakehästä, ja tuotantovolyymi sanoi juuri poks.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #561 : 20.11.2017, 14:06:45 »
Ongelmaksi jää CO2-tase. Se metanolin hiili pitäisi sitoa lyhyellä kierrolla ilmakehästä, ja tuotantovolyymi sanoi juuri poks.

Vaikka sitä hiilen dioksidia pidetäänkin ongelmana, ei se sitä lopultakaan ole. Lisäksi sitä tulee pirusti vähemmän kuin mistään fossiilisesta polttoaineesta.
Lisäksi se hiili on jo biosfäärissä jo nyt kiertävää hiiltä. Eli hiilitase on lopultakin neutraali, jos valmistuksessa ei käytetä maakaasua tms. aineita, vaan esim. jätepaperia tai muuta metsäteollisuuden sivuvirtoja.

Metanolin valmiskapasiteettia on aika nopeaa lisätä uusilla katalyyttisillä prosesseilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #562 : 20.11.2017, 16:08:18 »
Vaikuttaa kuitenkin siihen mahtuuko arvioimasi akuston paino kokonaismassaan. Jenkkinupithan ovat perinteisesti olleet aika läskin näköisiä esityksiä. Niistä kun riisuu sen 20 litraa savukonetta ja muun turhan niin tais tulla sen akuston verran kevennystä.

Nojuu, voihan tietysti olla jossain niin pienet kokonaismassat ettei edes tyhjällä autolla saisi ajaa.

Painon suhteen jenkkirekka ei mitenkään kovin radikaalisi eroa meikäläisestä, käytännössä tekniset erot ei ole kovin merkittäviä, ehkä suurin on se että käyttävät yleisesti telivetoisia rekkavetureita - voi olla jokin lainsäädännöllinen juttu. Kuorma-autojen tekeminen mahdollisimman kevyiksi ja hyötykuorman maksimoiminen on trendi aivan joka puolella maailmaa.

Se massiivisen näköinen ohjaamo ei ole kovin raskas, pääasiallinen materiaali on lasikuitu.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #563 : 22.11.2017, 10:01:57 »
e-Viton uusi versio. 150km / 41,4 kwh. Toimintamatka kuulostaa kohtuu pieneltä, mutta ilmeisesti riittää keskusta-alueiden jakeluun.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/mersun-kaikista-pakettiautoista-sahkoisia-evito-jo-tilattavissa/6666142#gs.B9=6XQE

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #564 : 25.11.2017, 12:58:28 »
Kuukausi tuli täyteen Teslalla, ajoa kertyi aika tyypillinen 4343km. 20% ajoista ilmaisilla sähköillä ja maksetun seinäsähkön kokonaiskustannus 84€. Oven kahvat toimii hienosti, jos se vielä murehdituttaa.
Tesla S75D '17

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #565 : 25.11.2017, 23:22:29 »
täysin alalle kuulumattomasti rahoittaa toimintaansa asiakkaiden ennakkomaksuilla.

Nyt on uusi aika :) Olisipa mukava tietää millaisia maksuaikoja Tesla pyytää/vaatii komponenttitoimittajilta. Etumaksuilla varmaan maksellaan vuoden takaisia komponenttiostoksia. Toisaalta, autoteollisuus on kyllä aina ollut varsin etevä pilotoimaan kaikenlaista uutta. Esim. kustannusrakenteen läpinäkyvyys jota sitäkin pidettiin suorastaan törkeän röyhkeänä vaatimuksena aikoinaan
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #566 : 26.11.2017, 10:18:35 »
Niin ja kukapa liiketoiminnassa mukana oleva ei ottaisi maksua etukäteen jos asiakas tästä tykkää?

Itse maksoin luottokortilla 4000€ varausmaksun 3kk ennen auton luovutusta.
Tesla S75D '17

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #567 : 26.11.2017, 15:42:30 »
Kuukausi tuli täyteen Teslalla, ajoa kertyi aika tyypillinen 4343km. 20% ajoista ilmaisilla sähköillä ja maksetun seinäsähkön kokonaiskustannus 84€. Oven kahvat toimii hienosti, jos se vielä murehdituttaa.

Eli vetelet sähköautolla 50 000 km vuodessa? Aika kunnioitettavaa. Tällä hetkellä tulee 800 km kuukaudessa, noin, ja sekin tuntuu liialta.

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #568 : 26.11.2017, 15:47:23 »
Eli vetelet sähköautolla 50 000 km vuodessa? Aika kunnioitettavaa. Tällä hetkellä tulee 800 km kuukaudessa, noin, ja sekin tuntuu liialta.

Kyllä ja usein menee ylikin, 55-60tkm. Viimeiset 8 vuotta tuohon väliin mennyt ajot.
Tesla S75D '17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #569 : 26.11.2017, 16:23:10 »
Kyllä ja usein menee ylikin, 55-60tkm. Viimeiset 8 vuotta tuohon väliin mennyt ajot.
Kyllä tuollaisella pelillä kelpaa ajellakin 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron