KL-varaosat  Race.fi

Talvirenkaat

  • 1983 Vastauksia
  • 584292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1665 : 16.10.2017, 18:49:51 »
Toisen persuksilla on hyvä istua tuleen, eli kokeile Trianglea!

Hakkapeliitta R2 lähti, kun hintaero oli 20 euroa. Vaikka dot oli vm13, niin pehmeät oli ja alle 300 euron...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1666 : 16.10.2017, 19:26:05 »
Hakkapeliitta R2 lähti, kun hintaero oli 20 euroa. Vaikka dot oli vm13, niin pehmeät oli ja alle 300 euron...

En taida viitsiä provosoida kommentoimalla.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1667 : 16.10.2017, 20:02:57 »
En taida viitsiä provosoida kommentoimalla.

Jos kuitti olisi ollut, että ostin nokialaiset mitä olen haukkunut, niin välikelinrenkaat ei ole niin justiinsa. Ja moninkertaiset testivoittajat  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1668 : 16.10.2017, 20:24:50 »
Jos kuitti olisi ollut, että ostin nokialaiset mitä olen haukkunut, niin välikelinrenkaat ei ole niin justiinsa. Ja moninkertaiset testivoittajat  ;)

No ei, olisin esittänyt paljon laajempaan katsantokantaan perustuvan arvion, mutta epäilen että siitä olisi jäänyt pisteliäs maku.

Välikelikin on niin epämääräinen käsite, Etelä-Suomessa ei oikein muuta keliä ole ollut talvisin kuin mitä moni käsittää välikelinä.
Eihän välikeli silloin ole mikään välikeli vaan tyypillinen keli.

Niissä ajo-olusuhteissa joissa minä ajan on tie joko märkä tai kuiva mutta lumeton ja jäätön.
Sellaisissa olosuhteissa taitaa nimenomaan n.s. Kski-Euroopan nastaton rengas olla testien mukaan paras vaihtoehto.
Kun minulla ei ole tarvetta maksimoida mitään yksittäistä ominaisuutta niin tällä hetkellä varastossa odottaa n.s. pohjoismaisia nastattomia renkaita ja yksi sarja nastallisiakin jos sellaisille jostain syystä kokisin olevan tarvetta.

Kun talli ja laitteet ovat tuossa vieressä niin pyörien vaihto ilman oheistapahtumia (mm. pesu) kestää n. 20 minuuttia niin ei yleensä niin kiire ole ettei pyöriä ehtisi vaihtaa jos tarve olisi ennen yksittäistäkin ajokertaa.

Mutta lämmittämällä tätä aihetta saisi taas kattilan kiehumaan ja kymmenen sivua jankutusta miten kenenkin arvio parhaasta rengastyypistä, merkistä ja jopa mallista on se paras kenelle tahansa.

En taida jaksaa, sitä jankutusta löytyy tästä ketjusta jo tarpeeksi.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1669 : 16.10.2017, 22:26:18 »
Eikö renkaat osteta tarkoituksen mukaan? Suomi on sen verran pitkä maa, että olosuhteet kummasti muuttuu. Tälläkin hetkellä Lapissa on osittain satanut lunta ja Etelässä vettä. Kaveri Savosta ei uskonut mua, kun sanoin että heitä talvirenkaat alle, kun lähti pohjoiseen  ;).

Minulle kitkat ovat välikelinrenkaat ennen talvirenkaita. Kun tulee oikea talvi vaihdan nastat alle. Mä joudun kulkemaan ympäri Suomea kellonajasta riippumatta joten renkaat sen mukaan. Nyt alkaa olla yöpakkasia joten kitkat on jo toisessa autossa alla ja ensi viikonloppuna molemmissa. Talvi ei yllätä.

Ja ei stadista tartte mennä, kuin 50km sivuun, niin edes posti ei viime talvena tuonut lehteä aamulla, kun oli niin "huono" keli.

Välikelikin on niin epämääräinen käsite, Etelä-Suomessa ei oikein muuta keliä ole ollut talvisin kuin mitä moni käsittää välikelinä.
Eihän välikeli silloin ole mikään välikeli vaan tyypillinen keli.

Niissä ajo-olusuhteissa joissa minä ajan on tie joko märkä tai kuiva mutta lumeton ja jäätön.
Sellaisissa olosuhteissa taitaa nimenomaan n.s. Kski-Euroopan nastaton rengas olla testien mukaan paras vaihtoehto.
Kun minulla ei ole tarvetta maksimoida mitään yksittäistä ominaisuutta niin tällä hetkellä varastossa odottaa n.s. pohjoismaisia nastattomia renkaita ja yksi sarja nastallisiakin jos sellaisille jostain syystä kokisin olevan tarvetta.

Kun talli ja laitteet ovat tuossa vieressä niin pyörien vaihto ilman oheistapahtumia (mm. pesu) kestää n. 20 minuuttia niin ei yleensä niin kiire ole ettei pyöriä ehtisi vaihtaa jos tarve olisi ennen yksittäistäkin ajokertaa.

Mutta lämmittämällä tätä aihetta saisi taas kattilan kiehumaan ja kymmenen sivua jankutusta miten kenenkin arvio parhaasta rengastyypistä, merkistä ja jopa mallista on se paras kenelle tahansa.

En taida jaksaa, sitä jankutusta löytyy tästä ketjusta jo tarpeeksi.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1670 : 16.10.2017, 23:14:30 »

Ja ei stadista tartte mennä, kuin 50km sivuun, niin edes posti ei viime talvena tuonut lehteä aamulla, kun oli niin "huono" keli.

Taitaa yksinumeroiset tiet pystyä ajamaan vuoden jolaisena päivänä päästä päähän vaikka kesärenkailla.
Nastoja ei niillä liikkumiseen tarvitse kuitenkaan.


Turvallisuus liikenteessä on muusta kiinni kuin edes rengasvalinnasta.


...kohta tämä on taas juupas-eipäs -jankutusta...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1671 : 16.10.2017, 23:18:24 »
Turvallisuus liikenteessä on muusta kiinni kuin edes rengasvalinnasta.


...kohta tämä on taas juupas-eipäs -jankutusta...

Milläs se auto onkaan kiinni tiessä? Aivan renkaiden kautta.
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/insinoori-renkaan-ja-tien-valissa/182319/
"Auton renkaat ovat tärkein yksittäinen tekijä auton hallitsemissa. Auton paino ja ohjausvoimat välittyvät tienpintaan neljän A4 -paperiarkkia pienemmän pinnan välityksellä. "
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1672 : 16.10.2017, 23:20:14 »
"...kohta tämä on taas juupas-eipäs -jankutusta..."

Ehkä on jankutusta? Mutta ainakin ne jotka ei varaudu liukkauteen ja sillä kehuvat ovat ehkä ne talven yllätyksen ensi uhrit sitten kun se yllätysliukkaus on taas koettu ja peltikorjaamot on pihat täynnä kolariautoja missä on kesärenkaat?

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1673 : 16.10.2017, 23:39:29 »
Milläs se auto onkaan kiinni tiessä? Aivan renkaiden kautta.
http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/insinoori-renkaan-ja-tien-valissa/182319/
"Auton renkaat ovat tärkein yksittäinen tekijä auton hallitsemissa. Auton paino ja ohjausvoimat välittyvät tienpintaan neljän A4 -paperiarkkia pienemmän pinnan välityksellä. "

Aivan ylivoimaisesti suurin tekijä auton hallitsemisessa on kuljettaja.
Vain kuljettajan toiminnan kautta autoa hallitaan tai hallinta menetetään.
Jos renkaat olisivat ratkaiseva tekijä niin miksi uusilla testivoittajillakin joudutaan onnettomuuksiin?
Ja miksi umpisurkeilla renkailla vielä suurempi joukko ajaa ilman ongelmia?

Huonoin vaihtoehto on tuota juttua uskova uusilla renkailla ajava joka uskoo uusien renkaiden ja ESP:n voimaan selvitä mistä tahansa olosuhteista kuin kesäkelillä.

"...kohta tämä on taas juupas-eipäs -jankutusta..."
Ehkä on jankutusta? Mutta ainakin ne jotka ei varaudu liukkauteen ja sillä kehuvat ovat ehkä ne talven yllätyksen ensi uhrit sitten kun se yllätysliukkaus on taas koettu ja peltikorjaamot on pihat täynnä kolariautoja missä on kesärenkaat?
Kaikilla keleillä pitää varautua muuttuviin pito-olosuhteisiin.
Märkä asfaltti on liukkaampi kuin kuiva, syksyn lehdet tekevät kitkan vielä huonommaksi.
Kannattaa pitää silmät auki jo nyt.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1674 : 16.10.2017, 23:48:56 »
Aivan ylivoimaisesti suurin tekijä auton hallitsemisessa on kuljettaja.
Vain kuljettajan toiminnan kautta autoa hallitaan tai hallinta menetetään.
Jos renkaat olisivat ratkaiseva tekijä niin miksi uusilla testivoittajillakin joudutaan onnettomuuksiin?
Ja miksi umpisurkeilla renkailla vielä suurempi joukko ajaa ilman ongelmia?


Eiköhän tuossa auto/rengas yhtälössä nimenomaan se ihminen ole heikoin lenkki...

Ja kerrotko faktaa näistä tutkimustuloksista missä nimenomaan UUSILLA testivoittaja renkailla on JOUDUTTU onnettomuuksiin.

Tuo on yhtä absurdi väite, kuin kaikki testivoittaja renkailla ulos mittaavat hyödyn kaahaamalla kovempia nopeuksia. Tätä väitettä kylvetään, mutta tutkimukset kertoo taas jotain aivan muuta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1675 : 17.10.2017, 04:53:50 »
Tuossa on vaan yksi mutta. Kitka pitää hyvin oikeassa talvikelissä mutta syksy ja kevät on liukasta kun on vesijäätä.

Toivottavasti perjantaina ei olis jo älytön ruuhka rengasliikkeessä. Menen ostamaan renkaat.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1676 : 17.10.2017, 08:40:14 »
Kitka pitää paremmin kuin kesärengas sillä vesijäälläkin. Ja liukas se nastakin on sillä kuuraisella asfaltilla (kaikki renkaat on).

Ajattelin ajella noilla nypityillä hkpl7:lla (6.5-7mm pintaa) siihen, kunnes alkaa lämpötila pysymään pakkasella. Sitten menee samalla pinnalla olevat nastalliset hkpl7:t alle. :D

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1677 : 17.10.2017, 12:33:05 »
Eiköhän tuossa auto/rengas yhtälössä nimenomaan se ihminen ole heikoin lenkki...
Joo, ilman sitä ihmistä ei tapahdu yhtään onnettomuutta!

Ja kerrotko faktaa näistä tutkimustuloksista missä nimenomaan UUSILLA testivoittaja renkailla on JOUDUTTU onnettomuuksiin.
Blaa blaa.
Joo, sovitaan niin että uusilla renkailla ei kukaan ole ikinä ajanut yhtään onnettomuutta.
Eikun per... Mulla pitää olla siitäkin faktaa tutkimustuloksista.

Tuo on yhtä absurdi väite, kuin kaikki testivoittaja renkailla ulos mittaavat hyödyn kaahaamalla kovempia nopeuksia. Tätä väitettä kylvetään, mutta tutkimukset kertoo taas jotain aivan muuta.
Missä olen puhunut mistään kaahaamisesta ja ulosmittaamisesta?

Nyt tämä palokanrampin mestari poltti TAAS hihansa ja tämä uitun jankutus alkoi.
Jotkut ihmiset ovat niin mukavia juttumiehiä ettei niiden kanssa kyllä viitsisi mennä baariin, olisi varmaan kiva jankuttaa jostain elämän tarkoituksesta ja vaikka testivoittajanastarenkaista ja niiden faktoista ja tutkimustuloksista.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1678 : 17.10.2017, 14:02:02 »
Kenellä meni nyt se herneenpalko sieraimeen? Esitit argumentteja ja minä vasta-argumentteja. Sen jälkeen tulee vain diipadaapaa.

Kyllä suurinosa onnettomuuksista johtuu nimenomaan ihmisen tekemistä inhimillisistä virheistä tai tahallisista riskeistä. Niitä ei korjata edes parhailla renkailla. Suosittelen lukemaan vaikka moottorilehteä, jossa on Suomen kuolemaan johtaneet kolarit ja tutkijalautakunnan kommentit mistä ne yleensä johtuivat. Kummasti aukeaa silmät.

BTW: Ja mulla on tällä hetkellä hyvät kitkarenkaat toisessa autossa alla ja ensi viikonloppuna testivoittajakitkat myös toisen auton alla. Taisipa VTT:n tutkimuksen mukaankin nimenomaan kitkarenkailla ajavat ajaa A:Kovempia ylinopeuksia B:Huonompi kuntoisilla renkailla ja vielä C:Alkoholin alaisena.


Joo, ilman sitä ihmistä ei tapahdu yhtään onnettomuutta!
Blaa blaa.
Joo, sovitaan niin että uusilla renkailla ei kukaan ole ikinä ajanut yhtään onnettomuutta.
Eikun per... Mulla pitää olla siitäkin faktaa tutkimustuloksista.
Missä olen puhunut mistään kaahaamisesta ja ulosmittaamisesta?

Nyt tämä palokanrampin mestari poltti TAAS hihansa ja tämä uitun jankutus alkoi.
Jotkut ihmiset ovat niin mukavia juttumiehiä ettei niiden kanssa kyllä viitsisi mennä baariin, olisi varmaan kiva jankuttaa jostain elämän tarkoituksesta ja vaikka testivoittajanastarenkaista ja niiden faktoista ja tutkimustuloksista.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Talvirenkaat
« Vastaus #1679 : 17.10.2017, 16:04:50 »
Loppuviikko ja ensviikko näyttäs kelien suhteen aika kylmiltä täällä itä-suomessa, jokohan tuota talvirenkaat uskaltas heittää alle loppuviikosta.
Viime keskiviikkona kävin ostamassa uudet Nexen merkkiset 205/55/R16 nastarenkaat, näkee miten menee talvi noilla.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

 

Proturbo  Autodiagnoosi