Samppasport  Futurez

440 1993 B18U Nykii

  • 49 Vastauksia
  • 10501 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #15 : 12.08.2013, 17:59:55 »
Näissä mitään OBD lukijoita ole vaan sellainen musta tulitikkuaskin kokoinen laatikko iskaritolpan vieressä kuskin puolella, millä luetaan ne vikakoodit ledin välähdysten mukaan.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0

ne vikakoodit saa luettua vaikka parkkipaikallakin, mitään erillisiä lukijoita ei tosiaan tarvitse.
E: Ei midist, löysin ohjeet. Täytyy katsoa ne koodit, kiitos!
« Viimeksi muokattu: 12.08.2013, 18:10:44 kirjoittanut Aleksitus »
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #16 : 12.08.2013, 18:13:23 »
Ai? Miten sitä käytetään? Tarvitsenko hyppylangan tai jotakin?
tuolla on englanninkieliset ohjeet niiden lukemiseen...

http://www.am.torun.pl/~ja/volvo/diagnostic-system.shtml

eli siinä on sellainen hyppyjohto joka vain tökätään sinne pistokkeeseen, jonka jälkeen painetaan siinä vieressä olevaa nappia ja ledi alkaa vilkkumaan. Ledin välähdyksistä luetaan ne koodit, eli jos se välähtää tasaisesti esim. 1-1-1, sekunnin viiveellä niin koodi on silloin tuo 1-1-1 eli ei vikaa.

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #17 : 13.08.2013, 20:52:28 »
Eli putkessa näyttää olevan vuoto putken alkupäässä ennen lambda-anturia. Huomenna paikkailemaan ja katsomaan tekeekö jotain, luulisi moisen reijän laittavan auton sekaisin varsinkin happirikkaina päivinä kuten eilen sateen aikana
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #18 : 13.08.2013, 23:31:28 »
Kyllähän se seokset sotkee jos vuotaa ennen lambdaa

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #19 : 14.08.2013, 19:26:43 »
Voin taas olla väärässä, mutta olen kuvitellut että vuoto putkessa lambdan jälkeenkin voi sekoittaa asioita, mutta ei tietenkään niin pahasti, eikä aiheuta niin pahoja oireita mitä kysyjän biilissä on. Viime katsastuksessa oli päästöt vähän koholla ja katsuri totesi että putkessa on pieni vuoto. Kyllähän sieltä röpötystä kuuluukin.

Ei se etupuolellakaan voi olla kun ammattilaiset oli vaihtaneet etuputken ja tietysti tiivisteetkin. Takapönttöä ennenhän on se tyypillisin kohta korroosion kannalta ja se liitoskin on herkkä vuotamaan, mikä on kohdassa jossa putki alkaa nousta, metriä ennen takapönttöä. Viikonloppuna olis tarkotus tutkia perinpohjin.
460 SE -92 B16F

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #20 : 15.08.2013, 00:37:21 »
Ei lambdan jälkeen oleva vuoto sotke kuin korkeintaan pakokaasu-analysaattorilla näkyvät arvot. ECU:lle menevään tietoon se tuskin vaikuttaa.

Ennen lambdaa oleva vuoto taas sotkee ECU tiedon sen takia, koska osa kaasuista karkaa ja lambda luulee moottorin käyvän laihemmalla seoksella, jolloin se moottorinohjaus rikastaa sitä liikaa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.2013, 00:39:39 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #21 : 29.08.2013, 12:25:47 »
Noni, eli kaks päivää sit rupes toimimaa ja sai leimanki, tänään taas risteyksessä kun pistin kytkimen pohjaan ni kierrokset laski niin alas et koko hoito sammu siihen, ja taas kun vauhdissa päästää kaasusta ja painaa uudelleen nii nyppäsee tai 'booaa'. Mikäköhän helvetti tossa nyt on? Auton omaan koodinlukijaan en saanut mitään eloa aikaiseks
vaihdettu: Lambda, puola, johdot, tulpat, vjakajan kansi ja pyörijä, ilmaputsari. Auto myös 'pörisee' konetilassa?
juu moro

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #22 : 29.08.2013, 13:18:46 »
Pörinä voisi viitata juurikin putken tukokseen, kuten booauskin.
460 SE -92 B16F

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #23 : 29.08.2013, 13:24:44 »
Pörinä voisi viitata juurikin putken tukokseen, kuten booauskin.
Ainoa tapa korjata lienee irrottaa koko systeemi? Ihan ku olisin kuullu jotai suhinaa äsken konehuoneessa. Koitin myös irrottaa muutamia antureita; moottorin lämpötila-anturin irrotuksesta käynti huononi, MAP anturin johdon irrotessa käynti piristyi ja kierrokset nousi mutta sammui vähän ajan kuluttua.
juu moro

Poissa V0lv0mies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 206
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #24 : 29.08.2013, 14:40:55 »
Muut osaa sanoa noista antureista, mutta ei koko putkistoa tarvi irrottaa. Vaikein irrotettava eli etuputki ei juuri voi tukkeutua. Katin takaosan liitos auki ja fikkarilla tsekkaus kumpaankin suuntaan.

Itse en tarvinnut fikkariakaan, vaan heti kattiin tulevan putken liitoskohdassa oli tiukasti kennonpala, joka tukki puolet putken läpimitasta. Otin loppuputken irti ja heiluttelin sitä ja kuulin kolinaa joten heiluttelin sitä ilmassa ja kopistelin varovasti maata vasten ja sain siten reilun litran verran mustuneita kappaleita pois.

Mutta jos takaäänenvaimentimen sisukset ovat tukkeena niin sitten ei kolise. Se on varmaan helpointa diagnoisoida siten että ottaa takapöntön takana olevan putkipätkän pois ja fikkarilla tähystää että näyttääkö reitti räysin vapaalta. Ei vaimenninta tähystämällä tosin näe, kuin puolet totuudesta.

Yksi tapa koittaa irroittaa paskat putkesta on luoda mahdollisimman paljon painetta putkeen: paljon kierroksia ylämäkeen kiihdyttäessä, mielellään niin ettei takana tule autoa... Onhan siinä sekin riski että etupäässä tapahtuu vahinkoa jos tukos on liian vahva.

Oliko päästöarvot koholla yhtään? Mietin että voisko siitä päätellä, onko katti vai vaimennin syynä. Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...
460 SE -92 B16F

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #25 : 29.08.2013, 15:11:34 »
Oliko päästöarvot koholla yhtään? Mietin että voisko siitä päätellä, onko katti vai vaimennin syynä. Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...
Ei ole ollenkaan koholla, meni moitteitta läpi.
juu moro

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #26 : 29.08.2013, 16:51:49 »
Toisaalta itsellä oli katin kennot täysin päreinä, eikä silti olleet arvot koholla. Ihme juttu sinänsä...


Ei ollut omassa 460 turbossakaan päästöissä mitään vikaa, vaikka katista olikin pari kennoa irrallaan ja poikittain.

Siitä ei myöskään mitään pörinää kuulunut mutta tuon tukoksen huomasi tehottomuudesta ja ahdot eivät nousseet kunnolla. Ei se myöskään booaillut tai sammunut missään tilanteessa ???

« Viimeksi muokattu: 29.08.2013, 16:54:38 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #27 : 29.08.2013, 17:26:44 »

Ei ollut omassa 460 turbossakaan päästöissä mitään vikaa, vaikka katista olikin pari kennoa irrallaan ja poikittain.

Siitä ei myöskään mitään pörinää kuulunut mutta tuon tukoksen huomasi tehottomuudesta ja ahdot eivät nousseet kunnolla. Ei se myöskään booaillut tai sammunut missään tilanteessa ???
Rupee nää epäilykset kohdistumaan tohon MAP anturiin pikkuhiljaa, jos kerran käynti paranee ja kiekat nousee kun nyppäsin siitä virran pois.
juu moro

Poissa Masked Jackal

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 854
  • www.vrcf.fi
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #28 : 02.09.2013, 11:17:00 »
Hei,

Kannattaa ensimmäisenä katsoa kuitenkin se MAP -anturin letku. Siellä on (tai ainakin pitäisi olla) sisällä pieni kuristinhelmi joka voi olla mennyt aikain saatossa tukkoon
** Jos se ei heitä niin se nakkaa **

Poissa Aleksitus

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • amatööri
Vs: 440 1993 B18U Nykii
« Vastaus #29 : 02.09.2013, 22:52:23 »
Hei,

Kannattaa ensimmäisenä katsoa kuitenkin se MAP -anturin letku. Siellä on (tai ainakin pitäisi olla) sisällä pieni kuristinhelmi joka voi olla mennyt aikain saatossa tukkoon
missä kohtaa se on? en nähnyt letkun sisällä mitään helmeä!
juu moro

 

Autoracing  KL-varaosat