Samppasport  Futurez

Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.

  • 10 Vastauksia
  • 6326 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Mietin noiden uniball nivelien laillisuudesta ja esim panhard tangon jos värkkäis itse noilla uniball nivelillä jne.

vakio panhard on melkoisesn ohutta tavaraa niin jos väkertäisi vähän paksummasta materiaalista uuden tilalle ja käyttäisi uniball, tai sitten sorvaisi kupit kumi-/uretaanipuslille.


Paikalla janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #1 : 21.02.2015, 21:02:24 »
En laittais unibaleja katuautoon, ehkä vähän liian race.
Kaverilla on rodissa linkkivarsissa unibalit, pikkusen väljää ja mieletön kolina.


Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #2 : 21.02.2015, 21:12:47 »
naapuri maissakin näyttävät suosivan driftereissä ym noita unibaleja momenttivarsissa. polyuretaani puslilla taidan kuitnekin oman auton varustaa ja unohtaa nuo uniball nivelet...

tähän topikkiin voidaan silti kerätä aiheesta tietoa jos joku muu sattuu tarvitsemaan

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #3 : 24.02.2015, 15:03:23 »
mulla käyttiksessä panhardissa uniballit ollu kesästä asti, ei toistaseks pahaa sanottavaa vrt. kumipusla panhardiin, itseasias taitaa pitää akselin sivuttaisliikkeen hiukan pienempänä. ...pitäis löytää tosin vähän parempaa rasvaa joka kestäis vettä hiukan paremmin/ tarttuis paremmin kiinni, tahtoo peseytyä perus vaseliini liian nopeesti pois
oma panhard tosiaan vakioon värkätty pituussäätö (yläpäähän) ja päissä uniballit (alasilmä tosin niin järeä, että siinäkin n. sentin tai kaksi  on säätöä). en muista oliko jo leimalla vaihdettu, mutta enskesänä ainaki mennään sillä konttorille.

takapäähän täytyis kuulemma hommata vääntövarsiin uniballilliset varret, kun  7/900 vahvistetulla apurungolla ei PUR-puslat kestä ja kumiset kovemmassa ajossa antaa periksi tai katkasee pultit taikka varret :s
tai tämmöstä tietoo sain LMR:n Mikaelilt ko ihmeteltiin ettei uretaanit vääntövarsis kestäny normiajossa ja lopulta katkes koko varsi.

kyseisessä tilanteessa näkisin että jos ei tavalliset osat kestä, niin voisi katsurikin hyväksyä vähän racemmat eli uniballit. ja kaverin sierra mennyt läpi katsastuksesta uniball etutukivarsilla, eikä tarvinnut kuskata todistusta sille siitä vaikka semonen löytyki.
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #4 : 24.02.2015, 17:28:48 »
Kannattaa ostaa suojatkin samantien, niitäkin kun saa. Kukaan edes tajua siellä olevan muutakuin normi nivel :D

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #5 : 24.02.2015, 18:46:36 »
Offipalstalta löysin tälläisen viittauksen AKE:n "Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998)" Tiedoston nimi on 10-208-2004.pdf

11 § Akseliston muutokset
Mallisarjaan tarkoitettuina akseliston osina voidaan pitää esim. jousituksen korotus-
tai madallussarjoja, ralliautojen säädettäviä tukivarsia (mukaan lukien ns.
nelilinkkituennat) ja joustintukia, VW "Kuplan" säädettäviä etuakselistoja, "rodien"
akselistomuutossarjoja, pick-upien akselistojen madallussarjoja jne., mikäli
muutososat on tarkoitettu muutoksen kohteena olevassa automallissa yleisessä
tieliikenteessä käytettäviksi. Yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi tarkoitettuina
voidaan pitää esim. rallikilpailukäyttöön tarkoitettuja osia. Rata- tai kiihdytyskilpailukäyttöön
taikka ns. off-road -käyttöön ilmeisesti tarkoitettujen osien soveltuvuudesta
yleiseen tieliikenteeseen on tarvittaessa esitettävä esim. osien valmistajan
lausunto.
Akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuina
akselistorakenteen muutososina voidaan pitää esim. jäykällä vetävällä
taka-akselilla varustettuihin autoihin tarkoitettuja yleismallisia neljästä pitkittäisestä
tukivarresta ja poikittaistuesta koostuvia ns. nelilinkkituentasarjoja
(yleiseen tieliikenteeseen soveltuvuudesta, sallitusta akselimassasta ja asennusmitoista
on esitettävä tarvittaessa esim. osien valmistajan selvitys). Ns. ladder
bar -tyyppistä tuentaa, joka ei salli akselin toispuolista joustoa, ei voida hyväksyä.
Akselistosta johtuvaan raideväliin eivät kuulu vanteet (ts. vanteiden kiinnitystasojen
välinen etäisyys saa esim. jäykän vetävän taka-akselin kavennuksen
yhteydessä pienentyä enintään 100 mm).

Tehdasvalmisteisina osina voidaan pitää sarjatuotannonomaisesti (ts. ei yksin
kappalein tai muutaman kappaleen erissä) valmistettuja osia, joiden valmistajalla
voidaan katsoa olevan kyseisen tyyppisten osien valmistamiseen riittävä asiantuntemus
ja kokemus.
Mikäli autoon vaihdetaan akselisto jarruineen, tulee ottaa huomioon myös 13
§:ssä mainitut jarrujen muuttamista koskevat ehdot.

12 § Ohjauslaitteiden muutokset
Ohjausvaihteen vaihdon jälkeen ohjauslaitteiston tulee geometrialtaan vastata
autossa olevan etuakseliston tai autoon vaihdetun etuakseliston alkuperäistä
geometriaa, ts. vaihdettavan ohjausvaihteen tulee olla toiminnalliselta mitoitukseltaan
akselistoon kuuluvaa alkuperäistä ohjausvaihdetta vastaava.

13 § Jarrujen muutokset
Mikäli vaihdettavat jarrujen osat (esim. jarrusatulat ja jarrulevyt) ovat peräisin
automalleista, joille on sallittu erilaiset akselimassat, voidaan jarruiltaan muutetulle
akselistolle sallia enintään pienin alkuperäiselle akselistolle ja muutoksessa
käytettyjen osien alkuperäakselistoille sallituista akselimassoista.
Alun perin hitsausliitoksia sisältävään akseliputkeen asianmukaisesti hitsaamalla
kiinnitettävät jarrusatuloiden tai -kilpien kiinnikkeet ovat mahdollisia.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen hydraulisella voimanvälityksellä toimiva
seisontajarru saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa nopeuskilpailuun
käytettävään autoon. Mikäli autossa ei tällöin ole myös tehdasvalmisteista mekaanisesti
toimivaa seisontajarrua, tulee rekisteritietoihin merkitä rajoitus auton
käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Automalliin tarkoitettu tehdasvalmisteinen jarruvoiman jakosuhteen säädin (ns.
pedal-box) saadaan hyväksyä muutoskatsastuksessa. Ko. säätimellä varustetun
auton rekisteritietoihin tulee merkitä rajoitus tavanomaisesta poikkeavan jarruvoiman
jakosuhteen käytöstä ainoastaan nopeuskilpailuissa.
Autossa lisävarusteena oleva jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmä voidaan 1
momentissa mainituin ehdoin muuttaa tavanomaiseksi jarrujärjestelmäksi käyttämällä
tavanomaiseen jarrujärjestelmään tarkoitettuja osia. Rekisteritietoihin
tulee tällöin tehdä merkintä lukkiutumattoman jarrujärjestelmän poistamisesta.
Lukkiutumisenestojärjestelmää ei voida pelkästään kytkeä pois toiminnasta ilman
auton valmistajan ohjetta.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=11230 vuodelta 2005 tosin....  :-\

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #6 : 25.02.2015, 11:29:58 »
Kannattaa ostaa suojatkin samantien, niitäkin kun saa. Kukaan edes tajua siellä olevan muutakuin normi nivel :D

kertoisitko mistä tuommosia suojia saisi tai millä nimellä hakisi, paikallisen laakeriliikkeen surffaajat/suppailijat kun ei moisista taida tietääkään  :2funny:
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 706
  • www.vrcf.fi
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #7 : 25.02.2015, 17:44:25 »
kertoisitko mistä tuommosia suojia saisi tai millä nimellä hakisi, paikallisen laakeriliikkeen surffaajat/suppailijat kun ei moisista taida tietääkään  :2funny:
Esim tuosta:
http://www.bjorkmotorsport.fi/OrigamiDEAL/index.php?page=product_info&id=26437&cid=1074&path=0,892,1074&lang=

Poissa jaippi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 628
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #8 : 25.02.2015, 18:32:53 »
Koittakaas saada jäsen Fileman osallistumaan keskusteluun.

Hänellä laillinen ja leimattu 242 custom-tukivarsineen.
Ja ymmärtääkseni kaikki muutokset otteessa.


Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #9 : 26.02.2015, 10:39:55 »
LMR myy noita uniball momenttivarsia...

940:seen http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vaghallning-136/justerbara-bararmarbarstag-bak-7900.html

samaan rahaan saa tuollaiset tai sitten poly puslat noihin vakio momenttivarsiin....

Poissa vippe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 553
Vs: Uniball nivelet, alustan osien DIY ja laillisuus.
« Vastaus #10 : 26.02.2015, 14:43:56 »
LMR myy noita uniball momenttivarsia...

940:seen http://www.l-m-r.se/p/volvo/940960/vaghallning-136/justerbara-bararmarbarstag-bak-7900.html

samaan rahaan saa tuollaiset tai sitten poly puslat noihin vakio momenttivarsiin....

jep, nimim. syksystä asti opiskelijana+makaroni dieetillä oltu   :2funny: ;D
145 -70, 940 Turbo USA -91,960 -92, 760 GLE USA -88, -95, 850 T5 svedu -96
entisiä: 944 SE -92, V70 -97, 855 GLT -96, 854 ja 855 italo -95, S80 T6 -99, 855 GLT "arabi" -95

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo