Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kalamiehen 850 T-5Banaani

  • 44 Vastauksia
  • 16409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #30 : 27.01.2015, 13:58:37 »
311 405: Käsijarrun säätö. Jos auton keula oli vakka 10cm korkeammalla kun perä, niin auto ei pysynyt enää paikallaan. Kuittien mukaan kengät ym. uusittu viime tammikuussa, niin säätöhän tuolle riitti. Nyt ottaa ja pitää. Vielä xenonit pois ja päästölappu, niin olis leimakunnossa.

Samalla tuli selviteltyä vakkarin toimimattomuutta mm. lukemalla koodeja. Tälläsiä sieltä löytyi:

B1 Electronic climate control
414          Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
417          Passenger’s side interior temperature inlet fan seized

B2 – Cruise Control
122          Speed has not exceeded 22mph or no speed signal

Kellään vinkkiä mistä tuota cruisen vikaa lähtä arpomaan? Samoin mitähän nuo lämppärin koodit käytännössä tarkoittaa? Ilmeisesti pitää kauhukahvojen luonta purkailla ne anturit ja katsoa mitä löytyy. Ihan normaalisti tuo toimii kyllä. Välillä saattaa käynnistäessä ja sammuttaessa vilkuttaa valoja hetken, mutta muita oireita ei ole. SRS ei antanut mitään vikakoodia (1-1-1 sieltä tuli tietty), mutta valo ei pala mittaristossa missään vaiheessa tässäkään. Olisko niin hyvä tuuri, että pelkkä poltin vika.  ::)

Keskinojalle näytin samalla harjaa ja koko autolle imuria. Kai siitä vähän parempi tuli:



Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #31 : 27.01.2015, 15:17:51 »
B1 Electronic climate control
414          Driver’s side interior temperature sensor inlet fan seized
417          Passenger’s side interior temperature inlet fan seized

B2 – Cruise Control
122          Speed has not exceeded 22mph or no speed signal

Kellään vinkkiä mistä tuota cruisen vikaa lähtä arpomaan? Samoin mitähän nuo lämppärin koodit käytännössä tarkoittaa? Ilmeisesti pitää kauhukahvojen luonta purkailla ne anturit ja katsoa mitä löytyy. Ihan normaalisti tuo toimii kyllä. Välillä saattaa käynnistäessä ja sammuttaessa vilkuttaa valoja hetken, mutta muita oireita ei ole.
Eikös "seized" viittaa siihen että anturien puhaltimet olisivat jumissa. Eli ovat täynnä pölyä, kuten arvata saattaa :D
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #32 : 27.01.2015, 15:34:31 »
Niin mäkin sen järkeilin, mutta missä hitossa siellä edes on puhaltimet?  :D
Paineilmaa ja imuria vois hellästi koettaa tarjota.

Kellään mitään haisua vakkarin sielunelämästä?

EDIT: Autolle on myös pientä teippausta tiedossa. Lisää siitä sitten joskus.  ;)
« Viimeksi muokattu: 27.01.2015, 21:00:33 kirjoittanut Kalamies »

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #33 : 27.01.2015, 22:04:08 »
Foorumin FAQ-osiosta löytyy kaikkea  8)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=190.0

Ja vakkariin liittyen
Lainaus
1-2-2 Vehicle speed signal

Condition

This diagnostic trouble code (DTC) is stored when the ignition is switched on and remains until vehicle speed has exceeded 35 km/h for at least 15 seconds. If the diagnostic trouble code (DTC) is still stored after a test drive at over 35 km/h the control module is not receiving a vehicle speed signal.

Possible source

A missing vehicle speed signal can be caused by:
-incorrectly installed or poorly suppressed accessories connected to the same vehicle speed signal or same ground terminal as the speedometer.
-short–circuit to ground or voltage in signal cable from combined instrument panel
-open–circuit in signal cable from combined instrument panel
-defective speedometer
-contact resistance in terminals.

Fault symptom(s)
-Cruise control does not engage.
-Speedometer reading faulty.

Oletko katsonut että vakkarin alipainelinja on ehjä? Nimittäin oli mullakin tuo koodi siellä muistissa ostettaessa enkä sille kummempia tehnyt ja vakkari toimii :) voihan sitä tietysti tarkistaa sähkökaavion avulla että vakkarin johdotukset on kunnossa.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #34 : 06.02.2015, 13:03:17 »
Vakkariongelmaa ei ole sen kummemin tutkittu kuin ajatustasolla. Tarvis alipainelinjat tarkistaa ja sitten miettiä lisää.

311 720: Päästölappu haettu leimaa varten paikalliselta pienkorjaamolta.

Kierroksilla (2580):
Co 0.2
Co2 14,1
O2 0.39
HC 0019
Lambda 1.012

Tyhjäkäynnillä (720)
Co 0.06
Co2 13.8
O2 1.16
HC 0017
Lambda 1.056

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #35 : 24.02.2015, 17:48:28 »
Mitäpä tänne? Ei kai oikeastaan mitään kummaa. Leimallakaan ei ole vielä jaksanut käyttää on vaan ajettu ja tankattu. Tänään tuli imuroinnin takia irroitettua etupenkit ja samalla huomasin repsikan säätöpaneelin liittimen olevan tiensä päässä. Pitänee etsiä jostain uusi. Kuskinpenkissä oli myös jotain hämäriä johtoja ja liitoksia. En kuitenkaan koskenut niihin, kun tuossa jakkarassa kaikki toimii.

Vakkarin toimimattomuuskin selvisi tossa viikko takaperin. Ei ollut iso vika sekään:

Pitäis tosin vielä jaksaa keksiä syy, miksei tuo nivel pysy kasassa. On ilmeisesti taas jo lähtenyt uudestaan irti.


Hukkikseen tuli ruuvattua kokeilun vuoksi hieman jäykempi jousi (~1,3bar) ja vähennettyä esijännitystä. Vetoa alkaa olla ihan mukavasti, mutta edelleen vaivaa alakierroksilla oleva ahtojen seilaus. Jäykän kellon takia ilmeisesti tarjoaa liikaa painetta ja ohjelma koettaa sitä sitten rajoittaa. Tuloksena on vaan ahtomittarin seilaus ja epämiellyttävä ajettavuus. Tiedä sitten pitäiskö vaan ettiä 16T:n vakiokello ja myöntää, että tää on ihan saatanan hidas.

Testilenkilläkin taas sattui ja tapahtui. Motarilla tuli mieleen vilkuilla laajakaistan suuntaan ja katsella mimmoinen seos on täysillä ahdoilla. Ei muutakun vaihdetta pienemmälle, kiihdytys ja pamahduksen saattelemana tien laitaan. Vika ei onneksi ollut iso tällä kertaa. Henkisesti valmistauduin jo keräämään moottorinosia pitkin motaria, vaikka ääni jotain tämmöistä vihjasikin.  :D


Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #36 : 24.02.2015, 18:28:44 »
Mitäpä tänne? Ei kai oikeastaan mitään kummaa. Leimallakaan ei ole vielä jaksanut käyttää on vaan ajettu ja tankattu. Tänään tuli imuroinnin takia irroitettua etupenkit ja samalla huomasin repsikan säätöpaneelin liittimen olevan tiensä päässä. Pitänee etsiä jostain uusi. Kuskinpenkissä oli myös jotain hämäriä johtoja ja liitoksia. En kuitenkaan koskenut niihin, kun tuossa jakkarassa kaikki toimii.

Vakkarin toimimattomuuskin selvisi tossa viikko takaperin. Ei ollut iso vika sekään:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Pitäis tosin vielä jaksaa keksiä syy, miksei tuo nivel pysy kasassa. On ilmeisesti taas jo lähtenyt uudestaan irti.


Hukkikseen tuli ruuvattua kokeilun vuoksi hieman jäykempi jousi (~1,3bar) ja vähennettyä esijännitystä. Vetoa alkaa olla ihan mukavasti, mutta edelleen vaivaa alakierroksilla oleva ahtojen seilaus. Jäykän kellon takia ilmeisesti tarjoaa liikaa painetta ja ohjelma koettaa sitä sitten rajoittaa. Tuloksena on vaan ahtomittarin seilaus ja epämiellyttävä ajettavuus. Tiedä sitten pitäiskö vaan ettiä 16T:n vakiokello ja myöntää, että tää on ihan saatanan hidas.

Testilenkilläkin taas sattui ja tapahtui. Motarilla tuli mieleen vilkuilla laajakaistan suuntaan ja katsella mimmoinen seos on täysillä ahdoilla. Ei muutakun vaihdetta pienemmälle, kiihdytys ja pamahduksen saattelemana tien laitaan. Vika ei onneksi ollut iso tällä kertaa. Henkisesti valmistauduin jo keräämään moottorinosia pitkin motaria, vaikka ääni jotain tämmöistä vihjasikin.  :D
(Kuva poistettu lainauksesta.)
On kyllä yllättävän kova jysäys, kun ahtoletku repeää tai lähtee irti täydellä ahtopaineella.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #37 : 06.03.2015, 13:51:39 »
Leimattu tänään kilometreillä 313 112. Ainoa korjauskehotus tuli moottorin öljyvuodosta, joka nyt oli jo arvattavissakin. Suullisesti tuli vielä mainintaa putkistosta ja renkaista. Näyttää uhkaavasti käyvän sama kuin viimevuonna, eli T-5R toimitti talviauton virkaa ja kesä mennään taas jollain p*skalla takapotukulla. Auton tarina tulee silti jatkumaan.  :)

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2000
  • Näpräilijä
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #38 : 07.03.2015, 12:31:18 »
Millanen öljyvuoto siellä on kun korjauskehotuksen antoi? Viimeset 4 kertaa ja kaks eri autoo on vaan sanonut että "pitää varoa tuota öljyä ettei mee pää likaseks"  :D
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #39 : 07.03.2015, 22:45:12 »
Ei se ole kai edes paha, mutta on vaan sotkenut apurungon suht tehokkaasti. :D

Tuttavakin sai aikoinaan korjauskehotukset öljyvuodosta kun oli ennen leimaa kaatanut mosaan öljyä ja sitä sitten vähän mennyt korkin ohi venttiilikopalle. Aika erilaisin perusteluin noita tunnutaan jakavan.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #40 : 26.03.2015, 15:19:43 »
Joku ylempi taho on nyt päättänyt, että tätähän ei pestä. Viime kerralla alkoi sataa lunta ja tällä kertaa vetäs vaan jäähän koko ritsa, kun jätin sen tohon varjoon kuivumaan. Piti sitten ajaa tuonne nurmikolle kuivumaan. Meni sopivasti kukkulalle, niin ei kehtaa edes mitään lähikuvia tänne uppia. Näyttää kun perse olis taivaassa ja keula kentässä. Eikä se nyt järin puhtaaksikaan edes tullut. :D

Laitetaan yksi räpsy kuitenkin, vaikka tästä ei kyllä mitään edes nää:


15G:n hukkaportin kello tuli osteltua tähän. Pitänee asennella paikalleen kun saapuupi niin saa laittaa tuon pillettikikkareen eläkkeelle ainakin hetkeksi.

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #41 : 26.03.2015, 15:35:21 »
Joku ylempi taho on nyt päättänyt, että tätähän ei pestä. Viime kerralla alkoi sataa lunta ja tällä kertaa vetäs vaan jäähän koko ritsa, kun jätin sen tohon varjoon kuivumaan. Piti sitten ajaa tuonne nurmikolle kuivumaan. Meni sopivasti kukkulalle, niin ei kehtaa edes mitään lähikuvia tänne uppia. Näyttää kun perse olis taivaassa ja keula kentässä. Eikä se nyt järin puhtaaksikaan edes tullut. :D

Auto pitää kuivata eikä jättää kuivumaan  :nohnoh  :)
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa NordicR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 744
    • äRRä
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #42 : 26.03.2015, 16:52:50 »
Erikoista kyllä tuo ahtojen seilaaminen pienillä kierroksilla. Tekee ihan samaa oma. Ostin jopa uuden ahtopaineensäätimen ja paheni vaan  :2funny:

Ei huomaa täyskiihdytyksissä, kun ei pääse kiekat tippumaan tarpeeksi alas. Vanhalla 16T:llä ja sen kellolla oli miedompaa seilaaminen, mutta nyt 19T:llä tuntuu että ahdin koittaa väkisin nostaa painetta ja säädin taas väkisin tiputtaa ne eli meno on aika aaltoilevaa sinne 3500rpm asti täyskaasulla.

E: Kuulin huhuja käyttöautolla harjoittelussa ollessani, että uusi ahtopaineensäädin kuuluisi ajaa sisään jotenkin  :idiot2: En ole kyllä mitään varmistusta asialle löytänyt.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2015, 16:54:33 kirjoittanut NordicR »
EX 740 x 3, S80, 960           
854 T-5R "immortal"
V70 D5 6v-man. Classic

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #43 : 26.03.2015, 17:01:22 »
Auto pitää kuivata eikä jättää kuivumaan  :nohnoh  :)
Mä olen vielä aloittelija tässä touhussa.  :D

Ei huomaa täyskiihdytyksissä, kun ei pääse kiekat tippumaan tarpeeksi alas. Vanhalla 16T:llä ja sen kellolla oli miedompaa seilaaminen, mutta nyt 19T:llä tuntuu että ahdin koittaa väkisin nostaa painetta ja säädin taas väkisin tiputtaa ne eli meno on aika aaltoilevaa sinne 3500rpm asti täyskaasulla.
Täsmälleen samaa tekee tämä. Kelloon kun vaihtaa löysemmän jousen niin poistuu, mutta sitten taas ei hirveesti enää löydy menohalua isoilla kierroksilla. Jotenkin masentava ajaa kun alakierroksilla ei kiihdyttäminen on tommosta mennään / ei mennä sähläämistä. Ilmeisesti pyritty säästämään niitä onnettomia vakiokankia leikkaamalla ahtoa alhaalta tai jotain...  :buck2:

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kalamiehen 850 T-5Banaani
« Vastaus #44 : 11.04.2015, 23:53:34 »
Täsmälleen samaa tekee tämä.

Katsotaan, jos mä saisin paineistettua tämän moottorin niin, että ahdot ei enää seilaa.

Eli näihin kuviin ja näihin tunnelmiin laitan ketjun samalla lukkoon.

Tästä voi seurata auton tulevia vaiheita.

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=52069.0


 

Elekma  Autoracing