RallyBaron  Samppasport

S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus

  • 24 Vastauksia
  • 13442 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
« Vastaus #15 : 11.01.2013, 22:35:42 »
Hmm... Mitähän tuolla S80:llä olikaan ajeltu - noin 315 tkm. Sen pari vuotta / 20tkm olleena on öljyä saanut lisäillä noin 4l kannullisen vaihtovälillä. Pitäisi ottaa projektiksi venttiilivarsien ohjuritiivisteiden vaihto, eiköhän tuo sillä tokene. :P
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa TK1974

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
« Vastaus #16 : 12.01.2013, 14:48:01 »
S60 -01, 2.4 140hv, 227tkm ajettu, melkein tasan vuosi ja 13tkm sitten öljyt vaihdettu ja nyt pinta näytti olevan vähän yli viivojen puoliväliä.  Suurin osin pätkä/kaupunkiajoa vain.
XC70 -07  D5 185hv
S60 -06  2.4 170hv
VIDA & DiCE

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (248tkm) öljyn normaali kulutus
« Vastaus #17 : 02.04.2013, 21:53:53 »
Mistähän päin sitä vikaa lähtisi etsiin kun näyttää öljy maistuvan.
Öljyt vaihdettu 1500km sitten ja nyt näytti olevan melkein puolessa välissä tikkua.

- Kylmänä käynnistäessä ei tule sinistä vaikka polkaisis kaasua reippaammin.
- Ei öljyä jäähdytinnesteiden seassa tai muissa nesteissä.
- Ei lammikoita auton alla.

- Moottorin päällä (suojan alla missä tulpat ja puolat) näytti olevan jonkin verran öljyä.
Tuon enempää ei ole ehtinyt vielä tutustua. Kone tuntuu käyvän ihan normaalisti ja ääntää nätisti.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #18 : 07.04.2013, 21:58:59 »
Eikö kellään löydy tietoa mistä suunnalta tätä vikaa lähtisi metsästään?

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #19 : 07.04.2013, 22:22:55 »
Jos ulkopuolisia vuotoja ei löydy tai jäähdytysnesteen sekaan ei kerry öljyä niin silloin ainoa vaihtoehto on sisäinen vuoto, joka johtuu yleisimmin joko venttiilinvarsien kumeista tai männänrenkaista.

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #20 : 08.04.2013, 00:03:31 »
Jos ulkopuolisia vuotoja ei löydy tai jäähdytysnesteen sekaan ei kerry öljyä niin silloin ainoa vaihtoehto on sisäinen vuoto, joka johtuu yleisimmin joko venttiilinvarsien kumeista tai männänrenkaista.

Jos venttiilinvarren kumit on mennyt niin eikö sen pitäisi kylmänä huomata kun käynnistää?
Käynnistäessä ja vaikka vähän polkaisee ei tuu sinistä enkä ole haistanut mitään epänormaaliakaan.
Ihan normaalia vesihöyryä tupruttaa.

Entä sitten nuo männänrenkaat?

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #21 : 08.04.2013, 11:14:53 »
Eikö kellään löydy tietoa mistä suunnalta tätä vikaa lähtisi metsästään?

Entäs niinkin yksinkertainen vuotopaikka kuin ahtimen paluuöljyn läpivienti moottorille? Vapaastihengittävässä moottorissa putken tilalla on noin 20mm tulppa. Tulppia on lennellyt pois jolloin ylärajaan täytetty öljy ruiskuu pois isommilla kierroksilla.

Tulpan ja reiän paikka on lohkossa aika tarkkaan pakoputken alkupään kohdalla. Suunta on viistosti ylhäältä mutta paikan näkee alapuolelta. Jos tulppa puuttuu ja öljyä on ylärajassa roiskuu sitä pakoputkeen isommilla kierroksilla ja käryääkin kuumassa putkessa.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6048
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #22 : 08.04.2013, 12:24:28 »
ainakin kasipätkässä oli niin kovan luokan katalysaattori vielä 20 vuotta vanhana, että vaikka öljyä kului vuosia litra tonnilla sitä ei tullut kosteutena moottorista ulos minnekään eikä putkesta tullut näkyvää savua, hajussa saattoi joskus haistaa vähän öljyn käryä. Mutta kun konetta ei koskaan avattu ja kunnostettu niin se lakkasi toimimasta alle 300k ajettuna  :-\
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa zemex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 242
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #23 : 08.04.2013, 21:40:11 »
No niin tuossa kun kylmänä käynnistin työpaikan pihasta ja polkaisin hieman kaasua niin
sinistähän sieltä tuli. En oo kyllä ihan varma oliko se sinistä vai mustaa. Pahalle se haisi.
Hieman kone piti semmosta röpöttävää ääntä kun polkas kaasua..

Eli venttiilivarren kumitko nuo on nyt mennyt?

Mitä saa varata aikaa, mitä kaikkea pitää hommata kumien lisäksi ja mitä tulee osat maksaan?
Ja jos ei alakkaan tekeen itse niin mitä mahdollisesti saa korjaamolla pulittaa?

Poissa Fact0ry

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 212
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 (250tkm) öljyn normaali kulutus/ kova öljyn kulutus
« Vastaus #24 : 08.04.2013, 22:12:34 »
No niin tuossa kun kylmänä käynnistin työpaikan pihasta ja polkaisin hieman kaasua niin
sinistähän sieltä tuli. En oo kyllä ihan varma oliko se sinistä vai mustaa. Pahalle se haisi.
Hieman kone piti semmosta röpöttävää ääntä kun polkas kaasua..

Eli venttiilivarren kumitko nuo on nyt mennyt?

Mitä saa varata aikaa, mitä kaikkea pitää hommata kumien lisäksi ja mitä tulee osat maksaan?
Ja jos ei alakkaan tekeen itse niin mitä mahdollisesti saa korjaamolla pulittaa?
Melko todennäköistähän tuo lienee, että venttiilinvarren kumit siellä falskaa. Joku tietävämpi ottakoon tarkemmin kantaa.

Melkoinen ruljanssihan tuo kumien vaihto noihin on. Jakopään purku ja kannen irrotus osittain. Tässä videossa (HUOM myös osat 2-4) aika hyvin näytetty tuota purkuprosessia vaikka aavistuksen eri malli onkin: https://www.youtube.com/watch?v=WlIjBledtS0

Vaihtaminen onnistunee ilman koko kannen irroitusta, pelkkä "venttiilikopan" irrotus varmaan riittää (tai pikemminkin sitä vastaavan osan irrotus, samallahan lähtee nokat ym.)
Ongelmaksi muodostuu ainakin em. videon Part-3:ssa esitelty, tosin itse tehtävissä oleva, erikoistyökalu jotta venttiilikoppa ylipäätään saadaan painettua takaisin paikalleen.

 

Samppasport  Futurez