Kulkukoira  Proturbo

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161293 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #360 : 24.01.2016, 13:00:08 »
Ihan hyvin tässä muutama viikko pärjättiin ja välillä oli todella liukasta lauhtumisesta ja lumen tulosta johtuen!
Nyt yritetään tehdä kesäkeliä keskelle talvea! Siinä taas ollaan ihmeissään hetken aikaa kovemmilla pakkasilla, kun tulee liukasta ja on totuttu ajelemaan suolan sulattamille teillä :-\
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #361 : 24.01.2016, 14:35:09 »
Hauskaa kun pakkasta ollut monta viikkoa -20c ja ei ole voitu suolata. Silti kukaan kuollut liikenteessä (paitsi tänään kun -2c ja suolataan).

Tästäkin voi vetää johtopäätelmiä suuntaan tai toiseen vaikuttaako suolaus turvallisuuteen vai ei.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #362 : 24.01.2016, 14:36:19 »
Ja vaikka suolauksen lopettaminen ei dramaattisia vaikutuksia aiheuttaisikaan, niin pitää silti kysyä ollaanko valmis ottamaan riski? Ja kumpi on pahempi, ruosteinen pelti vai ruttuinen pelti?

Korostan nyt vielä, että minäkään en suolauksesta sinänsä pidä. Se ruostuttaa autot ja aiheuttaa huomattavia sivuvaikutuksia mm. juuri tuon näkyvyyden heikentymisen kautta.

Ongelmana vaan on, että parempaakaan keinoa ei näyttäisi olevan. Huonoista vaihtoehdoista suolaus vaikuttaisi olevan vähiten huono.

Suolauksella on myös eräs erittäin kallis seuraamus....

http://www.eurakka.net/index.php?mid=1505

Pohjaveden suojaustoimet suolauksen vuoksi ovat muutamassa vuosikymmenessä maksaneet tuossa Utin alueella jo kymmeniä ja kymmeniä miljoonia euroja. Nytkin on meneillään taas suojaus-projekti Utti-Metso välillä, jotta kouvostoliittolaiset ja kotkalaiset saavat juoda suolatonta vettä.

Kaikki ne paikat joissa ajelen ylipäätään VT6/12/15 joissa suolausta on vähennetty eivät ole aiheuttaneet mitään tramaatista ongelmaa minulle tai edes raskaalle liikenteelle ylipäätään.

Ainoa paikka jossa tiedän raskaan liikenteen painivan ajoittain liukkaus ongelmien kanssa on tykkimäki mutta 40m korkeuserolla 700 metrin matkalla on varmasti osasyynsä asiaan.
https://www.google.fi/maps/@60.8763565,26.782321,3a,75y,343.29h,97.39t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5jcwVBuLxDrufmTgBRsk_Q!2e0!7i13312!8i6656

http://www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?zoomLevel=9&coord=487949.469_6749252.376&mapLayers=base_2+100+default,179+50+&&showMarker=true


Mutta tuossakin hiekoitus pelastaa paljon.  Tosin varmasti oma syynsä talvisiin vaikeuksiin on siinä, että AVI/ELY ovat "suuressa viisaudessaan" laskeneet nopeusrajoituksen 70km/h lukemaan, jolloin raskaskalusto ei pysty ottamaan "täyttä vauhtia" mäkeen.




Eilen iltasella, kun kävin sipaisemassa hitusen säätöjä kohdilleen VT6:lla ajoin suolaamattomalla tiellä!  :o :o
Mikä oli kyllä melkoinen yllätys sinällään.  Liekö syynä se, että tienpinta oli kuitenkin alle -10C lämpötilassa.

Vaikka pakkanen oli lauhtunut -26C -> -5C lämpötilaan, niin mitään pitovaikeuksia ei ollut jarrutuksessa tai kiihdytyksissä suoralla vaihteella missään nopeudessa, vaikka silläkin pystyn tarjoamaan pitkälle yli 1000Nm väännön pyörälle.
Liikkeellelähtö paikaltaan oli ainoa vetopidollinen ongelma jos antoi avosandaaliatm, jarrutuksessa pito oli hämmentävän hyvä kuuraisella tiellä, mutta silti osa porukasta ajeli 70km/h nopeudella 100 rajoituksella.

En tiedä, johtuuko tuo siitä, että oli varoitettu erityisestä liukkaudesta vaiko kuskien ymmärtämättömyydestä tutkia pitoa renkaan ja tien välissä?

Eilinen ajokeli ei todellakaan ollut liukas, vaan täydellisen arkinen talvikeli pidon osalta, tai oikeastaan suhteellisen pitävä. Merkittävästi heikompi ajokeli em. VT6:lla oli mm.  parin viikon sisällä lumisateen jälkeen pidon osalta.

Ihan hyvin tässä muutama viikko pärjättiin ja välillä oli todella liukasta lauhtumisesta ja lumen tulosta johtuen!
Nyt yritetään tehdä kesäkeliä keskelle talvea! Siinä taas ollaan ihmeissään hetken aikaa kovemmilla pakkasilla, kun tulee liukasta ja on totuttu ajelemaan suolan sulattamille teillä :-\

Jep, puuterilumi on muuten selvästi liukkaampaa kuin ehta jää.

Suolauksen ongelma on myös siinä, että suolattutien pinta jäätyy aivan erilämpötilassa kuin puhdas vesi. Lisäksi se sulaa paineen alla aivan eri lämpötilassa kuin puhdas vesijää, muodostaen hyvin herkästi ns. märän jään kovassakin pakkasessa joka on taatusti se liukkain vaihtoehto.

Minusta suolaamattomuudella edistetään kelin ennakoitavuutta erittäin merkittävästi, eikä pitotilanne muutu merkittävästi päätieltä poistumisenkaan jälkeen. Minkä se tekee suolatulla tiellä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Aukki

  • Master (evp)
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1780
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #363 : 24.01.2016, 14:57:28 »
Tämä on jo vanhahko kalvosulkeinen, mutta hyvää luettavaa, niin tietää ainakin erottaa, tuliko vastaan kärkiaura vai joku muu.  :D

alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2230006-01i.pdf
Aikuisten mopoautoilua jo vuodesta 2022

Poissa Hese_57

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 64
  • Ylöjärvi - Skoda Octavia -14
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #364 : 24.01.2016, 19:39:00 »
Muistan joskus -90 luvun lopulla oltiin tuolla naapurimaassa menossa Tukholmasta Göteboriin.
Pakkasta oli melkein -20 ja tiellä oli vesikeli. Heti kun tieltä roiskui tuulilasille märkää se jäätyi siihen.  :idiot2:
Pissapojasta ei tullut mitään kun seos oli ajateltu vain -10 pakkasille.
Kertokaahan mitä siihen tielle oli levitetty kun sulana pysyi?
NSU Prinz -64 -> Sunbeam 1250 -72 -> Sunbeam Alpine -71 -> Sunbeam 1600 -78 -> Talbot 1510 GLS -84 -> Volvo 740 GLE -84 -> Citroen XM -90 -> Peugeot 406 -99 -> Peugeot 206 Gti -04 -> Volvo V50 -05 -> Skoda Octavia TSI Elecant -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 PHEV -21 >???

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #365 : 24.01.2016, 21:54:22 »
Muistan joskus -90 luvun lopulla oltiin tuolla naapurimaassa menossa Tukholmasta Göteboriin.
Pakkasta oli melkein -20 ja tiellä oli vesikeli. Heti kun tieltä roiskui tuulilasille märkää se jäätyi siihen.  :idiot2:
Pissapojasta ei tullut mitään kun seos oli ajateltu vain -10 pakkasille.
Kertokaahan mitä siihen tielle oli levitetty kun sulana pysyi?

Kalsiumkloridia.  Eli hiekkateille nykyisin levitettävää suolaa.

Erittäin hygroskooppinen, eli imee itseensä vettä kuten
***********-tyttö, joka ruonansuun mukaan sain ladankin käyntiin pakoputken kautta.
Syö sinkkiä kuin lauma matoja...

Ei käytä enää talvisuolauksessa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #366 : 24.01.2016, 22:07:48 »
Venäjällä käytetään. Kaveri sitä valittelee aina välillä kun pakkasta liki pari kymmentä ja kaikki tiet Pietarissa märkiä ja sohjossa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #367 : 24.01.2016, 22:23:52 »
Ei käytä enää talvisuolauksessa.

Ainakin vielä joku aika sitten käytettiin liuoksessa pienissä määrissä boosterina. Mutta en tiedä nykytilaa onko luovuttu kokonaan.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #368 : 24.01.2016, 23:00:14 »
Ainakin vielä joku aika sitten käytettiin liuoksessa pienissä määrissä boosterina. Mutta en tiedä nykytilaa onko luovuttu kokonaan.

Ainakin sen määrää on vähennetty, koska se on pirskatin korrosoivaa ainetta.
Lueskelin juuri erästä tutkimusta aiheesta ja kalsiumkloridi pystyy syövyttämään jopa ruostumatonta terästä!  :o :o

http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/3201014-vkalsiumkloridin_sivuvaik.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #369 : 25.01.2016, 16:16:38 »
http://www.tetrachemicals.fi/index.php?id=13 hirveitä määriä tuota cc-roadia myydään. Valkovenäjältä asti tullaan hakemaan  :o valmistaja lupaa että aine on aktiivista vielä -30 asteessa..
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #370 : 25.01.2016, 19:50:06 »
http://www.tetrachemicals.fi/index.php?id=13 hirveitä määriä tuota cc-roadia myydään. Valkovenäjältä asti tullaan hakemaan  :o valmistaja lupaa että aine on aktiivista vielä -30 asteessa..

Itseasiassa sopivana liuoksena se pysyy sulana -51C asti!  :o :o :o

Mutta kun se imee itseensä vettä käytännössä kaikissa Suomessa kuviteltavissa talvioloissa, se saavuttaa suhteellisen nopeasti sellaisen tilan, missä on pysyy enää sulana -31C asti.

Jännä aine myös sinällään, että sen rakeinen muoto kun heitetään lumelle/jäälle, niin se kehittää voimakkaasti lämpöä lietessaan veteen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #371 : 26.01.2016, 23:40:12 »
Kannattaa ottaa huomioon, että tien päällä liikkuu nykyään valtava määrä ihmisiä joiden ajotaidossa ja -kokemuksessa on parantamisen varaa. Sinä otat asenteen, että kyseinen porukka on jotenkin huonompaa ja vähempiarvoista (käyttämistäsi sanamuodoista päätellen). Minä en ihan tälle linjalle lähtisi.
----
Ja kumpi on pahempi, ruosteinen pelti vai ruttuinen pelti?
----
Miten näitä huonompia kuskeja sitten pitäisi liikenteestä poistaa? Mistä tiedämme kuka on "huono kuski".

Pidän tuota ko. porukkaa vain huonompina kuljettajina liikenteessä, en tietenkään sen yleisemmin "huonoina ihmisinä". Mutta liikenteeseen en sellaisia kuljettajia halua, jotka eivät vallitsevissa olosuhteissa kykene turvallisesti ajamaan. Suomessa nyt vaan jossain joskus on se liukas keli, vaikka miten yritettäisiin vastaan tapella. Silloinkaan ei saa heti tulla ruumiita.

Mielestäni auton ajaminen ei saa olla mikään kansalaisoikeus, koska kuski voi saada paljon peruuttamatonta vahinkoa aikaan täysin syyttömille osapuolille. Siksihän meillä periaatteessa on ajokorttikäytäntökin. En näe siinä mitään outoa asuinpaikasta riippumatta. Jos ei kykene, on hommattava kykenevä kuski, vaikka sitten muuttamalla paikkaan, missä autoa ei tarvitse. Ei "maalla" asuminenkaan ole mikään kansalaisoikeus - todellakaan.

Omien havaintojeni mukaan ihmiset osaavat yllättävän usein itse päättää, milloin taidot ei riitä. Siinä se raja löytyy ja taidot kehittyy, kun useammin on talvikeliä. Liukkaalla pikkuvauhdeissa kolistellessa sen rajan löytää myös "mukavammin", kun menee vain peltiä vähän ryppyyn. Suolatussa loskavallissa kun satasen vauhdissa kaistaa vaihtaessa ampuu kylki edellä rekan nokkaan, niin ei enää olekaan niin kivaa.

Ruosteinen pelti on mielestäni ruttuista pahempi vaihtoehto ainakin taloudellisessa ohjausmielessä. Koska vaihtoehdothan menevät oikeasti niin, että kaikilta ruostutetaan pellit tasapuolisesti (miljardien vahinko kansantaloudellisesti) tai tumpeloilta kolhitaan pellit(aiheuttaja maksaa vs. kaikki maksaa). Kyllä, kaipaisin laajemminkin vähän yksilön vastuuta tähän nykyiseen holhousmeininkiin, missä kaikilla muilla on niin sikafantsua paitsi nettomaksajilla. Oikeastaan näen vaihtoehtoina kyllä ruttuiset pellit vs. ruosteiset JA ruttuiset pellit...

No, en tietenkään ole unohtanut realiteetteja. Eli en oikeasti itsekään haluaisi suolausta lopetettavan kokonaan. Sellainen on lähinnä utopistinen toiveuni. Tietyissä kelioloissa(lähinnä vain aivan nollan tuntumassa) se on varmasti vahinkonsa arvoista etenkin raskas liikenne ja ruuhkaisimpien teiden välityskyky huomioiden. Mutta suolan käytön pitäisi tosiaan rajoittua vain niihin ääritilanteisiin. Autojen tuhoutumisen kannalta on hyvinkin merkityksellistä, kuinka monta "suolapäivää" vuodessa on. Tällöin myös totutettaisiin ihmisiä talvikeliin, eikä pakkasten kiristyessä olisi niin pirun liukasta, kuin nyt on suolatuimmilla osuuksilla. Ja sitä kalsiumkloridia ei pitäisi käyttää yhtään. Ei ole mitään järkeä venyttää suolan tehoa sitä -7:ää kovempiin pakkasiin. -7:kin on jo liikaa. Pakkaskelillä pito on hyvä ja aika monella se tuulilasi muurautuu lopullisesti näkymättömäksi, kun harvalla on raakaa metanolia pissapojan säiliö täynnä. Vielä tänäkin päivänä tuolla kalsiumkloridilla selvästi boostataan liuosta. En ainakaan keksi muuta selitystä, miksi joillain paikkakunnilla kura lentää vielä yli kympin pakkasilla, kun hetki sitten edellisen tiepiirin alueella oli jo talvikeliä myös suolatulla tiellä...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #372 : 27.01.2016, 06:37:01 »
Eilen kun keli lauhtui reilusti Jyväskylässä. Ensin satoi aamulla 2-4h lunta ihan tolkuttomasti, sen jälkeen alkoi vesisade.

Tien kunnossapidossa (ainakin tässä meidän lähelä) tehtiin perusvirhe, tamppaantuneelle ajoradalle (ajoradat kulkivat 5-10cm kovan lumikerroksen päällä) vedettiin kylmästi aivan **tusti suolaa ja homma jätettiin siihen.... :idiot2:

Lopputuloksena vesijäälle sulanut perunapelto. Ja kun suolaurista nousi pois ja haki lumelta pitoa, eihän siinä sohjossakaan mikään pitänyt... >:(

Työpaikan/kodin lähellä oli hyvä seurata. Muutamaa peltikolaria myöhemmin alkoi tapahtumaan. Ensin tuli tiekarhu, jonka perässä aurarekka lava pystyssä soraa tielle. Sitten parhaimmillaan tuli vielä semmonen pienempi sora-auto jossa se hyrrä levittää hiekkaa.
Sitä hiekkaa laitettiinkin sitten senverran, että varmasti pitää. :D

Yksinään suolasta ei edm. kelissä ole mitään hyötyä. Monesti miettinyt, että jos sitä pitää levitellä, niin onko se nyt liian kallista/ylivoimaista ajaa toisella autolla suolattua reittiä x aikaa myöhemmin ja työntää muhjuuntunut lumi puhtaalle pinnalle? Karhuttu tasainen tienpinta on pirun paljon parempi kuin kelkkarata (jääkouru) jossa seisoo vesi...

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #373 : 27.01.2016, 07:13:12 »
Eilettäin tuli vähän semmoinen "oho"-viilis kun ajeltiin frouvan kanssa tuota alemman tieverkon tietä kotia kohden. Tällä tienpätkällä on sellainen kunnossapito  yms. toimintaa harjoittava iso yritys varikkoineen, joten tie on yleensä varikolta -> 140-tielle aika hyvässä kunnossa kun auraavat sitä mennen tullen. Nytkin oli niin, mutta varikolta kylän suuntaan tie muuttui kuin veitsellä leikatan vesijäiseksi luistinradaksi. Melkoisen ansan olivat taas viritelleet...  :o

Ei uskaltanut ajella yli 40kmh ollenkaan kun tuntui siltä että valutaan kohti ajaa heti kun jostain pikku epätasaisuudesta pito irtoaa vähääkään. Tiellä kuitenkin 60-rajoitus ja hyvällä kelillä tien linjaus kestää ajella helposti 80, joka siinä joskus olikin rajoituksena kunnes tienhoito rupesi hoitumaan rajoituksen laskulla.

Suolaan tämäkin liittyy sillä että tuo mainittu tieosuus putsataan yleensä "hyväksi" aurauksen ja suolauksen yhteistyöllä. Yleensä eivät kylvä suolaa auraamattomalle tielle vaan autot lähtevät varikolta työalueilleen aurat alhaalla ja sen jälkeen vasta suolaavat tarvittaessa. ( tai kai ne suolaavat kun on käsketty)
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa TPK1980

  • Hallituksen varajäsen - Pyykkääjä
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: -6026
  • RWGWGWARAHHHHWW RGGWRWRW
E36 320i Taxi -92 -> Clio II ph. 2 1.4-16v -04 -> Clio II RS172 Ph. Quick -01 -> Mustikka -02 -> C70 B5204FS+AW50-42 -99 -> Varsovan liiton Arkkupakastin -16
Viestit saattavat sisältää huomattavia määriä sarkasmia!

 

Kulkukoira  Proturbo