Samppasport  Futurez

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa COPTABALA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #450 : 11.01.2018, 22:23:47 »
isotie ihan turhaan suolattu

kokeilin jarruja ei ollut jäätä

ajettuani aikoinaan auraautoja, tiekarhuja Vammas Lokomo Veekmas, painehuuhteluautoa, kirjastoautoa + satunnaisesti paloautoa (ei hälytysajoa)

ennen levitettiin hiekkaa riskipaikkoihin ja se useimmiten riitti? Miksei nykyisin? ::) ??? :-[

 :facepalm:

Miksi edes yritin täällä.

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #451 : 11.01.2018, 22:57:52 »
:facepalm:

Miksi edes yritin täällä.

Hyvä kun yritit, sinä meistä kahdesta lienet paremmin tiedät tuon raskaankaluston ajon tuolla tienpäällä, siksi laitoinkin sen kysymyksen siitä hiekasta mikä ennen kyllä usein riitti liukkauden torjuntaan, suolaa toki käytettiin kun oli pakko. Itse en ole ajanut mitään pitkää linjaa koskaan tonneja takana rautaa alla, vaan tienhoitokoneita on tullut liikuteltua eteen ja taaksepäin, niitäkin vain satunnaisesti 40-vuoden aikana. Suolaakin on tullut levitettyä mutta enemmän hiekkaa.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #452 : 12.01.2018, 08:05:58 »
Jos suljetaan raskasliikenne pois täysin. Niin NE jotka uusivat renkaansa määräajoin, huoltavat/huollattavat autonsa säänöllisesti jotta se on kunnossa ja osaavat ajaa liikenteessä. Eivät tota suolaa lainkaan kaipaa!

Joukkoon mahtuu amatöörejä, liikenteessä leikkijiä, silestonerenkailla ajelioita tai muutenvaan paskat levällään olevia linttoja.  ( En nyt tarkoita niitä tallissa viritettyjä mosseja joilla penkkalevitetään)

Eletään nykyaikaisten autojen teknologioitten turvassa ja siihen lisäksi sokeana luotetaan siihen että kyllä ne suolaa noi tiet. Mitä liikenteessä näkee noita 2-4vuotta vanhojakin autoja, ajetaan ku reikäpäät ja RENKAAT on ovat kuin luistimet, ei pintaa, ei nastoja tms. Romut suoraa sanoen.

Edelleen se rengas autossa kuin autossa on se ainoa joka yhdistää sen auton siihen tiehen. Jos ne ei ole kunnossa niin peilissä vika? Ei varaa uusia? Ei varmaan varaa ajaakkaan, tai poltella röökiä, ryypätä tms. Se on yleensä omavalinta! Jos menee jollain tunteisiin, ole hyvä ja vie korttisi pois ennen kun tapat jonkun tai itsesi liikenteessä.

Raskaskalusto?

Ymmärrän näille suolauksen tarpeen, jossain kohden. Mutta niiden vuoksi suolataan niin paljon että tunnen kuskeja jotka ihmettelee miksi hitossa taas on suolattu. Jos sitä käytettäisiin kohtuudella olisi siitä hyötyäkin. Niin kauan kun sitä vedetään niin paljon että se ei enää haihdu ja joudutaan se jäätynyt suolaliuos suolaamaan siitä sulaksi on menty jo pitkälle väärin.

Miksi suolata? En ymmärrä tätä ollenkaan. Käydään autokoulut, liukkaat radat, pidetään kalusto kunnossa. Järki päässä? Niin ei voi olla yllättävää tilannetta.

Jätetää vaikka ne puhelimet pois, tabletit, telkkarit, microaaltouunit ja kahvinkeittimet ja tehdään työtä tai ajetaan. Eli koskee kaikkia. Keskitytään siihen ajamiseen.

Iät ja ajat selvitty ilman tota teennäistä kesäkeliä liikenteessä talvisin, nykyään ei? Ei edes ne ammattikuskit vai? Vai eikö ne uudet 0-5 vuotta ajaneet vässykät pärjää siellä?

Entinen kämppiskin ajaa rekkaa, joka talvi se vollotti kun on liukas, kylmä ym. Miljoonia kertoja sanoin vaihda alaa. Mut vollotus kivempaa, välillä sairaslomalla kun pää ei kestä.


Pitää ymmärtää se ero vaikka olisi kaupungista ilman järkeä! Että talvi on talvi ja kesä on kesä!
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #453 : 12.01.2018, 08:22:04 »
Tuo on totta, että sillä "teennäisellä kesäkelillä" jotkut painavat henkilöautolla menemään kuin heikkopäiset. Sitten normaalilla talvipakkas kelillä tullaan perä edellä vastaan.

Epäilisin tuon suolan olevan ns. pidempikestoinen ratkaisu vaikkapa sitä raskasta kalustoa silmällä pitäen. 8-pätkä ainakin tietää ns. "petomäen rinteen" äänekosken pohjoispuolella. Vaikka siihen mäkeen vedettäisiin kymmeniä, satoja kuutioita hiekkaa, olisi se tunnissa kulunut pois liikennemäärän takia. Törkeällä suolan kylvämisellä tie on vain märkä ja pakkasen koventuessa kuivuu liikenteen mukana.

Mutta se, kun lunta tulee, tai on kova pakkanen joka ei ole lauhtumassa, vedetään aivan överimöykkynä suolaa (nelostiellä nähnyt parhaillaan kolme suola-autoa peräkkäin 15min sisällä, joista yksikään ei aurannut) ja jätetään auraamatta, on idiotismia.

Talvella moni luminen sivutie on pidoltaan mahtava verrattuna ison tien kiillottuneeseen märkään asfalttiin, mutta kannattaa muistaa ne liikennemäärät.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2018, 08:30:24 kirjoittanut Slerbahuuli »

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #454 : 12.01.2018, 08:33:15 »
Kyllä. Ihan oikeessa oot, kaverin kanssa juttelin naamatusten. On meinannu päälle tulla, kunnes ymmärtäny mun poitin tuon suolaamisen kanssa.

Sekin on ajanut rekkaa ym. Itekki oon ajanut ikääni nähden paljon kilometrejä, en raskasta ajoneuvoa. Mutta silmät päässä itelläki ja näen miten ne toimii tuolla. Se kun uutisoidaan et tarvetta suolata lisää. NO ei helvetti oo, vaan vähentää jotta kanssa autoiliat edes hiukan osaa ajaa vielä tuolla talvisin.

Tuo on totta, että sillä "teennäisellä kesäkelillä" jotkut painavat henkilöautolla menemään kuin heikkopäiset. Sitten normaalilla talvipakkas kelillä tullaan perä edellä vastaan.


Mutta se, kun lunta tulee, tai on kova pakkanen joka ei ole lauhtumassa, vedetään aivan överimöykkynä suolaa (nelostiellä nähnyt parhaillaan kolme suola-autoa peräkkäin 15min sisällä, joista yksikään ei aurannut) ja jätetään auraamatta, on idiotismia.



Tätä tapahtuu paljon.. Ja tuo Razori:n kappale sanasto osuu hyvin tähän..

Suolaa suolaa, aurat ylös ja suolaa.. :D

Se lienee nopein, halvin keino. Mutta ei se paras. Enkä tajua miksi pitää leikkiä hengillä vetämällä vaan suolaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #455 : 12.01.2018, 08:44:26 »
Saaristotie suolattu, -7 pakkasta. 5päivään ole satanut mitään.

Miksi?
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #456 : 12.01.2018, 08:49:19 »
... "petomäen rinteen" äänekosken pohjoispuolella.
Tuossa vielä mapsin näkymä rinteeseen mäen juurelta:
https://www.google.fi/maps/@62.6673504,25.7445132,3a,75y,42.03h,86.71t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQfteOUC_Tak9ccAk1UME5Q!2e0!7i13312!8i6656

Ja tuossa maastokartta, josta näkee korkeuseron:
https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?zoomLevel=9&coord=437027.503_6950418.76&mapLayers=base_2+100+default&markers=2|1|ffde00|435114_6903186|

Mäki nousee mapsin kuvasta seuraavat 2.5km... Tuohon mäkeen on hyytynyt lähes aina joku yhdistelmä, kun on paha ja luminen keli. Tämmöisellä kostealla pakkasella kuten nyt, todella monen yhdistelmän nopeus tippuu ihan jonnekkin 30-40km/h ennen huippua, enkä sanoisi syyn olevan tehojen puutteessa (tukkipoka taitaa mennä kesällä tuota ylös jotain 60km/h).

Kuviin liittyen, ajamisen taito.
Joulun alla menin käymään viitasaarella. Keli oli todella liukas siellä, missä oli puhtaat ajourat. Kiillottunutta kuuraa. Saavuin tuohon "petomäen juurelle" jonossa, jossa edelläni oli kymmenkunta henkilöautoa ja kaksi yhdistelmää. Näistä henkilöautoista meni kaksi ohi, ohituskaista oli auraamaton ja pöperöinen. Minä ensin hieman mietin, menenkö vai en, mutta totesin yhdistelmien hyytyvän mäkeen niin rajusti, että 80km/h riittää ihan mainiosti koko jonon ohittamiseen jo rinteen puolivälissä.

Kun lähdin kiihdyttämään (60km/h alkuvauhti), alkoi todella herkästi sutimaan tyhjää (Volvo 940, nokian hkpl7). Mutta kun siirryin siihen ohituskaistalle, oli pitoa ihan riittämiin että pystyi vapauttamaan konehuoneen kaikki 130 hevosvoimaa ilman dramatiikkaa.

Vain kolme autoa, minä mukaan lukien, meni tuolla ohituskaistalla ohi. Rekat todella hyytyivät rinteeseen, mutta ilmeisesti ihmiset pelkäsivät auraamatonta ohituskaistaa niin, että ajoivat mielummin peilijäällä jonossa tappituntumalla kahden raskaan yhdistelmän hanurissa.


Sitä olen miettinyt, miksi ohituskaista piti paremmin kuin varsinainen ajokaista. Muuta selitystä en ole keksinyt, kuin ettei lumi ole päässyt sulamaan ja jäätymään vähäisemmän liikennemäärän ja aurauksen/suolauksen puutteen vuoksi, joten lumipöperön alla oli ns. "tervettä lunta" johon talvirenkaan kuvio puree.

En silti tuosta vetäisi johtopäätöstä, ettei aurata mitään mistään. :D

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #457 : 12.01.2018, 08:53:13 »
Saaristotie suolattu, -7 pakkasta. 5päivään ole satanut mitään.

Miksi?
Tuossa varmaan syy:
Lämpötila-6,5 °C
Kosteus93 %
Kastepiste-7,5 °C
Edeltävän tunnin sademäärä0,0 mm (8:00)
Paine1039,3 hPa
Lumensyvyys0 cm

Ja ennusteen mukaan on mahdollista, että lämpötila nousee päivän aikana -4°C, jolloin tiet ovat vielä kastepisteen lähettyvillä jolloin voi käydä peilijäätyminen. Samaten tuulikartan mukaan näyttäisi painavan mereltä kosteaa ilmaa.

Mutta jokatapauksessa, jos siellä ei ole jokatie peilijäässä samalla alueella, niin varmuuden yliampumista.

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #458 : 12.01.2018, 08:53:57 »
Hehe.

Mun mielipide on ollu pitkään ettei lainkaan suolausta. Kun kerran suolataan se on aina kostea ja imee kosteutta.

Ennakko suolaamiset on syöpää, arvaillaan tuleeko liukas vai eiei ni vedetään ny vähä ronskimmin. Oho tulikin pakkasta enemmän.

Enemmän pitäisi aurata. Ja kyllä tollasia mäkiä on Suomessa paljon ja niihin saisi tarkemmin keskittyä. Mutta sen mäen sijaan suolaavat koko väylän on turhaa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #459 : 12.01.2018, 08:54:20 »
Tuossa varmaan syy:
Lämpötila-6,5 °C
Kosteus93 %
Kastepiste-7,5 °C
Edeltävän tunnin sademäärä0,0 mm (8:00)
Paine1039,3 hPa
Lumensyvyys0 cm

Ja ennusteen mukaan on mahdollista, että lämpötila nousee päivän aikana -4°C, jolloin tiet ovat vielä kastepisteen lähettyvillä jolloin voi käydä peilijäätyminen. Samaten tuulikartan mukaan näyttäisi painavan mereltä kosteaa ilmaa.

Mutta jokatapauksessa, jos siellä ei ole jokatie peilijäässä samalla alueella, niin varmuuden yliampumista.

Tiet oli täysin kuivat  :'(
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #460 : 12.01.2018, 09:17:49 »
Ymmärtäisin suolauksen siinä tapauksessa että pehmennetään pintaa että saataisiin alusterällä karhennettua liukkaus pois jos on polannetta. Ja myöskin siinä tapauksessa että se olis hiekan seassa.

Jos pelkkä hiekka levitetään jään päälle niin se katoaa pois, ei se pysy siinä ellei se ole lämmintä että sulaa kiinni.

Suomessa on siirrytty ruotsin malliin. Tai ainakin etelämpänä suolaa laitetaan älyttömät määrät kun lunta sataa.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa V70 A 4D 2016

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 676
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #461 : 12.01.2018, 21:41:47 »
Jos suljetaan raskasliikenne pois täysin. Niin NE jotka uusivat renkaansa määräajoin, huoltavat/huollattavat autonsa säänöllisesti jotta se on kunnossa ja osaavat ajaa liikenteessä. Eivät tota suolaa lainkaan kaipaa!

Joukkoon mahtuu amatöörejä, liikenteessä leikkijiä, silestonerenkailla ajelioita tai muutenvaan paskat levällään olevia linttoja.  ( En nyt tarkoita niitä tallissa viritettyjä mosseja joilla penkkalevitetään)

Eletään nykyaikaisten autojen teknologioitten turvassa ja siihen lisäksi sokeana luotetaan siihen että kyllä ne suolaa noi tiet. Mitä liikenteessä näkee noita 2-4vuotta vanhojakin autoja, ajetaan ku reikäpäät ja RENKAAT on ovat kuin luistimet, ei pintaa, ei nastoja tms. Romut suoraa sanoen.

Edelleen se rengas autossa kuin autossa on se ainoa joka yhdistää sen auton siihen tiehen. Jos ne ei ole kunnossa niin peilissä vika? Ei varaa uusia? Ei varmaan varaa ajaakkaan, tai poltella röökiä, ryypätä tms. Se on yleensä omavalinta! Jos menee jollain tunteisiin, ole hyvä ja vie korttisi pois ennen kun tapat jonkun tai itsesi liikenteessä.

Raskaskalusto?

Ymmärrän näille suolauksen tarpeen, jossain kohden. Mutta niiden vuoksi suolataan niin paljon että tunnen kuskeja jotka ihmettelee miksi hitossa taas on suolattu. Jos sitä käytettäisiin kohtuudella olisi siitä hyötyäkin. Niin kauan kun sitä vedetään niin paljon että se ei enää haihdu ja joudutaan se jäätynyt suolaliuos suolaamaan siitä sulaksi on menty jo pitkälle väärin.

Miksi suolata? En ymmärrä tätä ollenkaan. Käydään autokoulut, liukkaat radat, pidetään kalusto kunnossa. Järki päässä? Niin ei voi olla yllättävää tilannetta.

Jätetää vaikka ne puhelimet pois, tabletit, telkkarit, microaaltouunit ja kahvinkeittimet ja tehdään työtä tai ajetaan. Eli koskee kaikkia. Keskitytään siihen ajamiseen.

Iät ja ajat selvitty ilman tota teennäistä kesäkeliä liikenteessä talvisin, nykyään ei? Ei edes ne ammattikuskit vai? Vai eikö ne uudet 0-5 vuotta ajaneet vässykät pärjää siellä?

Entinen kämppiskin ajaa rekkaa, joka talvi se vollotti kun on liukas, kylmä ym. Miljoonia kertoja sanoin vaihda alaa. Mut vollotus kivempaa, välillä sairaslomalla kun pää ei kestä.


Pitää ymmärtää se ero vaikka olisi kaupungista ilman järkeä! Että talvi on talvi ja kesä on kesä!

Hyvä maxxxed palstan paras kirjoitus kautta aikojen, hyvin toit esiin tosiasiat turha vinkua keliä kun ei ole huollettu/huollatettu/huolehdittu että ollaan ehjällä huolletulla laillisella kalustolla liikkeellä selvinpäin ilman jatkuvaa nykyviihteen räpläämistä ajonaikana+ tupakointi syöminen ym runkkaus. :) ;)

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #462 : 12.01.2018, 22:25:07 »
Hyvä maxxxed palstan paras kirjoitus kautta aikojen, hyvin toit esiin tosiasiat turha vinkua keliä kun ei ole huollettu/huollatettu/huolehdittu että ollaan ehjällä huolletulla laillisella kalustolla liikkeellä selvinpäin ilman jatkuvaa nykyviihteen räpläämistä ajonaikana+ tupakointi syöminen ym runkkaus. :) ;)

Hahaha  :D :D
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa wolfdriver

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 48
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #463 : 19.01.2018, 23:45:18 »
 Näyttää sitä suolaa menevän hyvin tänäkin talvena,syksyllä laiva toi 7000 tonnia ja nyt loppuviikolla ajettiin 4000 tonnia taas sataman varastoon

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #464 : 20.01.2018, 08:30:39 »
Näyttää sitä suolaa menevän hyvin tänäkin talvena,syksyllä laiva toi 7000 tonnia ja nyt loppuviikolla ajettiin 4000 tonnia taas sataman varastoon

Kyllä sitä ajetaan, eikä tuo määrä ole kuin murto osa siitä oikeasta levitysmäärästä.

Se on tonni/km kun levittävät sitä seosta yhdellä kerralla kun sirotin on vedeksi asennossa.
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

 

Autoracing  KL-varaosat