Elekma  Autoracing

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161294 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #45 : 15.11.2011, 19:37:50 »
Minäkin olen ajanut rekkaa yli 10 vuotta aikoinaan ja ei silloin osannu mitään suolaa kaivata vaikka autot olivat huomattavasti huonompia ajaa kuin nykyään, on absia, ebsia, kebsiä ja ties mitä. Vähän epäilen että jos nykyään vielä ajaisin rekkaa, mahtaisko sitä nyt sitten tarvita suolaa kun ei silloin huonommillakaan autoilla tarvinnu...

Nykyäänhän pitää käydä oikein koulua että osaa rekkaa ajaa, ei sitä ennen tarvinnu koulussa opetella, ihan ite sitä opeteltiin ja silti mitään isompaa eikä pienempääkään haaveria koskaan sattunu. Itse ajoin öljyrekkaa, kappaletavaraa ja välillä vähän isompiakin "nyyttejä" tuli kuskattua...

Poissa Taksu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 62
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #46 : 15.11.2011, 19:47:33 »
Minäkin olen ajanut rekkaa yli 10 vuotta aikoinaan ja ei silloin osannu mitään suolaa kaivata vaikka autot olivat huomattavasti huonompia ajaa kuin nykyään, on absia, ebsia, kebsiä ja ties mitä. Vähän epäilen että jos nykyään vielä ajaisin rekkaa, mahtaisko sitä nyt sitten tarvita suolaa kun ei silloin huonommillakaan autoilla tarvinnu...

Nykyäänhän pitää käydä oikein koulua että osaa rekkaa ajaa, ei sitä ennen tarvinnu koulussa opetella, ihan ite sitä opeteltiin ja silti mitään isompaa eikä pienempääkään haaveria koskaan sattunu. Itse ajoin öljyrekkaa, kappaletavaraa ja välillä vähän isompiakin "nyyttejä" tuli kuskattua...

Joo, totta toikin, mutta kyllä toi suola kummasti helpottaa tälläisen märkäkorvan työntekoa. Pärjäähän sitä suoralla, tasaisella tiellä, mutta risteyksiin ja mäkiin kaipaan suolaa, kun semmoinen mahdollisuus kerran on :)

Poissa compinho

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #47 : 16.11.2011, 15:22:41 »
.....
Tulee kalliiksi rakentaa raiteet joka kauppaan, meijeriin ja muuhun tuotantolaitokseen  :nohnoh
Raiteilla logistiikkakeskusten välillä ja ainoastaan lähikuljetus kumipyörillä. Täysin idioottimaista hoonata rekalla tai täysperällä jotain Oulu-Helsinki väliä.
Chevy Van G30 - Sprinter 312D - S212 250CDI - Chevrolet Bel Air - SL55 AMG - Hiace D4D AWD
RC8 - Kymco Agility 50 ajokiellon varalle

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #48 : 16.11.2011, 16:06:03 »
Tulee kalliiksi rakentaa raiteet joka kauppaan, meijeriin ja muuhun tuotantolaitokseen  :nohnoh

No pienellä jakeluautolla helpompi sompailla kuin isolla rekalla ja vauhtia puolet. Ja jos suolattaisiin ainoastaan rautatieaseman ja kauppojen väliä niin maanteillä olis paljon kivempi ajaa.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #49 : 16.11.2011, 18:24:16 »
No pienellä jakeluautolla helpompi sompailla kuin isolla rekalla ja vauhtia puolet. Ja jos suolattaisiin ainoastaan rautatieaseman ja kauppojen väliä niin maanteillä olis paljon kivempi ajaa.
Tuli mieleen kun päivittäin näkee maitorekkoja menossa Maikkulan meijeriin? Vedetäänkö raiteet joka maatilalle? Entäs muut säiliöautot? Jakeluautolla voisi tulla liikaa ajoa jos veisi öljylämmitteisiin taloihin pöllööljyä, samoin huoltoasemille pitäisi viedä jollain tavaraa. Tietty jos samalla kielletään öljyn käyttö lämmityksessä ja siirretään maito putkia pitkin suoraan meijeriin :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #50 : 16.11.2011, 18:47:03 »
Tuli mieleen kun päivittäin näkee maitorekkoja menossa Maikkulan meijeriin? Vedetäänkö raiteet joka maatilalle? Entäs muut säiliöautot? Jakeluautolla voisi tulla liikaa ajoa jos veisi öljylämmitteisiin taloihin pöllööljyä, samoin huoltoasemille pitäisi viedä jollain tavaraa. Tietty jos samalla kielletään öljyn käyttö lämmityksessä ja siirretään maito putkia pitkin suoraan meijeriin :)

Jos nuo on ainoat ajot mitkä jää maantielle niin vois olla sama peli ku henkilöautoissa eli jos tuntuu että kitkoilla ei pääse niin nastaa alle.

Oulun päässä voitaisiin vetää pistoraide Iinatista Maikkulan meijerille, ei olis pitkäkään pätkä, ja maitotiloilta taasen riittäisi viedä radanvarteen. Samaa pistoraidetta pitkin lähtisi valmiit maitojalosteet meijeristä maailmalle.

(Öljylämmityksen mun puolesta saisikin kieltää ja vihreät kieltävät kohta maatalouden, niin siinähän nuo tulikin...)

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #51 : 16.11.2011, 23:05:31 »
Eiköhän tuo suolaus ole noitten tavaraliikenteen takia,jos ei suolattaisi niin varmaakin kolisisi kun 22 metrin rekka alkaisi heittelehtimään tuolla moottoritiellä mustanjään takia.Rekkamiehet antakaa kommentia?
Musta jää tulee just sen suolauksen takia pakkasella! :nohnoh
En oo rekkamies
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #52 : 16.11.2011, 23:56:17 »
Musta jää tulee just sen suolauksen takia pakkasella! :nohnoh
En oo rekkamies

Kertoisitko tarkemmin..
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #53 : 17.11.2011, 16:56:21 »
Lisäksi suolalla saadaan poistettua isoja kelivaihteluita. Nollan tienoilla varsinkin  tie voi olla 99% matkasta märkä, mutta metrin matkalla tie muuttuukin peilijääksi jota ei huomaa vasta kun siihen ajaa.

Samalla tavalla se suolattu tien pintakin toimii... Jäätyminen tapahtuu vain eri lämpötilassa suolapitoisuuden funktiona.

Suolan hygroskooppisuuden vuoksi, suolattu tien pinta ei kuivu kunnolla. Viime talvena oli loistava esimerkki siitä VT7, jossa on liikennettä runsaasti mutta silti viikkon kovan pakkasjakson jälkeen se ei ollut kunnolla kuivanut kaikilta osiltaan. Ja kun lopulta kuivui, niin kylläpä lähti uskomaton valkoinen pölypilvi, jos käväisi hitusenkaan lähellä reunaviivaa!

Kuitenkin rekkojen renkaat tuovat tienpintaan melkoisen määrän lämpöenergiaa, joka olemattoman absoluuttisen kosteuden keralla helpottaa suunnattomasti sublimaatiota.

Suola sitten tappelee sitä vastaan, koska ei halua luopua niistä vesimolekyyleistään, jotka ovat kuin polygyniassa vaimot. Jokainen ottaa niin monta kuin saa hankittua!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #54 : 17.11.2011, 17:33:47 »
suolalla saadaan poistettua isoja kelivaihteluita. Nollan tienoilla varsinkin  tie voi olla 99% matkasta märkä, mutta metrin matkalla tie muuttuukin peilijääksi

Itse asiassa juuri suolatut risteysalueet ja muut taajamakadut toimivat noin. Mihin suolaa on roiskittu on sula kohta, vierestä jäässä. Siitä sulasta suolakohdasta renkaat heittävät kosteutta suolattomaan kohtaan ja jäätikköansa on valmis. Kaikkein liukkain juuri siitä mistä eniten ajetaan...

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #55 : 18.11.2011, 15:07:32 »
Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)ötyä
Oma mielipiteeni teiden suolaukselle on se että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja jos Chrysler ei ruostu suolasta niin ei sitten varmaan mikään muukaan oikea auto!
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #56 : 18.11.2011, 15:22:09 »
Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)

Älä ees alota niistä insinööreistä  :knuppel2:   Täälläkin päin sellaiset katuinsinöörit että kyllä huomaa niitten kulkevan ite pyörällä. Esimerkkinä ruuhkainen keskustan risteys jossa 2 kaistaa, oikeanpuoleisinta pääsee vapaasti oikealle (ei suojatietä tms. väistettävää) ja vasenta käännytään vasemmalle vastaantulijoita ja suojatietä väistäen. Arvaapa kumpaa kaistaa ajetaan suoraan  :facepalm: Vinkki: suurin osa porukkaa menee joko suoraan tai oikealle.

(Niin, suoraan ajo tietysti sitä vasenta pitkin. Muutenhan se risteys saattaisi vetää kun suoraan ajavat eivät jumittuisi sen yhden vasemmalle kääntyjän taakse.)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #57 : 18.11.2011, 15:30:48 »
Älä ees alota niistä insinööreistä  :knuppel2:   Täälläkin päin sellaiset katuinsinöörit että kyllä huomaa niitten kulkevan ite pyörällä. Esimerkkinä ruuhkainen keskustan risteys jossa 2 kaistaa, oikeanpuoleisinta pääsee vapaasti oikealle (ei suojatietä tms. väistettävää) ja vasenta käännytään vasemmalle vastaantulijoita ja suojatietä väistäen. Arvaapa kumpaa kaistaa ajetaan suoraan  :facepalm: Vinkki: suurin osa porukkaa menee joko suoraan tai oikealle.

(Niin, suoraan ajo tietysti sitä vasenta pitkin. Muutenhan se risteys saattaisi vetää kun suoraan ajavat eivät jumittuisi sen yhden vasemmalle kääntyjän taakse.)
Mutta kait risteys on suolattu :2funny:
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #58 : 18.11.2011, 15:32:24 »
Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)ötyä
Oma mielipiteeni teiden suolaukselle on se että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja jos Chrysler ei ruostu suolasta niin ei sitten varmaan mikään muukaan oikea auto!

On se Sysleri sitten ihme auto, kun se ns. maantiesuolana käytetty tavara ruostuttaa ns. Happoteräksenkin
(=Haponkestäväteräs) tiedän kokemuksesta, kun olen Kemian alalla toimivassa tehtaassa töissä.
Tosin ei se ruostuminen heti ala, eli jos pestään esim. autoa jatkuvasti apinan raivolla ja vauriot lähes huomaattomiksi
mutta kyllä se suola vaan syö Sysleriäkin pitkässä juoksussa, se on ihan varma.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #59 : 18.11.2011, 16:11:19 »
On se Sysleri sitten ihme auto, kun se ns. maantiesuolana käytetty tavara ruostuttaa ns. Happoteräksenkin
(=Haponkestäväteräs) tiedän kokemuksesta, kun olen Kemian alalla toimivassa tehtaassa töissä.
Tosin ei se ruostuminen heti ala, eli jos pestään esim. autoa jatkuvasti apinan raivolla ja vauriot lähes huomaattomiksi
mutta kyllä se suola vaan syö Sysleriäkin pitkässä juoksussa, se on ihan varma.
Mutta se luetun ymmärtäminen.......
Tarkoitinkin hyrslerin olevan helposti ruostuvan maineessa..
Nimim. 2x vuodessa auto pesussa.
Niin ja ruostumatonta terästä ei ole olemassakaan, on vain hitaammin ruostuva.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron