Ateho  Elekma

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #60 : 18.11.2011, 16:16:47 »
Niin ja ruostumatonta terästä ei ole olemassakaan, on vain hitaammin ruostuva.

Eikös oikeasti ns. ruostumaton ole sellaista joka hapettuu salamannopeasti. Muodostaa välittömästi läpinäkyvän aukottoman oksidikerroksen pintaan niin oksidoituminen ei pääse siitä pitemmälle.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #61 : 18.11.2011, 16:28:17 »
Mutta se luetun ymmärtäminen.......
Tarkoitinkin hyrslerin olevan helposti ruostuvan maineessa..
Nimim. 2x vuodessa auto pesussa.
Niin ja ruostumatonta terästä ei ole olemassakaan, on vain hitaammin ruostuva.

Se luetun ymmärtäminen... niinpä, ymmärsin juuri väärin päin kommenttisi, sorry vaan.

PS: Vaikka et sitä tarkoittakkaan, mutta monet sekoittaa ruostumattomanteräksen (rosteri)
ja haponkestävänteräksen (happoteräs) keskenään tai luokittelee samaksi aineeksi, jotka ovat oikeasti ihan eri asia.
Happoteräksen korroosion kesto-ominaisuudet on aivan toista luokkaa kuin Rosterin, siinä kisassa Rosteri ei pärjää alkuunkaan.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #62 : 18.11.2011, 16:49:23 »
Happo- ja rosterin erot tunnen (nippanappa), heitin vaan ajankuluksi.
Muoveistakin tiedän että jotkut kestävät kauemmin kuin toiset, mutta loppupeleissä kaikki hajoavat. Joskus aikaisinkin, jopa törmäyksessä (hieman) ruostuneeseen rautaan ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #63 : 18.11.2011, 16:55:06 »
Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)ötyä
Oma mielipiteeni teiden suolaukselle on se että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja jos Chrysler ei ruostu suolasta niin ei sitten varmaan mikään muukaan oikea auto!

Eihän tässä ole siitä kyse, etteikö tien suolaus pitäisi varmasti Pentti-perusautoilijan paremmin kaistaviivojen välissä noin pääsäätöisesti, vaan siitä että millaisen muutoksen se vaatisi kalustoon ja ihmisten ajotapaan/ajotaitoihin, jos tien suolausta vähennettäisiin. Ja millainen "riski" hyväksyttäisiin ainakin alussa onnettomuuksien mahdolliseen kasvuun kun Pentti-perusautoilija ei voikaan ajaa enää aina kuin kesällä.

Itse olisin silti tiesuolauksen vähentämisen kannalla. Ajo kelin mukaan, jos ei suju niin kortti pois ja raskaan kaluston ongelmiin TOK:lla olikin aika hyviä ratkaisuja.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2011, 16:58:24 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #64 : 18.11.2011, 17:09:54 »
Ja millainen "riski" hyväksyttäisiin ainakin alussa onnettomuuksien mahdolliseen kasvuun kun Pentti-perusautoilija ei voikaan ajaa enää aina kuin kesällä.

Kokonaisvaikutuksissa on monta tekijää kun pitkälle mietitään. Yksi tekijä on se montako kolaria ylipäätään tapahtuu. Toinen juttu on se, millaisia vaurioita ja vammoja kolareissa aiheutuu. Ottaen huomioon suomalaisen autokannan ikärakenne (keski-ikä taisi olla yli 10 v.) ja laatu (melko paljon nissaneita yms. jotka kuulostavat mätänevän ekaan talveen) veikkaisin että kolarien seurauksia vähentäisi jos autot olisivat vähemmän ruosteessa, mitä edesauttaisi suolauksesta luopuminen.

Eli vaikka Pentti ja Pirkko Perusautoilijalla jonkun verran useammin kolahtaisi niin seuraukset eivät välttämättä pahenisi.


Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #65 : 18.11.2011, 17:52:08 »
Kokonaisvaikutuksissa on monta tekijää kun pitkälle mietitään. Yksi tekijä on se montako kolaria ylipäätään tapahtuu. Toinen juttu on se, millaisia vaurioita ja vammoja kolareissa aiheutuu. Ottaen huomioon suomalaisen autokannan ikärakenne (keski-ikä taisi olla yli 10 v.) ja laatu (melko paljon nissaneita yms. jotka kuulostavat mätänevän ekaan talveen) veikkaisin että kolarien seurauksia vähentäisi jos autot olisivat vähemmän ruosteessa, mitä edesauttaisi suolauksesta luopuminen.

Eli vaikka Pentti ja Pirkko Perusautoilijalla jonkun verran useammin kolahtaisi niin seuraukset eivät välttämättä pahenisi.

Samoilla linjoilla pääsääntöisesti.

Minkähän verran on muuten vaikutusta vakuusyhtiöiden tilastoilla asiaan, koska monessa tapauksessa
ne maksaa osan seurauksista näissä liukkaudesta johtuvista peltien rytistymisistä, ei se vakuutusyhtiöiden
osuus näy missään, ainakaan virallisesti, mutta suomessa on kuitenkin kapitalistinen markkinatalous järjestelmä...
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #66 : 18.11.2011, 18:37:50 »
Raiteilla logistiikkakeskusten välillä ja ainoastaan lähikuljetus kumipyörillä. Täysin idioottimaista hoonata rekalla tai täysperällä jotain Oulu-Helsinki väliä.

rautateille ei mahdu enempää liikennettä  :hello:
nimim. sitä väliä ajava  ;)

suolaus on perseest, tarviiko sitä ympäri vuoden ajaa kuin kesäkelillä  ::) . opetelkaa ajamaan liukkaalla,
ennakoiva ajo paraslääke ja se on myös taloudellista  :)
v70 D5R

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #67 : 18.11.2011, 18:46:54 »
rautateille ei mahdu enempää liikennettä  :hello:
nimim. sitä väliä ajava  ;)


 tarviiko sitä ympäri vuoden ajaa kuin kesäkelillä  ::) . opetelkaa ajamaan liukkaalla,
ennakoiva ajo paraslääke ja se on myös taloudellista  :)
Kyllä, samaa mieltä!

Siis rautateistä en tiedä mitään.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #68 : 18.11.2011, 19:15:46 »
rautateille ei mahdu enempää liikennettä  :hello:

Minusta näyttää että kyllä ne raiteet on välillä tyhjänäkin  :)

VR tarttis vaan vähän enempi markkinalähtöistä asennetta logistiikkaansa. Jos Pasilan ratapiha on tukossa niin asialle tehtäisiin jotain. "Ei kiinnosta, me ollaan valtion virasto" ei oikein tuota tulosta.

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #69 : 18.11.2011, 19:21:47 »
Minusta näyttää että kyllä ne raiteet on välillä tyhjänäkin  :)

VR tarttis vaan vähän enempi markkinalähtöistä asennetta logistiikkaansa. Jos Pasilan ratapiha on tukossa niin asialle tehtäisiin jotain. "Ei kiinnosta, me ollaan valtion virasto" ei oikein tuota tulosta.
Eihän ne saa nykyistäkään kalustoa pysymään aikataulussa,  1-raide osuuksilla ajoitukset on aika tärkeitä..
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #70 : 18.11.2011, 20:08:42 »
Eihän ne saa nykyistäkään kalustoa pysymään aikataulussa,  1-raide osuuksilla ajoitukset on aika tärkeitä..

Niin on, kaksoisraidetta kehiin. Rataverkko on suurelta osin kuin syrjäkylän soratie, kohtaamispaikat merkitty  :P

Mutta sanovat lisäksi että Pasilan ratapiha on pullonkaula. Sekin ratkeaisi vastaavalla tavalla, lisää kiskoa maahan vain. Mutta liikenneministeriö mieluummin virittelee satelliittiseurantaa jotta autoilijoita voidaan verottaa ajamisesta sen sijaan että investoitaisiin kiskoinfraan.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #71 : 18.11.2011, 20:19:33 »
Niin on, kaksoisraidetta kehiin. Rataverkko on suurelta osin kuin syrjäkylän soratie, kohtaamispaikat merkitty  :P

Mutta sanovat lisäksi että Pasilan ratapiha on pullonkaula. Sekin ratkeaisi vastaavalla tavalla, lisää kiskoa maahan vain. Mutta liikenneministeriö mieluummin virittelee satelliittiseurantaa jotta autoilijoita voidaan verottaa ajamisesta sen sijaan että investoitaisiin kiskoinfraan.

Juuri näin.
Ihan OT aiheestakin, mut eik tosta VR:stä tullu männä vuosina kuiteski tulosvastuullinen yksikkö, vain oonko ihan väärässä?
Tosin ne vissiin itte sitä  kai vielä tiedä, ne yrittää tehdä tulosta samallalailla, kun vanhassa Neuvostoliitossa tehtaat teki.
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #72 : 19.11.2011, 01:17:18 »
Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)ötyä
Oma mielipiteeni teiden suolaukselle on se että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja jos Chrysler ei ruostu suolasta niin ei sitten varmaan mikään muukaan oikea auto!

Monta insinööriä olen tolloksi todennut!  Ikävä kyllä!  :(
Se, että on jokin oppiarvo, ei takaa ammattitaitoa alalla tai ymmärrystä yhtikäs mistään!
Kuinkas moni tieinsinööri omaa kiitettävät taidot kemiassa ja fysiikassa? Elektroniikassa? Radiotekniikassa? Materiaaliteknologiassa? Tai metallurgiassa?

Aivan niin....  Monet ongelmat ovat useamman ammattialueen asioita, joten sen ratkaisemiseen tarvitaan tie-insinöörin ammattitaitoa laajempaa asiantuntemusta.

Suolaamis-ongelma on monipiippuisempi kuin pelkkä liikenteellinen. Siihen sisältyy huomattavasti enemmän parametrejä kuin pelkkä kitka.

Sinällään jännä juttu, että olen tullut toimeen suolaamattomalla kantatiellä oikein hyvin, kunhan se on säällisesti aurattu. Ja tie on yllättävän usein rutikuiva, vaikka liityttävä valtatie on kuurassa/jäässä tai märkä.

Mitä suolaamiseen tulee, niin pitäisin sen edelleen säilömismenetelmänä, enkä kemiallisen kesän (tuomittu epäonnistumaan) yrityksenä keskelle talvea. Niin asfaltin/renkaiden/tiestön/pohjavesien ja autojenkin kuluminen olisi vähäisempää, mistä olisi selvä kansantaloudellinen etu!

Niin on, kaksoisraidetta kehiin. Rataverkko on suurelta osin kuin syrjäkylän soratie, kohtaamispaikat merkitty  :P
Mutta sanovat lisäksi että Pasilan ratapiha on pullonkaula. Sekin ratkeaisi vastaavalla tavalla, lisää kiskoa maahan vain. Mutta liikenneministeriö mieluummin virittelee satelliittiseurantaa jotta autoilijoita voidaan verottaa ajamisesta sen sijaan että investoitaisiin kiskoinfraan.

Radan rakentaminen on tietääkseni huikean kallista, joten ihan suoralta kädeltä en sitä alkaisi tekemään.
Pasilan ongelmaa ei ratkaista lisäämällä kiskoja...
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Pasilan+ratapiha&srs=EPSG%3A3067&y=6676834&mode=orto&x=385209&lang=fi

Se kiskoinfa muutokset edellyttäisivät mittavia satojen miljardien investointeja...
Jos se olisi kaikin tavoin optimaalinen juttu, niin se olisi jo tehty.

Mitä tuohon Kansliapäällikkö pursiaisen aivopieruun tulee, niin valvonta-ajatushan siellä taustalla kummittelee...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #73 : 19.11.2011, 10:10:59 »
rautateille ei mahdu enempää liikennettä  :hello:
nimim. sitä väliä ajava  ;)

Rautateillä on tilaa vaikka kuinka paljon -ainut paikka joka ahdistaa enemmän on Helsingin ratapiha, jossa paikallisliikenne sen tukkii.

"Ahtauden" tuo erinopeuksilla liikkuva kalusto. Saman ilmiön näkee tiellä, jossa ohittaminen on helpompaa.

VR tarttis vaan vähän enempi markkinalähtöistä asennetta logistiikkaansa. Jos Pasilan ratapiha on tukossa niin asialle tehtäisiin jotain. "Ei kiinnosta, me ollaan valtion virasto" ei oikein tuota tulosta.

Valitettavasti markkinalähtöisyys ei ole lääke ja hötkyily ei auta. Itella on yksi hyvä esimerkki missä perustehtävä unohtui ja nyt ollaan taloudellisesti pulassa, vaikka perusbusiness on tienannut kokoajan erittäin hyvin. VR on riippuvainen toisen hallussa olevasta infrasta, jonka rahoitus on outo.

Oman ongelmasa tuo valtio ohjaus, joka pakottaa tekemään investointeja kalustoon, kun vanhaakin kalustoa pystyisi vielä taloudellisesti käyttämään.

Niin joo -ilman suolaa rytisisi, muidenkin pelti kuin sunnuntai autoilijoiden. Mun puolesta suolaamattomuutta voisi kokeilla vuoden - kaksi ja summata kannattaako se jättää lopullisesti.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #74 : 19.11.2011, 17:46:36 »
Niin joo -ilman suolaa rytisisi, muidenkin pelti kuin sunnuntai autoilijoiden. Mun puolesta suolaamattomuutta voisi kokeilla vuoden - kaksi ja summata kannattaako se jättää lopullisesti.

Tätä en ymmärrä, miten se suolaamisen lopettaminen aiheuttaisi kolareita?

Miten hitossa lapissa pärjätään ja siellä saa ajaa useilla teillä 100km/h, vaikka täällä eteleässä samanlaisilla teillä on 80km/h rajoitus?

Olemmeko me täällä etelässä kädettömiä kuskeja ja lapissa ei vai mikä siinä mättää?   :sundaydriver:

Miten hitossa olen mökille päässyt, vaikkei viimeisellä 37km matkalla (siis VT:n jälkeen) ole koskaan nähty suolan murustakaan kauppakassin ulkopuolella. Asfalttitietäkin em. matkasta on yli puolet.

Eikös talvella ja kesällä pidä ajaa kelin mukaan? Eikä kalenterin mukaan?
Suolaamisen sijaan aurausta yms. tienhoitoa. Toki Suolaaminen on halvempaa pikaisesti ajateltuna, mutta kylläpä kalusto katoaa (ruostuu) käsittämätöntä vauhtia, joten homma voikin olla pitkässä juoksussa toisinpäin. Mutta kvartaali-ajattelu estää asian huomioimisen.

Julkisella sektorilla olen kovin usein törmännyt siihen, että budjetti on pakko käyttää loppuvuodesta nollille, ettei säästettyä summaa vähennetä seuraavasta budjetista.  :idiot2:   Mutta tämä budjetti-juttu on hitusen OT.

Suolaamisen haitat ovat mielestäni merkittäviä mm. pohjavesien suolaantumisen vuoksi. Tämä aiheuttaa uskomattomia piilokustannuksia (kloridi-pitoisuuden nousu) aiheuttaa vesiputkistojen käyttöiän puolittumista.
Autojen ruostumisesta puhumattakaan. Pohjaveden suolaantumista on mahdotonta estää, niin kauan kun teitä suolataan.

Mitkä ovat ne kiistattomat edut, miksi suolataan?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Proturbo  Autodiagnoosi