Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #75 : 19.11.2011, 18:33:18 »
Miten hitossa lapissa pärjätään ja siellä saa ajaa useilla teillä 100km/h, vaikka täällä eteleässä samanlaisilla teillä on 80km/h rajoitus?

Mitkä ovat ne kiistattomat edut, miksi suolataan?
Olisiko liikennemäärissä se syy?

Eli väität ettei suolasta ole mitään hyötyä? Mietippä -6 astetta lämmintä ja sataa kaatamalla vettä. Missä kunnossa se tie olisi ilman suolaa?
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #76 : 19.11.2011, 18:59:49 »
Tätä en ymmärrä, miten se suolaamisen lopettaminen aiheuttaisi kolareita?

Niin, eihän se itsessään mitään lopeta -ellei tiellä liikennöidä.

On kohtuu naivia ajatella että suolauksen lopettamisella ei olisi mitään vaikutusta -siihen palaa melkoisesti rahaa.. Vai onko joku sala-suola-seura/liitto joka ajaa suolauksen tarpeellisuutta vaikkei sitä aidosti tarvita. ;D

Tässä on vähän sama kysymys kuin nastat vai ei -edut on näytetty, mutta aina epäillään. Kyseenalaistaminen on ihan tervettä, kun perusteet on realistiset.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #77 : 19.11.2011, 19:39:55 »
Olisiko liikennemäärissä se syy?

Onnettomuuksien syynä liikennemäärät?  :o
Just äsken uutisissä oli saksassa tapahtuneesta 50 auton ketjukolarista. Syyksi sanottiin äkillisesti alkanut sumu.
Oikeammin syynä on hidas reaktio muuttuneeseen liikennetilanteeseen.

Lapin ja etelän onnettumuustiheys per liikennesuoritekilometri voidaan laskea, joka on se arvo, jota haen.

Eli väität ettei suolasta ole mitään hyötyä? Mietippä -6 astetta lämmintä ja sataa kaatamalla vettä. Missä kunnossa se tie olisi ilman suolaa?
En kyllä muista yhtään tuollaista pakkaskeliä, jossa vettä olisi tullut kaatamalla tai edes tihkumalla. Nollan tietämistä muistan muutamia alijäähtyneen tihkusateen. Enkä muista nähneeni tuollaista missään säätilastossa.
Jos tuollainen on tapahtunut, niin kuulisin mielelläni lisää...

Jos tuollainen kaatosade sattuisi tuollaisella pakkasella, niin tie olisi märkä, johtuen veden ominaisuuksista (ominaislämpökapasiteetti ja faasimuunnosenergia). Lisäksi se suola huuhtoutuisi pois tieltä...
Tulos +/- = 0  Paitsi se suolaukseen käytetty raha olisi hukkaan heitettyä.

Tihkusade jäätyisi välittömästi. Mikä ongelma tästä syntyisi? Kyseessä olisi siten normaali jäätynyt tienpinta. Tämä jäinen tienpinta on ymmärtääkseni normaali talvikeli?
Tiellä ajetaan ymmärrykseni mukaan kelin mukaisesti, eikä kalenterin mukaan?  :o

Omat kokemukseni ovat olleet alijäähtyneestä vedestä sellaisia, ettei liukkaus ole ollut se primäärinen ongelma, vaan näkyvyys tuulilasiin jäätyvän veden vuoksi.

On kohtuu naivia ajatella että suolauksen lopettamisella ei olisi mitään vaikutusta -siihen palaa melkoisesti rahaa.. Vai onko joku sala-suola-seura/liitto joka ajaa suolauksen tarpeellisuutta vaikkei sitä aidosti tarvita. ;D
Tässä on vähän sama kysymys kuin nastat vai ei -edut on näytetty, mutta aina epäillään. Kyseenalaistaminen on ihan tervettä, kun perusteet on realistiset.
Olen kysynyt tuota suolauksen perustetta asuintiepiirini vastaavalta tiemestarilta, enkä ole saanut vastaukseksi mitään järkevää perustetta, vaan liturgian siitä, että näin on tehty jo ennen häntä yms...

Niin, minä en ole vielä toistaiseksi törmännyt tiehallinnon loogisesti kestävillä argumenteilla perustetuun selitykseen miksi suolataan. Selityksiä senkin edestä ja uskomuksia myöskin. Tutkimustietoon nojaavaa faktaa ei ole nähnyt (toki sitäkin voi olla).

Kun suolausta on tehty kauemmin kuin suurinosa meistä on ajanut, niin sen oikea peruste on voinut jo hukkua historian hämäriin.  Onko tässä huomioitu tekninen kehitys esim. renkaissa?

Voisin heittää näin rahina, että mikä tahansa tämän päivän talvirengas pesee menen tullen 25 vuotta sitten olleen parhaan talvirenkaan.

Omien havaintojeni mukaan suolauksella nykyisin monasti säästetään mm. auraamisesta. Eli suolataan kun oikeasti pitäisi aurata.

Ps. kuinka moni muistaa mutsinsa kuivanneen pyykkiä ulkona talvipakkasella?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #78 : 19.11.2011, 19:55:16 »

En kyllä muista yhtään tuollaista pakkaskeliä, jossa vettä olisi tullut kaatamalla tai edes tihkumalla. Nollan tietämistä muistan muutamia alijäähtyneen tihkusateen. Enkä muista nähneeni tuollaista missään säätilastossa.
Jos tuollainen on tapahtunut, niin kuulisin mielelläni lisää...

Jos tuollainen kaatosade sattuisi tuollaisella pakkasella, niin tie olisi märkä, johtuen veden ominaisuuksista (ominaislämpökapasiteetti ja faasimuunnosenergia). Lisäksi se suola huuhtoutuisi pois tieltä...
Tulos +/- = 0  Paitsi se suolaukseen käytetty raha olisi hukkaan heitettyä.

Tihkusade jäätyisi välittömästi. Mikä ongelma tästä syntyisi? Kyseessä olisi siten normaali jäätynyt tienpinta. Tämä jäinen tienpinta on ymmärtääkseni normaali talvikeli?
Tiellä ajetaan ymmärrykseni mukaan kelin mukaisesti, eikä kalenterin mukaan?  :o

Omat kokemukseni ovat olleet alijäähtyneestä vedestä sellaisia, ettei liukkaus ole ollut se primäärinen ongelma, vaan näkyvyys tuulilasiin jäätyvän veden vuoksi.
Olen kysynyt tuota suolauksen perustetta asuintiepiirini vastaavalta tiemestarilta, enkä ole saanut vastaukseksi mitään järkevää perustetta, vaan liturgian siitä, että näin on tehty jo ennen häntä yms...

Niin, minä en ole vielä toistaiseksi törmännyt tiehallinnon loogisesti kestävillä argumenteilla perustetuun selitykseen miksi suolataan. Selityksiä senkin edestä ja uskomuksia myöskin. Tutkimustietoon nojaavaa faktaa ei ole nähnyt (toki sitäkin voi olla).

Kun suolausta on tehty kauemmin kuin suurinosa meistä on ajanut, niin sen oikea peruste on voinut jo hukkua historian hämäriin.  Onko tässä huomioitu tekninen kehitys esim. renkaissa?

Voisin heittää näin rahina, että mikä tahansa tämän päivän talvirengas pesee menen tullen 25 vuotta sitten olleen parhaan talvirenkaan.

Omien havaintojeni mukaan suolauksella nykyisin monasti säästetään mm. auraamisesta. Eli suolataan kun oikeasti pitäisi aurata.

Ps. kuinka moni muistaa mutsinsa kuivanneen pyykkiä ulkona talvipakkasella?

meillä kuivataan vieläkin pyykit ulkona  8)

ja tuota sadetta: viimetalvena satoi vettä, pakkasta -12 ja ihan vantaata myöten.
toissa talvena myös satoi ja pakkasta oli reilut 10.
nuo sateet ei nyt kuiteskaan ollu mitään kaatosateita, sellaista tihkua mutta kyllä sekin kerrytti
sentin kerroksen pintoihin.
viimetalvena kaadoin puita tuosta tontilta ja puun toinen puoli oli sentin jääkerroksessa.
mutta siltikin suolaus on perseest  :hello: pitää vaan muistaa sovittaa nopeudet kelin vaatimalle tasolle.
muistakaa kuitenkin antaa enemmän pelivaraa raskaalle liikenteelle  :)
v70 D5R

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #79 : 19.11.2011, 19:55:51 »
En kyllä muista yhtään tuollaista pakkaskeliä, jossa vettä olisi tullut kaatamalla tai edes tihkumalla. Nollan tietämistä muistan muutamia alijäähtyneen tihkusateen. Enkä muista nähneeni tuollaista missään säätilastossa.
Jos tuollainen on tapahtunut, niin kuulisin mielelläni lisää...

Tihkusade jäätyisi välittömästi. Mikä ongelma tästä syntyisi? Kyseessä olisi siten normaali jäätynyt tienpinta. Tämä jäinen tienpinta on ymmärtääkseni normaali talvikeli?
Tiellä ajetaan ymmärrykseni mukaan kelin mukaisesti, eikä kalenterin mukaan?  :o

Itse olen pari kertaa nähnyt kun pakkasella satanut vettä. Pahin oli kun Volvon mittari näytti -6 ja koko matka Raahesta Kokkolaan satoi vettä. Täysillä lasille puhaltanut lämmityslaite sai pidettyä lasin sulana kun vauhtia oli alle 60kmh.

Ei kai jäätynyt asfaltti ole normaali talvikeli? Luminen asfaltti on normaali talvikeli.

Siinä olen samaa mieltä että varmasti aurausta korvataan suolalla, mutta joskus ei vain kalustoa riitä joka paikkaan joten on kätevämpää aura-auton perästä kylvää suolaa avuksi.

Edelleen voisi vetää Konginkankaan tähän mukaan. Väittävät jos ko. kohta olisi suolattu niin onnettomuus olisi voitu välttää. Juurikin noita ko. onnettomuuden olosuhteita voidaan välttää suolalla, eli että yhdessä notkelmassa tie on kuiva ja 100m päässä se onkin peilijäällä. Joo tiedetään, pitäisi ajaa kelien mukaan, mutta valitettavasti kelit voi äkkiä vaihtua.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #80 : 19.11.2011, 19:57:31 »
pitää vaan muistaa sovittaa nopeudet kelin vaatimalle tasolle.
Tuolla argumentilla voitaisiin säästää vielä lisää kunnossa pidosta. Nappastaan vain nopeuksia alaspäin. Oulussa pohjantielle 40 rajoitus niin ei tarvi ajaa lumisateella edes takaisin neljän Destian kuorma-auton ko. tietä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #81 : 19.11.2011, 20:40:38 »
Lapin ja etelän onnettumuustiheys per liikennesuoritekilometri voidaan laskea, joka on se arvo, jota haen.

Niin paljon kuin itsekin dissaan etelää, noita ei voi ihan siltään verrata. Lapissa on pitempään talvikeliä, mutta liikenneolosuhteet ovat aivan erilaiset: Lapissa on melko vähän ruuhkaliikennettä 60 tai 80 rajoituksella toisin kuin etelärannikolla. Eniten kolisee silloin kun ajetaan tiiviisti ja ruuhkaliikenteessä tulee äkkinäisiä nopeuseroja. Mielikuvani mukaan Lapissa on myös enemmän "reilua talvea" eli kuivaa lumikeliä, joka on autonrenkaan alla paljon helpompi kuin märkä jää jota etelärannikolla useammin.

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #82 : 19.11.2011, 20:44:25 »
Tuolla argumentilla voitaisiin säästää vielä lisää kunnossa pidosta. Nappastaan vain nopeuksia alaspäin. Oulussa pohjantielle 40 rajoitus niin ei tarvi ajaa lumisateella edes takaisin neljän Destian kuorma-auton ko. tietä.

ei sitä noin itteesä pitäny ottaa  ;)
siis tuossa nyt sitte pienen liiottelun jälkeen on isompi riski onnettomuuksille, kun kuspää penari kuski
ajaa kuitenkin sen sata  :)  http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711266882289_uu.shtml
v70 D5R

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12498
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #83 : 19.11.2011, 21:39:21 »
ei sitä noin itteesä pitäny ottaa  ;)
siis tuossa nyt sitte pienen liiottelun jälkeen on isompi riski onnettomuuksille, kun kuspää penari kuski
ajaa kuitenkin sen sata  :)  http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711266882289_uu.shtml
Joo oli vähän kärjistetty esimerkki :).
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #84 : 19.11.2011, 21:49:35 »
Itse olen pari kertaa nähnyt kun pakkasella satanut vettä. Pahin oli kun Volvon mittari näytti -6 ja koko matka Raahesta Kokkolaan satoi vettä. Täysillä lasille puhaltanut lämmityslaite sai pidettyä lasin sulana kun vauhtia oli alle 60kmh.
Kauanko tämmösissä olosuhteissa se suola pitäisi tien sulana?

Tuli itsekin joskus osuttua vastaavaan tilanteeseen, onneksi 940:ssä on äkänen lämppäri niin ajaminen luonnistui jotenkin, ja hetken päästä tajuttiin säästää mun niskoja ja pistettiin kauniimpi puolisko 27cm lyhyempänä puikkoihin niin homma toimi kun lasi pysy puoliväliin asti sulana 8), ja kahtelimme kun tienposket oli täys laseja krapaamaan pysähtyneitä. Itsehän näin kumartelematta juurijuuri koko konepellin...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #85 : 19.11.2011, 22:51:29 »
Itse olen pari kertaa nähnyt kun pakkasella satanut vettä. Pahin oli kun Volvon mittari näytti -6 ja koko matka Raahesta Kokkolaan satoi vettä. Täysillä lasille puhaltanut lämmityslaite sai pidettyä lasin sulana kun vauhtia oli alle 60kmh.

Ei kai jäätynyt asfaltti ole normaali talvikeli? Luminen asfaltti on normaali talvikeli.


Täällä päin suomea noi pakkas-vesisateet on hyvin tuttuja (johtuen meri-ilmastosta, meri kolmella sivulla)

Kyllä jäätynyt asfaltti on täällä päin useinmiten "normaalimpi" talvikeli kuin luminen asfaltti
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #86 : 19.11.2011, 23:13:45 »
meillä kuivataan vieläkin pyykit ulkona  8)
Meillä taasen rummussa...   :)
Mutta mutsi aikoinaan kuivasi pihalla, vaikka nykyisin onkin siirtynyt rummun käyttäjäksi.
Ei sinällään, oiva menetelmä kutenkin.

Mutta se ilmiö (sublimaatio) olikin pointtini... Eli vesijääkin haihtuu pakkasellakin... Mutta kun hommaan sotketaan suola, ilmiö hidastuu rajusti suolan hygroskooppisuuden vuoksi. Ilmiö on tekemisissä kolmiopisteen kanssa.
Samaten faasimuunnosenergiat suolaliuoksella ovat jotain aivan muuta kuin puhtaalla vedellä.
-6C lämpötilassa jäätä et saa sulamaan ihan hevillä, suolaliuoksen kyllä saa...

ja tuota sadetta: viimetalvena satoi vettä, pakkasta -12 ja ihan vantaata myöten.
toissa talvena myös satoi ja pakkasta oli reilut 10.
nuo sateet ei nyt kuiteskaan ollu mitään kaatosateita, sellaista tihkua mutta kyllä sekin kerrytti
sentin kerroksen pintoihin.
viimetalvena kaadoin puita tuosta tontilta ja puun toinen puoli oli sentin jääkerroksessa.
mutta siltikin suolaus on perseest  :hello: pitää vaan muistaa sovittaa nopeudet kelin vaatimalle tasolle.
muistakaa kuitenkin antaa enemmän pelivaraa raskaalle liikenteelle  :)

Täällä (alle 100km rannikosta) ei viimetalvena sattunut yhtään varsinaista tuollaista keliä. Märkää räntää kyllä satoi parikiin kertaan. Se kilahti jäähän välittömästi tiellä, mutta edelleen...  Ei mikään mahdoton keli ajella...  :)
Tykkyä kyllä tuli viime talvena niin runsaasti, siihen malliin, että 15cm halkaisijan koivuja ja mäntyjä naksahti poikki kuin tulitikkuja.

Viime talvena pahimmat ajokelit olivat pääkaupunki seudusta alle 60km, jossa suolaa oli kylvetty huolella. Kuuraa, joka näkyi taustapeilistä sulaneen (kiiltävä ajojälki), vaikka pakkasta oli vielä sen -15C (edellisenä päivänä yli -20C).
Myös pääkaupungin kadut olivat kaameita. Pakkasessa suolan sekaista lunta, joka oli liukasta kuin tiasen pääluu...
Suolalla oli korvattu aurausta, kuten monasti kotikaupungissanikin...  >:(
Täällä böndellä ongelmia ei mielestäni ollut suuremmin, tavis talvikelejä...
Lainaus käyttäjältä: V70XC99

[quote author=V70XC99 link=topic=10974.msg228660#msg228660 date=1321735889
Täällä päin suomea noi pakkas-vesisateet on hyvin tuttuja (johtuen meri-ilmastosta, meri kolmella sivulla)
Kyllä jäätynyt asfaltti on täällä päin useinmiten "normaalimpi" talvikeli kuin luminen asfaltti
Täälläpäin tie on luminen tai kuiva, jollei sitä ole suolattu. Sen verran manner-ilmasto täällä jyllää...
Täällä ilman suolaa voisi ajella kitkoilla, teillä päin natsat ovat se oikea vaihtoehto.

Keli ei kauheasti eroa täällä ja stadin lähettyvillä, ennen stadia, varsinkaan kun meri on jäätynyt. Itse kaupunki on oma mikro-ilmastonsa, joka eroaa hitusen ympäristöstä.

Mutta pointti on siinä, että ajotapa, tienhoito ja renkaat kelin ja paikan mukaan, eikä kemiallista kesää kaikkialle.   ELK


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kisko

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 871
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #87 : 19.11.2011, 23:28:10 »
ja tuota sadetta: viimetalvena satoi vettä, pakkasta -12 ja ihan vantaata myöten.
toissa talvena myös satoi ja pakkasta oli reilut 10.
nuo sateet ei nyt kuiteskaan ollu mitään kaatosateita, sellaista tihkua mutta kyllä sekin kerrytti
sentin kerroksen pintoihin.
Viime uudenvuodenaatonaattona oltiin vähän jännän äärellä kun tutun kanssa haettiin Oulusta yksi 960 trailerilla. Pakkasta oli 17 astetta ja vettä tihuutteli. Ei ollut Sprinterissä hönkää pitämään tuulilasia sulana kuin pienen soiron alareunasta, sai melko tiuhaan pysähdellä kravaamaan.
242 DL turbo -75  -  244 GLE -82   -   244 Turbo -84  -  S90 Royal -98  -  XC70 D5 -09

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #88 : 20.11.2011, 02:04:16 »
Viime uudenvuodenaatonaattona oltiin vähän jännän äärellä kun tutun kanssa haettiin Oulusta yksi 960 trailerilla. Pakkasta oli 17 astetta ja vettä tihuutteli. Ei ollut Sprinterissä hönkää pitämään tuulilasia sulana kuin pienen soiron alareunasta, sai melko tiuhaan pysähdellä kravaamaan.
Tuossa kelissä (-17C) suolaa (NaCL) saa kylvää valkoisen mattona, eikä se silti riitä sulattamaan jäätä.
Joten tuossa kelissä ajetaan olosuhteiden mukaan.  :hello:

BTW, oliko meri jäässä jo tuolloin? Oliko länsituuli?
Tie mitä ajoit, rannikolla?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa V70XC99

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #89 : 20.11.2011, 02:25:58 »
Tuossa kelissä (-17C) suolaa (NaCL) saa kylvää valkoisen mattona, eikä se silti riitä sulattamaan jäätä.
Joten tuossa kelissä ajetaan olosuhteiden mukaan.  :hello:

BTW, oliko meri jäässä jo tuolloin? Oliko länsituuli?
Tie mitä ajoit, rannikolla?

Maantie suola ei olekkaan NaCl2 eli Natriumkloridi,  kansanomaisesti ruokasuola
vaan CaCl2 eli Kalsiumkloridi on maantiesuola.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2011, 02:30:43 kirjoittanut V70XC99 »
BMW 530 Xd M-sport 2006
Porsche Cayenne 3.2 2005
Audi A3 Sportback 1.6 2007
Kiihtyvyys tehdään väännöllä, nopeus hevosvoimilla

 

Carcom Oy  Ateho