Samppasport  Futurez

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #105 : 20.11.2011, 18:31:10 »
Täysperän kiemurtelun alkaessa rahtari varoitti kaukovalovilkulla reilusti yli puoli kilometriä ennen törmäystä. Vetäjässä oli myös kattovalot, joten varoituksen on täytynyt näkyä bussin viimeiselle penkkiriville saakka.

Rahtarihan sen onnettomuuden aiheutti ja bussikuski antoi sen tapahtua.

Hyi hemmetti mitä tekstiä. Ehkä "rahtarin" olisi pitänyt keskittyä valojen vilkuttelun sijasta johonkin muuhun. Ehkä jo ennen liikkeelle lähtöä ja ajonkin aikana.

Yhtä kaikki - pitävämpi pinta olisi pelastanut.

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #106 : 20.11.2011, 18:57:14 »
Hyi hemmetti mitä tekstiä. Ehkä "rahtarin" olisi pitänyt keskittyä valojen vilkuttelun sijasta johonkin muuhun. Ehkä jo ennen liikkeelle lähtöä ja ajonkin aikana.
Minä luin sen 113-sivuisen tutkimusraportin otsikolla "Raskaan ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton yhteentörmäys
valtatiellä 4 Äänekosken Konginkankaalla 19.3.2004". Motoristina se oli minulle niin opettavaista tekstiä ennakoinnin ja ajoympäristön ymmärtämisen merkityksestä, että minulla on se vieläkin tallessa.

Yhdistelmän lähtiessä kiemurtelemaan rahtarin raportoidaan varoittaneen havaitsemaansa vastaantulijaa kaukovalovilkulla jo yli 10 sekuntia ennen kolahdusta. Hänen olisi kannattanut jo ennen tätä tilannetta toimia toisin, mutta näin se nyt vaan meni ja turha siitä minulle on kiukutella.

En suinkaan pyri vähättelemään rahtarin aiheuttamaa onnettomuutta, kuten tuossa yllä sanoinkin. Mutta oikeassa olemisen lisäksi olisi hyvä olla myös hengissä ja siihen tarjottua apua bussikuski ei hyödyntänyt lainkaan.

Kaukovaloilla tai nelivilkulla sarvipäistä varoittaminen todella on pohjoisessa normaali ajotapa, ja ainakin itse otan varoituksen saatuani rutiininomaisesti vauhdin pois heti ja sitten hiivin varovasti lähemmäs katsomaan mitä on tekeillä.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #107 : 20.11.2011, 19:14:33 »
Hyi hemmetti mitä tekstiä.
Pari kertaa joka kesä toistuu tilanne, jossa vastaantulevaa jonoa ohittava jatkaa ohitustaan, vaikka ei voi olla näkemättä moottoripyöräni keltaisia tuplavaloja. Tämän havaintonsa hän vahvistaa vilkuttamalla kaukovalovilkkua ja jatkamalla ohitusta minut havaittuaan.

Pitäisikö seuraavan kerran vetää päin vastaantulijaa, jos arvelen ettei mahdollinen onnettomuus ole minun syytäni?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #108 : 20.11.2011, 21:05:10 »

Pitäisikö seuraavan kerran vetää päin vastaantulijaa, jos arvelen ettei mahdollinen onnettomuus ole minun syytäni?

Luuletko tosissasi että bussikuski veti kylmän rauhallisesti itsensä ja muiden kuolemaan? Mieti nyt hetki.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #109 : 20.11.2011, 21:37:01 »
Keskellä yötä tuolla korkeudella joku vilauttaa valoja pitkällä suoralla tiellä. Ensimmäisenä katsoisin onko tosiaan itsellä pitkät päällä, sitten tulisi mieleen poliisit ja sitten hirvet. Valoa on tarjolla eikä hirviä näy, joten ehkä jalka pois kaasulta ja olisi tarkkaavaisempi hetken aikaa. Ei tulisi ekana mieleen, että pitää ajaa ojaan, jotta osaa väistää omaa kaistaa vastaantulevan perävaunun...

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #110 : 20.11.2011, 21:48:28 »
Luuletko tosissasi että bussikuski veti kylmän rauhallisesti itsensä ja muiden kuolemaan? Mieti nyt hetki.
Ei varmaankaan tahallaan, vaan joko osaamattomuuttaan tai piittaamattomuuttaan.

MP esimerkkini kieltämättä ontuu, koska varoitettavan tietoisuus riskistä on eri. Lähempänä samaa oleva tilanne silti toistuu lähes jokaisella mökkimatkallamme, kun pimeässä vastaan tuleva vilkauttelee valoja muutaman kerran.

Ei minä uskalla tuossa tilanteessa jatkaa samalla nopeudella. Yleensä varoituksen syy ei ole lapasista karannut täysperä, vaan joko yksi iso tai monta pientä sarvipäätä Suomen porokolarialtteimmalla valtatienpätkällä. Se ei ole Konginkankaalla, mutta tietoisuus tästä asiasta ja varoitusmekanismin automatisointi olisi voinut antaa mahdollisuuden välttää myös törmäys?

Kyse ei ole minun poikkeuksellisesta viisaudestani, vaan poronhoitoalueella totuttu mukavuushakuinen ajotapa. On helpomaa himmata hetkeksi kuin jäädä selvittämään kenen kotieläimet tulivat säleiköstä konehuoneeseen.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #111 : 20.11.2011, 21:51:21 »
Ei tulisi ekana mieleen, että pitää ajaa ojaan, jotta osaa väistää omaa kaistaa vastaantulevan perävaunun...
Ei niin. Vain vauhtia pois ja sitten katsotaan jatkotoimenpiteitä. Ja vastapalloon tuleva täysperäyhdistelmä on paha väistettävä. Pointtini olikin, että tässä tapauksessa siihen ei edes varauduttu millään tavoin.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #112 : 20.11.2011, 22:33:54 »
Minä mistään tiedä, puhun vaan omakohtaisista kokemuksista aika pitkältä aikaväliltä (kehät hyvinkin tuttuja 30v. omakohtaisella ajokokemuksella), tiedostanut myös liikenne määrien huikean kasvun. Tuo vertaus Lapin liikenne-määriin oli huumoria, ei herneitä!
Ihan yhtä kauaa en kehillä ole itse ajamalla höylännyt, mutta pitkään sielläkin, muun maan ohella...   ;)
Herneitä en kyllä hengityselimiini kovin helpolla vetele, sillä minut on suunniteltu toimimaan ilmalla!   :2funny:
Joku toinen olento voi ehkä hengittää nestettä, mutta minun on saatava ilmaa, kun puhtaalle hapelle en ole vielä sopeutunut (kenties tulevaisuudessa)!  :2funny: :2funny: :2funny:

Tottakait, jos asiat sujuvat paremmin ilman suolaa (tai vähemmällä) niin mennään niin.
Tästä haluankin herättää keskustelua. Koska kaikista torvista toitotetaan, suolaa, suolaa, enemmän suolaa...   >:(
Mutta kun faktoja alkaa penäämään, tai esittää kysymyksen, voisiko toisin olla parempi, niin vastauksia on kovin vähän ja alkaa hymistely.

Suolaa on kylvetty tielle jo niin kauan, että alkuperäinen syy on voinut menettää jo merkityksensä (ei talvirenkaita tms.), joten peruste ei olisi enää relevantti tänäpäivänä.

Vaikka konginkangas onkin emotionaalisesti koskettava esimerkki tilanteesta, jossa suolasta olisi voinut olla hyötyä. Niin kaikesta huolimatta se on vain yksi tapahtuma tieliikenteessä. Aivan yhtä koskettava tai merkkittävä tapahtuma kuin mikä tahansa ennenaikainen kuolemantapaus liikenteessä tai missä tahansa. Kaikkia on mahdoton estää, mutta todennäköisyyttä tapahtumille voidaan pienentää, mutta ajoneuvojen kuljettajillakin on vastuunsa ajaa kelin mukaisesti. Mutta tämä konginkangas-juttu menee OT:n puolle jos keskustelu eksyy suolaamisen hyödyistä/haitoista.

Suolaamisen perustelu maanlaajuisesti yksittäisellä tapahtumalla on analogisesti yhtä pätevä, kuin sellon ampujan tekojen estäminen kieltämällä kaikki luvalliset pistoolit Suomessa.

Takaisin asiaan....

Tässä esimerkki siitä suolan hygroskooppisesta ominaisuudesta, jota tarkoitan.


Kuva on heikkolaatuinen, mutta tuonee pointtini esiin.
Kyseessä oleva vasenkaista on valtatielta tulevien kaista. Oikealla kaistalla tullaan suolaamattomilta alueilta.
Kengällä koetettaessa vasen kaista on liukkaampi kuin oikea.


Tässä edellisen kuvan valtatieltä:

Lähestyn siltaa, joka peittää näkyvyyden taivaalle.

Tie jäässä, pakkasta edelleen sen -10C

Ja tässä sillan alta poistumisen rajakohta:


Eli ajourissa on jäätä, joka on renkaiden tuomaa kosteutta ennen siltaa. Suolatussa kohdassa, jota silta varjostaa ajourien ulkopuolella ei sitä ole, eikä vastaavasti myöskään kohdissa avotaivaan alla, joissa ei ole suolaa...

Empiirinen havainto em. tilanteesta:
Suolaamaton tie kuiva ja pitävä. Suolattu tie jäässä ja huomattavasti liukkaampi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #113 : 22.11.2011, 05:26:27 »
Palataanpa muutamalla tutkimusraportin sitaatilla lähemmäs takaisin topicin otsikkoa sekä kitkan, suolan ja nastan pahaa kolminaisuutta. En perustele kenenkään syyllisyyttä tai syyttömyyttä, vaan etsin ainoastaan tietoja, joiden pohjalta kolaripaikalla toimittiin:

Miksi ei suolattu:
"Kumpikaan ennuste ei kelikeskuksen antaman tiedon mukaan edellyttänyt hälytyksen
antamista urakoitsijalle."

Mitä kuitenkin tapahtui:
"Kuurojen heiketessä sade oli myös paikoin voinut tulla lievästi alijäähtyneenä vetenä...Meteorologisin perustein tienpinta oli ollut joko jäinen tai kuuran peittämä."

Miksi rahtari ei edes huomannut mitä on tekeillä:
"Onnettomuuspaikan kohdalla kuurot olivat heikkenemässä ja kuuroilu loppui kokonaan vähän onnettomuusajankohdan jälkeen"

"Kuorma-autossa ei ollut ulkoilman lämpömittaria."

Tien kunto harjanteella, jossa luisto alkoi:
"Tiessä kaarteen kohdalla uloimmalla, ajoneuvoyhdistelmän käyttämällä, kaistalla todettiin
epätasaisuutta ja tien pinnassa oli havaittavissa kulumauria."
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 05:30:23 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #114 : 22.11.2011, 15:45:06 »
Palataanpa muutamalla tutkimusraportin sitaatilla lähemmäs takaisin topicin otsikkoa sekä kitkan, suolan ja nastan pahaa kolminaisuutta.

Tuolla kolminaisuudella (Suola, kitka ja kumi) on muuten sellainenkin ikävä puoli, kuin kemiallinen liukkaus. Eli tilanne, jossa suola vähentää kitkaa...   >:(

Aiheesta löytyy siitä Fusen linkkaamasta dokkarista.
http://alk.tiehallinto.fi/julkaisut/pdf/3201014-vkalsiumkloridin_sivuvaik.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8924
  • Teiden tukko
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #115 : 22.11.2011, 19:30:09 »
Täällä kitkoilla ajava ilmottaa vihaavansa tielle levitettävää suolaa yli kaiken, normaali talvikeli on kaikkein paras ja ennakoitavin keli. Todella moni nykyään ei voi sietää tuota suolausta. Ne harvat jotka eivät pärjää normaalissa talvikelissä, menisivät muilla kyydeillä, miksi suurimman osan autoilijoista pitää kärsiä muutaman tumpelon takia?

-H-



Kysymys rekkakuskeille tai renkaista jotain tietäville, onko rekkoihin olemassa renkaita joilla pärjää talvellakin?  ??? Vai ajaako kaikki samoilla renkailla kesät talvet luottaen siihen että kyllä ne tiet sulatetaan vaikka väkisin vailla järjen häivää?  ::) Kallista lystiä nuo rengashommat on mutta ihan yhtälailla yksityisautoilija niistä joutuu kärsimään.


EDIT: Ei sitten herneitä. :juhau:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Sami K.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 723
    • VNT ahtimet kiertoon, ei roskiin.
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #116 : 22.11.2011, 19:38:53 »
-H-



Kysymys rekkakuskeille tai renkaista jotain tietäville, onko rekkoihin olemassa renkaita joilla pärjää talvellakin?  ??? Vai ajaako kaikki samoilla renkailla kesät talvet luottaen siihen että kyllä ne tiet sulatetaan vaikka väkisin vailla järjen häivää?  ::) Kallista lystiä nuo rengashommat on mutta ihan yhtälailla yksityisautoilija niistä joutuu kärsimään.


EDIT: Ei sitten herneitä. :juhau:

Onhan niitä näkynyt ainakin tukki ja maitokalustossa. http://www.nokianrenkaat.fi/kuorma-autonrenkaat
Lauseet alkavat aina isolla kirjaimella.. 1% Support
Valmet 805 lempinimi on pedo.
mikan Fanclub #1   Viivakoodien lukua läppärillä.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #117 : 22.11.2011, 19:48:48 »
Jäteautoissa ja pelastuslaitoksen raskaassa kalustossa ainakin näkyy järjestäen olevan nastarenkaat käytössä talvisin. Itseasiassa viimeksi kun paloauton läheltä näin, oli kesäaika ja vanhat nastakumit edelleen ainakin etupyörissä.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #118 : 22.11.2011, 20:36:05 »
Kertoisitko tarkemmin..
Niin monta kertaa on 13 ja 4 tie suolattu liukkaaks. Päivällä saattaa olla sula jos on vähän vähemmän pakkasta, mutta sitte ku illalla pakkanen kiristyy ni se jäätyy mustalle jäälle. Sitte se on vielä pimeä ku musta tie syö valot, paitsi rekkamiehillä joilla saa olla hirveät valot :idiot2:
Minua ei liukkaus senkummemmin haittaa, hauskempihan siinä on luisutella 120km/h, mutta kaikki ei ajattele samoin!
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

Poissa rokkiarska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 276
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #119 : 22.11.2011, 20:44:05 »
Ja tässä konginkankaan kolarissa olis pitäny syyttää tiensuolaajia kuolemantuottamuksesta. Koska jos koko talvena ei olis suolattu sitäkää tietä, ni se olis ollu tavallinen luminen tie eikä semmone pirun liukas jäärata. :knuppel2:
amazon B20 - 71
Entisiä: xc90 D5 - 04, S80 B5204T4 - 99, 960 B6254 -96
V70 B5244S classic -00, Amazon B20 -69, 945 B230F -95, 945 B230FK -96, 960 B6304 -95, 945 B230F -94, 740 B200E -88, 245 B230F -92 940 B230FT classic -98, 240 B200K -87 145 B20 -74, 144 B20 -71,740 B200K -84, 740 B230FB -90, 145 B20 -71,  745 B200ET -88

 

Ateho  Elekma