Samppasport  Futurez

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161292 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #135 : 24.11.2011, 11:58:20 »
Tossa jutussa mainitaan "Lämmitettyjen katujen huoltaminen maksaa noin 12 euroa neliöltä, kun normaalisti vastaavat kustannukset ovat 2 - 3 euroa." -Huoltotarvehan pienenee?? toimittaja taas pihalla?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/katulammitys_katkeaa_kovilla_pakkasilla/

Hakusanalla "katulämmitys" löyty joku tutkimus.. pitää hämmästellä jossain välissä. En kädettömän onnistu linkittämään pdf-tiedostoa.

Heti alussa todetaan. 300w/m2 riittä lumien sulattamiseen (30mm/h) -13 asteessa. Vaatii väh. 60mm eristystä alle.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 12:01:37 kirjoittanut D5GT »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #136 : 24.11.2011, 12:00:30 »
1W/m on kumulatiivisesti paljon...   ;)   Ja varsinkin kun se on varastoitunut maaperään.

Ota nyt huomioon että tuo sun "metri" on metrin mittainen poikkileikkaus tietä, minimissäänkin luokkaa 8m leveä. Jos hehkutat 8m² tiepinta-alaa yhdellä watilla niin montakohan astetta lämpö nousee  ::)  Olkoon vaikka 1mm vettä tien päällä ja se ei saisi jäätyä. Siis kahdeksan litraa kahdeksalla neliöllä. Olosuhteissa, joissa tie menee 8h aikana ("yössä") jäähän, lämpöhäviö tuosta "metrin" tienpätkästä on siis vesikilon jäätymislämpö tunnissa eli 92W. Koeta siinä yhdellä watilla pitää sitä sulana  :idiot2:

Vaikka skaalattaisiin satakertaiseksi eli 100W/m, niin se siltikin riittäisi vasta nippanappa tuohon leluesimerkkiin.

Unohtamatta paljonko maksaisi siirtää se lämpö ydinvoimalasta tiehen. Karkeasti sanottuna joka tienpätkälle jota halutaan lämmittää pitäisi tehdä pintaremontti eli joku 10cm asvaltin alle uusiksi lämmönjakokanavilla ja uusi piki päälle. Aika halvalta projektilta tuntuu sen ydinreaktorin rakentaminen tuon rinnalla.

Onnea, keksit teiden sulanapitoon tavan joka on paitsi 100% tehottomampi kuin suolaus, myös miljoonia kertoja kalliimpi. Ei ihan helppo saavutus.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #137 : 24.11.2011, 12:05:37 »
Onnea, keksit teiden sulanapitoon tavan joka on paitsi 100% tehottomampi kuin suolaus, myös miljoonia kertoja kalliimpi. Ei ihan helppo saavutus.

Sun kaltaiset ihmiset tappaa luovuuden -pitää avoimesti miettiä miten joku onnistuisi, eikä aina torpata heti asenteella "kyllä mä tiedän". Matkan varrella ratkasut löytyy tai on löytymättä. ;D

Samankaltaisen asenne tappoi aikanaan sen putken Loviisasta Stadiin, paljonko senkin tekemättä jättäminen on tullut maksamaan..

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #138 : 24.11.2011, 12:12:12 »
300w/m2 riittää lumien sulattamiseen (30mm/h) -13 asteessa. Vaatii väh. 60mm eristystä alle.

Talvikunnossapitoon oli 2006 varattu n. 16 milj.eur.
http://www.hel2.fi/hkr/toimintasuunnitelma2006/kadut.html

Paljonkohan niitä hoidettavia neliöitä löytyy?

Montako päivää lämmitystä pitäisi päällä Helsingissä?

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #139 : 24.11.2011, 12:59:14 »
Sun kaltaiset ihmiset tappaa luovuuden -pitää avoimesti miettiä miten joku onnistuisi, eikä aina torpata heti asenteella "kyllä mä tiedän".

Tämä on insinööriasia eikä mikään päiväkodin piirustushetki. Luvut ratkaisevat -- jotkin ehdotukset ovat kannattavia, toiset kannattamattomia, jotkut suoraan Brutopiasta.

Ydinvoimalan hukkalämpöä ehdottomasti kannattaisi hyödyntää johonkin, kaukolämpö voisi olla vaihtoehto merijäähdytykselle, mutta maantieverkon lämmittäminen ei ole taloudellisesti tehtävissä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #140 : 24.11.2011, 13:17:56 »
Niinpä -siinä kun insinöörikoulutuksessa pitäisi korostaa luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä niin valitettavan usein on vastassa "wanhaan" totutetut ja uusia malleja vastustavia ihmisiä.

Yleisesti suurimmille innovaatioille on aina ensin naurettu "päiväkodin piirustushetkinä" onneksi löytyy luovia jääräpäitä, joilla on riittävästi osaamista.

Selvää on että lämmitys on kallis nykymalleilla ja jos sijoitus olisi kannattava niin sitä varmaan toteutettaisiin jo. NyKyisin homma kannattaa asiakasnäkökulmasta, kun asiakkaat kävelee mielummin kuivin jaloin.

Aina löytyy se "mutta", jos tämänkin pienen talon taivaalle työntämä energiamäärä otettaisiin talteen ja pistettäisiin kadun alle lämmittämään. Insinöörinä varmaan lasket casen:

1000 neliötä ravintolatiloja / 3 erillistä keittiötä
500 neliötä jäähdytettyä kellaria (Ilpit?)
4000m2 asuintiloja

Paljonko katua/sisäpihaa tms. hukkalämmöllä lämmittäisi.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #141 : 24.11.2011, 15:05:06 »
Paljonko katua/sisäpihaa tms. hukkalämmöllä lämmittäisi.

Kannattaisikohan ensisijaisesti lämmittää sitä kiinteistöä hukkalämmöllä? Eli lämmöntalteenotto ilmanvaihdossa.

Jonkun atriumin tai viherhuoneen voisi pitää lämpöisenä.

Entäpä hukkalämmöllä lämmitettävät "uunit" tai tarjoiluastit, eli siis ylläpitolämpö hukkalämmöstä, ei paistolämpö.

Tuo tienlämmitys oli jo niin utopistinen ehdotus, että tarkemmat luvut olivat vain "isku vyön alle", johan tuo watti per kahdeksan neliötä oli täysin absurdi tilanne. Ydinvoimalan hukkalämpöä ehkä hyödynnetään jo ydinvoimakiinteistön tilojen lämmityksessä, mm. parkkipaikat ja toimistot? Ja tosiaan kaukolämpö lähelle olisi varmasti hyödyllisempi keino käyttää hukkalämpö kuin teiden lämmitys.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #142 : 24.11.2011, 15:31:30 »
Joo -toki, mut se ei suolaukselta pelasta ja sille on vaihtoehdot haussa. ;D

Jotenkin uskon että katu lämpeää ennen kuin iv-on korjattu ajatasalle talteenottoineen.. Vm. 1912. Mulla on ainut asunnoista löytyvä koneellinen iv.

Yksi este katulämmitykselle on kuulemma asfaltin pehmeneminen! Pitääkö sen olla niin hemmetin kuumaa.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8968
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #143 : 24.11.2011, 15:52:13 »
Yksi este katulämmitykselle on kuulemma asfaltin pehmeneminen! Pitääkö sen olla niin hemmetin kuumaa.

Voisiko johtua osittain lämmön jakautumisesta? Eli jos ei kykene vetämään 2cm välein lämpökanavaa asvaltin alle niin pitää lämmittää 20cm välein 10x teholla ja antaa lämmön johtua asvalttia pitkin. Tästä tulee "kuumia raitoja"...?

Joskus koetin pyöritellä mielessäni, voisiko tienpinnan rakentaa "ritiläksi" josta valuisi kaikki vesi suoraan läpi ja ohjattaisiin ojiin tienpinnan alta. Loppuisi ainakin vesiliirrot, lumen ja jään kanssa voisi olla tekemistä.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #144 : 24.11.2011, 16:01:30 »
Voi olla että ongelma on juuri raidoissa, pitää käydä Kampissa kurkkaamassa onko bussiterminaalin ramppi betonia, niinkuin muistelen. Lämmitetyt jalkakäytävät on kaikki kivettyjä. Piikkikorolla on kohtuullinen paine?

Tota ritilämallia itsekkin mietti. Kestäiskö renkaat? Pito ainakin ritiläportaissa on hyvä..

EDIT: tuli mieleen, ainakin Leppävaarassa on yhden p-talon ulkoramppi ritilästä. Tehty joskus 80-luvulla ja pelittää edelleen. Aina on ollut "puhdas", pitää siinäkin katsoa miten alusta putsataan.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2011, 16:04:53 kirjoittanut D5GT »

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #145 : 24.11.2011, 21:51:53 »
Kaupungin katujen lämmityksen suurin etu on se, ettei yhdelläkään viherhörhöllä ole varaa mussuttaa siitä kun meidän perhe ajaa sähköllä lämpiävälle mökille henkilöautolla, joskus jopa kahdella peräkkäin kun aikataulut eivät ole ihan optimissaan  ;D
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Paikalla mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #146 : 25.11.2011, 02:09:04 »
Ota nyt huomioon että tuo sun "metri" on metrin mittainen poikkileikkaus tietä, minimissäänkin luokkaa 8m leveä. Jos hehkutat 8m² tiepinta-alaa yhdellä watilla niin montakohan astetta lämpö nousee  ::)  Olkoon vaikka 1mm vettä tien päällä ja se ei saisi jäätyä. Siis kahdeksan litraa kahdeksalla neliöllä. Olosuhteissa, joissa tie menee 8h aikana ("yössä") jäähän, lämpöhäviö tuosta "metrin" tienpätkästä on siis vesikilon jäätymislämpö tunnissa eli 92W. Koeta siinä yhdellä watilla pitää sitä sulana  :idiot2:
En hehkuta mitään, vaan heitin vain "läppänä" Watti per metri, jolla on myös vaikutusta siihen faasimuunnokseen.
En laskenut mitään erityisesti (paitsi hukkatehon määrän bruttotehosta), jotta se hukkatehon suuruusluokka tulisi havainnolliseksi. En vakavissani ehdottanut tieden lämmittämistä, koska järkevämpää olisi käyttää tuo hukkateho kaupunkien kaukolämpöön. Tällöin helsingissäkään ei tarvittaisin yhtään kivihiilivoimalaa saastuttamaan ilmaa pienhiukkasikllaan.

Vaikka se tien pinnan lämpötila nousisi muutaman hassun millikelvinin, niin silti se avustaisi sublimaatiota.
Yllättyisit, jos olisit mitannut, miten paljon puhdasta kalliota pystyy lämmittämään 100W teholla 6 tunnin lämmitysjaksolla. Ja sitä, kuinka kauan se porareikä kestää jäähtyä takaisin ns. ympäristön lämpötilaan, vaikka se porareikä on täynnä vettä. Mutta se siitä kiven termodynamiikasta, koska se ei ole ominta aluettani, joten jätän sen suoraan geofyysikoille.

Mitä tuohon tien lämmittämiseen tarvittavaan tehoon tulee, niin kotikaupungissani eräissä paikoilla kaukolämpöputken eristykset olivat jollakin tavalla puutteelliset (olivat 30 vuotta). Eristyksen puutteisiin ei puututtu missään vaiheessa ennen varsinaista remonttia. Silti tuon lämpövuodon vaikutus oli se, että katu suli pikkuhiljaa siitä kohdasta ja varsinkin kovalla pakkasella em. paikat kuivuivat ja pahimmillaan muodostivat tilanteen, jossa pyörätiellä oli ohut jääkansi ja sen alla useita senttejä tyhjää ja kuivaa tilaa. Siihen oli "kiva" ajaa pyörällä, kun pinta petti.

Mutta asiaan... Se ylimääräinen energia hidastaa sitä faasimuunnosta juuri sen energiamäärän verran. Kuten tässä ketjussa jo esitin valokuvan, jossa -4C pakkasessa noin 15 asteen kulmassa tuleva auringon valo riittää sulattamaan kuuran ja muuntamaan sen vedeksi ja pitämään sen vetenä, vaikka pinnan absortiokerron on kovin heikko. Se jäätymisen estäminen on sama juttu, jokainen ylimääräinen Joule hidastaa sitä muutosta.

Jos taasen puhut sulattamisesta, niin se on täysin toinen juttu. Koska sitä en ole tarkoittanut. Faasimuunnos jäästä nesteeksi on uskomattoman energiamäärän vaativa asia. Ennemmin suorittaa sublimaation, jonka kynnysenergia on huomattavasti vähäisempi. Tarkoitukseni ei alkuperäisessä heitossa ollut edes ehdottaa kesää talven keskelle, vaan esimerkki siitä, mitä sillä hukkalämmöllä (joka nyt työnnetään mereen) voisi tehdä.

Ja jos sen metritehon nostaisi 100W per metri, niin silti loviisan ykkösreaktorin hukkateholla pystyisi lämmittämään 10 120 km pätkän suomalaisia teitä. Ja jos kakkosreaktorin ottaa mukaan, määrä tuplaantuu...

Voisin väittää, ettei tuossa kotikaupunkini kaukolämpö esimerkissä hukkateho ollut mikään 1kW/metri, koska se olisi pikkuhiljaa näkynyt lämpövoimalan hyötysuhteessa. Lisäksi molemmat kaukolämpöputket sijaitsivat 3-6 metrin syvyydessä ilman mitään  ylimääräisiä eristeitä.

Vaikka skaalattaisiin satakertaiseksi eli 100W/m, niin se siltikin riittäisi vasta nippanappa tuohon leluesimerkkiin.
Unohtamatta paljonko maksaisi siirtää se lämpö ydinvoimalasta tiehen. Karkeasti sanottuna joka tienpätkälle jota halutaan lämmittää pitäisi tehdä pintaremontti eli joku 10cm asvaltin alle uusiksi lämmönjakokanavilla ja uusi piki päälle. Aika halvalta projektilta tuntuu sen ydinreaktorin rakentaminen tuon rinnalla.
No, skaalataan se 1kW per metri, niin yhden reaktorin hukkateholla lämmittäisi vain 1012km suomalaista tietä, joka taatusti riittää tien sulana pitoon.

Ja mitäkö se maksaa? Putken asentamisen verran. Ihan yhtälailla kuin maakaasuputki venäjältä Saksaan...

Jos tuota olisi todellakin haluttu tehdä, niin sen voisi tehdä tieremontin yhteydessä. Kuten VT6:lla tehtiin leveäkaistatie. Tie revittiin auki perustuksiaan myöden useimmiten 2-6 metrin syvyydeltä.

Ja montako kilometriä saa moottoritietä yhden ydinreaktorin hinnalla? OL3:n hinnalla saisi motaria sellaiset 2000 km....

Mutta kuten aikaisemmin sanoin, se oli vain havainnollistamis esimerkki, ei ideani tai ajatukseni tehdä niin, koska sille lämmölle on parempiakin käyttökohteita kuin tien lämmittäminen.


Onnea, keksit teiden sulanapitoon tavan joka on paitsi 100% tehottomampi kuin suolaus, myös miljoonia kertoja kalliimpi. Ei ihan helppo saavutus.
Kiitos osattomasta kunniasta. Idea ei ollut omani, vaan jo 50-luvulla esitetty suunnitelma kaupunkien kehittämiseksi.

Ei se teiden lämmittäminen ole 100% tehottomampi kuin suolaus, koska sitä tehdään mm. helsingissa. Eikä se ole myöskään miljoonia kertoja kalliimpi. Saatavuus on hankala ydinenergialakimme ja ituhippien massiivisen poliittisen lobbaamisen vuoksi.

Tämä on insinööriasia eikä mikään päiväkodin piirustushetki. Luvut ratkaisevat -- jotkin ehdotukset ovat kannattavia, toiset kannattamattomia, jotkut suoraan Brutopiasta.
Vittuile vain!  :D
Töissäkin haukkuvat yli-insinööriksi!   :2funny:

Ydinvoimalan hukkalämpöä ehdottomasti kannattaisi hyödyntää johonkin, kaukolämpö voisi olla vaihtoehto merijäähdytykselle, mutta maantieverkon lämmittäminen ei ole taloudellisesti tehtävissä.
Kuten jo sanoin, se oli vain havainnollistamis esimerkki, eikä varsinainen idea homman toteuttamiseksi.
Maantieverkon lämmittäminen on taloudellisesti tehtävissä mutta järkevämpiäkin kohteita on kuin tiestö.  :pomo:


Joskus koetin pyöritellä mielessäni, voisiko tienpinnan rakentaa "ritiläksi" josta valuisi kaikki vesi suoraan läpi ja ohjattaisiin ojiin tienpinnan alta. Loppuisi ainakin vesiliirrot, lumen ja jään kanssa voisi olla tekemistä.
Hollannissa asfalttitie ovat ns. "ritilä-asfalttia", vesi menee siitä lävitse ja se on uskomattoman hiljaista. Ei vain toimi Suomessa talven vuoksi (routa).

Itse ritilä pitäisi uskomatonta meteliä ja kuluttaisi renkaita kuin lauma matoja. Lisäksi se vaatisi talviolosuhteissa nostamisen rahitm-arviona nostamista maanpinnasta irto sen 50-100cm verran, ettei ongelmia tulisi lumen ja jään kanssa.

Niinpä -siinä kun insinöörikoulutuksessa pitäisi korostaa luovuutta ja ongelmanratkaisukykyä niin valitettavan usein on vastassa "wanhaan" totutetut ja uusia malleja vastustavia ihmisiä.
Niimpä! Edisonia ja Einsteiniäkin haukuttiin aikanaan...   :'(
Toki iso läjä sieniä syöneitä mahtuu joukkoon, mutta ennakkoluuloton asian tutkiminen on tärkeintä, ilman asenteita.

Yleisesti suurimmille innovaatioille on aina ensin naurettu "päiväkodin piirustushetkinä" onneksi löytyy luovia jääräpäitä, joilla on riittävästi osaamista.
Johtuu useimmiten juuri siitä, että se "innovaatio" on aikaansa edellä ja aikalaisensa eivät sitä innovaatiota ymmärrä, kuten ei Einstainen suhteellisuus-teoriaakaan ymmärretty julkaisun aikaan. Tai nano-hiilikuituputkia, painovoima-aaltoja, pimeää ainetta/energiaa tms. juttuja.

Selvää on että lämmitys on kallis nykymalleilla ja jos sijoitus olisi kannattava niin sitä varmaan toteutettaisiin jo. NyKyisin homma kannattaa asiakasnäkökulmasta, kun asiakkaat kävelee mielummin kuivin jaloin.
Aina löytyy se "mutta", jos tämänkin pienen talon taivaalle työntämä energiamäärä otettaisiin talteen ja pistettäisiin kadun alle lämmittämään. Insinöörinä varmaan lasket casen:
1000 neliötä ravintolatiloja / 3 erillistä keittiötä
500 neliötä jäähdytettyä kellaria (Ilpit?)
4000m2 asuintiloja
Paljonko katua/sisäpihaa tms. hukkalämmöllä lämmittäisi.

Case on saman tyylinen kuin stadin keskustan stockkalla, jota jäähdytetään about 6kk vuodesta ja jopa joskus 2kk tarvitaan lisää lämpöä mökkiin. Stockka ratkaisi koko katon kokoisen chillerien jäähdyttäjien huolto/ylläpito-ongelmat kaukokylmällä, jota tuodaan syvälle kallioon louhitulla tunnelilla stockkalle ja muille kuluttajille.

Mutta tämä lämmitys-keskustelu eksyy ulos aiheesta suolauksen hyödyt/haitat/kokemukset....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #147 : 25.11.2011, 09:42:45 »
Otsikkohan on suolaus, aihe on melko loppuun kaluttu. Ihan hyvin voidaan keksiä vaihtoehtoja suolaukselle.. vai?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #148 : 25.11.2011, 10:02:54 »
Otsikkohan on suolaus, aihe on melko loppuun kaluttu. Ihan hyvin voidaan keksiä vaihtoehtoja suolaukselle.. vai?

Varsin hyvin sopii tähän topiciin suolaukselle vaihtoehtoiset liukkaudentorjuntakeinot. Vaikka ne vähän utopistisemmatkin. ;)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #149 : 25.11.2011, 10:47:25 »
Ja jos sen metritehon nostaisi 100W per metri, niin silti loviisan ykkösreaktorin hukkateholla pystyisi lämmittämään 10 120 km pätkän suomalaisia teitä. Ja jos kakkosreaktorin ottaa mukaan, määrä tuplaantuu...

Voisin väittää, ettei tuossa kotikaupunkini kaukolämpö esimerkissä hukkateho ollut mikään 1kW/metri, koska se olisi pikkuhiljaa näkynyt lämpövoimalan hyötysuhteessa. Lisäksi molemmat kaukolämpöputket sijaitsivat 3-6 metrin syvyydessä ilman mitään  ylimääräisiä eristeitä.
No, skaalataan se 1kW per metri, niin yhden reaktorin hukkateholla lämmittäisi vain 1012km suomalaista tietä, joka taatusti riittää tien sulana pitoon.

Kannattaisi edelleen muistaa se toinenkin ulottuvuus, eli vaikkapa y-akseli. Metri x-akselilla 100W joo, mutta kun y-akselilla on kahdeksan metriä lisää tavaraa, tulee neliömetrejä hivenen lisää. Miksi lämpöasioissa edes puhutaan vaan "metreistä", on mysteeri minulle. "Meillä on viiden metrin asunto"? :)

Kaukolämpöputket lämmittävät ja sulattavat pintaa, ilmiö on tuttu myös minulle. Tässä tulee esiin taas se, että lämmitystä ei ole kuin usein sen putken leveyden verran, eli kymmenistä senteistä noin metriin.

Millä teholla tuossa sitten lämmitetään? Ilman eristeitä homma olisi helppo laskea, mutta eristeiden kanssa vaikeampaa. Ainakin Helsingissä kaukolämpö menee aika pinnassa siellä missä itse olen nähnyt, ehkä metrin kahden syvyydellä. Putken ulkohalkaisija on maksimissaan 40cm, sisällä virtaava neste on 65...115-asteista mennessään kohteeseen ja 40...60-asteista palatessaan.

 

Proturbo  Autodiagnoosi