Carcom Oy  Ateho

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #195 : 07.12.2011, 15:47:21 »
Tuosta suolakiintiö-tornnihuhusta...

Samaa juttua olen kuullut puhuttavan jo ties kuinka kauan, myös silloin 90-luvulla kun vielä oli Tielaitos joka oli samalla viranomainen ja palveluntuottaja.

Mitään suolakiintiötä ei ole eikä ole ollutkaan. Sen sijaan virastoaikoina oli käytössä tietyt tulospalkkiokriteerit, joissa oli perusteina mm. määritetyt tavoitetasot tien liukkaudelle ja muistaakseni myös suolan käytön vähentäminen. Liekö näistä sitten lähteneet nuo tornarit liikkeelle.

Nykyään homma menee about niin, että Liikennevirasto ja sen alaiset valtion (alue)viranomaiset ovat jakaneet tiet erilaisiin urakointikokonaisuuksiin ja sitten kilpailutuksen kautta hakeneet niille urakoijat. Yleensä nämä pääurakoijat sitten vielä hommaavat aliurakoitsijoita. Se suola-autoa ajava kuski ei sitä päätöstä tee että koska suolataan.

Pääurakoitsijalle on määritelty tietyt laatukriteerit, jotka on täytettävä. Niitä voi lueskella vaikka tuolta: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/urakoitsijat_suunnittelijat/vaylanpidon_ohjeet/kunnossapito/teiden_kunnossapito

Suolan ylimääräinen kylväminen ei ole bisnestä kenellekään. Suolan kylvämisestä ei saa mitään bonuksia, sen sijaan kitkakriteereiden täyttämisestä voi saadakin  (vaihtoehtoisesti niistä jääminen voi tuoda "sakkoja" ).
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #196 : 07.12.2011, 16:06:07 »
Kiintiö asia voi olla kotoisin myös ns. kulubudjetti taloussuunnittelusta. Jossa annettiin määräraha, jolla homma piti hoitaa.   Yleensä malli oli "tyhmä", koska seuraavana vuonna ei todellakaan annettu enempää kuin aiemmin oli käytetty aiemmin ja se johti..

Onneksi taloussunnittelu on jo mennyt hivenen pidemmälle ja ymmärretään ettei vuodet ole veljiä keskenään ja jonkunlainen puskuri on budjetin lisäksi piilossa..

Mutta edelleenkin tietyissä valtion organisaatioissa hankitaan mm. tietokoneita etukäteen ettei sen vuoden säästöt näyttäisi liian isoilta jne.
« Viimeksi muokattu: 07.12.2011, 16:09:08 kirjoittanut D5GT »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #197 : 07.12.2011, 16:11:40 »
Kiintiö asia voi olla kotoisin myös ns. kulubudjetti taloussuunnittelusta. Jossa annettiin määräraha, jolla homma piti hoitaa.   Yleensä malli oli "tyhmä", koska seuraavana vuonna ei todellakaan annettu enempää kuin aiemmin oli käytetty aiemmin ja se johti..

Onneksi taloussunnittelu on jo mennyt hivenen pidemmälle ja ymmärretään ettei vuodet ole veljiä keskenään ja jonkunlainen puskuri on budjetin lisäksi piilossa..

Mutta edelleenkin tietyissä valtion organisaatioissa hankitaan mm. tietokoneita etukäteen ettei sen vuoden säästöt näyttäisi liian isoilta jne.

Kyllä ja onhan tuollaista budjetointia edelleenkin käytössä mm. kunnissa ja joissain valtion virastoissa. Laitekauppiaalle hyvää aikaa kun saa helposti myytyä paljon tavaraa. :smoke:

Mutta teiden kunnossapidon osalta ei ainakaan 90-luvun puolivälin jälkeen tällaista ole ollut käytössä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #198 : 07.12.2011, 16:19:19 »
Talvi yllätti jälleen autoilijan ;D
-0,5 asteessa ei mikään lumi pysy puuterina, eikä se sitä koskaan ole ollutkaan.. Loska on se yleisnimitys mössölle.
Toisen yllätti, toista ei...   ;)
Ajelin jälkikäteen samasta paikasta missä emäntä spinnasi ja olihan siinä hyvä edellytykset lipsahdukselle, kun sillan alla oli ihan vettä ja ylämäki jäässä.

Kyllä lumi pysyy lumena, jos tienpinta on jo valmiiksi kylmä. Ja ilma ei todellakaan nouse plussan puolelle. Aina kun ollaan alle 0C lämpötilassa, lumi pysyy lumena. Alijäähtyneeksi vedeksi jo kerran jäätynyt vesi ei muutu.  Ellei faasimuunnosenergiaa saada jostakin muusta lähteestä kuin lämpötilasta. :pomo:

Miten tiet suolataan peilipinnalle / onko kalustossa todella sellaisia värkkejä jotka levittää vain suolaa eikä auraa pinnalta ylimääräisiä?
Helposti!
Siten, että kunnollisen aurauksen puutetta korvataan juuri sellaisella suolamäärällä, että se jaksaa sulattaa kaiken lumen ja jäätyä sitten. Toisin sanoen, juuri sen verran vähän suolaa, ettei se pysy kokonaan sulana. Tai sitten suolataan kesken sateen ja satava lumi hoitaa suolan laimentamisen jäätymispisteeseen.  Jolloin tuloksena on jää, jonka sulamispiste poikkeaa puhtaasta vesijäästä. Sopivissa olosuhteissa tuo jää keikkuu juuri siinä sulamispisteen ympäristössä, jolloin saadaan aikaiseksi ns. märkää jäätä pakkasella.
Helppoa, eikös!   :D

Jos pelkkä auraus olisi suoritettu, niin tien pinnalle painautuvat vajaan sentin lumikerros olisi parantanut pitoa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #199 : 07.12.2011, 16:53:03 »
Talvi yllätti jälleen autoilijan ;D

-0,5 asteessa ei mikään lumi pysy puuterina, eikä se sitä koskaan ole ollutkaan.. Loska on se yleisnimitys mössölle.

Miten tiet suolataan peilipinnalle / onko kalustossa todella sellaisia värkkejä jotka levittää vain suolaa eikä auraa pinnalta ylimääräisiä?

Ainakin tätä näki eilen ihan myös Vantaan puolella, suolaa levitettiin mutta ei aurattu.
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #200 : 07.12.2011, 17:03:45 »
Aika vaikea näyttää että noin on juuri tapahtunut. Mut ei mitään. Pidetään renkaat kunnossa ja kokonsa puolesta sopivina myös loskalle ja pysytellään poissa niistä valleista.

Mitä tuohon lumeen tulee, tulkaa katsomaan miten sille käy täällä missä liikennettä on hivenen keskiarvoa enemmän. Säätilan voi vapaasti valita, plus-miinus asteilla valintansa mukaan.

Lumi sataa vaikka esimerkin -0,5 asteessa:
-Tie -20 = pinta tamppautuu/kiillottuu.
-Tie -1 = ensin tamppautuu / kiillottuu ja hetken kuluttua muuttuu liikenteen alla loskaksi

Tulispa se -10, ettei suola enää pure..


Hehe toi Niksun esimerkki hymyilyttää. Ei ainakaan Helsingissä tullut niin paljon lunta että auraa olisi tarvinnut.. Ymmärrän pelkän suolauksen (kerrankin) hyvin.

Poissa kaasuttelia

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 0
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #201 : 07.12.2011, 17:14:41 »
Ei ainakaan Helsingissä tullut niin paljon lunta että auraa olisi tarvinnut.. Ymmärrän pelkän suolauksen (kerrankin) hyvin.
Märät sivutiet ovat viime päivinä ajoittain olleet hyvinkin liukkaita. Tässä tilanteessa kun kosteutta riittää ja lämpötila huitelee nollan molemmin puolin, pääväylien suolaus on tullut tarpeeseen. En haluaisi luistella siellä rekkojen ja muun liikenteen seassa, kun harva kuitenkaan hidastaa riittävästi ennenkuin jotain tapahtuu.

Poissa Niksu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #202 : 07.12.2011, 17:46:28 »
Aika vaikea näyttää että noin on juuri tapahtunut. Mut ei mitään. Pidetään renkaat kunnossa ja kokonsa puolesta sopivina myös loskalle ja pysytellään poissa niistä valleista.

Mitä tuohon lumeen tulee, tulkaa katsomaan miten sille käy täällä missä liikennettä on hivenen keskiarvoa enemmän. Säätilan voi vapaasti valita, plus-miinus asteilla valintansa mukaan.

Lumi sataa vaikka esimerkin -0,5 asteessa:
-Tie -20 = pinta tamppautuu/kiillottuu.
-Tie -1 = ensin tamppautuu / kiillottuu ja hetken kuluttua muuttuu liikenteen alla loskaksi

Tulispa se -10, ettei suola enää pure..


Hehe toi Niksun esimerkki hymyilyttää. Ei ainakaan Helsingissä tullut niin paljon lunta että auraa olisi tarvinnut.. Ymmärrän pelkän suolauksen (kerrankin) hyvin.

Kyllä joillakin teillä oli sohjoa/märkää tai sitten ihan jäistä, jotenkin aina sai arvailla millaista on? Tietenkin itsellä "uusi" auto kyseessä ja en vielä ole oikein päässyt sinuiksi käytökseen liukkaalla niin ehkä siksi tuntui ajaminenkin ajoittain vähän turhan varovaiselta.. :-[
Seat Leon Cupra 290 -19

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #203 : 07.12.2011, 20:58:05 »
Aika vaikea näyttää että noin on juuri tapahtunut. Mut ei mitään. Pidetään renkaat kunnossa ja kokonsa puolesta sopivina myös loskalle ja pysytellään poissa niistä valleista.
Eipäs olekkaan niin vaikeaa.... Hitunen CSI-toimia ja totuus on selvinnyt.  Tienpintareita ja bussipysäkkejä tutkimalla pystyy päättelemään paljon. Samaten siitä, kuinka homogeeninen tulos on.   ;)

Omat natsarenkaat on priimakunnossa ja sisäänajettuna maltillisesti, ehkä hitusen leveät (195/65/15) mutta kantavuusluokkavaatimus pakotti. Emännän vehkeen renkaat ovat hyvässä pinnassa mutta muutaman vuoden ikäisiä (nastat).

Mitä tuohon lumeen tulee, tulkaa katsomaan miten sille käy täällä missä liikennettä on hivenen keskiarvoa enemmän. Säätilan voi vapaasti valita, plus-miinus asteilla valintansa mukaan.

Lumi sataa vaikka esimerkin -0,5 asteessa:
-Tie -20 = pinta tamppautuu/kiillottuu.
-Tie -1 = ensin tamppautuu / kiillottuu ja hetken kuluttua muuttuu liikenteen alla loskaksi

Tulispa se -10, ettei suola enää pure..
Kiillottumista ei kyllä tapahdu, jos seassa on natsoilla ajavia. Kaupungeissa on kyllä erittäin huolellisesti kiillotettuja kohtia, esim. Bussipysäkit...
Jos maantiellä se tie on aurattu säällisesti, niin kyllähän se on ihan loistava pinta ajaa...   :)

Sanoisin, ettei -1 C lämpötilassa loskaantumista tapahdu ilman suolan apuja, koska faasimuunnokseen tarvitaan kuitenkin melkoisesti energiaa ja vaikka rekan renkaat luovuttavat yllättäviä lämpömääriä tiehen, niin silti se faasimuunnos (jäästä vedeksi) lämpötilan muuttumatta hitustakaan vaatii 333 kJ/kg, joka vastaa "vaivaista" 333kW tehoa jokaista kilogrammaa kohden, jotta edes olomuoto muuttuu lämpötilan muuttumatta.

Mutta, mutta...  Tässä on pieni kikka kolmonen veden omituisissa ominaisuuksissa. Pienikin energialisä voimistaa sublimaatiota, jolloin jää muuttuu vesihöyryksi sulamatta lainkaan...  Ilmiön huomaa erityisesti keväällä, kun aurinko alkaa porottamaan. Sama juttu kuin pyykin kuivuminen pakkasessa.

Kuivaa se motarikin, vaikka viime talvena se oli vitivalkoinen (suolaa) pientareilta ja muutoin kuiva -30C pakkasessa. Tosin tässä on se suolan paska piirre, kun se ei halua luopua siitä vedestä, ilman suurempaa väkivaltaa (energiaa).
Eli suola vastustaa voimakkaasti tuota kuivumista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #204 : 08.12.2011, 08:47:06 »
Kiillottumista ei kyllä tapahdu, jos seassa on natsoilla ajavia. Kaupungeissa on kyllä erittäin huolellisesti kiillotettuja kohtia, esim. Bussipysäkit...
Jos maantiellä se tie on aurattu säällisesti, niin kyllähän se on ihan loistava pinta ajaa...   :)

Kaupungissa ja kaupungissa -Helsingin kantakaupunki on erittäin hyvin kiillotettu, kiitos bussien. Myönnetään täältä katsottuna moni asia liikenteessä näyttää erilaiselta.

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #205 : 08.12.2011, 08:52:05 »
Ei tietoakaan liukkaudesta.. Pihallakin oli 'lits läts'keli ja tiet lainehti.
Selvästi oli havaittavissa suola-auton jala.... renkaanjäljet.  :)
Fiesta -no- boost

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #206 : 08.12.2011, 10:50:36 »
http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194709196088/artikkeli/murhasaaressa+valtava+raivausurakka+valtatie+11+poikki+koko+paivan+.html

Suolaa suolaa... nyt kävi näin. Jos olisi tullut bussilastillinen lapsia vastaan, olisi taas ollut Konginkangas revisited... :( Onni onnettomuudessa tavallaan.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #207 : 08.12.2011, 11:29:15 »
Kansalaisaloitelaki meni läpi. Eikun innokkaimmat vastustajat keräämään nimiä (50 000) ja tekemään lakialoitetta..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #208 : 08.12.2011, 11:57:41 »
Kun katsoo tuota aamulehden artikkelin kuvaa, niin syy miksi liukastellaan on selvä.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194709197850/artikkeli/ajokeli+on+nyt+erittain+huono+-+pirkanmaalla+useita+onnettomuuksia.html


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Elk

  • Paalimaan vartija
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2589
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #209 : 10.12.2011, 21:44:53 »
Kun katsoo tuota aamulehden artikkelin kuvaa, niin syy miksi liukastellaan on selvä.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194709197850/artikkeli/ajokeli+on+nyt+erittain+huono+-+pirkanmaalla+useita+onnettomuuksia.html
Onneks aurauskalusto ei täällä pohjoisessa ole noin aneemista :D

Eikä lumisade nyt itsessään tee ajokelistä erittäin huonoa. Suolaus toisaalta...
Jäitä housuun!

 

Autoracing  KL-varaosat