Carcom Oy  Ateho

Suolaa suolaa, enemmän suolaa...

  • 632 Vastauksia
  • 161290 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #210 : 11.12.2011, 04:06:28 »
Siitä suolasta.. Meinas äsken tolppa kutsua lankun keulaa kiitos suolan.
Ajoin juuri 30km vain aurattua lumista tietä 70-90km/h ihan kevyesti ilman mitään jännitystä. Ja vähän aikaa ajoin auraamatontakin tietä ja ohjattavuus oli ihan loogista. Sitten kun tulin keskustan alueelle, ei lunta ollut aurattu vaan heitetty pelkästään suolaa lumen päälle. Liikenneympyrässä ajoin ihan rauhassa (oikeesti) kun lankku lähti liitämään kaikki neljä pyörää loskan päällä ja suoraan tolppaa päin :idiot2:. Sain kääntymään jonkun 10m ennen tolppaa mutta hitto kun säikäytti kun mikään hallintalaite ei vaikuta auton suuntaan ja tolppa lähestyy. Ei tuollaissa 10cm syvyisessä loskassa pidä mikään (Paitsi sirkkelin terän levyiset renkaat) :tickedoff:.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #211 : 11.12.2011, 06:40:55 »
Sama havainto tuosta perjantain illalta, kun täällä kotikylällä lunta tuli jotain 15-20cm.  Pahimmillaan suolattua loskaa oli sen 15cm paksuudella, välillä sulia 5cm rantuja siellä täällä. No, suolaus ja auraus oli suoritettu suht pian lumisateen alkamisen jälkeen. Sen päälle oli sitten satanut "hitusen" lisää... 
Mutta suolaaminenhan suoritetaan rekkakuskeja varten....  mukamas!  :idiot2:

Kaikki ne tiet, joita ei ollut suolattu tai aurattu olivat ennakoitavia ajaa.

Noilla Suola/loska/paska tiellä olivat rekatkin vaikeuksissa, kun niiden ajolinjoja katseli loskasonnassa. Omat 195 kiekotkin tuntuivat yyber-leveiltä. Sitä olisi tuossa kelissä kaivannut jotain 155 tms. kiekkoja merikonttiin.

Auraamatonta tietäkin tuli pe-iltana ajettua vajaat 20km, kun hain emännän pikkujouluista pikkutunneilla työpaikan mökiltä. Hyvin siellä porskutettiin, vaikka siellä oli ns. nuoskalumen liukasta. Ei yllätyksiä ja pidon +90% vaihtelua muutaman metrin matkalla.

Stana! olisivat vain auranneet, eivätkä suolanneet!  :tickedoff:

Tänään sitten stadiin päin huidellessa täältä pöndeltä iltapäivällä loskasta piti itse taivas huolen!
Sipoon lahden sillan ylityksen jälkeen taivaalta tuli ehtaa loskaa ja nopeutta piti siihen puuroon tiputtaa sinne 80km/h nurkkaan, jotteivat kontin renkaat nousseet sen sonnan päälle.
Ja näkyipä stadissa itäväylän suuntaan ilmestyneen järvi-Suomikin!  ;D
Siellä loska oli satanut pääsääntönä vetenä. Metrovarikolla tosin oli sellaiset 5-10cm loskaa ja säilytyshallissa (sisällä) satoi hitusen (hyvä yhdistelmä sähkö + vesi).   ;D

No, ajelin pikkutunneilla takaisin tänne pöndelle +4 - +2C lämpötilassa tieden ollessa vain märkiä.  :sundaydriver:

Lunta löytyi vasta kun rannikolle oli matkaa yli 30km ja sitäkin vain pelloilla.  :o
Ja tietysti pihakadulta, koska perjantain lumisade yllätti kaupungin teknisen toimen!  :nuhtelu


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #212 : 11.12.2011, 13:43:13 »
Ei se metsään ajaminen tai kolarointi ole kuin kuljettajan vika. Ajetaan kelin mukaan ettei talvi yllätä autoilijaa.

Sohjonkin ennakointi on helppoa..

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #213 : 11.12.2011, 16:29:02 »
Ei se metsään ajaminen tai kolarointi ole kuin kuljettajan vika. Ajetaan kelin mukaan ettei talvi yllätä autoilijaa.

Sohjonkin ennakointi on helppoa..

Niin, ihminen on syynä arviointivirheinensä aina onnettomuuteen. Uutisen mukaan kuljettajan terveys on syynä noin puoleen kuolon kolareista.
Joskus harvoin tapahtumalle on äkillinen tekninen syy. Tarkkaan ottaen tällöinkin syy löytyy ihmisestä. Meteoriitin tippuminen ei ole tietääkseni aiheuttanut vielä yhtään liikenneonnettomuutta.

Väität, että sohjon ennakointi on helppoa?

Minä taasen totean, ettei ihmisellä ole yliluonnollista tutka-aistia, jolla voisi päätellä 100m aikaisemmin olevan ehjän lumipinnan muuttuvan täysin saman näköiseksi sohjoksi, jonka pinta pysyy normaalin valkoisena (jatkuva lumisade) mutta jonka pohja on puhdasta sohjoa ja paksulti. Ainoa joka tuossa muuttuu on tienhoitovastuualue (kaupunki vs. tielaitos).

Tai sitten tullessa sivutieltä autiolle valtatielle leveästä risteyksestä. Siitä voi tulla pysähtymättä läpi, jos valtatie on tyhjä. Ja näin suurinosa ihmisistä tekeekin.

Samassa tilanteessa tulee yllätys, koska ainoa aisti, jolla voimme havaintoja tienpinnasta tehdä etukäteen, on näköaisti. Jos näköaistin antama informaatio ei anna mitään viitettä tienpinnan olosuhteiden muuttumisesta ilman tähtikaukoputken apua, ennenkuin on liian myöhäistä, ollaan tilanteessa, jota ei voitu ennakoida selvästi.

Ihmisellä ei myöskään ole petolintujen näkökykyä, joten vajavaisine aisteinemme voimme joutua yllätetyiksi kuvaamassani suola/sohjo-tilanteessa.

Myönnän vajavaisuuteni ja voin sanoa, että siirtyminen puhtaalta lumelta suola/sohjon sekaan yllätti minut. Nuo sulat rannut tulivat näkyviin vasta hetken ajamisen jälkeen, kun olin jo laskenut nopeuttani.

Tästä syystä mutisen suolauksesta, koska se aiheuttaa väärinkäytettynä juurikin noita äkillisesti muuttuvia olosuhteita, joista ei ihmisaistein saa etukäteisvaroitusta.

Muististani en pysty kaivamaan vastaavaa tilannetta, jossa em. tilanne olisi syntynyt luonnollisesti ilman ihmisen apua. Mutta muistan kyllä vastaavan tilanteen 2006 vuodelta valtatiellä joulukuussa. Sama kombinaatio, lumisade, nollan pinnoissa oleva lämpötila, "ennakoiva suolaus" ja huono auraus.  Tulos noin 20cm loskakerros.    :buck2:

No, tietysti yllätykset voi välttää jäämällä kotiin tai ajamalla 30km/h...   ;)

Omasta puolestani suolauksen saa jättää vain tiettyihin jäätäviin keleihin, jos niihinkään...



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #214 : 11.12.2011, 17:08:43 »
Väität, että sohjon ennakointi on helppoa?

Joo kyllä. -oppi tuli kun 90-luvun alussa ekan kerran oikeasti pyörähdin. Voisin hyvin syyttää renkaita, ei olleet parhaat mahdolliset tai jotain muuta.

Ihan oma vika, liikaa vauhtia kun samaan aikaan oli liian paksu kerros sohjoa. Kyllä sen tunsi autossa ja näki, ettei enää ole kesäkelit.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #215 : 11.12.2011, 17:23:18 »
-Auraamaton ja suolaamaton tie:
Lunta 15cm, auto saattaa luistella mutta luistot on loogisia ja ennakoitavissa. Yllätyksiä ei juuri tule, vauhti vaan pidettävä vähän alempana. Mitä useampi auto menee, sen tiukempaan pakkaantuu ja tie paranee pikku hiljaa.
-Aurattu ja suolaamaton tie:
Aivan mahtava ajaa. Ei rengasmelua, valoa riittää, voi ajaa rajoitusten mukaan. Saattaa kiillottua joistain paikoista mutta hiekkaa niille paikoille.
-Auraamaton ja suolattu tie:
Ihan täyttä paskaa. Valot ei näytä mustassa lumessa enää niin hyvin, auto luistelee pienelläkin vauhdilla. Loska lentää ja yllätyksiä tulee todella herkästi ellei aja oikeasti hitaasti. Miten tälläistä saa edes tehdä :idiot2:?
-Aurattu ja suolattu tie
Näitähän nykytiet tahtoo olla. Pimeitä, pyyhkijät saa koko ajan olla päällä, auto likaantuu, valoilla ei näe mitään. Pito sentään on ihan hyvä ja raskaskalusto tykkää kun paljasta asfalttia riittää renkaiden alle.

Miksi nykyään yritetään maksimoida turvallisuus ja minimoida ihmisten järjenkäytön tarve ::)?
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #216 : 11.12.2011, 22:46:53 »
Joo kyllä. -oppi tuli kun 90-luvun alussa ekan kerran oikeasti pyörähdin. Voisin hyvin syyttää renkaita, ei olleet parhaat mahdolliset tai jotain muuta.

Ihan oma vika, liikaa vauhtia kun samaan aikaan oli liian paksu kerros sohjoa. Kyllä sen tunsi autossa ja näki, ettei enää ole kesäkelit.

Opasta ihmeessä minuakin, sillä minä en ole pystynyt vielä kuvailemissa tilanteessa ennakointiin, joka on 100% varmaa. Jos se näyttää lumiselle ja tuntuu lumelle auton alla, niin millä ihmeen tutka-aistilla huomaat sen, rajan missä suolaus on alkanut?    :o
 
Riippuuko se tienhoitopiiristä tms.?

Ekan ulosajon tein joskus kymmen vuotiaana ja viimeisen tuossa -95.
Lienee paksupäisyyttäni tai sitä, etten ole edes keskitason kuljettaja, etten oppinut ekasta kerrasta, vaan olen viraillut metsähallituksen puolella neljästi talvisin ja kesällä en kertaakaan.

Tämä ilman sarvia ja hampaita!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa petrereesa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #217 : 12.12.2011, 08:43:09 »
Tiet ovat luokitetut viiteen hoitoluokkaan.
Mietin, että olisiko tielläliikkujalle apua, jos hoitoluokan rajalla olisi esim. värikoodilla oleva plakaatti ilmoittamassa tien hoitotasosta?
(esim. vihreä hyvä, keltainen melko hyvä, punainen huono, musta kelvoton, valkoinen auraamaton)  ::)
Lipsuvitsi Kitumaasturi

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #218 : 12.12.2011, 11:06:18 »
Opasta ihmeessä minuakin, sillä minä en ole pystynyt vielä kuvailemissa tilanteessa ennakointiin, joka on 100% varmaa. Jos se näyttää lumiselle ja tuntuu lumelle auton alla, niin millä ihmeen tutka-aistilla huomaat sen, rajan missä suolaus on alkanut?    :o
 
Tämä ilman sarvia ja hampaita!  :hello:

Ilmeisesti lääke on ettei kuvittelekkaan mitään yliluonnollisia kykyjä, käyttää niitä olemassaolevia. Ehkä ihmiseen on rakennettu jotakin sumeaa logiikkaa, joka muistuttaa riskeistä tietyissä oloissa ja laittaa tavalla tai toisella tunnustelemaan alustan pitoa.

Mulla ei ainakaan ole mitään meedion taitoja, tutkanäköä tms. Eikä mun toimintakaan ole 100% varmaa.

Mä en tosin nyt tunnista lumelta tuntuvaa ja siltä näyttävää loskaksi -pitää talven mittaan tutustua.


Eikös noita petreesan malleja vähän ole jo, muuttuvina nopeusrajoituksina. Malli on kieltämättä hyvä, jos samalla päästäisiin sulan / kuivan tien talvirajoituksista.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 11:08:09 kirjoittanut D5GT »

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #219 : 12.12.2011, 11:11:14 »
Ihmisellä tosiaan on piilossa (joillain näkyvästi tai piilevästi) kuudes aisti, joka jostain syystä aavistaa/toimii sen mukaan, että edessä piilee vaaratilanne. Sellainen tietynlainen tunne tulee, että nyt kannattaa hiijailla vauhtia ja kohta huomaakin, että edessä kävelee hirviperhe tmv. Aina tosin tuo kuudes aisti ei toimi halutulla tavalla...

Joskus sitä kutsutaan ennakoinniksikin omalta osaltaan. ::)
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #220 : 12.12.2011, 11:23:33 »
Mä viittasin tolla sumealla logiikalla enemmän muistiin. Otsalohkoon tuppaa jäämään yhtä sun toista kokemuspohjaista tietoa.

Poissa T-T

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1431
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #221 : 12.12.2011, 11:24:15 »
Mä viittasin tolla sumealla logiikalla enemmän muistiin. Otsalohkoon tuppaa jäämään yhtä sun toista kokemuspohjaista tietoa.
Niin, mutta itse viittasin yleisesti ottaen, en lainannut siis sinun viestiäsi. :)
Volvo V60 D4 AWD Summum '14

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #222 : 12.12.2011, 11:46:22 »
Ja eilen ajoin muuten saman tien uudestaan kuin mistä mainitsin muutama viesti sitten.
Siellä missä oli suolattu, tiet olivat aivan peilijäällä. Nelosella lähti kaasusta sutimaan. Mutta siellä suolaamattomalla tiellä oli tamppaantunut lumikerros ja pitoa aivan riittävästi jopa perus suomalaiselle joka ei osaa ajaa autolla. ::)

Sori vaan, minä en löydä suolasta hyviä puolia muulloin kuin aivan syksyn lopulla kun tulee ensimmäiset mustat jäät.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4440
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #223 : 12.12.2011, 14:12:11 »
Ilmeisesti lääke on ettei kuvittelekkaan mitään yliluonnollisia kykyjä, käyttää niitä olemassaolevia. Ehkä ihmiseen on rakennettu jotakin sumeaa logiikkaa, joka muistuttaa riskeistä tietyissä oloissa ja laittaa tavalla tai toisella tunnustelemaan alustan pitoa.

Mulla ei ainakaan ole mitään meedion taitoja, tutkanäköä tms. Eikä mun toimintakaan ole 100% varmaa.

Mä en tosin nyt tunnista lumelta tuntuvaa ja siltä näyttävää loskaksi -pitää talven mittaan tutustua.

Niin, tarkoitan sitä, että jos se näyttää ja tuntuu lumelle nyt ja vaihtuu sadan metrin päästä suolatuksi loskaksi. Joka näyttää edelleen samalle, koska sen pinnalle sataa kokoajan lisää lunta, eikä se ehdi sulaa sitä tahtia kun sitä sataa...

Kyllähän sen tuntee sitten, kun siihen ajaa...  Mutta se voi olla myöhäistä siinä vaiheessa...   :-\
Jos 15cm lumipinnalla 80km/h on soveltuva nopeus, niin 15cm loska kerrokselle se on täysin sopimaton.

Jos ajelee pelkästään rannikkoseudulla, ei tuollaisiin tilanteisiin välttämättä törmää koskaan, mutta sisämaassa tuollaista voi tulla eteenkin. Mainitsemanani perjantaina-lauantai välisenä yönä täällä tuli lunta 20cm ilmatieteen laitoksen mukaan.


Olen huikkosterin kanssa samoilla linjoilla. Suolaamisesta en löydä mitään etuja lukuunottamatta muutamia syksyn mustan jään kelejä.

Muuttuvat nopeusrajoitukset saavat kyllä kannatusta minultakin.  Joskus 80km/h on aivan liian kovaa motarillakin keskellä kesää ja vastaavasti 120km/h menee ihan loistavasti talvellakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Suolaa suolaa, enemmän suolaa...
« Vastaus #224 : 12.12.2011, 14:58:23 »
Tiet ovat luokitetut viiteen hoitoluokkaan.
Mietin, että olisiko tielläliikkujalle apua, jos hoitoluokan rajalla olisi esim. värikoodilla oleva plakaatti ilmoittamassa tien hoitotasosta?
(esim. vihreä hyvä, keltainen melko hyvä, punainen huono, musta kelvoton, valkoinen auraamaton)  ::)
Eli siis vihreä ja valkoinen ovat hyviä teitä ja musta on suolattu?

Vielä kun saataisi mahdollisimman paljon yli 90 % Suomen tieverkosta siihen luokitukseen, jossa suolaa ei käytetä lainkaan.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

 

Autoracing  KL-varaosat