Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 112124 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #225 : 15.02.2022, 16:23:10 »
Aloitetaanpa nyt alusta. Edeltävällä viikolla tuli käytyä autoa läpi viime talven jäljiltä ja korjattavaa löytyi etuiskarin yläunibolin sekä muutaman hieman löystyneen pultin verran. Torstaina ajoin pari kierrosta riihen ympäri (550m/kpl ) ja todettuani kaiken toimivan, ajoin sen sitten kärryn kyytiin. Isä toi tuttavamme kanssa auton kisapaikalle, kun kartturin kanssa menimme kisapaikkakunnalle jo aiemmin ajaaksemme reitin läpi aamulla. Kiitokset heille huollosta ja kuskaamisesta. Nuotteja ei ehditty tekemään, mutta pari paikkaa laitettiin muistiin. Merkinnät olivat luokkaa routapatteja ja yleisöä. Oltiin sovittu, että kartturin sanoessa "yleisöä", vedetään leveästi ovi edellä, jos mahdollista. Ei passannut unohtaa, että olimme samalla toimitsijatehtävissä, eli tarkastamassa reittiä kilpailijoita varten. Pitkästä aikaa reitin varrella oli nyt yleisöä, jotka olivat löytäneet hyvät katselupaikat. Muutamissa risteyksissä turva-auto oli joutunut huomauttamaan risteyksissä siiman takana seisoskeille, mutta meidän tullessamme niissä kohden ei porukkaa enää vaarallisista paikoissa ollut. Reittimerkit olivat myös paikoillaan ja reitti muutenkin erittäin hienossa kunnossa. 

Aurinko paistoi ja oli tosi hienoa kierrellä jäisiä pikkuteitä pitkin maaseutua isojen penkkojen välissä. Tiepohjat vaikuttivat erittäin hyviltä ja tähän kisaan oli valikoitunut muutoinkin hyviä teitä. Ei liian kova vauhtisia, mutta jouheita, paljon kääntyileviä sekä ylityksiä sisältäviä. Routapatteja oli jonkin verran, joista kaksi pahinta painettiin muistiin. 

Varikolle saavuttuamme Volvo odotti pressun päällä valmiina kisakatsastukseen. Katsastuksessa katsottiin turvavarusteet läpi ja pyydettiin poistamaan teippiristit ajovaloista. Auto sai kehut siististä kunnosta ja erilaisuudestaan. Tiekirja oltiin saatu jo aamulla ja katsastuksen jälkeen saatiin ovinumerot. Aikataulu oli mukava, eli turhaa odottelua ei ollut. Pikaisen pyttipannun jälkeen ajettiin lyhyt siirtymä kisan lähtöön ja siitä sitten reitille kohti ykköspätkää. 

Ykköspätkä aloitettiin varovaisesti pitoon tutustuen ja erityisesti koska alustan käytös routapateissa oli arvoitus. Takaiskarit todettiin liian löysiksi melko nopeasti ja patteihin otettiin sitten vauhtia pois. Muuten alusta toimi hyvin ja vetopitoa riitti lumisellakin tiellä, mutta terävät tytkyt ja erityisesti peräkkäiset heitot saivat aikaan ns. takakorkeat.



Ykkösen jälkeen pikainen huolto. Aamulla laitettu 1,8 bar renkaisiin, niin oli jo noussut takana 2,5 bar ja edessä 2,2 bar. Yllättävän äkkiä ja paljon mitä yleensä 240:llä ei käy. Bensaa tankattiin 10 litraa, mikä oli aika paljon. Huolto oli antanut 5 litraa kisan turva-autolle, joten kielsin antamasta enempää, kun oli vain 40 litraa mukana. Poikkeuksellisesti oli gallona-tankkaus.

Kakkonen oli kisan pisin ja sisälsi hienoja teitä. Kuskille tuli pari mokaa kierrosten päästessä tippumaan ja ahtopaineiden kanssa... Tässä yksi esimerkki, eli vauhdikkaammin olisi voinut mennä:
https://youtu.be/P8bVmMrXHUg?t=30

Kolmosen jälkeen pidempi huolto, bensaa meni nyt reilu 20 litraa... Arvatkaapa mikä oli kisan keskikulutus?

Neljäs pätkä oli ehkä kivin pätkä ja se tultiin melko vauhdikkaasti. Kartturi alkoi jo välillä toppuutella, vauhtia saa aika helposti 120 km/h jo kolmosvaihteella eikä nelosellakaan tarvitse pitkästyä.  :D

Tässä vielä muutama poiminta netin syövereistä:
https://youtu.be/LN3gAyBCXuU?t=6
https://youtu.be/HiasKW1ydP4
https://youtu.be/Hdp3IKVg8b4?t=1
https://youtu.be/ugqIXYgsjeg?t=310
https://youtu.be/uiUiVRHJBZo

Hieno päivä kaiken kaikkiaan. Toivottavasti yleisö nautti yhtä paljon kuin kuski ja kartturi. Tähän tietoon 5.3. Kotaperällä seuraava 0-autokeikka?

Kulutus oli noin 0,5 L/km!

Poissa Faija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #226 : 15.02.2022, 19:29:46 »
Komeaa menoa. Jotenkin jäi sellainen maku, että autossa olisi puhtia, vaikka kaikki pyörät repisivät.

Poissa _hape

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 339
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #227 : 15.02.2022, 21:06:39 »
On kyllä hieno laite ei voi muuta sanoa :pomo:

Poissa Auton Ohjelmointi

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #228 : 16.02.2022, 00:15:18 »
Nyt on kyllä nätti!! :o

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #229 : 16.02.2022, 14:42:50 »
Komean näköistä menoa, hienot vitosen murinat  8) Ellei näe autoa niin äänen perusteella luulisi että mutkan takaa tulee legendaarinen iso Quatro  :)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Teemu-

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2468
  • Kantti on kaunista.
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #230 : 16.02.2022, 17:47:49 »
Nuo äänet  S* P>

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #231 : 17.02.2022, 11:40:46 »
Hieno auto ja mahtavaa että näinkin radikaalisti rakennettu laite on pysynyt toimintakuntoisena ja osoittautunut luotettavaksi.

Mitä tuohon nelivetoon tulee, niin onhan tämä on tälläsenään hyvä kokonaisuus. Takavetoisena yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nelivetoisena ja vauhtia piisaa varmasti ihan tarpeeksi.
Se 850/Mk1 X70 visko ei vaikean toteutuksen lisäksi olisi varmaankaan paras tai luotettavin valinta. Vaikka moni B-ryhmäläinen Audia myöten käytti viskoa(kin) keskilukkona niin ne mahtoi olla eri kaliiberia.
Auton omistaja tietty tekee just niinku haluaa, helpompaa ku kaikki rakentaa vaan omia autojansa mutta pelkkä ajatus aiheesta  :)

Loistavaa tekemistä ata!
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #232 : 18.02.2022, 17:51:10 »
Kiitos kommenteista.  :)

Äänet on kyllä suurin fiiliksen tekijä tällä ajaessa. Laitan jossain kohtaa parhaat pätkät auton sisältä kuvattuna, joskin mun kameraan äänet ei tallennu kovin hyvin. Hyvänä puolena sekin, että 0-autoillessa yleisö hyppää hyvissä ajoin vaikka umpihankeen tällä tullessa, kun 240:llä jossa renkaista lähtee suurin ääni porukkaa kävelee tiellä.  :D


nutspix.com

Nelivedosta vielä, että jos oisin tästä sellaisen tehnyt, niin jotain muita kuin Volvon osia ois pitänyt soveltaa juurikin keston takia voimansiirtoon. Vaikka rakentelusta tykkään, niin kyllä ajaminen menee korjaamisen edelle. Torsen keskellä olisi voinut olla mielekkäin vaihtoehto, mutta budjetti ei olisi mahdollistanut sellaisia suunnitelmia, varsinkin kun tuotantoautoista löytyy aika huonosti vaihtoehtoja keskimoottorin kanssa, joka oli yksi ensimmäisiä periaatepäätöksiä rakentelun alkuvaiheessa. Pitää kuitenkin muistaa, että perusajatus on alusta asti ollut rakentaa auto hauskanpitomielessä ja siihen takaveto on paras ratkaisu.   ;)

Toimivuudesta muuten unohdin mainita, että pientä korjattavaakin tuli. Nelosella vähän ihmettelin hitaasti nousevia ahtopaineita ja vitosen välisellä siirtymällä kysyin kartturilta, että kuvittelenko vai käykö auto pikkuhiljaa äänekkäämmäksi? Mietin, että lähteekö äänenvaimentimesta sisukset ja/tai se tukkiutuu tms. Kotona tehty tarkastus osoitti hukkaportin kääntyneen pannan alta vinoon ja vuotavan siitä välistä. Hukkaputkeen on siis lisättävä joustoliitos ja tuettava se jotenkin toisella tavalla, ettei painoa tule venttiilin kannettavaksi. Nyt se on siis jäykällä putkella joka kiinnitetty varsinaiseen pakoputkeen 0,5m päässä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #233 : 21.02.2022, 16:19:13 »
Vaikka tuo tietysti entistäkin hienompi olisi nelivetoisena, sen toteutus kyllä vaatisi jo aika paljon. Mä en äkkkseltään keksi mitään autoa josta voisi ottaa valmista osaa, jolla tuon saisi muutettua nelivetoiseksi...

Tai no Lamborghinista jos ottaisi voimansiirron ja kääntäisi tekniikan pitkittäin.

Tosin ajelivathan ne b ryhmää takaveto lanciallakin aika kovaa..

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #234 : 21.02.2022, 18:19:58 »
Minä hetken mietin että tässä takana 850 tekniikka, siitä vain jakolaatikko. Taisi vain tässä olla moottori niin että jakolaatikon lähtö osoittaisi taakse päin. Olisikohan minkälainen homma koneistaa lähtö toiseen suuntaan? Sitten vain kardaani, sen jatkoksi 850 AWD taka voimansiirto viskon kanssa. Tasauspyörästöstä renkaille vaatisi sitten jo lisää custom osaa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #235 : 21.02.2022, 18:25:17 »
Olisikohan minkälainen homma koneistaa lähtö toiseen suuntaan?

Tarttis tehdä moottoriin reikä kardaania varten :D


Poissa NBM

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #236 : 22.02.2022, 14:00:35 »

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #237 : 22.02.2022, 14:12:38 »
No juu, mut Volvos tarttis varmaan ottaa kampiakselistakin pätkä pois välistä  :)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #238 : 22.02.2022, 17:24:00 »
Kyllähän tietysti kaikki mahdollista on, mutta kun menee liian korkealentoiseksi, niin alkaa työmäärä mennä kohtuuttomaksi.

Helpoin tapa saada volvon nelivetotekniikka tuollaiseen takamoottorirakenteeseen on ottaa se V60 D6:sta. Tai jostain uudemmasta teknisesti vastaavasta rakenteesta.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2247
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #239 : 22.02.2022, 20:46:55 »
Tarttis tehdä moottoriin reikä kardaania varten :D

Tekee niinkun American Joet aikoinaan Hemi under glass:in kanssa ja menee moottorin alta:


Toki tuolloin tulee kardaani kohtuuttoman alas, jos moottori pysyy samalla korkeudella kuin nyt...  :D

Ehkä se on helpoin pitäytyä takavedossa, kerta se auton omistajaakin miellyttää  ;)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy