Carcom Oy  Ateho

Volvo 353 Grp B Evo1

  • 265 Vastauksia
  • 112159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #240 : 22.02.2022, 21:48:41 »
Kyllä kaikki aina mahdollista tosiaan on, mutta työmäärä ja kuluva rahamäärä voipi olla sitten eri asia... mutta olisihan tämä nelivetona käsittämättömän makea laite!

Joskus huvikseni tutkin 6x6-vetoisten maastoautojen kolmannen akselin vedon toteutusta. Osassa veto menee läpi keskiakselista, mutta osassa on sitten erillinen jakovaihteisto toisen akselin edessä josta lähtee sitten veto kolmannelle akselille. Periaatteessa tässä voisi kai toteuttaa nelivedon 850 AWD jakovaihteistolla, jonka perässä suunnan vaihtava ''jakovaihteisto'', josta sitten kardaani eteenpäin. Öljypohjan ja maavaran kanssa voisi kyllä tulla ongelmia, mutta onhan näitä viritelmiä nähty tehdastekoisissakin laitteissa missä jokin vedon välittävä akseli menee öljypohjan läpi. Sillon saisi lisää maavaraa.

Tuossa yks jenkkifirma joka näitä jakovaihteistoja tekee. https://www.scsgearbox.com/
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #241 : 23.02.2022, 21:12:36 »
Tännehän on tullut paljon keskustelua. Varmaan helpoiten nelivedon saisi keskimoottorin kanssa jostain italialaisesta urheiluautosta tai kääntämällä nykyinen paketti 90°, jolloin vetoakselit muuttuisivat kardaaneiksi. Samalla tihenisi kokonaisvälitys, mutta etu- ja takaperä saisi silti olla mahdollisimman harvalla välityksellä, luokkaa 2 ettei kulku muutu traktorimaiseksi.

En muista onko ollut juttua, mutta yksi asia mikä tekee mielestäni tästä paremman ajaa kuin 240, on kampiakselilinja. Ihan perus fysiikkaa, voimalla on vastavoima. Eli kun kardaaniautolla painaa reilummin maisemanvaihtopoljinta, kori pyrkii kierrymään pituusakselinsa mukaan ja auto hakee/kampeaa sivulle (katso vaikka pari kiihdytysautovideota). Tässä ei sitä ilmiötä tule, koska moottorin vastavoima kiertääkin koria taaksepäin siirtäen enemmän painoa ja siten lisäpitoa takarenkaille. Tämän oikeasti huomaa varsinkin silloin, kun pyörä pitää näillä tehoilla.

Toinen juttu on se, että vaikka B-ryhmäläisiä pidetään kalliina, tämä tuli maksamaan noin 800€ siihen vaiheeseen, kun ekan kerran ajoin riihen ympäri. Hinta oli vielä alle 1500€ ennen koneremonttia ja ahtimen uusintaa, jotka tosin kolminkertaistivat kokonaishinnan. Eli tähän peilaten auto muuttuu nelikoksi, jos joku lahjoittaa sopivan voimansiirron, johon ei tarvitse öljynvaihtoja kummempaa tehdä 5 vuoden aikana ja mihin nykyinen moottori sopii poikittain taka-akselin etupuolelle. Keskustelu toki sallitaan ja on toivottavaa.  ;D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #242 : 06.03.2022, 13:30:38 »
Jälleen upea aurinkoinen autourheilupäivä takana. Kotaperällä kurvailtiin Kaivutyö Salmela Rallisprint 5.3.2022, jossa olin toimitsijana ajamassa 0-autoa. Kyytiin oli tarkoitus lähteä pääsponsorin ja sitten toisen sponsoroivan yrityksen edustaja, mutta kumpikaan ei lopulta päässyt. Alunperin huoltoon lähtenyt kaverini pääsi siis kokeilemaan, millaista kilvanajo on. 


Aamusta lähdettiin niin, että ehdittiin kiertää rata läpi potkukelkoilla. Sain aplodit järjestysmieheltä puolivälissä olleen jyrkähkön alamäen jälkeisessä ysikymppioikeassa, kun meinasin ajaa lippusiiman läpi. Rata oli jäädytetty todella hyvään kuntoon ja potkuri(kin) luisti hyvin.  :D


https://youtu.be/b7UvSuY06Gs?t=68
Kartturin vöiden säätämisessä kului hieman liikaa aikaa, joten ajoimme käytännössä suoraan huoltopaikalta lähtö viivalle. Ei ehtinyt kumpikaan jännittää kovin kauaa, kun oltiin jo reitillä. Volvon kulku oli jotenkin vaisua, mutta ajattelin sen ensin johtuvan liukkaasta radasta ja pidon puutteesta, ettei täysiä ahtopaineita saanut. Useamman kerran ehti rajoitin silti puuttua peliin, ennen vaihteenvaihtoa. Aurinkoinen sää ja tasapintainen jäärata, oli mahtavaa ajaa. Metsälenkillä oli useampi routapatti ja niistä tuli vähän pompittua. Yritettiin viihdyttää yleisöä parhaamme mukaan ja maali tuli turhan äkkiä. Kisapaikka oli hyvä, koska oli itselläkin mahdollista katsoa melkein kaikki autot varikon lumipenkan päältä, josta näkyi varmaan kilometrin verran reittiä. Jonkin verran tauolla kävi porukkaa ilmettelemässä autoa ja kummastelivat kun nokkapellin alta ei löytynytkään sitä mitä yleensä. 

Toisella kierroksella lähtö oli vieläkin hitaampaa ja ilmeisesti routapatit olivat nyt viimeinen niitti pakosarjalle? Ääntä lähti, mutta tehoa ei. Ahtoja oli 0,6-0,7 bar, joten normaaliin 1,5 bar nähden tehoakin puuttui aika paljon. Maaliin päästiin, mutta varikolla todettiin, että keskeytys ei olisi ollut kovin kaukana. Mentyämme katsomaan taas kisaa penkalle, kuuluttaja pyysi tulemaan kilpailutoimistoon. Koska VIP-auto oli hajonnut ekalle kierrokselle, nollia pyydettiin hoitamaan kyyditykset kilpailijoiden jälkeen. Kyllä harmitti sanoa, ettei uskalla lähteä. Turbon laipan juuressa olleesta halkeamasta näkyi lohko sopivasti katsoen, eli se oli revennyt pidemmän matkaa. Kotona suoritettu purku paljasti karun näyn ja totesin olleen viisas päätös jättää kolmas kerta ajamatta. 


Tuo viimeinen putkiosuus on jotain tosi huonoa rautaa, kun on repeillyt tosi monesta paikkaa ja yksi kohta on kuin räjähdyksen jälkeen, reunat kääntyneet ulospäin. Ei kestä selvästi paukuttaa liekkiä putkessa.  :2funny: Hitsaan tuon osuuden vähän paksummasta ja paremmasta teräksestä sekä lisään jouston pakoputkeen. Varmaan jotain lisätukeakin on suunniteltava, koska aika kaukana tuo ahdin kannesta on.


Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1397
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #243 : 10.03.2022, 21:24:49 »
Jotenkin luulen että nelivedolla saavutettava hyöty ei olisi missään suhteessa vaivaan. Tuollainen keskimoottorinen takaveto on muutenkin varsin nopea laite kun alusta ja rengastus on kohdallaan. Veikkaisin että vaatisi ainakin yhden sata heppaa lisää että kellossa näkyisi nelivetoisuus.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #244 : 18.03.2022, 19:30:03 »
Pientä kehitystä, eli sekä pakoputkeen että hukkaportin putkiin lisäsin joustokappaleet. Kollektorin tein kokonaan uuden 4 mm RHS-putkesta, joka toivottavasti kestää edellistä paremmin. Painoahan näistä tuli lisää, eli jotain voisi koittaa keventää jostain?


Tein lohkoon kahteen paikkaan M8 kierteet, joista sai tehtyä kolmiomallisen tuen ahtimelle. Sen turbon puoleista päätä täytyy vielä jatkojalostaa, mutta jospa sillä huomisen pärjäisi. Tarkoitus käydä vielä kerran tänä talvena ajelemassa.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #245 : 12.03.2023, 18:33:15 »
Ei suuria muutoksia, kovaa ajoa vaan:

https://youtu.be/B4xapaVBrbQ

Oisko jollakulla halua lainata Pe 5.5. - Su 7.5.2023 siistejä kisavanteita, Compomoteve tms? Olisivat vain auton alla pari päivää Lahdessa, eli ajoa trailerilta halliin ja takaisin. Jako 5x108 ja ET<30mm (takavetovanne 15"-17").

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6347
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #246 : 12.03.2023, 19:34:43 »
Ai että on hauskan näköistä hommaa  :)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #247 : 13.03.2023, 01:17:29 »
Ei suuria muutoksia, kovaa ajoa vaan:
(Kuva poistettu lainauksesta.)
https://youtu.be/B4xapaVBrbQ

Oisko jollakulla halua lainata Pe 5.5. - Su 7.5.2023 siistejä kisavanteita, Compomoteve tms? Olisivat vain auton alla pari päivää Lahdessa, eli ajoa trailerilta halliin ja takaisin. Jako 5x108 ja ET<30mm (takavetovanne 15"-17").
Hyvän näköstä ja kuulosta  O0, melkein vois luulla et on pesussa kutistun B-ryhmäläinen Audi vetääs  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #248 : 13.03.2023, 17:56:43 »
Ai että on hauskan näköistä hommaa  :)
Älä muuta virka. Päiviä jolloin ymmärtää, miksi siellä tallissa tulee niin paljon aikaa vietettyä.  :D

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #249 : 10.04.2023, 17:11:43 »
Tein jonkinlaista esittelyvideota autosta, tässä vähän lisää ennen julkaisematonta kuvamateriaalia:


https://www.youtube.com/watch?v=UMyh85tH-h4

Projektista kiinostuneille tiedoksi, että 353:n on tarkoitus olla 6.-7.5.2023 näytillä Lahden Classic Motor Showssa.  ::)
Näyttelyyn kelpaavat vanteetkin jo löytyi, joita aiemmin kyselin.

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #250 : 10.04.2023, 19:29:05 »
Hienoa videomateriaalia -H- Äänimaailma on just niinku oikeassa B-ryhmäläisessä :)

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #251 : 04.05.2023, 21:18:17 »
Nyt on pesty ja puunattu, mutta käytön jäljet näkyy väkisin. Tää onkin enemmän tehty ajamista ja hauskanpitoa varten. Trippimittarin asensin paikoilleen, niin on taas pykälän lähempänä aikakauden asua.

Huomenna suunta kohti Lahtea ja Classic Motor Showta.

Poissa ata

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #252 : 09.05.2023, 22:24:59 »
Tarjosin jo talvella kerhon osastolle PV:tä tai 353:sta ja jälkimmäinen herätti enemmän kiinnostusta. Edeltävällä viikolla paikkailin pikkupensselillä kiveniskelmiä ja muita käytön jälkiä sekä vahasin auton. Asensin myös työkaverin rakentaman tripin koetauluun, mutta siinä on vielä ohjelmoitavaa. Se perustuu Arduinooon ja tyylinä yritetty matkia 1980-lukua. 

Perjantaina sitten suunta kohti Lahtea ja sliksit lainaan 90km koukkauksen myötä. Kiitokset Lankulle lainaamisesta ja isälle hakemisesta, itse ajoin trailerin kanssa suoraan tapahtumapaikkaa kohti. Messukeskuksen pihassa tehtiin siis renkaan vaihto ja siitä sitten ajamalla sisään näyttelyhalliin.


Vanteilla tuli kyllä huomattava parannus aiton ulkonäköön, joskus kun saisi itsellekin hankittua Polarikset.


Valmiina vaikka San Remoon?  ;)

Ovien avautumista odotellessa pari nuorta poikaa tuli kohteliaasti pyytämään voisinko painaa vähän kaasua videota varten? Tokihan sellainen onnistui, mutta ovea avaamaan tullut järjestysmies ei ollut ihan yhtä innoissaan moisesta. Pihassa auto oli tosi kankea kääntymään semislikseillä ja olin vähän huolissani miten mahtaakaan taipua hallin sisällä, kun suurin osa autoista oli jo siinä vaiheessa tuotu paikalle. Messukeskuksen lattia oli kuitenkin yllättävän liukas ja sisäpyörä suti sujuvasti. Volvokerhon osasto oli Pyhimys kerhon osaston vieressä, jolloin vierekkäin oli yhteensä 7 Volvoa. Pyhimyksiä oli kolme, kaasulaitteistolla varustettu 244, 480, 780 ja kulmassa 353. 


Alle laitettiin pressu ja rekvisiitaksi bensakanisteri, tunkki sekä peltinen työkalupakki/-kaappi.

Lauantaina aamupalan jälkeen messukeskukseen, jonne pääsimme jo 7.30. Oli tosi mukava kierrellä näyttelyä, kun yleisöä ei vielä ollut, joka pääsi sisään vasta klo 9 alkaen. Tunnin päässä siitä porukkaa olikin paljon ja väkeä riitti sitten tasaisena virtana lähemmäs neljää asti. Loppuun asti kiertelijöitä riitti, mutta pahin ruuhka helpotti siinä vaiheessa. 


Toin mukanani nuorempana rakentelemiani pienoismalleja. Nämä on siis tinailtu kasaan tinneri yms. purnukoista, eikä kasattu mistään sarjoista.

Ihmisten huomiokyky on mielenkiintoinen. Osa tuijotti Volvoa ja käveli pienoismallien ohi niitä huomaamatta ja osa päin vastoin. Volvo herätti kuitenkin enemmän mielenkiintoa ja melekin koko ajan joku oli sitä tutkimassa. Useimmin esitetyt kysymykset olivat, missä tällä ajetaan ja paljonko on tehoa? Mielenkiintoisin tapaaminen oli, kun pari miestä tuli autoa katsomaan ja toinen kysyi olenko auton omistaja? Hän esitteli itsensä rallimuseon perustajaksi ja kertoi häneltä kysytyn, joko on käynyt katsomassa B-ryhmän Volvoa? Mistään dokumenteista tai muista lähteistä ei sellaisesta ollut kerrottu/kirjoitettu, joten oli lähdettävä ottamaan selvää mikä juttu tässä on nyt oikein kyseessä.  :D

Oli kyllä mukava viikonloppu ja paljon nähtävää niin messuhalleissa kuin ulkoparkissakin.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7587
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #253 : 12.05.2023, 14:05:22 »
Pitihän niitä lainata kerran menivät hyvään käyttöön -H-
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1055
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B Evo1
« Vastaus #254 : 12.05.2023, 15:07:49 »
Onko pienoismalleista jotain kuvia esiteltäväksi? Tämmöiset kiinnostaa kun arvostan kädentaitoja kovasti, meikäläiselle kävi noiden kanssa juuri tuo mitä kirjailit... mallit meni ihan kokonaan ohi kun kattelin siististi toteutettua ralliautoa ja ne pyhimyksetkin huuteli siinä takana.
Autosta tykkäsin, ymmärtämättä rallin hienouksia arvostelin mielessäni työn laatua joka on oikein hyvää tässä tapauksessa. Mielestäni käyttötarkoitus ja ulkoinen olemus kivasti balanssissa.  O0
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

 

Futurez  Kulkukoira