Futurez  Kulkukoira

940:n uusi ahdin?

  • 101 Vastauksia
  • 34600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
940:n uusi ahdin?
« : 28.02.2011, 19:15:15 »
Alkuperäinen mitsun 13c alkaa sanomaan yhteistyösopimustaan irti, sinisen savun saattelemana.

suuttui leikistä kun 304000km jälkeen nosteltiin paineet 1bar tietämille ja nyt 12000km myöhemmin alkoi sininen pöllyttely.

mitä ahtimia olette vaihtaneet tuon b230ft jatkeeksi? mikä pulttijako mitsun 13c laipassa? käykö esim garretin ahtimet vai laittaako mitsun 16t tai mahdollisesti jopa 19:sen?

poikkeaako tuo 19t fyysisesti kuinka paljon verrattuna tuohon hiustenkuivaajaan? ettei sitten leimalla tarvitse katsurin kanssa tapella  >:(

tosiaan autossa muuten vv-suodatin, Viking-lastu, 3" pakoputki 2:lla läpivirtaavalla vaimentajalla, VX-Nokka ja 1bar paineet.

jatkossa mahdollisesti isommat suuttimet enemmän painetta jne jne...  mutta turbo kuitenkin on nyt menossa vaihtoon teho tavotteet siellä 250-300hv tuntumassa...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #1 : 28.02.2011, 20:58:57 »
Mitsun 15G on oikeen oiva vaihtoehto, sopii suoraan kaikkineen paitsi mahdollisesti DP:n suhteen.  ;)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #2 : 28.02.2011, 22:18:09 »
Mitsun 15G on oikeen oiva vaihtoehto, sopii suoraan kaikkineen paitsi mahdollisesti DP:n suhteen.  ;)

Eikö kompurakoteloa tarvi kääntää -> hukkaportinkellolle tehdä uusi teline ?

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #3 : 28.02.2011, 23:47:25 »
Eikö kompurakoteloa tarvi kääntää -> hukkaportinkellolle tehdä uusi teline ?

Hyvä kysymys, hitsi kun ei muista.  :-[ Mä sain ahtimen mukana jonkun kellon mutta siitä meni kalvo koeponnistuksessa ja vanhan ahtimen kellolle kyllä täyty tehdä uusi jalka. Tosta kompurakotelon kääntämisestä en muista, tais olla oikeessa asennossa kun oli ollut jo aikasemmin vinokoneen kyljessä.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #4 : 28.02.2011, 23:50:19 »
Eikö kompurakoteloa tarvi kääntää -> hukkaportinkellolle tehdä uusi teline ?

Kompurakotelo pitää tosiaa kääntää oikeaan asentoon ja hukkaportinkellolle pitää tehdä uusi teline.
Aika pieniä juttuja.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #5 : 28.02.2011, 23:54:28 »
Kompurakotelo pitää tosiaa kääntää oikeaan asentoon ja hukkaportinkellolle pitää tehdä uusi teline.
Aika pieniä juttuja.

Pieniä juttuja tosiaan, aattelin asian noin aikanaan kun rupesin tohon hommaan. Näytti siltä että muutamassa tunnissa tuo on vaihdettu ihan yksinään, lopulta kaksi päivää tehtiin kahteen pekkaan.  :2funny:
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #6 : 28.02.2011, 23:59:35 »
Pieniä juttuja tosiaan, aattelin asian noin aikanaan kun rupesin tohon hommaan. Näytti siltä että muutamassa tunnissa tuo on vaihdettu ihan yksinään, lopulta kaksi päivää tehtiin kahteen pekkaan.  :2funny:

Ostit varmaan joltain trokarilta täyteen hintaan, jonkun kiinakopion.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #7 : 01.03.2011, 00:12:17 »
Ostit varmaan joltain trokarilta täyteen hintaan, jonkun kiinakopion.

Niin se varmaan täytyi olla. Muuten se olisi voinut jopa sopia suoraan paikalleen.  :-X  V:>  ;D
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #8 : 01.03.2011, 15:48:30 »
paljonkos tuo 15g jaksaa puhkua? jos kerran 13c ahdin alkaa olee 1bar tuntumassa viimisillään niin jaksaako tuo 15g sitten hyvin esim 1.5bar paineistuksen?

bypass venttiiliä ei turbossa tosiaan tarvitse olla koska dumppi on tulossa jokatapauksessa...

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8927
  • Teiden tukko
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #9 : 01.03.2011, 15:53:22 »
paljonkos tuo 15g jaksaa puhkua? jos kerran 13c ahdin alkaa olee 1bar tuntumassa viimisillään niin jaksaako tuo 15g sitten hyvin esim 1.5bar paineistuksen?

bypass venttiiliä ei turbossa tosiaan tarvitse olla koska dumppi on tulossa jokatapauksessa...

Uskallan väittää ettei 15G ole enään parhaimmillaan 1,5barin paineilla.  :P Kyllä se sen varmasti tuottaa mutta millä hyötysuhteella.

By-pass löytyy 15G:n kyljestä, halusi sitä tai ei.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4442
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #10 : 01.03.2011, 20:19:01 »
paljonkos tuo 15g jaksaa puhkua? jos kerran 13c ahdin alkaa olee 1bar tuntumassa viimisillään niin jaksaako tuo 15g sitten hyvin esim 1.5bar paineistuksen?

bypass venttiiliä ei turbossa tosiaan tarvitse olla koska dumppi on tulossa jokatapauksessa...

Meinaatko säilyttää IMM alkuperäisessä paikassaan?
Jos et, niin voit odottaa ongelmia tyhjäkäynnille ja seoksille vaihteen vaihdoissa.
Ongelmat tulevat siitä, että muutat suljetun systeemin avoimeksi, eli sieltä karkaa IMM:n ja lamdan välistä ilmaa, jolloin seokset menevät poskelleen ja ECU joutuu tekemään turhia korjausliikkeitä seoksille.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #11 : 01.03.2011, 20:31:31 »
eli meinaat siis että immu pitäisi sijoittaa dumpin ja kaasuläpän väliin?

Poissa porko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
  • Blääh !
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #12 : 01.03.2011, 20:45:14 »
eli meinaat siis että immu pitäisi sijoittaa dumpin ja kaasuläpän väliin?

Ei sitä IMM:ia passaa ahtimen jälkeen laittaa, monestakin syystä. Mikan tarkoitti lähinnä sitä, että ruiskun ohjainlaite pitää saada "tunteettomaksi" tuolle avoimelle piirille. LH-jetissä tämä ei käytännössä onnistu, muuten kuin huijaamalla seoksia avaamalla kaasuläppää ja säätämällä joutokäyntikatkaisija kertomaan väärää tietoa eculle.

Dumpin käyttö sen sijaan onnistuu hyvinkin niissä systeemeissä, joissa ei mitata ilmamassaa, vaan ruiskutuksen säätö perustuu imusarjan paineeseen (MAP). Tällöin ecu ymmärtää, kun dumppi aukeaa ja paine tippuu äkisti. Tässä tilanteessa LH-jet siis sekoaa, ja seos menee reippaasti liian rikkaalle, koska ecu luulee että kaikki IMM:ssa mitattu ilma päätyy myös palotilaan. Todellisuudessahan dumppi puhaltaa ne taivahalle.
"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new."
-Albert Einstein-

Poissa Niksa

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 342
  • www.vrcf.fi
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #13 : 01.03.2011, 22:22:22 »
no kokeilemalla se selviää sitten kun sen aika koittaa :D mutta edelleen turboa vailla.

mitenkäs tuo ahtimen kompressorin kääntö, esim T5-R:n puhallin 16T olisi muuten passeli mutta lähtö sojottaa väärään suuntaan jos sen tuohon vinokoneeseen laittaa.  :idiot2:

ihanko pulttia auki ja kääntää oikeeseen asentoon ja pultit kiinni? 

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: 940:n uusi ahdin?
« Vastaus #14 : 01.03.2011, 23:02:41 »
Ei sitä IMM:ia passaa ahtimen jälkeen laittaa, monestakin syystä.

Kerroppa miksi.

Olen kuullut kommentteja, että immun siirtäminen coolerin ja kaasuläpän väliin olisi parantanut toimintaa näissä modatuissa laitteissa.

 

Samppasport  Futurez