Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus

  • 29 Vastauksia
  • 8891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« : 30.08.2012, 14:44:27 »
Kas kun kukaan ei ole vielä uusimman TM:n jutusta kirjoittanut, joten minä sitten kirjoitan.

Juttu on tämä:

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/tm-testi-co2-paastoarvot-eivat-vastaa-totuutta

Tekniikan Maailma testasi kymmenen suositun auton todelliset CO2-normipäästöt ja kulutukset. Testin perusteella autonvalmistajien ilmoittamat, EU-direktiivin mukaiset polttoaineenkulutus- ja CO2-päästöarvot eivät pidä paikkaansa.TM:n mittauttamat lukemat olivat 11-39 prosenttia ilmoitettua suurempia.

Tekniikan Maailman testin perusteella EU-direktiivin mukaisiin kulutus- ja päästölukemiin on suhtauduttava varauksella. Normimittaus on sinänsä pätevä menetelmä, mutta erityisesti totuudenmukaisten vastusarvojen määritys vaatisi valvontaa.

Nuo lukemat olivat tosiaan todella paljon eroavat verrattuna valmistajan ilmoitukseen. Ilmeisesti siis tuon päästömittauksen akilleen kantapää on vastusarvojen määrittely ja niiden verifiointi, valmistajat voivat ilmoittaa mitä tahansa melkein.

Mielenkiintoista oli, että käytännössä kaikki mukana olleet automallit kuluttivat selvästi enemmän vertailukokeessa, saati sitten vertailuajolenkillä, kuin mitä valmistajan virallinen ilmoitus on.

Esimerkkinä vaikka Volvo V70 1.6D Drive, manuaali, kulutti 35% enemmän vertailulenkillä kuin mitä valmistaja ilmoitti  :P

Toinen esimerkki: Audi A5 TFSI, kulutti kapunkiajossa yli 50% enemmän kuin ilmoitetut luvut. Ja yhdistetyn kulutuksen erokin oli suuri, jos ajoi 20 000km, niin valmistajan ilmoitus vs. todellisuus oli ero 500 litraa kulutuksessa, eli sellaiset 900 euroa käteisenä tai sellaiset yhdeksän tankkauskertaa lisää.

Kertomus oli tehty hyvin, lähes tieteellinen artikkeli, ja yhdyn TM:n mielipiteeseen, että olisi hyvä kun joku ulkopuolinen taho tekisi myös testejä (kuten EuroNCAP kolaritestejä), eikä vain aina luoteta valmistajaan.

Eli siis tuo ulkopuolinen taho määrittäisi myös auton ajovastukset tieteellisesti eikä vetäisi valmistajan ilmoitusten mukaan tai hihavakioilla.

Jutun mukaan jos omassa ajossa auto kuluttaa vähemmän kuin eu-yhdistetty + 20%, on jo aika hyvä kuski ;)
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012, 14:46:12 kirjoittanut Rodion »

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #1 : 30.08.2012, 14:53:12 »
Onhan noita testattu ihan VTT-labrassakin, eikä sielläkään ole päästy noihin valmistajan ilmoittamiin, vaikka testi on täysin standardin mukainen.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #2 : 30.08.2012, 14:54:56 »
Pitäiskö tähän vastata "Riippuen mittaustavasta ja mittaajasta"?
Jos käytettäisiin valmistajan menetelmiä, testaajia ja paikkaa niin samat lukemat saataisiin kuin on ilmoitettu.  ;)
Siis hyvä asiahan tuo on, jos valmistaja hieman pienemmät lukemat ilmoittavat ja CO2 päästöt. Edullisempaa kuluttajille, ainakin veron kannalta. :tykkää:

Softauksen se vain vaatii, että mennään valmistajan ilmoittamien lukujen alle. Se, että ei kaasua kiusaa on ihan toinen juttu.  :D
Fiesta -no- boost

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #3 : 30.08.2012, 14:59:04 »
Onhan noita testattu ihan VTT-labrassakin, eikä sielläkään ole päästy noihin valmistajan ilmoittamiin, vaikka testi on täysin standardin mukainen.
VTT:n kanssa TM tämän testin teki.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa v-femtio

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 392
  • www.vrcf.fi
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #4 : 30.08.2012, 15:43:09 »
Nyt ei ole lehteä vieressä, mutta eikös se mennyt niin että ajolenkillä kulutus oli lähempänä ilmoitettua kuin vtt:n mittauksissa. Ovatkohan nyt osanneet mitata ihan oikein...

Oman auton viralliset luvut:
Kaupunki: 10.2 l/100km, Maantie: 5.7 l/100km, Yhdistetty: 7.4 l/100km,

Vähimmillään olen päässyt maantiellä 6.6 litralla, 7.5 on normaalimpi ja yli kahdeksaa ei ole mennyt ikinä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #5 : 30.08.2012, 16:03:16 »
Nyt ei ole lehteä vieressä, mutta eikös se mennyt niin että ajolenkillä kulutus oli lähempänä ilmoitettua kuin vtt:n mittauksissa. Ovatkohan nyt osanneet mitata ihan oikein...

Ovat mitanneet oikein, mutta ajovastukset oli määritelty itse eikä otettu valmistajien ilmoittamia vastuksia.

Onkohan nuo sinun kulutukset ajotietokoneen vai tankkausten yhteydessä laskettuja vaiko tuollaisen TM:nkin käyttävän mittauslaitteen ilmoittamia?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #6 : 30.08.2012, 17:25:32 »
Omille on ilmoitettu 240:lle kaupunki 11,8 ja maantie 7,3 joista ainakin maantie pitää paikkansa ja kaupunkia on paha arvioida kun mittari ei pelaa, mutta 940:lle on ilmoitettu ohjekirjassa vain yksi arvo 10,5 joka on joko hatusta vedetty tai jonkun rallikuskin ajama kulutus. Minulla se vie seka-ajossa reilua yhdeksää litraa. Ennen vanhaan oltiin joko rehellisiä tai pessimistejä?

hevonen

  • Vieras
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #7 : 30.08.2012, 18:07:05 »
Onko tuossa testissä huomioitu ulkoilman lämpötila?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12501
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #8 : 30.08.2012, 19:28:48 »
Onko tuossa testissä huomioitu ulkoilman lämpötila?
On. Sekin on määritelty testin määrityksissä, eli silläkään ei paljoa voi selittää noita eroja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #9 : 31.08.2012, 08:25:43 »
nuo ohjelmien rukkajathan ovat teettäneet VTT:llä testejä, että saisivat ohjelmistojen muutokset laillisiksi. Mutta VTT:n testeihin tuotu uusi autokaan ei pääse ilmoitettuihin/verotettuihin arvoihin ja vaikka ohjelmoinnilla nuo arvot saisi pienennettyä, ei silti päästä verotettuihin arvoihin ja "viritys" on laiton.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #10 : 31.08.2012, 09:05:58 »
En tiedä mitä valmistaja ilmoittaa V70D5 2002 sekakulutukseksi, mutta minä olen sillä ajanut viimeiset 100 000km 6,55L/100km ja kaikki tankkaukset on kirjattu ylös tarkasti todellisen kulutuksen mukaan (ajotietokone valehtelee n.- 1 L/100km), mutta minkä verran matkamittari sitten valehtelee ja siitä tulee vääristymää...Kulutus on joka tapauksessa seka-ajoa, johon kuuluu kaupunki- ja maantieajon lisäksi myös vähäisessä (max. 5% kokonaismatkasta) määrin as.vaunu vetoa kesäisin ja peräkärrin veto milloin sattuu pitkin vuotta. Autossa käytetään aina säästelemättä tarpeen mukaan polttoainelämmitintä, vakionopeussäädintä ja ilmastointi on koko ajan automaattiasennossa, tosin vaihteisto on manuaali mallia. Autossa on yleensä 1-4 henkilöä, mutta enimmäkseen tuo 4 henkilöä. Onko tuo sitten paljon valmistajan tai testaajien mukaan, en tiedä, mutta minusta ihan kohtuullinen kulutus noinkin isolle autolle.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #11 : 31.08.2012, 09:39:33 »
TM:n jutussa oli annettu apulaitteiden kulutuksia wateissa -  paljonko bensaa pitää polttaa että 1000w on kasassa?

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #12 : 31.08.2012, 09:51:38 »
TM:n jutussa oli annettu apulaitteiden kulutuksia wateissa -  paljonko bensaa pitää polttaa että 1000w on kasassa?

Suinkaan kaikki poltettu bensa ei mene suoraa apulaitteille, vaan on häviöitä välissä ;)

Mutta tässä suuntaa-antavaa tietoa:

Bensiinin tiheys on noin 0,75 kg/l ja lämpöarvo noin 43 MJ/kg (n. 9 kWh/l).

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #13 : 31.08.2012, 10:06:28 »
Jep - juuri sen takia tuon laskeminen ei perehtymättä onnistukkaan ;)

Kiva että on joku vertailtava luku, mutta paljonko käytännössä...

Diesel taisi sisältää about 10 kwh, jos en väärin muista.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Valmistajan ilmoittama kulutus vs. todellisuus
« Vastaus #14 : 31.08.2012, 10:20:37 »
Ja jos tarvis on niemenomaan pyörimisenergiaa, niin täytyy muistaa että autojen polttomoottorit tuottaa pyörimisenergiaa kampuran päähän jollain 20-30 % hyötysuhteella. Kaikkein parhaimmat moottorin optimaallisimmalla kuormituksella varmaan ylikin 30%.
Ja siihen kaikki muut häviöt päälle ennenkuin ollaan apulaitteella asti...

 

Elekma  Autoracing