Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 153888 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #120 : 09.02.2012, 18:12:40 »
Ostin syksyllä DealExtremestä polkupyörään valon. Itse valoyksikkö tuntuu laadukkaalta, mutta akusto ei sitten niinkään ja nythän se hajosi.
Ei ota virtaa vastaan, eikä anna sitä ulos.

Lamppupaketti
Akusto pois kantolaukusta

Yksi aamu siis ei vain syttynyt kun olin töihin lähdössä. Ehkä ei ole tykännyt kun olen pakkasessa polkenut kotiin ja sitten hajonnut, kun purkanut viritystä pyörästä.
Sitten yritin ladata yön, eikä laturin merkkivalo muuttunut vihreäksi, kuten olisi pitänyt. Edelleenkään ei valo syty, paitsi nyt tänää sitten taas kokeilua ja valo syttyi. Sekä valo että akusto olivat pöydällä koskemattomina ja toimi. Nostin härvelin käteeni ja liikuttelin akuston juuresta johtoa -> sammui.

Eli tuo patteristo pitäisi nyt avata elmukelmusta ja laittaa kuntoon. Kolvi ollut kädessä ala-asteella joku 15 vuotta sitten (no olihan se hetken viime kesänäkin) ja hiukan epäilyttää. Mitä luulette, kummonen homma toi olisi? Ajattelin ostaa jokatapauksessa uuden akuston tuolta samaisesta kaupasta (millonhan sekin sitten hajoaa) parinkympin hintaan, mutta olis kiva saada tämäkin kuntoon, vaikkka sitten varapatteriksi.

Haluaako joku varsinais-suomalainen tutustua kiinan akkuihin? Axu?  ;)
Tosin halvemmalla varmaan pääsen kun ostan vaan uuden setin...

-H-
Jos ostat uuden setin niin kannattaa tämä tilata:
http://www.dealextreme.com/p/mj-808e-ha-iii-cree-xm-lt60-3-mode-1000-lumen-led-bike-light-set-4x18650-57100

Itsellä yksi yhteen vastaava setti suomesta ostettuna. Siinä ei ole ollut viimeisen 500km aikana mitään vikaa. Pakkasillakin akun kesto on pari tuntia. Itse ostin suomesta kun halusin valon heti ja että takuu toimii nopeammin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #121 : 09.02.2012, 19:06:22 »
Takuu toimii kyl Suomessa varmasti paremmin.
Tuonne laitoin mailia, mut eihän sieltä mitään vastata. Ja muutenkin, taitaa mennä uusi patteristo vaan hankintaan, niin pääsen helpoimmalla itse.
Noita akkujakin on yksittäin, että en osta lamppua, kun se kerta toimii ja hyvin toimiikin. Lisäksi, kuten todettu, niin se kyllä huokuu laatua päällepäin. Tiedä sitten, mikä on totuus.

Toi Ribben linkittämä toinen lamppu olis tosiaan akkunsa puolesta parempi, mut otan nyt vaan tämän:
http://www.dealextreme.com/p/4400mah-external-battery-pack-with-pouch-for-sku-29489-30864-4-18650-32756

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #122 : 09.02.2012, 20:35:27 »
Ostin syksyllä DealExtremestä polkupyörään valon. Itse valoyksikkö tuntuu laadukkaalta, mutta akusto ei sitten niinkään ja nythän se hajosi.
Ei ota virtaa vastaan, eikä anna sitä ulos.

Lamppupaketti
Akusto pois kantolaukusta

Yksi aamu siis ei vain syttynyt kun olin töihin lähdössä. Ehkä ei ole tykännyt kun olen pakkasessa polkenut kotiin ja sitten hajonnut, kun purkanut viritystä pyörästä.
Sitten yritin ladata yön, eikä laturin merkkivalo muuttunut vihreäksi, kuten olisi pitänyt. Edelleenkään ei valo syty, paitsi nyt tänää sitten taas kokeilua ja valo syttyi. Sekä valo että akusto olivat pöydällä koskemattomina ja toimi. Nostin härvelin käteeni ja liikuttelin akuston juuresta johtoa -> sammui.

Eli tuo patteristo pitäisi nyt avata elmukelmusta ja laittaa kuntoon. Kolvi ollut kädessä ala-asteella joku 15 vuotta sitten (no olihan se hetken viime kesänäkin) ja hiukan epäilyttää. Mitä luulette, kummonen homma toi olisi? Ajattelin ostaa jokatapauksessa uuden akuston tuolta samaisesta kaupasta (millonhan sekin sitten hajoaa) parinkympin hintaan, mutta olis kiva saada tämäkin kuntoon, vaikkka sitten varapatteriksi.

Haluaako joku varsinais-suomalainen tutustua kiinan akkuihin? Axu?  ;)
Tosin halvemmalla varmaan pääsen kun ostan vaan uuden setin...

-H-

Tuskin on isokaan homma, sisällä on varmaankin vaan sellaisia sormipariston näköisiä joissa on lipareet päissä. näkee varmaan aika selvästi mikä on irti, vähän kolvilla lämpöä ja tinaa ja päälle teippiä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #123 : 09.02.2012, 21:43:52 »
Tuskin on isokaan homma, sisällä on varmaankin vaan sellaisia sormipariston näköisiä joissa on lipareet päissä. näkee varmaan aika selvästi mikä on irti, vähän kolvilla lämpöä ja tinaa ja päälle teippiä.

Onko siellä jotain ylilataussuojia tms. härpäkkeitä, joista pitäis olla huolissaan?

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • vrcf Original
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #124 : 09.02.2012, 22:10:16 »
Onko siellä jotain ylilataussuojia tms. härpäkkeitä, joista pitäis olla huolissaan?

Tuskin, availe vaan varovasti. Sittenhän näät mitä sisältää. Ei tommonen pikku akku edes possahda vaikka oikoseen laittaisit, mutta ei kannata kokeilla.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, Pajero '89, Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #125 : 10.02.2012, 08:39:31 »
Tuskin, availe vaan varovasti. Sittenhän näät mitä sisältää. Ei tommonen pikku akku edes possahda vaikka oikoseen laittaisit, mutta ei kannata kokeilla.

Heps, täällä rohjetaan olla eri mieltä :) Dealextremen sivujen mukaan akkupaketti sisältää 18650 li-ion kennot, ja jos nuo possahtaa naamalle, niin saattaa tulla pahaakin jälkeä :nohnoh Tässä yks esimerkki, kun viallinen kenno räjähtänyt: http://www.candlepowerforums.com/vb/showthread.php?280909-Ultrafire-18650-3000mA-exploded :o

Akussa on sisällä varmaankin jotain tämäntyylisiä kennoja sisällä: http://www.dealextreme.com/p/ultrafire-protected-18650-3-7v-3000mah-lithium-batteries-2-pack-21474 Ja jonkinlaiset suojapiirithän noissa on, mutta en osaa sanoa varmuudella kattaako ne muuta kuin yli- ja alivarautumisen suojaukset :-\

Jos johdosta heiluttamalla toimii, olisiko sitten vaan juotos murtunut johdoista. Eli juottelee vaan uudelleen kiinni, toivottavasti adrock et säikähtänyt liikaa näistä meikäläisen puheista :D
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 09:08:32 kirjoittanut TuomasR »
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #126 : 10.02.2012, 09:07:26 »
Olisko tuossa syypää:



Tämän mustan joutuu ottamaan ensin pois, että saa ton yläkannen nostettua ja korjailtua tuon pääjohdon:



Laitoin eilen uuden patterin tilaukseen, mutta kyllähän siinä kestää, että saapuu. Tänään 14h töissä ja täällä kolvi, mutta en tinaa löytänyt (kai sitäkin jossain on) ja tietty lampun unohdin kotiin, etten kuitenkaan voisi testata. ..Ehkä kuitenkin testaan kotona, jossain kyhätyssä pommisuojassa mielummin, kuin töissä...

edit: tai sitten köyhän miehen korjaus ja ujutan tuonne johtojen väliin vaan jotain teippiä?  :idiot2:

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #127 : 10.02.2012, 09:29:18 »
No joo, siirtelin pakettia tuossa pöydällä ja ihme napsutusta ja ritinää alkoi kuulumaan. Oli mennyt noi virtajohdot ihan kierteelle. Pientä kipinääkin oli havaittavissa. Äkkiä toinen johdoista poikki ja jos sitten kotona kattellaan tarkemmin, saa ton miinuspuolenkin ensin pois käytöstä ja sitten vasta korjaillaan...

Poissa juusba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #128 : 10.02.2012, 14:40:18 »
No joo, siirtelin pakettia tuossa pöydällä ja ihme napsutusta ja ritinää alkoi kuulumaan. Oli mennyt noi virtajohdot ihan kierteelle. Pientä kipinääkin oli havaittavissa. Äkkiä toinen johdoista poikki ja jos sitten kotona kattellaan tarkemmin, saa ton miinuspuolenkin ensin pois käytöstä ja sitten vasta korjaillaan...

varovasti nyt  :2funny:

S60 2.4t geartronic -01

Poissa karppa_71

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 355
  • rahtari tai sitte ei
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #129 : 10.02.2012, 15:20:25 »
No joo, siirtelin pakettia tuossa pöydällä ja ihme napsutusta ja ritinää alkoi kuulumaan. Oli mennyt noi virtajohdot ihan kierteelle. Pientä kipinääkin oli havaittavissa. Äkkiä toinen johdoista poikki ja jos sitten kotona kattellaan tarkemmin, saa ton miinuspuolenkin ensin pois käytöstä ja sitten vasta korjaillaan...

no kuvistakin huomaa että johdot menee oikoseen. kuten huomaat myös että akun navoilla peltiliuskat
on pienellä pistehitsillä kiinni, akkuja ei kannattas hirveesti kolvilla kuumennella.  :)
v70 D5R

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #130 : 10.02.2012, 15:29:41 »
no kuvistakin huomaa että johdot menee oikoseen. kuten huomaat myös että akun navoilla peltiliuskat
on pienellä pistehitsillä kiinni, akkuja ei kannattas hirveesti kolvilla kuumennella:)

Mikäs nyt olis sit turvallisin keino saada tuo virtajohto takaisin kiinni? Kärsiikö kolvin kärjellä tiputtaa sulan tinan? Ktenkin tuo ohut johto pitää ensin irrottaa (kolvattu kiinni), että kannen saa auki ja pääsee isoon virtajohtoon ja sen noihin hutaistuihin päihin käsiksi...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #131 : 10.02.2012, 16:46:39 »
Litium-akkuun niin vähän lämpöä kuin mahdollista (ettei tule silmille).
Ni-MH tai Ni-Cd, niin sietävät enemmän runtua kuin litium-akut.

Jos akussa on jotkut peltilipareet, niin niitä voi juotella ihan huoletta, itse akun kanssa pitää tietää mitä ja miten tekee.

Litium-akusto, joka on joka on valmistettu sääntöjen mukaan sisältää ylivirtasuojan yms. hiluja akkukennojen ulkopuolella, sietää hitusen väärinkäyttöä ilman leviämistä. Jos mitään noita suojavermeitä ei ole, niin pitäisin kolvin kaukana ja heittäisin akulla vesilintua, sillä se on jo syntyjään kelvoton.

Litium-akku nimittäin on vaarallinen litiumin reaktioherkkyyden vuoksi (palaa/räjähtää yms).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Litium

Mikäs nyt olis sit turvallisin keino saada tuo virtajohto takaisin kiinni? Kärsiikö kolvin kärjellä tiputtaa sulan tinan? Ktenkin tuo ohut johto pitää ensin irrottaa (kolvattu kiinni), että kannen saa auki ja pääsee isoon virtajohtoon ja sen noihin hutaistuihin päihin käsiksi...
'
Pelkkä kolvin kärjestä tiputettu tinapisara ei kyllä ole liitos, sillä se ei tartu mihinkään muoveja lukuunottamatta.

Jos kuvien mukaisesta akustosta on kysymys, niin niitä peltilipareita uskaltaa juottaa normaali varusteilla (termostaattikolvi ja alle 150W tehoilla). Koska nuo peltilipareet johtavat lämpöä suhteellisen heikosti. Millä iso-isän pannukolvilla noita ei pidä juotella.

Eli jos kyseessä on kuvien akusto, niin oikosulku on ainoa jota pitää varoa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #132 : 10.02.2012, 16:49:33 »
Eli jos kyseessä on kuvien akusto, niin oikosulku on ainoa jota pitää varoa.

Tuo samainen paketti siis kyseessä, mikä noissa minun laittamissani kuvissa.
Viellä on joku pieni piirilevy toisessa päädyssä, mutta tosiaan tuo ohut musta johto pitäisi ensin saada pois kuvioista, että kannen saa auki. Katotaas nyt, mitä tämän kanssa teen... Ehken uskalla itse koskea  :P

Kiitokset vastaajille! -H-

edit: niin tuolla ylempänä kuvassa selviääkin, että tuo virtajohto, joka siis viallinen, on kiinni siinä piirilevyssä.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2012, 16:57:09 kirjoittanut adrock »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #133 : 10.02.2012, 17:02:16 »
edit: niin tuolla ylempänä kuvassa selviääkin, että tuo virtajohto, joka siis viallinen, on kiinni siinä piirilevyssä.

Joten juottele ihan rauhassa sitä piirilevyä...   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa adrock

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1457
    • That´s me!
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #134 : 10.02.2012, 17:08:30 »
Joten juottele ihan rauhassa sitä piirilevyä...   :)

:) okei, hyvä.
Entäs tuo ohut musta johto, joka menee noiden pattereiden välissä. Miten varovasti sitä pitää juotella, kun täytyy ottaa pois ja laittaa lopuksi takaisin.


 

Samppasport  Futurez