Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 153891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #285 : 19.02.2014, 13:52:30 »
Onko kellään kokemusta ultraääni elementeistä?
Sain tuollaisen vanhan ultraäänipesurin ja sen teho on todella heikko vaikka kaikki toimii.
Voiko nuo elementit menettää tehoaan iän myötä?
Ebaystä saisi halvalla vastaavia 40khz/50w elementtejä niin ajattelin että saisiko tuon niillä taas pelaamaan.
Vanhat elementit siis surisee ja värinä tuntuu hennosti sormenpäihin mutta puhdistusteho ei ole lainkaan sitä luokkaa mitä esim. juutuubi videoilla on vastaavilla laitteilla.

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #286 : 10.03.2014, 16:28:28 »
Tietääkö arvon raati onko mz 12hs ja mz12hs u releellä muuta eroa ko ul hyväksyntä
MB E 270 CDI -03

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #287 : 10.03.2014, 16:48:36 »
Tietääkö arvon raati onko mz 12hs ja mz12hs u releellä muuta eroa ko ul hyväksyntä

Toinen linkki kuukkelista antoi tälläisen läpyskän...
http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/fcai/relays/mz.pdf

Sitä pikaisesti silmäilemällä en löytänyt muita eroja. Check yourself!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #288 : 10.03.2014, 17:30:01 »
Toinen linkki kuukkelista antoi tälläisen läpyskän...
http://www.fujitsu.com/downloads/MICRO/fcai/relays/mz.pdf

Sitä pikaisesti silmäilemällä en löytänyt muita eroja. Check yourself!

Samoja ite tiiraillu... mut ko  ;D
MB E 270 CDI -03

Poissa TT-V

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • naps ja kiekka takas
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #289 : 10.03.2014, 17:55:17 »
Tilattu... pittee vaihtaa asuntovaunun lämmittimen ohjauspaneeliin releet
MB E 270 CDI -03

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #290 : 10.03.2014, 19:25:59 »
Juottelin tänään Ps3 Rattiohjaimen yhteen nappiin johdot käsijarrua varten, mutta ei taas mennyt ihan putkeen... >:(


Eli samanlailla, kun kuvassa, mutta onnistuin juottamaan kyseisen "mötin" irti, enkä ole varma, vaikuttaako toi jotenkin toimintaan, koska koko ohjain sammuu, kun nappia painaa...
Eli mahtaako kyseessä olla vastaus, vai mikä?

Ja kuinka saan ohjaimen taas toimimaan ton napin osalta? Ongelman voi tietysti kiertää ydistämällä napin jonkin toisen näppäimen juotokseen, koska ylimääräisiä nappeja vielä on, mutta kuinka saan helmpoiten siitä jälleen toimivan? :idiot2:
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #291 : 10.03.2014, 19:47:38 »
Juottelin tänään Ps3 Rattiohjaimen yhteen nappiin johdot käsijarrua varten, mutta ei taas mennyt ihan putkeen... >:(
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Eli samanlailla, kun kuvassa, mutta onnistuin juottamaan kyseisen "mötin" irti, enkä ole varma, vaikuttaako toi jotenkin toimintaan, koska koko ohjain sammuu, kun nappia painaa...
Eli mahtaako kyseessä olla vastaus, vai mikä?

Ja kuinka saan ohjaimen taas toimimaan ton napin osalta? Ongelman voi tietysti kiertää ydistämällä napin jonkin toisen näppäimen juotokseen, koska ylimääräisiä nappeja vielä on, mutta kuinka saan helmpoiten siitä jälleen toimivan? :idiot2:

Ilmeisesti tuon R94:en vahingossa irroitit? Tuo R-alkuinen osasijoittelunumero kuulostaisi ainakin äkkipäätä vastukselta, mutta tietysti poikkeuksiakin on. Ite oon joutellu noita pikkuchippejä ihan pinsteillä ja normi juottimen pienellä terällä. Olen hepannut ne toisesta päästä kiinni, että pysyy paikoillaan ja sen jälkeen toisen pään juotto.

Jos padit säilyi ehjänä ja irronnut vastus on tallessa, lähtistin tuolla em. reseptillä kokeilemaan. Padien putsaus kannattaa myös tehdä sukalla ennen kuin tarjoaa paikalleen, asettuu paljon nätimmin.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #292 : 10.03.2014, 20:03:43 »
Ilmeisesti tuon R94:en vahingossa irroitit? Tuo R-alkuinen osasijoittelunumero kuulostaisi ainakin äkkipäätä vastukselta, mutta tietysti poikkeuksiakin on. Ite oon joutellu noita pikkuchippejä ihan pinsteillä ja normi juottimen pienellä terällä. Olen hepannut ne toisesta päästä kiinni, että pysyy paikoillaan ja sen jälkeen toisen pään juotto.

Jos padit säilyi ehjänä ja irronnut vastus on tallessa, lähtistin tuolla em. reseptillä kokeilemaan. Padien putsaus kannattaa myös tehdä sukalla ennen kuin tarjoaa paikalleen, asettuu paljon nätimmin.
Juurikin näin, tarvii ottaa se vielä auki, kun pääsen kotiin ja tarkastella tarkemmin, mutta vastus ei mielestäni jäänyt talteen, kun hieman hutiloiden tein. Täytyy näköjään tulevaisuuden varalle varautua hieman paremmalla kolvilla ja pienemmillä kärjillä, kuin nykyinen. Hieman hankaloittaa noiden pienempien komponenttien kolvailua, kun kolvin kärki on 3x isompi, kun itse osa. :D

Kai siitä vielä kalu saadaan! :2funny:

Edit: Löysin netistä samankaltaisen tapauksen. Eli kyseessä on vastus ja se on joko oikosulussa tai kokonaan irronnut. Johto olisi tarvinnut juottaa vain toiseen jalkaan, että olisi toiminut. Nyt katsotaan, joutuuko miettimään uuden vastuksen hankkimista ja mistä?
« Viimeksi muokattu: 10.03.2014, 20:15:04 kirjoittanut Eempex »
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa TuomasR

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #293 : 10.03.2014, 21:46:51 »
Juurikin näin, tarvii ottaa se vielä auki, kun pääsen kotiin ja tarkastella tarkemmin, mutta vastus ei mielestäni jäänyt talteen, kun hieman hutiloiden tein. Täytyy näköjään tulevaisuuden varalle varautua hieman paremmalla kolvilla ja pienemmillä kärjillä, kuin nykyinen. Hieman hankaloittaa noiden pienempien komponenttien kolvailua, kun kolvin kärki on 3x isompi, kun itse osa. :D

Kai siitä vielä kalu saadaan! :2funny:

Edit: Löysin netistä samankaltaisen tapauksen. Eli kyseessä on vastus ja se on joko oikosulussa tai kokonaan irronnut. Johto olisi tarvinnut juottaa vain toiseen jalkaan, että olisi toiminut. Nyt katsotaan, joutuuko miettimään uuden vastuksen hankkimista ja mistä?

Ebaystä oon ite tilaillut noita komponentteja. Jos jostain saat vielä kaiveltua sen irronneen vastuksen, niin kannattaa tarkistaa siitä vastusarvo, jos on merkattu, ja jos ei niin yleismittarilla mittailee.

Viereiset vastukset voisi olla ehkä samankokoisia, jos ne on tarkoitettu naapurinapeille, joten niistä voisi kanssa tarkistaa arvon. Mutta se melkein vaatisi kompon irroituksen, jos ei oo arvoa merkitty :-\ Tästä sitten voi katella kotelon koon oikeaksi vastukselle, innostut vaihtelemaan: http://www.resistorguide.com/resistor-sizes-and-packages/ Omaan silmään kotelo näyttäisi että voisi olla 0603.

Kannattaa tosiaan tarkistaa padien kunto, että on vielä jotain mihin juottaa uusi osa. Ei tule sitten turhaan sitten tilailtua osia. Tuossa esimerkiksi tuommoinen 4000kpl:n lajitelma noita 0603-koteloisia vastuksia, eivät maksa paljon mitään.
Volvo 945 Classic '98 B230FT+AW71L

Edelliset menopelit: Volvo 944 '95 B230FD+AW70L, Volvo 945 GL '93 D24TIC+ZF4HP22, Vw Golf III GTD '93, Opel Vectra A 1.8 GL '90, Seat Ibiza 1.5 GLX '90

Poissa Eempex

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #294 : 10.03.2014, 21:59:23 »
Ebaystä oon ite tilaillut noita komponentteja. Jos jostain saat vielä kaiveltua sen irronneen vastuksen, niin kannattaa tarkistaa siitä vastusarvo, jos on merkattu, ja jos ei niin yleismittarilla mittailee.

Viereiset vastukset voisi olla ehkä samankokoisia, jos ne on tarkoitettu naapurinapeille, joten niistä voisi kanssa tarkistaa arvon. Mutta se melkein vaatisi kompon irroituksen, jos ei oo arvoa merkitty :-\ Tästä sitten voi katella kotelon koon oikeaksi vastukselle, innostut vaihtelemaan: http://www.resistorguide.com/resistor-sizes-and-packages/ Omaan silmään kotelo näyttäisi että voisi olla 0603.

Kannattaa tosiaan tarkistaa padien kunto, että on vielä jotain mihin juottaa uusi osa. Ei tule sitten turhaan sitten tilailtua osia. Tuossa esimerkiksi tuommoinen 4000kpl:n lajitelma noita 0603-koteloisia vastuksia, eivät maksa paljon mitään.
OK, kamat just pöydällä, katsotaan mihin päädytään! Kiitos sulle neuvoista! :)
Jeep Grand Cherokee WK2

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #295 : 23.05.2014, 13:07:22 »
Pc microfoonin äänen säätö potentiometrillä? Kuinkahan tämä onnistuu. Lisätietona vielä että sillä täytyis saada mikki kokonaan hiljaiseksi ja sitte taas potikasta kääntämällä portaattomasti taso säädetttyä. Ja se olisi vielä tarkoitus saada toimenpiteen jälkeen 3.5mm liittimellä tietokoneeseen kiinni.

Niin ja kolvi pysyy kädessä.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #296 : 23.05.2014, 21:27:39 »
Vaikka näin....



Pikaisesti piirsin jotakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #297 : 23.05.2014, 21:29:45 »
Kiitän 8)
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #298 : 30.05.2014, 15:35:54 »
Ovatkos herrat radiopuoleen perehtyneet? Olin aikeissa pyyhkästä lyhytaaltoalueelle dipoliantennin ja ilmeisesti syöttöpisteessä olisi syytä käyttää jonkinlaista sovitinta balansoidun antennin ja balansoimattoman syöttökaapelin (koksi) välillä. Eli siis toiset väittävät, että siellä pitäis olla välissä balun 1:1 impedanssinmuuntosuhteella, toisaalta dipolin impedanssin väitetään liikkuvan jossain 75 Ohmin paikkeilla ja minulla nyt sattuu olemaan RG-58 koksia, siis 50 Ohmista, niin pitäsköhän siinä kuitenkin olla joku 1,5:1 balun? Sitten taas joissain lähteissä sanotaan, että syöttökaapelin erottamiseen antennielementeistä riittää ihan vaan siitä koksista kierretty RF-kuristin, eli muoviputken päälle käämien 18-21 jalkaa syöttökaapelia opastettiin jollain jenkkisivuilla.

Ja sitten tietysti sen muuntajan toteuttaminen. Jossain olen muistaakseni nähnyt 1:9 balunin, jossa oli ihan vaan toroidin kahta puolta kierretty johdinta suhteessa 1:3, siis impedanssinmuuntosuhteen neliöjuuressa ymmärtääkseni. Tämä taisi olla pitkälanka-antenniin kytketty ja yksinkertaisesti vain toisen johtimen toinen pää antennilankaan ja toinen maihin, toisen johtimen päät kytkettynä syöttökaapeliin. Tästä helposti kuvittelis, että saisin aikaiseksi 1:1 balunin kiertämällä kaksi johdinta ferriittirenkaaseen ja kierroksia molemmille puolille saman verran. Kuitenkin esim. noissa linkeissä --> http://wiki.ham.fi/Balun http://en.wikipedia.org/wiki/Balun esitellään jos jonkunnäkösiä versioita aiheesta. Vai oliko tässä nyt kyse siitä, että edellä kuvaamani magneettikentän läpi signaalia siirtävät muuntajat tuottaisivat suurempia häviöitä ja sen takia olis parempi käyttää noita "siirtolinjamuuntajia"?

Äkkiseltään tekstistä voi varmaan kuvitella minun ymmärtävän aiheesta jotain, mutta älkää antako sen hämätä.  :D
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #299 : 30.05.2014, 17:16:55 »
Ovatkos herrat radiopuoleen perehtyneet?
Pintapuolisesti, kun elämässä ei ole enempää ehtinyt sisäistämään.  ;)

Olin aikeissa pyyhkästä lyhytaaltoalueelle dipoliantennin ja ilmeisesti syöttöpisteessä olisi syytä käyttää jonkinlaista sovitinta balansoidun antennin ja balansoimattoman syöttökaapelin (koksi) välillä. Eli siis toiset väittävät, että siellä pitäis olla välissä balun 1:1 impedanssinmuuntosuhteella, toisaalta dipolin impedanssin väitetään liikkuvan jossain 75 Ohmin paikkeilla ja minulla nyt sattuu olemaan RG-58 koksia, siis 50 Ohmista, niin pitäsköhän siinä kuitenkin olla joku 1,5:1 balun? Sitten taas joissain lähteissä sanotaan, että syöttökaapelin erottamiseen antennielementeistä riittää ihan vaan siitä koksista kierretty RF-kuristin, eli muoviputken päälle käämien 18-21 jalkaa syöttökaapelia opastettiin jollain jenkkisivuilla.

Käytätkö antennia kuunteluun vai sekä että?  Mille taajuusalueelle tarkemmin?

Oikein viritetyn dipolin impedanssi on 75 ohmia. Todellisessa maailmassa asia on miten se nyt sattuu tulemaan. Eli varsinkin HF-bandilla lähikenttä ratkaisee voimakkaasti tämän kaiken.
Tänään esim. tarkastamani järjestelmän impedanssi oli 54 ohmia, vaikka kaikki komponentit olivat 50ohmisia. Joten sekin oli sellainen kun sattui tulemaan.  :idiot2:

Kuuntelussa sillä balunilla ei ole niin suurta väliä, koska antennin sovitus ei aiheuta ihan niin suuria ongelmia kuin TX:n puolella. TX:llä se ongelma on paluuvaimennus (tai sen puute), joka tarkoittaa takaisin heijastuvaa tehoa impedanssien epäsovituksesta johtuen.

Ps. RG-58 kaapeli on sellaista kuraa, ettei se kelpaa kuin kaapelinipun sitomiseen tms. tehtäviin.

Katsoppas noista jotain parempaa, sillä jopa aircell5 on parempaa kaapelia kuin RG-58.
http://www.paratronic.fi/koaksiaali.shtml

Minä taasen tykkään vähän isommista!   ;D
http://prysmiangroup.com/en/business_markets/markets/multimedia/downloads/datasheets/NKRFA-158-5009-06-.pdf

Tuo on käytännössä se minun minimipaukkulanka!
http://prysmiangroup.com/en/business_markets/markets/multimedia/downloads/datasheets/NKRFA-012-5005-06.pdf


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi