Edellisestä kerrasta on jo vuosia, mutta eilen Tampereelta kotiin ajaessani viimeisten kilometrien aikana tuli tutut oireet. Kun hiljensin vauhtia ja laskin kaasua, kierrokset kävivät todella alhaalla ja auto lähes sammui. Vähän edempänä risteyksessä se sitten sammuikin, mutta lähti uudelleen käyntiin. Loppumatka oli pientä nykimistä silloin tällöin. Lääkkeenä nykimiseen toimi se, että polkaisin kaasun pohjaan hetkeksi. Tämä siis jo varmisti, ettei vika ole ainakaan bensapumpussa. Tarkistin pihalla vikakoodit. Niitä ei ollut. Mietiskelin vielä eri vaihtoehtoja, mutta vian ilmeneminen pienillä kierroksilla (=suuri alipaine imusarjassa) sekä poistuminen täyskaasulla kyllä viittasivat vahvasti tuohon map:iin.
Oikea osa löytyi Motonetista, mutta ei suinkaan Volvon osista, vaan kyseinen osa menee Opeliin, Renuun ja Hyundaihin. Osasin kuitenkin päätellä, että sama osa saattaa käydä. Soitin tavarataloon ja ystävällinen myyjä kuvaili minulle osaa, joka tuntui täsmäävän. Lähdin sitten ajelemaan myymälään varmistamaan, että osa todella sopii. Meno oli alussa melko takkuista. Jouduin polkemaan kaasua tosissaan, jotta pääsin perille.
Tiskillä varaosa varmistui sopivaksi ja laitoin sen autooni kiinni. Nykimiset ja sammumiset ovat olleet poissa ja toivottavasti pysyvätkin. Kotona vielä nollasin ecun poistamalla minuutiksi oranssin pääsulakkeen.
Minulla siis jo toinen kerta kun kyseinen anturi hajoaa. Mikä mahtaa rikkoa niitä? Voihan siellä joku roskakin olla, mutta letkut näyttivät aika puhtaalta. Itse anturin sisällä näytti kyllä olevan jotain mönjää, mikä on hyvinkin saattanut olla syyllinen ongelmaan.
Muillekin siis tiedoksi: Motonetin osanumero 28-1460 sopii ainakin tuohon B18U-koneeseen suoraan.