Ateho  Elekma

440: Map-anturi hajosi jälleen kerran

  • 6 Vastauksia
  • 13517 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« : 08.03.2012, 23:00:15 »
Edellisestä kerrasta on jo vuosia, mutta eilen Tampereelta kotiin ajaessani viimeisten kilometrien aikana tuli tutut oireet. Kun hiljensin vauhtia ja laskin kaasua, kierrokset kävivät todella alhaalla ja auto lähes sammui. Vähän edempänä risteyksessä se sitten sammuikin, mutta lähti uudelleen käyntiin. Loppumatka oli pientä nykimistä silloin tällöin. Lääkkeenä nykimiseen toimi se, että polkaisin kaasun pohjaan hetkeksi. Tämä siis jo varmisti, ettei vika ole ainakaan bensapumpussa. Tarkistin pihalla vikakoodit. Niitä ei ollut. Mietiskelin vielä eri vaihtoehtoja, mutta vian ilmeneminen pienillä kierroksilla (=suuri alipaine imusarjassa) sekä poistuminen täyskaasulla kyllä viittasivat vahvasti tuohon map:iin.

Oikea osa löytyi Motonetista, mutta ei suinkaan Volvon osista, vaan kyseinen osa menee Opeliin, Renuun ja Hyundaihin. Osasin kuitenkin päätellä, että sama osa saattaa käydä. Soitin tavarataloon ja ystävällinen myyjä kuvaili minulle osaa, joka tuntui täsmäävän. Lähdin sitten ajelemaan myymälään varmistamaan, että osa todella sopii. Meno oli alussa melko takkuista. Jouduin polkemaan kaasua tosissaan, jotta pääsin perille.

Tiskillä varaosa varmistui sopivaksi ja laitoin sen autooni kiinni. Nykimiset ja sammumiset ovat olleet poissa ja toivottavasti pysyvätkin. Kotona vielä nollasin ecun poistamalla minuutiksi oranssin pääsulakkeen.

Minulla siis jo toinen kerta kun kyseinen anturi hajoaa. Mikä mahtaa rikkoa niitä? Voihan siellä joku roskakin olla, mutta letkut näyttivät aika puhtaalta. Itse anturin sisällä näytti kyllä olevan jotain mönjää, mikä on hyvinkin saattanut olla syyllinen ongelmaan.

Muillekin siis tiedoksi: Motonetin osanumero 28-1460 sopii ainakin tuohon B18U-koneeseen suoraan.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #1 : 09.03.2012, 01:39:44 »
Kaikissa muissakin ruiskukoneissa, joissa ei ole LH-Jetroniccia on sama GM:n valmistama Map-anturi kuin tuossa B18U moottorissa...

Tuohan on ihan tavallinen hajoava sähkökomponentti, kuten vaikkapa moottorinlämpöanturikin...eli vanhetessaan menee rikki...

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #2 : 09.03.2012, 19:57:19 »
minkä hintanen tuo osa oli.? itellä meinaan nykii tasasella kaasulla ajettaessa. ja sitten kun hiljentää moottorijarrutuksella ja lopuksi painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset laskee melkein nollaa.

Poissa vtp

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #3 : 09.03.2012, 22:04:37 »
minkä hintanen tuo osa oli.? itellä meinaan nykii tasasella kaasulla ajettaessa. ja sitten kun hiljentää moottorijarrutuksella ja lopuksi painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset laskee melkein nollaa.

Maksoi muistaakseni 54,90. Nyt en pääse Motonetin sivuille jostain syystä tarkistamaan.

Oireesi vaikuttavat kyllä jonkin verran erilaisilta omaani verrattuna. Minulla map on oireillut siten, että käy kuin kello ja sitten yks kaks veto häviää. Veto on aina hävinnyt ja auto sammunut todennäköisimmin tyhjäkäynnillä, eli risteysalueilla. Ensimmäisellä kerralla ei ollut edes mitään nykimistä, vaan auto toimi on/off ja sammui tietysti aina keljuissa paikoissa. Nyt vika ei ehtinyt niin pahaksi ja mukana oli hieman nykimistäkin, mutta jälleen kerran teki tuota samaa, eli veto vain hävisi ja palasi hetken päästä takaisin. Molemmissa tapauksessa auttoi kun ajoi hetken "urku auki". Tällöin map on jotenkin lepotilassa kun kaasuläppä on täysin auki, eikä imusarjassa ole alipainetta. Anturi kai saa hetken "huilia" ja toimii taas jonkun aikaa.

Ennen map-anturin vaihtoa kävisin kyllä (ellet jo ole tehnytkin) läpi kaikki tyypillisimmät viat. Kaikki liittimet kannattaa irroittaa ja ruiskutta crc:llä, mutta ei lambdan liitintä! Sinne ei saa laittaa mitään mönjää, koska anturi hengittää liittimen kautta. Toiseksi tarkistaisin, että varmasti ei ole imuilmavuotoja missään. Omastani olen ainakin joutunut vaihtamaan letkut siihen imuilman esilämmityksen alipainesysteemiin, johon lähtee letku ilmanputsarilta. Tietysti map-anturin letkut pitää katsoa suurennuslasin kanssa läpi. Mistään ei saa vuotaa yhtään!. Kolmas vuotopaikka on ollut aktiivihiilisäilöin luona. Sinne ylettyy ihan puskurin alta käsikopelolla tunnustelemaan. Hauras letku tuntuu heti käteen. Näin ainakin minulla oli.

Vielä perinteisemmän asiat jo varmaan olet tarkistanutkin, eli virranjakajan kannen, tulpanjohdot sekä tulpat. Kuvaamiasi oireita saattaisi aiheuttaa muuten myös viallinen tyhjäkäyntimoottori. Se on purettavissa ja puhdistettavissa, mutta ei kovin yksinkertainen kasata uudelleen.

Niin ja sitten vielä pari mahdollista juttua. Näissä kuulemma ilmanputsarilta tuleva ilmanottoletku voi murtua, jolloin saa ilmaa ohi putsarin ja seokset menee miten sattuu. Minulla tätä ongelmaa kuitenkaan ei ole ollut. Imuilman lämpöanturin vika tekee myös kummallisia tyhjäkäyntiongelmia.

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #4 : 09.03.2012, 22:24:45 »
joo letkut mitä mahdollista vaihtaa niin olen vaihtanut. ja tulpat johdot pyöriän ja virranjakajan kopan olen vaihtanut. ja sen sytytyspääteasteen mihin puola tulee kiinni niin sekin on uusi. mielessä kävi imuvuota imusarjassa. eli tarvii suihkia starttipilottia ja kuunnella miten käynti muuttuu.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #5 : 09.03.2012, 22:36:36 »
lukaises muuten vikakoodit
onnistuu konehuoneessa olevalla lukijalla
ohjeet faq osiossa
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=82.0

Poissa janne1984

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: 440: Map-anturi hajosi jälleen kerran
« Vastaus #6 : 09.03.2012, 23:46:56 »
olen lukenut.. 1-1-1  ???

 

Carcom Oy  Ateho