Aloittajan kysymyksiin omia mietteitä. Eksät ja nyksä näkyy tuossa allekirjoituksessakin, mutta V60:stä XC60:een vaihtui kulkine huhtikuussa. V60 oli erittäin vähävikainen, lähes vikavapaa, ja XC60:stä oli myös vain hyviä kokemuksia ja kuulopuheita, joten valinta oli siltäkin osin varsin selvä, kun kauppias teki Summum Classic-versiosta asiallisen tarjouksen. Vanha V60 oli 163 hp ja 6-pykäläisellä öljynvatkainautomaatilla, uusi 190 hp ja uudemmalla 8-pykäläisellä automaatilla. Autojen teho/paino-suhde pysyi kai kutakuinkin kai samana. Vakiollakin pääsee ihan kivasti, vaikkei tuo mikään raketti olekaan; massa tuo jo vähän hitausmomenttia skeneen. Isoin ero tulee siitä, että vanha oli 5-sylinterinen, kun uudessa mukeja on yksi vähemmän. Tämä todella näkyy ja tuntuu kiihdytyksissä, kun uudella pitää muistaa ja osata painaa kaasua selvästi enemmän ja voima tulee korkeammalla ja kapeammalla kierroslukualueella. Pidän tätä kehitystä huonona, enkä oikein vieläkään ole ihan sinut tuon kaasun sopivan käytön kanssa.
Varustetasona tosiaan on Classic Summum, jota en tässä sen enempää avaa, kuin lisien ja pois jättämisien osalta hieman: + lamilasit, + tummennukset, + Winter-paketti, + lämmitettävä takaistuin, + automaattisesti himmenevät taustapeilit, sekä vanteiden vaihto mustan auton väriin sopiviin mustiin Ledoihin. Myyjä koitti kaupata Driver Supportia, mutta mua ei vois nuo v'tun kilkuttimet vähempää kiinnostaa (= minä ajan).
Heti aluksi huomasin, että XC vaatii selkeästi, muttei merkittävällä tavalla haitallisesti, enemmän voimaa ratin pyöritykseen. Siihen tottui viikossa ja nyt en ole enää edes muistanut koko asiaa ennen tätä keskustelua. Renkaat on Pirellin Scorpion Verdet vakiokoossa 235/60/18. Vertailukohtaa ei ole tässä kokoluokassa muista renkaista, mutta melu ei ainakaan matkantekoa haitannut koko kesänä. Vähän liukkaalta nuo tuntuivat aluksi, kun sateella ajelin, mutta sitäkään ei enää 10 tkm jälkeen esiintynyt (enkä kivenkovaa väitä, että kyse tässäkään varmasti oli renkaista, mutta oletettavasti...).
XC:stä tietysti näkee huomattavasti kivemmin eteenpäin ja autoon/sta siirtyminen on pitkälle miehelle paljon mukavampaa. Kontti kasvoi pystysuunnassa juuri sen verran V60:een nähden, että se, mikä ennen pakattiin tarkasti heitetään nyt konttiin vasurilla. Käytännössä lastenvaunut meni renkaita irrottamatta V:hen juuri ja tasan kokoon taitettuna, kun vähän taivutteli aukosta sisään, mutta XC:hen ne menivätkin sitten em. toteamuksen mukaan ihan heittämällä.
Muita hyviä ominaisuuksia vanhaan verrattuna on mm. avaimeton ajo, joka tuo käyttömukavuutta. Sähköisessä takaluukussa on sekä plussia että miinuksia, joista plussat on varmaan helppo arvata. Miinusta tulee siitä, että entisen mallinen luukun rysäyttäminen kiinni sen sisältö kokoon puristaen ei ole samalla tavalla mahdollista, vaan luukku palaa takaisin, jos se ei mahdu kevyellä voimalla sulkeutumaan. Luukun saattaminen ja lisävoiman antaminen käsin painamalla onnistuu, mutta vaatii tarkkuutta.
Plussaa vanhalle ja miinusta uudelle XC60:lle tulee muuten takapenkin jakautumisesta, joka vanhassa on 40/20/40, kun uudemmassa penkki kaatuu vain kahdessa osassa. Nyt voi pistää vaimon ja lapsen (istuimessa) taakse ja lastata keskeltä vielä jotain pitkää kyytiin, mikä ei uudessa enää onnistuisi. Uusdessa toki on joku suksiluukku-whatever, mutta se ei aina aja samaa asiaa.
XC:n vikalistaa tähän mennessä (ekaa määräaikaishuoltoa ja takuukorjauksia odotellessa):
- Kuskin kahva jumittaa joskus avauksen jälkeen ulkoasentoon; harmittaa, omamekaanikko saa kaivaa multilubea kaapistaan
- Etututkan anturit sekoilevat joskus, varmaankin kosteudesta; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
- Takaluukun toinen nostinmoottori naukuu kiinni tullessa viimeisen 10 cm matkalla; häiritsee, vaihdettava ennakoivasti ennen takuun päättymistä
Ei siis kovin pitkä tai ylitse pääsemätön lista...
Kokonaisuutena voin lämpimästi suositella XC60:n facelift-versiota.