Samppasport  Futurez

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689157 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1830 : 23.01.2016, 13:40:15 »
Mietin tänään että mistä/miten E85 hinta muodostuu?
-ST1 taitaa olla ainut valmistaja
-ST1 ja S-ryhmä jakaa
Suomessa on muutama muukin yritys aloittamassa bio-etanolin valmistusta. Suurin osa wiinasta on nesteen tuomaa kamaa mm. brasiliasta ja se sotketaan bensan sekaan.

St1 myy omaansa RE85 merkillä, joka on jätteistä valmsitettua St:n omalla bioetanolix-prosessilla.

Vedettömäksi väkevöinti muistaakseni tapahtuu haminassa, jossa siihen sotketaan eetterit yms. ainekset, jotta siitä tulisi polttoainetta.

S-ryhmä hankkii omat etanolinsa joko St1:ltä, nesteeltä tms. toimijoilta, siksi sitä myydääkin E85 merkinnällä RE85 sijaan.

EI KILPAILUA
Tulee mieleen eräs finanssilautapeli...

Heikostihan tuossa on kilpailua.

Oisko mahdollista että E85 hinta määritetään bensan hinnan mukaan?
Tähän vielä tukipolitiikkaa sekaan
-Onko kukaan perehtynyt?

Jep, wiinan hinta määräytyy ihan öljyn hinnan perusteella.

"Tukea" wiinassa on sen verran, että siitä puuttuu CO2-veroa n. 36 senttiä litrasta, mikä on bensassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1831 : 23.01.2016, 22:10:49 »
Itseäni olen melkein mieleni pahoittanut lähimmän ST1 kylmäaseman toiminta, kun homma toimii välillä heikosti, ja välillä ei ollenkaan.
Viimeksi kun kävin tankin täyttämässä RE85:lla, niin oli taas pumpussa vikaa, että aluksi ei anna mitään, ja sitten kun leikkii pistoolin kanssa hetken, niin ainetta tulee hitaasti.

Tämä oli pari päivää sitten, ja paikassa 3 RE85 pistoolia, joista 2 oli poissa käytöstä...

Olen ottanut ST1:een asian tiimoilta yhteyttä jo kaksi kertaa, mutta ei näköjään homma ala toimimaan.  >:(
Tai sitten heitä ei kiinnosta, jos yksi tai muutama valittaisi...

Ei vaan jaksaisi lähteä tankkailemaan 29 km päähän, joka on seuraava lähin RE85:sta tarjoileva kylmäasema.
Tai onhan se pakko jos lähimmällä asemalla (on sinnekin 19,7 km) homma tökkii.

Tankkaa sitten vaikka samalla kanistereihin polttoainetta ja säilyttää kotona reserviä...
 

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1832 : 06.04.2016, 15:29:59 »
Itseäni olen melkein mieleni pahoittanut lähimmän ST1 kylmäaseman toiminta, kun homma toimii välillä heikosti, ja välillä ei ollenkaan.
Viimeksi kun kävin tankin täyttämässä RE85:lla, niin oli taas pumpussa vikaa, että aluksi ei anna mitään, ja sitten kun leikkii pistoolin kanssa hetken, niin ainetta tulee hitaasti.

Tämä oli pari päivää sitten, ja paikassa 3 RE85 pistoolia, joista 2 oli poissa käytöstä...

Olen ottanut ST1:een asian tiimoilta yhteyttä jo kaksi kertaa, mutta ei näköjään homma ala toimimaan.  >:(
Tai sitten heitä ei kiinnosta, jos yksi tai muutama valittaisi...

Ei vaan jaksaisi lähteä tankkailemaan 29 km päähän, joka on seuraava lähin RE85:sta tarjoileva kylmäasema.
Tai onhan se pakko jos lähimmällä asemalla (on sinnekin 19,7 km) homma tökkii.

Tankkaa sitten vaikka samalla kanistereihin polttoainetta ja säilyttää kotona reserviä...
Aiheeseen viitaten ST1 laittoi tuonne asemalle kuukausi - pari sitten uudet pumput, niin nyt on pelittänyt joka pistoolista.

Asema on siis Porvoon Eestinmäen ST1.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1833 : 18.04.2016, 09:43:58 »
Miten on mahdollista, että 98-mallisen 2.4 litranen vapari bensakone toimii liki puhtaalla E85:lla??

Tankkasin vahingossa reilut 50 litraa, bensaa (95E) oli sen 10 litraa tai jopa alle kun kerran valo paloi. Kone kävi ja kukkui ongelmitta kun oli lämmin! Oli vieläpä peräkärry vedossa eli vähän tavallista enemmän kuormaakin.

Onneksi oli ajomatkaa sen verta, että sain tankin ajamalla puoliväliin, jolloinka 98:a täyteen. Seuraavana aamuna jännäkakka, että starttaako (oli pakkasaamu!). Sai pyörittää vähän pidempään, oli moottori lämppärissä. Mutta starttas!


Miten tää on selitettävissä??

Ei muuten ollut edes paha kulutus! Laskin, että jos uskaltais ajella, niin kannattais. Miten helvetissä tää on mahdollista? E85:n energiasisältökin pitäis heikompi olla kuin normibensan. Toki tietysti jos palaminen jotenkin tehostuu, saadaan enemmän energiaa talteen. Onhan polttomoottorissa kyllä varaa tehostaa.

En ymmärrä kyllä yhtään mistä on kyse. Luulette varmaan, että kusetan. En kuseta. Vahingossa tankkasin ja tajusin kun tankki oli jo täynnä, että "ei helv...."

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1834 : 18.04.2016, 10:29:34 »
Voi olla että lämpimällä moottorilla lambdasäätö on toiminut riittävän hyvin, ettet ole huomannut merkittävää heikennystä. Lambdasäätö on kuitenkin yleensä rajattu, eikä riitä täysin etanolin korjaamiseen. Tästä johtuen autosi todennäköisesti on käynyt hieman laihalla, tämä selittäisi odottamaasi alemman kulutuksen. Paras ominaiskulutus kun saavutetaan labmda 1,15-1,2 alueella, yleensä, ottomoottorissa.  Moni auto toimii etanolilla jotenkuten, muttei kunnolla ja voi aiheuttaa ongelmia jos ei ole säädetty oikein. Lisäksi katalysaattori ei toimi oikein mikäli lambdasäädöllä ei riitä kapasiteetti saada autoa stökiömetriseen seossuhteeseen. Oikeastaan se ei toimi juuri ollenkaan.

En suosittele ajamaan ilman asianmukaisia muutoksia, autosi toiminta saattaa hieman heiketä joissain tilanteissa, jonka vuoksi suosittelen asianmukaista muutosta jos haluat etanolille siirtyä. E85:n energiasisältö on heikompi, koska siinä on happea. Happi alentaa lämpöarvoa huomattavasti. Hapen vuoksi sitä on syötettävä enemmän, jotta saadaan vähennettyä ilman osuutta sylinterissä, jotta seossuhde olisi oikea. Etanolista noin 35 painoprosenttia on happea, mikäli oikein muistan. Bensassahan sitä ei ole lainkaan. Jos bensassa olisi samanverran happea, olisi sillä todennäköisesti etanoliakin huonompi lämpöarvo johtuen etanolin suhteellisesti suuremmasta vety/hiilisuhteesta verraten bensaan. Vety nostaa lämpöarvoa tehokkaammin kuin hiili, ainakin näin ulkomuistista muistelisin.  Loppujenlopuksi lämpöarvo vaikuttaa vain moottorin kokonaishyötysuhteen mukaisesti moottorin tuottamaan tehoon, mutta koska etanolilla polttoaineen massavirta suurenee, kumoaa se tuon lämpöarvon tuoman heikkennyksen. Syöttömäärän muutos itsessään johtuu vain etanolin sisältämästä hapesta, jolloin ilman syötön lisäämistä moottorisi kävisi liian laihalla. Koska etanolia syötetään enemmän, ei sen lämpöarvo heitä kauas bensiiniin verrattuna samassa seossuhteessa syötettynä. Palaminen tehostuu etanolilla, koska sillä on suurempi palonopeus. Kaikki alkoholit palavat pääsääntöisesti nopeammin kuin bensa, tuottaen nopeammin suuremman paineen sylinterissä. Tämä parantaa hyötysuhdetta, sillä suurempi osa polttoaineesta voidaan polttaa ns. vakiotilavuuspalamisen aikana, joka on kaikkein paras hyötysuhteen kannalta.

Mikäli tankissasi ei olisi lainkaan ollut bensiiniä, olisit todennäköisesti jo huomannut jotain muutosta tai varoitusvalon syttyvän että moottori käy liian laihalla kun ei lambdasäätö riitä.

Poissa mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 364
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1835 : 11.05.2016, 12:33:50 »
En tiedä oliko tämä jo jossain threadissa, mutta Trafi tiedottaa, että 1.5.2016 alkaen RE85-muutoksissa enintään Euro3-normin mukaan hyväksytyissä ajoneuvoissa riittää, että läpäisevät käytönaikaisen päästötestin eli normaalin katsastusmittauksen.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1836 : 11.05.2016, 13:31:43 »
En tiedä oliko tämä jo jossain threadissa, mutta Trafi tiedottaa, että 1.5.2016 alkaen RE85-muutoksissa enintään Euro3-normin mukaan hyväksytyissä ajoneuvoissa riittää, että läpäisevät käytönaikaisen päästötestin eli normaalin katsastusmittauksen.

Asia sivuaa ennakkopäätöstä 62630, jonka hain viime vuonna.

Eli wiinalle muutoskatsastaminen on helpompaa ja noitakin on tehty tässä pontikkapäiden joukossa muutamia....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1837 : 30.05.2016, 12:14:00 »
Voi olla että lämpimällä moottorilla lambdasäätö on toiminut riittävän hyvin, ettet ole huomannut merkittävää heikennystä. Lambdasäätö on kuitenkin yleensä rajattu, eikä riitä täysin etanolin korjaamiseen. Tästä johtuen autosi todennäköisesti on käynyt hieman laihalla, tämä selittäisi odottamaasi alemman kulutuksen. Paras ominaiskulutus kun saavutetaan labmda 1,15-1,2 alueella, yleensä, ottomoottorissa.  Moni auto toimii etanolilla jotenkuten, muttei kunnolla ja voi aiheuttaa ongelmia jos ei ole säädetty oikein. Lisäksi katalysaattori ei toimi oikein mikäli lambdasäädöllä ei riitä kapasiteetti saada autoa stökiömetriseen seossuhteeseen. Oikeastaan se ei toimi juuri ollenkaan.

En suosittele ajamaan ilman asianmukaisia muutoksia, autosi toiminta saattaa hieman heiketä joissain tilanteissa, jonka vuoksi suosittelen asianmukaista muutosta jos haluat etanolille siirtyä.

No kokonaan etanolille en ehkä halua siirtyä? Näin minäkin päätteelin, että koska kone oli kuuma ,niin se vaan kävi. Voiko tuon lambdan arvon todeta jostain auton käydessä? Siis diagnostiikkaportin kautta tarkoitan.

Mitä nuo "asianmukaiset muutokset" olisivat, jos S70 Vollesta haluaisi etanolimenohirmun tehdä?

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1838 : 03.06.2016, 14:41:13 »
Auton mittaaman lambda-arvon näkee diagnostiikkaportista jos autossa on OBD-II. Muutoin joudut asentamaan erillisen mittarin tai volttimittarilla anturia analysoimaan. Asianmukaiset muutokset ovat tyypillisesti muutossarjan asennus tai ECU:n ohjelmointi, tarkistaen samalla että suuttimet riittävät ja linjastot kestävät etanolia. Lisäksi on hyvä vaihtaa polttoaineen suodatin parin tankin jälkeen, kun etanoli liuottaa pa*kat paremmin mukaansa kuin bensa. Jos haluat menohirmun tehdä, niin sitten uudet suuttimet, haluamasi muut modifikaatiot ja ECU:n ohjelmointi.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1839 : 07.06.2016, 18:40:28 »
Tänään Äidin V50 asennettu pakupajalla eFlexFuel Finlandin boksi. Sisässä nyt noin 15% etanoliseos, eikä sillä mihinkään mitään eroa huomannut. :P Illalla lisää vielä etanolia jotta hiljalleen suunta wiinaksiin enemmän, käyttökokemuksista (varsinkin huonoista) kuulen varmasti pian enemmän. :D

Hinta oli 0,919 Shell Veturilla kun pienen annoksen kävin tankkaamassa.

Saa nähdä syksyllä miten tuo eberin jälkiasenteinen lisälämmitin toimii etanolilla. Ainakin bensalla toimi nätisti, joten kunnossa sen muuten ainakin pitäisi olla.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1840 : 14.06.2016, 09:35:22 »
Kaverin väljä öljyä syövä 960:in kone ei tykännyt etanolista. Kaveri tankkasi tankin täyteen e85:sta ja 300km ajon jälkeen paloi pakoventtiili.

Olisikohan ollut karstaa jonka etanoli irroitti ja pakoventtiili jäi kantamaan?
« Viimeksi muokattu: 14.06.2016, 10:06:59 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Paikalla Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7589
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1841 : 17.06.2016, 19:47:14 »
Kaverin väljä öljyä syövä 960:in kone ei tykännyt etanolista. Kaveri tankkasi tankin täyteen e85:sta ja 300km ajon jälkeen paloi pakoventtiili.

Olisikohan ollut karstaa jonka etanoli irroitti ja pakoventtiili jäi kantamaan?
Ei liity E85:een. Aivan normaali ilmiö vaikka ajaisi bensallakin. Niitä menee silloin tällöin. Tullut vastaan varsinkin öljyä kuluttavissa tinakoneissa.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1842 : 16.07.2017, 21:25:49 »
Jyväskylässä seppälän ABC:llä tullut nyt tankkailtua. Viimeksi eilen, 0.789€/litra. Valo syttyi tankille kaartaessa, 38€ meni ja tankki täynnä (940 B230FB -91 60l tankki). :2funny:

Kulutus pyörinyt 12.2-16.1l/100km välillä. Tuon 12.2l/100km ollessa todella reippaalla tahdilla tehtyä maantietä ja 16.1l/100km ollessa puhtaasti 2km:n kaupunkisiirtymiä pahimpaan ruuhka-aikaan. Kaupungissa tuntuisi normaalisti ajaen vievän ~14 ja maantiellä sitten 12.2-13.2. Eilen laskeskelin ja bensaan verrattuna noin 1200-1300€/vuosi tulee säästöä (yli auton hinnan! :o)

Tykkään, että auto haisee kylmänä eri-keeperille tms. liuottimelle. :crazy2:


Nyt muuten kun S-ryhmä muutti tankkausbonuksiensa maksamisen loppusummasta litrakohtaiseksi, saa ethanool! -kuskit "ilmaista rahaa". Ennen meni esim. 3% bonukset loppusummasta, nykyään litrasta. Eli ylläolevin hinnoin:
0.03*0.789= ~2,4cnt/litra vrt, litrapohjaisen 3cnt/litra. :juhau:

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1843 : 19.07.2017, 13:38:11 »
Onko kokemuksia millaisia kulutuksia on turbollisilla, automaattivaihteisilla 5-sylinterisillä koneilla? Eli matalapaineturbot tai T5? Eritoten kiinnostaa vanhemmat (mk1 850/v70) ja uudemmat (V70) 04-06.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1844 : 19.07.2017, 13:54:18 »
Tuo minun exä siis XC vei 10-12 l/100km.
T: Antti R.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy