Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689166 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #915 : 25.09.2012, 21:17:46 »
Ite oon suunnitellu tuota liekki hehkua ja se ite hehku maksas sen 8-15€+ pieni siirtopumppu ja hehkun säiliö ja tietenki pitäs aina tiiseliä muistaa ostaa siihen säiliöön, mutta esim valmetin hehkusäiön siältö riittää normi käyttäjällä traktorissa sen 2viikko-kuukauden. Tännään viimeks töissä kyselin 30-vuoden kokemuksen omaavalta mieheltä asiasta.
Sama on käynyt mielessä, tietty sit jos olis rohkeutta vielä kokeilla miten se toimis etanolilla, niin olis aina parempi.. Ilmeisesti se toimis myös ihan ilman siirtopumppuakin, jos vaan toi säiliö olis ylempänä kuin tuo hehkutulppa
- Volvo 740 B200F -91

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #916 : 25.09.2012, 21:20:44 »

mitähän tollanen bensalämppäri muuten tykkää puhtaasta viinasta?
Saabistien sivuilla noista on ollut juttua, ilmeisesti tilanne opn aika pitkälle sama kuin näiden autojenkin kanssa eli lämmitysteho laskee sen n. 20% eli 5 kW -> 4 kW ja letkujen kestävyys saattaa olla ongelma, valmistajat ei kai ainkaan vanhoille laitteille anna mitään hyväksyntää, mutta silti jotkut niitä ajaa RE85:llä ja kaikki toimii.. Webastot ja Eberit siis.

Edit: Niin ja Ari, kyllä sen huomaa jo näilläkin lämpötiloilla ja 100% Re85 miten polttoainemittarin neula putoaa ihan eri tahtiin kuin esim. 50/50 seoksella.. ;D
« Viimeksi muokattu: 25.09.2012, 21:22:31 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #917 : 25.09.2012, 21:34:34 »
Letkut näyttäs olevan samaa mitä itse bensalinjassa, joten eiköhän tuota koeponnisteta ensi talvi  :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #918 : 25.09.2012, 21:35:07 »
Olisikohan jollain kiinnostusta viritellä ihan vanha kunnon perinteinen Thermostart-liekkihehku imusarjaan kuten noissa traktoreissakin on? Ei tulisi edes kovin kalliiksi ja osiakin sais uutena.

Ei taatusti ole, jos järkeä on yhtään päässä!  :idiot2:

Helpohkosti syttyvä höyrystyvä neste ja avoliekki?   :uglystupid2:'

Dieselin kanssa se menee, koska diesel syttyy huonosti liekistä ja diesel-moottorissa polttoaine ruiskutetaan sylinteriin suoraan, eikä imusarjaan, kuten pääosassa bensakoneita.
Poislukien ns. GDI-koneet!

Tietysti, jos haluaa polttaa autonsa, niin mikä ettei....   :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #919 : 25.09.2012, 21:41:44 »
Tuo pointtiki on pyöriny mielessä että voi tulla leimahduksia ja nokea tulee imusarjaan, vanhan liiton grilli hehku vois olla toimiva toisin virrankulutus jotain älytöntä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #920 : 25.09.2012, 22:01:23 »
Tuo pointtiki on pyöriny mielessä että voi tulla leimahduksia ja nokea tulee imusarjaan, vanhan liiton grilli hehku vois olla toimiva toisin virrankulutus jotain älytöntä.

Taatusti tulee....

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol
Lainaus
Flash point    13–14 °C
Autoignition temperature    362 °C
Meinaatko, ettei tuo vajaat 400C ylity grillillä?

Sopiva ilma/etanoli-seos nimittäin käytännössä räjähtää!

Toki tuolla pääsee nopsasti Darwin-awads kisaan....   >:(


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #921 : 25.09.2012, 22:14:31 »
En tiiä tarkkoja lämpötiloja mutta tuskin se imusarjassa oleva ilma lämpee 400 asteeseen. Ja voishan siihen laittaa jonki etuvastuksen ettei se lämpiä niin paljoo tai sitten sen vois asentaa imusarjan ulkopuolelle vaikka johonki imusarjan päälle ja sitten tekee sille suoja että lämpö hohkaa   vaan imusarjaa kohti. Asia vielä kehittely asteella ja mahdollisuuksia on monia.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #922 : 25.09.2012, 22:27:44 »
En tiiä tarkkoja lämpötiloja mutta tuskin se imusarjassa oleva ilma lämpee 400 asteeseen.
:facepalm:
Pirskutta! Missä olette olleet fysiikan ja kemian tunneilla?  :o

Sen ilman ei tarvitsekkaan lämmetä tuohon itsesyttymislämpötilaan, vaan riittää, että joku kohta (vaikka vastus) on tuossa lämpötilassa ja etanolihöyry koskettaa sitä riittävän kuumaa kohtaa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Itsesyttymisl%C3%A4mp%C3%B6tila

Ja voishan siihen laittaa jonki etuvastuksen ettei se lämpiä niin paljoo tai sitten sen vois asentaa imusarjan ulkopuolelle vaikka johonki imusarjan päälle ja sitten tekee sille suoja että lämpö hohkaa vaan imusarjaa kohti. Asia vielä kehittely asteella ja mahdollisuuksia on monia.
Epäsuora lämmittäminen on erittäin tehotonta. Eli ei toimi järkevästi.

Tehokkaampaa on lämmittää sitä etanolia suoraan. Koska sen ollessa nesteenä se ei syty, ellei ilmaa ole läsnä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #923 : 25.09.2012, 22:30:24 »
Meinasin tarttua samaan pointtiin mutta arvelin et mikan:ilta tulee paljon fiksumpi vastaus  ::) Ja en ollu taas väärässä

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #924 : 25.09.2012, 22:44:09 »
Tehokkaampaa on lämmittää sitä etanolia suoraan.

Jep. Ja kaikkein parasta olisi lämmittää sylinterinseinää, kantta ja mäntää. Eli lohkista vaan töpseliin. Halvemmaksikin tulee sähköllä lämmittää mottia kuin suostutella polttoainetta palamaan edes osittain. Kaikki ylimääräiset kylmärikastukset ovat ylimääräistä polttoaineenkulutusta...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #925 : 25.09.2012, 23:05:37 »
Jep. Ja kaikkein parasta olisi lämmittää sylinterinseinää, kantta ja mäntää. Eli lohkista vaan töpseliin. Halvemmaksikin tulee sähköllä lämmittää mottia kuin suostutella polttoainetta palamaan edes osittain. Kaikki ylimääräiset kylmärikastukset ovat ylimääräistä polttoaineenkulutusta...

Halvinta on se lohkolämmittimen käyttäminen, mutta ei taatusti energiatehokkainta (W/h tai Jouleina).

Halvinta Jouleina on lämmittä se etanoli riittävän lämpimäksi ja systeemin saa tehtyä omavoimaiseksi.  :juhau:

Kylmärikastuskaan ei niin hitosti lisää polttoaineen kulutusta, sillä punalohkon hyötysuhdehan on suorastaan "loistava", eli se kyllä lämmittää itse itsensä sillä hukkalämmöllä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #926 : 26.09.2012, 00:00:43 »
Halvinta on se lohkolämmittimen käyttäminen, mutta ei taatusti energiatehokkainta (W/h tai Jouleina).

Noitten erottaminen toisistaan on aika akateeminen ajanviete. Toki lohkon lämmittämisessä energiaa käytetään hukkaan, mutta sillä tavalla se nyt vaan on järkevintä tehdä mm. kustannussyistä, moottorin kulumisen kannalta ja liikenteeseenlähdön sujuvuuden kannalta.

Toki hyvä ominaisuus on, että vehkeen saa tarvittaessa käyntiin omin avuin mahdollisimman kylmästä. Mutta ei se tarkoita että sitä pitäisi aina käyttää.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #927 : 26.09.2012, 02:24:18 »
Noitten erottaminen toisistaan on aika akateeminen ajanviete. Toki lohkon lämmittämisessä energiaa käytetään hukkaan, mutta sillä tavalla se nyt vaan on järkevintä tehdä mm. kustannussyistä, moottorin kulumisen kannalta ja liikenteeseenlähdön sujuvuuden kannalta.

Toki hyvä ominaisuus on, että vehkeen saa tarvittaessa käyntiin omin avuin mahdollisimman kylmästä. Mutta ei se tarkoita että sitä pitäisi aina käyttää.

Meneehän sitä -kenties puhtaammin - tuotettua energiaa hukkaan, mutta kaikenkaikkiaan kyllä lämppärin käytölle vain on ihan oikeat perusteet - parhaat omassa lompakossa, varsinkin jos autoaan aikoo pitää kauemmin kuin uusi - 2v - vaihtoon ....  ::)
Ituhippiä tästä ympäristörikollisesta ei saa, mut oikeesti totta on myös se, että lohkolämppäriä käyttämällä myös päästökuormaa saadaan pienemmäksi .....
Puhumattakaan mukavuustekijöistä ...  ;)
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #928 : 26.09.2012, 02:26:47 »
Tiilikaungin aakkosilla tankkasin tänään 1,099 hintaan viinaa.
Alkossa en käynyt, Vanilja-K:n litrahinta arvatenkin ois ollu korkeempi. :pomo:
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #929 : 26.09.2012, 06:46:21 »
Meneehän sitä -kenties puhtaammin - tuotettua energiaa hukkaan, mutta kaikenkaikkiaan kyllä lämppärin käytölle vain on ihan oikeat perusteet - parhaat omassa lompakossa, varsinkin jos autoaan aikoo pitää kauemmin kuin uusi - 2v - vaihtoon ....  ::)
Mielestäni sähköä on turhaa käyttää lämmittämiseen. Se sopii moneen muuhun hommaan paremmin.

Jos viina-vehkeen suutintukkia lämmittää samalla energiamäärällä kuin vinokoneen lohkoa, on lopputulos huomattavasti parempi ja ituhippeily huipussaan, vaikka ne city-vihreät eivät samaa mieltä olekkaan!  ::)

Koska se vähäinen wattituntimäärä on käytetty siihen stanan öky-volvoon!  :P

Ituhippiä tästä ympäristörikollisesta ei saa, mut oikeesti totta on myös se, että lohkolämppäriä käyttämällä myös päästökuormaa saadaan pienemmäksi .....
Puhumattakaan mukavuustekijöistä ...  ;)

Itu-hipit vääntävät kaikista Volvoilijoista ympäristörikollisia!  :o
Ehkä jotkut DriveE volvoilijat pääsevät tästä manttelista?

Muut kärsivät, koska taustalla ovat mm. mukavuustekijät, monellakin tapaa. Mikä ei itu-hipeille käy!  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport