Proturbo  Autodiagnoosi

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689161 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #945 : 26.09.2012, 20:34:54 »
Tuossa 1. ja 2. liitin auton oikealta puolelta (venakopan yli) kuvattuna



- Volvo 740 B200F -91

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #946 : 26.09.2012, 20:49:57 »
siis punanen tulee tohon vasemmalle. kakkosen liittimestä tertteis just sen ecunpuolen liittimen. Huomasin tossa että sullahan nuo liittimet on suoraan johoissa, mulla siitä liittimestä tulee kaks mustaa johon pätkää johon noi  johot on sitten tinattu ei näköjään ihan tasalaatusta oo.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #947 : 26.09.2012, 21:03:17 »
Mää näkisin asian niin että lämmitys kannattaisi sijoittaa ehdottomasti myös suuttimiin. Jos suutin on kylmä, vaikkapa -10 astetta (ulkona -20 ja suutintukki pikkasen nollan päälle), suuttimen läpi menee jossain kohti niin pienessä määrin ainetta että kyllä jäähtyy..

Pelkkä suutintukin lämmitys riittään kunhan se on eristetty vaikka armaflexillä.  Suuttimissa se viina viihtyy niin lyhyen aikaa, ettei se pahasti jäähdy.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #948 : 26.09.2012, 21:06:16 »
2. suutin, Eculta tuleva liitin, klipsi edessä. Toi alempi johto on siis vaaleansininen

- Volvo 740 B200F -91

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #949 : 26.09.2012, 21:10:57 »
Pelkkä suutintukin lämmitys riittään kunhan se on eristetty vaikka armaflexillä.  Suuttimissa se viina viihtyy niin lyhyen aikaa, ettei se pahasti jäähdy.
Mutta niin pienen pienessä "putkessa", uskoisin että jäähtyy todella nopeastikin  :o
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #950 : 26.09.2012, 21:13:55 »
Mutta niin pienen pienessä "putkessa", uskoisin että jäähtyy todella nopeastikin  :o

Toisaalta kiertonopeus on niin hidas (paluukiertoon), että se etanoli on imusarjaan ruiskutettaessa vielä yli höyrystymislämpötilansa ja silloin kaikki rokkaa hyvin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #951 : 26.09.2012, 21:20:08 »
Toisaalta kiertonopeus on niin hidas (paluukiertoon), että se etanoli on imusarjaan ruiskutettaessa vielä yli höyrystymislämpötilansa ja silloin kaikki rokkaa hyvin.
Tarkoitin tuolla putkella siis suutinta, tai sitten en ymmärtänyt äskeistä?  ???

Mikäs sen höyrystymislämpötila taas olikaan?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #952 : 26.09.2012, 21:21:00 »
Se on loppujen lopuksi niin pienestä kiinni tuon etanolin kanssa, että pienikin lämmitys on suureksi avuksi. Leimahduspistekin on kuitenkin +20, niin siinä rokkaa.
- Volvo 740 B200F -91

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #953 : 26.09.2012, 21:23:14 »
Itellä näkys olevan ainakin noi johot just eri puolilla liitintä ku noissa Arkun kuvissa. eli veikkailut ei ihan onnistunu. No käänellä ne johot oikeen ja huomenna taas kokkeilla.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #954 : 26.09.2012, 21:48:12 »
Tarkoitin tuolla putkella siis suutinta, tai sitten en ymmärtänyt äskeistä?  ???
Ymmärsin täysin, mitä tarkoitit.

ja totesin, että se etanoli viihtyy siellä suuttimen sisällä hyvin lyhyen ajan (muutamia millisekunteja), eli ei menetä lämpöään täydellisesti.
Ja ei myöskään kierrä suutin tukista paluukiertoon millään 100L minuutissa nopeudella. Mikä oli se pointtini. Eli iso osa kiertää takaisin tankkiin ja se on merkittävämpi lämpöhävikin mekanismi kuin se suuttimien läpi meneminen.

Mikäs sen höyrystymislämpötila taas olikaan?

Tai siis leimahduslämpötila.   :juhau:

+13 Celsius astetta.   ;)

Lainaus
FYSIKAALISET OMINAISUUDET
Kiehumislämpötila: 79°C
Sulamislämpötila: -117°C
Suhteellinen tiheys (vesi = 1): 0.8
Liukoisuus veteen: sekoittuu
Höyrynpaine, kPa 20°C:ssa: 5.8
Suhteellinen höyryn tiheys (ilma = 1): 1.6
   Suhteellinen höyry-ilma-seoksen tiheys 20°C:ssa (ilma = 1): 1.03
Leimahduslämpötila: 13°C c.c.
Itsesyttymislämpötila: 363°C
Syttymisrajat, til.-% ilmassa: 3.3-19
Oktanoli/vesi-jakaantumiskerroin, log Pow: -0.32
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0044.htm


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #955 : 26.09.2012, 22:20:28 »
Jeb. Bensiinisuutin imuputkeen arktisia käynnistyksiä ajatellen, nou problemo  ;) Materiaalia tulossa..
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #956 : 26.09.2012, 22:31:24 »
Ymmärsin täysin, mitä tarkoitit.


Tai siis leimahduslämpötila.   :juhau:

+13 Celsius astetta.   ;)
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin0044.htm
Tuo tais olla 100% etanoli, sit jos puhutaan re85 niin ST1:sen käyttöturvatiedote väittää:

lainaus:

9.1 Fysikaalisia ja kemiallisia perusominaisuuksia koskevat tiedot
9.1.1 Olomuoto
Kirkas, herkkäliikkeinen neste. Voidaan värjätä punaiseksi.
9.1.2 Haju Selvä ominaishaju
9.1.4 pH 6,5 - 9,0
9.1.6 Kiehumispiste ja kiehumisalue 25...205 °C
9.1.7 Leimahduspiste noin 0 °C (arvio)
9.1.10 Räjähdysominaisuudet
9.1.10.1 Alempi räjähdysraja noin 1 til-%
9.1.10.2 Ylempi räjähdysraja noin 19 til-%
9.1.11 Höyrynpaine < 90 kPa
9.1.12 Höyryntiheys > 1,6 (ilma= 1).
9.1.13 Suhteellinen tiheys Neste (20 C ):0,75 (vesi=1), höyry (20C) :> 1,6 (ilma=1)
9.1.14 Liukoisuus (liukoisuudet)
9.1.14.1 Vesiliukoisuus Etanoli liukenee veteen. Muut komponentit osittain vesiliukoisia
9.1.14.2 Rasvaliukoisuus (liuotin-öljy, yksilöitävä) Ei tunneta
9.1.15 Jakautumiskerroin: n-oktanoli/vesi Log Kow > 3 (bensiinihiilivedyt), etanoli log Kow = -0,3.

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #957 : 26.09.2012, 22:37:22 »
Nää leimahduspistearvot vähän vaihtelee, mutta aika yleisesti:
polttoainelaadun E100 etanoli  17 C
E85  -30C
E10  -45 C

Jenkkilässä ja Ruotsissa on sit ns. "talvilaatu" eli E70/E75, mitä suunnilleen Volvoilijam nyrkkisäännöllä saadaan, kun 50 litran tankilliseen laitetaan 10 litraa tavallista 95E10
- Volvo 740 B200F -91

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #958 : 27.09.2012, 10:57:38 »
Tänä aamuna peräkärrin kanssa 27 % rikastuksella ajellessa syttyi taas Lambda n. 50 kilometrin ajon jälkeen. Korjasin 28 % ja matka jatkui. Voisiko olla mahdollista, että mulla on lambda-anturi heikossa kunnossa, kun se ei näyttäisi pystyvän tuon enempää sopeutumaan? Voiko anturia jotenkin elvyttää? Entä onko tietoa paljonko maksaa uusi? Entä jos hankkii uuden, voiko hankkia laajakaistaisemman version?

Tänään olisi illalla aikaa tehdä se sytkämodi. Katsotaan miten se vaikuttaa.

EDIT: Biltemasta näyttäs löytyvän 49 - 69 EUR. Mitähän lie sitten ovat? Tarkempia speksejä ei ole näkösällä.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2012, 13:48:22 kirjoittanut PanuPetteri »
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #959 : 27.09.2012, 14:51:20 »
100 000 km noille lambda-antureille kai pidetään vaihtovälinä ja mulle ainakin korostettiin, että ei oikein muuta kannata harkita kuin Boschin alkuperäistä, noilla muilla se kestoikä on siit jotain muuta. Ehkä toiminnassakin on eroa, en tiedä.

Maksoi muistaakseni jotain rapiat satasen toi Bosch.
- Volvo 740 B200F -91

 

Proturbo  Autodiagnoosi