Proturbo  Autodiagnoosi

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689190 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1080 : 13.11.2012, 00:37:04 »
Tiilikaupungissa tänään apsilla 1,049 - ysivitosen hinta oli pudonnut myös alle 1,6 eken.
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1081 : 13.11.2012, 08:34:06 »
keskikulutus re85:lla on ollut 12,5 l/100km. Eli jos pidän vertailulukuna 95e10:n 9l/100 km kulutusta, kulutus kasvanut 39 %.  Jollain keinolla olisi kiva nakistaa vielä pikkasen kulutusta alas. Olikos täällä kukaan koklannut sitä systytyksen aikaistusta ihan tämmösessä vakio vinokoneessa re85:n kanssa?

Toinen seikka mikä askarruttaa on se, että kuvittelen LH:n oppivan väärään suuntaan. Eli kun olen bootannut LH:n irroittamalla akunkengän, tuntuu, että auto käy tasaisesti, vääntöä on ja kulutus on alhainen, parhaimmillaan 12,3l/100km. Kun sitten kilometrejä kertyy parisensataa, tyhjäkäynti huononee, ehkä persdynolla veto heikkenee ja lopulta lambdavalo syttyy. Kun taas boottaan, auto pelittää taas paremmin. Ihme juttu.

Tämä haittaa erityisesti silloin, kun rouva on kyydissä ja auto täytyy pysäyttää tienposkeen ja nostaa pelti nollausta varten. En saa ymmärrystä edes tällaiselle alkoholin käytölle.

Virityksenihän oli siis Bioadapter 30 % rikastuksella.

Olen miettinyt lambdan vaihtoa, josko se alkaisi olla käyttöikänsä päässä. Jos vaihdan uuteen, olisikohan aiheellista sitten hankkia sellainen laajakaistainen. Onko se edes mahdollista? Ja tietääkö kukaan Boschin osanumeroa tuollaiselle  laajakaistalambdalle?


Mitä vikakoodia tarjoaa?

Laita alkuperäinen lambda jos vaihdat.

"Väärään suuntaan" oppiminen voi johtua pakopuolen vuodoista tai vuotavista/kantavista venttiileistä, huonosta kipinästä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1082 : 13.11.2012, 09:50:14 »

Mitä vikakoodia tarjoaa?

Laita alkuperäinen lambda jos vaihdat.

"Väärään suuntaan" oppiminen voi johtua pakopuolen vuodoista tai vuotavista/kantavista venttiileistä, huonosta kipinästä.

EVO:n kanssa samoilla linjoilla.

Ja kannattaa lukaista tämäkin kokemukseni.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=26060.0

Eli syttyosat ovat arvossa arvaamattomassa.  Jos viina ei pala kunnolla sylinterissä, aiheuttaa se täysiä höpö-höpö arvoja lambdalle ja LH vetää kartat metsään.

Ja minusta tuo 30% sopan lisäys on hitusen ehkä liikaa.  Kokeileppas 25% lisäystä ja jätä loput LH:lle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1083 : 13.11.2012, 12:01:16 »

Mitä vikakoodia tarjoaa?

Laita alkuperäinen lambda jos vaihdat.

"Väärään suuntaan" oppiminen voi johtua pakopuolen vuodoista tai vuotavista/kantavista venttiileistä, huonosta kipinästä.

231 ja 113.

Täytyy tänään kattoa nuo tulpat. Vaihdoin ne heti kokeilulujen alkuun. Ne on vakkarilämpöset Boschin nelikärkitulpat.
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1084 : 13.11.2012, 18:20:36 »
231 ja 113.

Täytyy tänään kattoa nuo tulpat. Vaihdoin ne heti kokeilulujen alkuun. Ne on vakkarilämpöset Boschin nelikärkitulpat.

Jahas...  Viittaisi lambdan ongelmiin tai syttypuolen sekoiluun.  Nykiikö missään vaiheessa?
Toimiiko lappulattiassa hyvin?

Ja nuo nelikärkiset eivät ole omassa kontissani oikein toimineet kunnolla koskaan (edes vakioahdoilla).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1085 : 13.11.2012, 20:25:08 »
Jahas...  Viittaisi lambdan ongelmiin tai syttypuolen sekoiluun.  Nykiikö missään vaiheessa?
Toimiiko lappulattiassa hyvin?

Ja nuo nelikärkiset eivät ole omassa kontissani oikein toimineet kunnolla koskaan (edes vakioahdoilla).

Kävin yhtä tulppaa kurkkaamassa ja se oli ihan pitipuhdas. Eipä ole kalliskokeilu, jos koklaan vielä astetta kylmempää tulppaa.

Nykimistä ei ole missään vaiheessa, ei sen jälkeen kun vaihdoin ne pensapumput.

Nyt en ymmärtänt... lapputilassa.. lopputilassa:)

Sillon kun kilometrejä on kertynyt sen verran, että alkaa oireita esiintymään, ovat oireet hiekentynyt tyhjäkäynti, joskus jopa niin, että ilman lisäkaasua auto sammahtaa liikennevaloihin. Lisäksi ehkä se pieni persdynolla havainnoitu puhdittomuus. Se saattaa olla kuvitteluakin, vaikea sanoa.

Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1086 : 13.11.2012, 20:59:43 »
Toimiiko lappulattiassa hyvin?

Lappu lattiassa = Täyskaasu....   :)

Kävin yhtä tulppaa kurkkaamassa ja se oli ihan pitipuhdas. Eipä ole kalliskokeilu, jos koklaan vielä astetta kylmempää tulppaa.
Yksi tulppa ei kerro mitään, vaan kaikki pitää tarkastaa, sillä yksikin huonosti toimiva pytty voi aiheuttaa tuota sekoilua.

Sillon kun kilometrejä on kertynyt sen verran, että alkaa oireita esiintymään, ovat oireet hiekentynyt tyhjäkäynti, joskus jopa niin, että ilman lisäkaasua auto sammahtaa liikennevaloihin. Lisäksi ehkä se pieni persdynolla havainnoitu puhdittomuus. Se saattaa olla kuvitteluakin, vaikea sanoa.

Se, että auto sammahtaa liikennevaloihin, viittaa kyllä ihan oikeaan vikaan.  Ilmavuoto kenties?

Persdynoon en luota yhtään, sillä se on tunnoton hitaille muutoksille!  :P
Sekuntikello on ainoa luotettava mittaväline tuossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Volga

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • 440 2.0 aut. -96
    • kotisivuni
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1087 : 13.11.2012, 23:17:55 »
Asensin Bioadapterin 440 2.0 automaattiin. 1500 kilometriä sain ajettua, ainoana ongelmana kehno kylmäkäynnistyvyys.

Halpaan ajoon tuli tauko, kun Joensuun ainoan E85-aseman pumput ovat huputettuina "päivityksen takia" joten tankkasin E10:ä.

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1088 : 14.11.2012, 09:46:36 »
Lappu lattiassa = Täyskaasu....   :)
Yksi tulppa ei kerro mitään, vaan kaikki pitää tarkastaa, sillä yksikin huonosti toimiva pytty voi aiheuttaa tuota sekoilua.

Täytynee kurkata muutkin tulpat, silläpä se selviää.
Ja koklata kylmempiä tulppia.

Voisi kuvitella, etä ilmavuodon aiheuttamat oireet olisivat aina seuranani. Nyt tuota heikkoa tyhjäkäyntiä ilmenee vain satunnaisesti.
Ja se tuntuu edelleen oudolle, että lambda-valo, vikakoodit ja heikko tyhjäkäynti on ilonani kun boottauksen jälkeen on ajettu noin 200 - 300 kilometriä.

Miksi suosittelet vain alkuperistä lambda-anturia. Voiko laaja-kaistaisemmasta olla jotain haittaa vai onko niin, ettei sillä vain saavuta mitään hyötyä muuten vakkarivehkeessä?
Minua kiinnostaisi myös kovasti kokeilla se sytkän aikaistus. Mikä on korrelaatio korkeamman oktaanin ja sytkän ajoituksen kanssa?

Niin ja lapputilassa en ole juuri ajellut, rauhallisesti ja tylsästi rajoitusten mukaan. Täytyypä sen verran villiintyä ja laittaa se lappu lattiiaan, ihan vaan kokeeksi:)
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012, 11:24:38 kirjoittanut PanuPetteri »
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1089 : 14.11.2012, 18:32:51 »
Tuntuu kyllä et tuo viinasta tykkää oli vaan 30% seosta niin paljon ettei mahtunut kuin 21 litraa viinaksia prkl...
Nollasin vikakoodit eilen väärällä tavalla kun vasta äsken kävin hakee romut sen vikakoodilukijan tekoon.
Tuo flexin lämpöantura johto vielä puuttuu joten kylmäkäynnistys vähän ontuu hetken. Kytkenkö siihen etummaiseen kannes mikä on mittarille? Mikäs se toinen anturi siellä taaempana edes on?
« Viimeksi muokattu: 14.11.2012, 18:39:01 kirjoittanut Haxu.R »
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1090 : 14.11.2012, 20:04:21 »
Tuntuu kyllä et tuo viinasta tykkää oli vaan 30% seosta niin paljon ettei mahtunut kuin 21 litraa viinaksia prkl...
Nollasin vikakoodit eilen väärällä tavalla kun vasta äsken kävin hakee romut sen vikakoodilukijan tekoon.
Tuo flexin lämpöantura johto vielä puuttuu joten kylmäkäynnistys vähän ontuu hetken. Kytkenkö siihen etummaiseen kannes mikä on mittarille? Mikäs se toinen anturi siellä taaempana edes on?

Ota se siitä vihreä/valkoisesta piuhasta, siitä kaksi liittimiseltä anturilta, niin silloin flexin lämpötilatieto on LH:n rinnalla samassa anturassa.

Yksijohtoinen anturi on lämpötilamittarille ja kaksiosainen on LH/EZK:lle.

Miksi suosittelet vain alkuperistä lambda-anturia. Voiko laaja-kaistaisemmasta olla jotain haittaa vai onko niin, ettei sillä vain saavuta mitään hyötyä muuten vakkarivehkeessä?
Minua kiinnostaisi myös kovasti kokeilla se sytkän aikaistus. Mikä on korrelaatio korkeamman oktaanin ja sytkän ajoituksen kanssa?
LH:n on kuulemma ronkeli lambdojen suhteen ja täällä taitaa löytyä useampi tarina, jossa laajakaistan ja LH:n toiminta ei ole ollut halutunlaista.
Laajakaistan signaalia sellaisenaan siltä ohjaimelta LH ei ymmärrä, vaan se pitää olla kapeakaista emulaatio, jolloin se LH:n ronkelius tulee mahdollisesti esille.

Niin, mikä on se laajakaistan hyötyfunktio?  Sekö, että näet kuinka laihalle se menee?   ;)
Tiedosta ei ole paljoa apua, jos asialle ei voi mitään (siis säätää karttoja).

Niin ja lapputilassa en ole juuri ajellut, rauhallisesti ja tylsästi rajoitusten mukaan. Täytyypä sen verran villiintyä ja laittaa se lappu lattiiaan, ihan vaan kokeeksi:)
Tylsä!   ;D
Talla tiskiin ja kokeilemaan vetoja siten, jotta huomaat nykiikö tms. täyskaasuvedolla, vai pelaako kuin junan vessa!
LH muuten sitten osaa sopeutua lambdansa avulla hitusen monipuolisemmin erilaisille kuorma tilanteille.  ;)
Joten sopeuttamisen aikana monipuolista ajoa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1091 : 15.11.2012, 12:05:43 »
LH:n on kuulemma ronkeli lambdojen suhteen ja täällä taitaa löytyä useampi tarina, jossa laajakaistan ja LH:n toiminta ei ole ollut halutunlaista.
Laajakaistan signaalia sellaisenaan siltä ohjaimelta LH ei ymmärrä, vaan se pitää olla kapeakaista emulaatio, jolloin se LH:n ronkelius tulee mahdollisesti esille.

Niin, mikä on se laajakaistan hyötyfunktio?  Sekö, että näet kuinka laihalle se menee?   ;)
Tiedosta ei ole paljoa apua, jos asialle ei voi mitään (siis säätää karttoja).
Tylsä!   ;D
Talla tiskiin ja kokeilemaan vetoja siten, jotta huomaat nykiikö tms. täyskaasuvedolla, vai pelaako kuin junan vessa!
LH muuten sitten osaa sopeutua lambdansa avulla hitusen monipuolisemmin erilaisille kuorma tilanteille.  ;)
Joten sopeuttamisen aikana monipuolista ajoa.

Nyt kun tarkemmin aattelen, niin noinhan se on, tuo lambda-asia. Jotenkin kuvittelin, että LH:n sopuetuvuus oilisi suurempaa laajakaistaisella lambdalla, mutta eihän se tosiaan niin mene.
Eilen ajellessani laitoin pariin otteeseen lapun lattiiaan ja tavalliseen (laiskaan) tapaan se veti. En liioin nykykimistä tai muuta. Täytyy koittaa sopeutella sitä noin. Normaalisti tulee vaan vakkarilla jyrytettyä tasavauhtia työmaalle.

Kiitokset kommenteista!

Osaakko sanoa mitään siihen korkeamman oktaanin ja ajoituksen väliseen suhteeseen? Mietiin vaan, että oisko se sytkäohjauksen 3 ja 6 asteen myöhästysmoodi tarkoitettu erityisen matalaoktaanisille polttoaineille, joita joissain maissa myydään (90 ja 92 okt.)
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1092 : 15.11.2012, 12:54:18 »
Nyt kun tarkemmin aattelen, niin noinhan se on, tuo lambda-asia. Jotenkin kuvittelin, että LH:n sopuetuvuus oilisi suurempaa laajakaistaisella lambdalla, mutta eihän se tosiaan niin mene.
Eilen ajellessani laitoin pariin otteeseen lapun lattiiaan ja tavalliseen (laiskaan) tapaan se veti. En liioin nykykimistä tai muuta. Täytyy koittaa sopeutella sitä noin. Normaalisti tulee vaan vakkarilla jyrytettyä tasavauhtia työmaalle.
Jep, laajakaistassa on hyötyä virikoneessa tiedon vuoksi (ettei mäntäpistiäinen tule visiitille) ja silloin kun moottorinohjaus (joku säädettävä) osaa laajakaistaa lukea.  LH ei tuolla laajakaistalla tee mitään.

Jos ei nyi täyskaasulla, niin ainakaan silloin sopat eivät mene ohuelle liikaa.

Omien kokemuksien mukaan viinalla nykii useimmiten kipunan takia.


Osaakko sanoa mitään siihen korkeamman oktaanin ja ajoituksen väliseen suhteeseen? Mietiin vaan, että oisko se sytkäohjauksen 3 ja 6 asteen myöhästysmoodi tarkoitettu erityisen matalaoktaanisille polttoaineille, joita joissain maissa myydään (90 ja 92 okt.)
Isot pojat ovat tehneet viinakoneisiin tuon sytkän aikaistusmodin, koska ennakolla saa lisää ähkyä.

Ja kyllä, tiettävästi nuo myöhästykset on tehty juurikin noita matalampia oktaaneja varten.
Nakutusta tai esisytytystä EZK osaa hanskata ihan itsekkin LH:n avustuksella.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1093 : 15.11.2012, 16:25:32 »
täällä löytyy ennakko modi lankusta 8)
Hyvin saa kummastelevia katseita ku ottaa tankin täyteen sinisestä pistoolista  :D

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1094 : 17.11.2012, 13:45:54 »
Eilen iltapuhteena väsäsin mun lestavaniin (Hyrsler Gv 3,3) Vems E85 bioadapterin kiinni.
Mä oon ajanut sillä aikaisemminkin jo reilusti yli 10tkm viinalla (ilman että vikavalo palaisi), mutta kylmäkäynnistykset on ollu vähän heikkoja (+6 , muutama startti, +-0 neljä, -7 kahdeksan :o)
Tietysti nyt oli aamulla +8 jottei pääsis testaamaan kunnolla käynnistyvyyttä, noh, myöhemmin sitten.
Alavääntö lisääntyi huimasti, ylävetoja en vielä päässyt testaamaan. (Muista että tässä tarkoitan ruhon-siirtovälinettä, en
nopeaan ajoon tarkoitettua fiilis-vehjettä)
Summasummarum,  tätä ennen on ollut jo positiiviset fiilikset etanolista, mutta nyt  (vähän lyhyen) vielä paremmat.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo