Futurez  Kulkukoira

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689216 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1185 : 11.12.2012, 00:19:25 »
No niin kaikkien "pelle pelottomien" joukkon liityin. Tankkasin vajaaseen tankkiin täyteen -85E. Suhde n. 55-60/98- 17ltr E 85.
Mitään poikkeavaa en ole huomanut , kulutus mittaus alkoi vasten joten siitä myöhemmin.Laskin "sääston " joka tällä suhteella on n.14 €/ täysi tankillinen. Kannattanee jos ei tarvi kovin pitkiä tankkausmatkoja ajella. Auto seisoo lämpöisessä tallissa ja ajoa on n. 100km/vk0. Tekniikka siis 940 ft -94  AW 71
Siispä kiinnostaa enemmälti mikä tuolla lisätyllä etanoli määrällä on moottorille kokonaisuudessaan. Puhdistaako palotilaa/muuta vastaavaa.
Vai onko toteamus että vähän halvempaa jos näkee vaivaa mutta saattaa yllättää niinkuin AINA halpaosien kanssa käy.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1186 : 11.12.2012, 02:03:42 »
Riippuu LH:n tyypistä, mutta vikavalon saat aikaiseksi jos yrität ilman modauksia 40% viina blandiksia.
Muuten autosi toimii oikein hienosti. Ainoastaan todella kovilla pakkasilla voit törmätä käynnistysongelmiin.

Jos haluat täyden hyödyn irti, niin joku modis-boxi kiinni ja etanolin suurkuluttajaksi ryhtyen!  :D

Kyllä, viina puhdistaa konetta yllättävän tehokkaasti! Pakoputkisto puhdistuu myös (noki katoaa).
Muita ylläreitä ei viinalla tule kulutuksen kasvamisen lisäksi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1187 : 11.12.2012, 20:19:52 »
Moottorin lämpötila tänään -12,9C ja laakista käyntiin!   :)
Bensaa ei tankissa enää ole kuin se mitä RE:n mukana tulee, joten hyvä niin!

Blandiksilla yms. ja puhtaalla 85:lla takana jo rapiat 20tkm. Eli homma rokkaa hyvin ja krapulaakaan ei ole!  :D

Tosin volvoani vaivaa sama tauti kuin Jogiininkin Vollea, eli ankara ryypiskely!  Noin 16,1L/100km viimeinen reissu, katkolle joutais!   :2funny:

Liekö vikana se, että molemmilla volvoilla on jokin omituinen taka-akseliston pusla tms. ongelma, kun ne haluaa mennä pirusti kylki edellä!  :2funny:

Tosin tyhjäkäyntiä oli suhteellisen runsaasti ja hitailla nopeuksilla matelemistakin kinttupoluilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1188 : 13.12.2012, 18:52:40 »
Täälläkin uusi viinan väärinkäyttäjä, ajokkina 940 farkku FT-koneella vm.-97. Eilen tankkasin 20L E85:sta ja loput 98E5:sta. Auton käytöksessä en huomannut mitään normaalista poikkeavaa, eli täytyy jatkaa kokeiluja ja jossain vaiheessa ehkä tuo Flexitunex4 hankintaan.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1189 : 14.12.2012, 13:55:04 »
Mitään poikkeavaa et tule huomaamaankaan blandiksilla ajellessasi. Korkeintan hitusen huonompaa käynnistymistä tulipalopakkasissa!     :hello:
Jos persdyno on kalibroitu oikein herkäksi, niin huomaan ehkä eroja vedon luonteessa.  ::)

Koneen avatessasi huomaat sen olevan puhtaampi kuin bensalla.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa PanuPetteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1190 : 18.12.2012, 10:38:26 »
Nyt taisin löytää makean alueen omalle seiskanelikympälle. Olen nyt joulukuussa koittanut tankata melko tarkasti suhteella 30% 95e10 ja 70% re85. BioAdapter säädettynä 20 % rikastukselle. Näin ajellen kulutus on ollut melko tarkkaan 10 l / 100 km => pa-kustannus 12,3 € / 100 km. Tarvittaessa myös käynnistys onnistuu ongelmitta ilman lohkolämppää. Nuo kulutuslukemat ovat tosin toteutuneet lohkolämmitetyllä autolla ja melkein talvirajoitusten mukaisella matka-ajolla.
Volvo 740 B230F vm. 1990

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1191 : 18.12.2012, 10:42:45 »
Aika vähällä menee!
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1192 : 18.12.2012, 15:43:19 »
Mitään poikkeavaa et tule huomaamaankaan blandiksilla ajellessasi. Korkeintan hitusen huonompaa käynnistymistä tulipalopakkasissa!     :hello:
Jos persdyno on kalibroitu oikein herkäksi, niin huomaan ehkä eroja vedon luonteessa.  ::)

Koneen avatessasi huomaat sen olevan puhtaampi kuin bensalla.   :)
Mun persdyno on ollut havaitsevinaan lisääntyneen alaväännön, tuntuu työntävän perää sivulle pienestäkin kaasun avauksesta. :)
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1193 : 18.12.2012, 18:41:35 »
Mun persdyno on ollut havaitsevinaan lisääntyneen alaväännön, tuntuu työntävän perää sivulle pienestäkin kaasun avauksesta. :)
Etkä oo tuntemuksesi kanssa yksin  :o

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1194 : 20.12.2012, 15:05:32 »
Eilen meinasi olla hitusen hankaluuksia käyntiin saamisessa.
Ilman lämpötila mittareiden mukaan -19,9C  ja kontaktittoman infrapuna-lämpömittarin mukaan koneen lämpötila oli useista kohdista mitattuna -24C - -22C välillä.

Hörähti ekalla ja yritin sitten koppia kaasulla. Ei tarttunut, vaan sammui.
Sitten lyhyitä starttauksia. Lupailee, muttei käynnisty.
Lopulta lienen kymmenennen startin kohda potkaisi konetta jo takaisin päin kun startin lopetti sopivassa kohdin.

No, yrityksiä sitten lisää, välillä siten, että virrat kokonaan pois ja välillä taasen siten, että startataan vaan uudestaan katkaisematta virtoja.

Lopulta liki parinkymmenen starttauksen jälkeen alkoi pikkuhiljaa yrittämään jäädä käyntiin.
Kun ns. viimeinen hörähtys tuli, niin sain kopin kaasulla ja kone jäi kolmipyttyisenä hetkeksi käyntiin ja kun nostin kierroksia samantein sinne 1500rpm paremmalle puolelle, niin kaikki pytyt tulivat mukaan.
Pidin kierroksia siinä 2000rpm nurkilla sen kymmenen sekuntia ja laskin sitten tyhjäkäynnille. Meinasi sammahtaa mutta LH sai kopin ja kone jäi käymään.

Tankissa puhdasta RE85:sta.

Eli se raja siihen käynnistymiseen RE85:lla alkaa olla siinä -20C koneen lämpötilassa. Huonolla akulla ja sytkävehkeillä käynnistyminen jää haaveeksi.  Pidemmät startit eivät minulle aiheuta ongelmia akun kanssa, koska 80Ah antaa mahdollisuuksia ja ajoni ovat jokatapauksessa niin pitkiä, että akku ehtii aina latautumaan täyteen.

Kylmäkäyntirikastus on tällä hetkellä tapissaan (täytyy vähentää sitä) ja käynnistysrikastus on siinä 60% maksimista Flexin säädöillä mitattuna.

Itse käynti on normaalia lämpöisellä koneella ja NGK5-tulpilla (normaalia kuumemmat tulpat).

Ainoa erikoisuus on se käsittämätön usva-pilvi kun antaa reilummin kaasua. Se usvan tuottaminen ei vähene kaupunki-olosuhteissa lainkaan, koska pakoputkisto ei ehdi missään vaiheessa lämmetä tarpeeksi.  Maantieajossa usvantuotto vähenee viimeistään parissakymmenessä kilsassa, kun putkisto on takapääkin mitaten lämmennyt sinne kiehumispisteen yläpuolelle.

Tuo vesihöyryn tuotto muuten poistaa kaupungissa kaikki tappi-tuntumalla ajajat painamalla puolikaasua (tai enemmän), jolloin merikonttia seuraa sellainen valkoinen sumu-pilvi!  ;D
Myös ripeä kiihdytys liikennevaloista tuottaa saman efektin!  ;D

Täytynee seuraavaksi kokeilla viritellä tässä suutintukin lämmitys, josko se parantaisi kylmästarttia yyber-kylmässä?  8)

Vielä maininta LH:n kylmäkäynnistysrikastuksista.

LH ruikkaa ekalla startilla eniten polttoainetta ja vähentää sitä rikastusta jokaisella startilla, mikä vaikeuttaa viinalla käynnistystä, jos kaasulla ei saa heti koppia siellä -15C jälkeen.

Joku ns. penalty-timer tuossakin LH:lla on, mutta se lienen useita minuutteja, eli sitä ei pysty hyödyntämään.

Pelkästään sahaamalla autoa ei saa käyntiin, alle minuutin sahauksilla. Mikä on turhaa rääkkiä startille ja akulle.
Kymmenes startti voi sitten olla sen 15sek sahausta, mikä lämmittää koneen sitäpintoja hitusen ja käynnistys sitten onnistuu seuraavalla. Jokainen pienikin käynnistymisen yritys tuottaa lisää koneeseen lämpöä, mikä pikkuhiljaa takaa sen, että kone yrittää käydä joka kerran aina pidempään.

Turbo-koneessa (FK/FT) tuota kylmäkäynnistymistä vaikeuttaa matala puristus-suhde. Koska puristustahdilla ei saada samanlaisia lämpötiloja kuin vaparikoneilla.

Kone käy viinalla ihan normi-lämpöisenä ja kabiinin riittää volvomaisesti lämpöä, mutta turbo käy siinä hitusen yli 300C lämpötilassa pakopesästä mitattuna maantieajossa. Bensalla on vaikeuksia maantiellä alittaa 400C!  :o

Mutta viinamäen miehenä meinaan jatkaa koko talven.  <Kippis>

Tosin saatan sortua pieneen bensa-blandikseen tässä näillä pakkasilla!  ;)

Notta, ankara ryypiskely jatkuu ja sen 16 927km kansipokan jälkeen maileja takana, joista jo liki 11 682km pelkällä viinalla!   :arkkupakastin:

Ps. yht: 2436L   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1195 : 20.12.2012, 21:20:59 »
Vastaavasti koneen ollessa tänään sellaisen -18C lämpöinen hörähti heti ekalla yrityksellä ja sain kopin kaasulla ja se jäi käyntiin.

Videoin jopa sen. Pausetin kuvaamisen vain hitusen liian aikaisin, sillä sen jälkeen se sammahti tyhjäkäynnille tiputettaessa. Tosin uudella startilla jäi hörhdyksestä käyntiin ja pysyi kaasulla noin. 20 sek, jonka jälkeen normaalia tyhjäkäyntiä ihan bensan tapaan.

Eli ihan rajalämpötilassa liikutaan. 

Lohkolämmitin löytyy, mutta enpä ole sitä jaksanut käytellä yleensä paljoa, kun bensalla käynnistäminen vaikeutuu vasta siellä -38C lämpötiloissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1196 : 20.12.2012, 21:50:58 »
Täytyy kans käydä hakee vähän bensaa joukkoon joulun pyhiks ku ei oo vieläkään kytketty se Flexitunen kylmärikastus. Auto seiso eilen koulun päättäjäisis yks ja puol tuntii -18 viimassa ja tarttas vast tokalla, eka yritys päätty pamaukseen putkessa ;D Mulla tosiaan auto aina johdon päässä kotona ja töissä mutta tosiaan jouluvierailujen varalle täytyy käydä bensaa hakee, meinaan vaan et vaimoo ei varmaan naurata jos ei lähdekään käyntiin... Siitä tulikin mieleen et pitäis varmaan varata ns. Kaatopullo autoon mukaan niin ei ainakaan palellu taipaleelle jos ei tarttaa  ::)
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1197 : 20.12.2012, 21:53:29 »
Täytyy kans käydä hakee vähän bensaa joukkoon joulun pyhiks ku ei oo vieläkään kytketty se Flexitunen kylmärikastus. Auto seiso eilen koulun päättäjäisis yks ja puol tuntii -18 viimassa ja tarttas vast tokalla, eka yritys päätty pamaukseen putkessa ;D Mulla tosiaan auto aina johdon päässä kotona ja töissä mutta tosiaan jouluvierailujen varalle täytyy käydä bensaa hakee, meinaan vaan et vaimoo ei varmaan naurata jos ei lähdekään käyntiin... Siitä tulikin mieleen et pitäis varmaan varata ns. Kaatopullo autoon mukaan niin ei ainakaan palellu taipaleelle jos ei tarttaa  ::)

Asensithan sen sarjan mukana tulleen lämpötila-anturin?  Jos asensit, niin sinulla on kylmärikastus käytössä, mutta se vaatiin säätämistä.

Kaato-pullo!  Loistava idea!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1198 : 21.12.2012, 06:03:39 »
Asensithan sen sarjan mukana tulleen lämpötila-anturin?  Jos asensit, niin sinulla on kylmärikastus käytössä, mutta se vaatiin säätämistä.

Kaato-pullo!  Loistava idea!  :2funny:
Ei oo mitään rikastusta käytössä. Mikä sarjan mukana tullu anturi? Se johtoko missä kutiste sukka? Ihmettelin mikä on toivottavasti löytyy tallista viel...
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1199 : 21.12.2012, 10:54:35 »
Ei oo mitään rikastusta käytössä. Mikä sarjan mukana tullu anturi? Se johtoko missä kutiste sukka? Ihmettelin mikä on toivottavasti löytyy tallista viel...

Just se! Eli se kaiutin piuha, minkä päässä oli kutistesukka, on juuri se lämpötila-anturi!   :hello:

Tosin tuon lämpötila-anturin voi korvata kytkimellä, jolla maattaa sen lämpötila-anturin piuhan. Jolloin piuha maissa flexi kuvittelee, että on kylmä ja rikastaa lisää...
Samaa virkaa hoitaa se orkkis lämpötila-anturikin.

Sen voi korvata myös liittämällä flexin piuhan sen orkkislämpötila-anturin rinnalle LH:n johtosarjassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

KL-varaosat  Race.fi