Autoracing  KL-varaosat

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa connyl

  • Tinasotilas
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 208
  • Recycle Racing #08
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1215 : 23.12.2012, 07:55:13 »
12.4l/100 km @Re85 ja auto on flexifuel V40 vuosimalli -98.  :)

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1216 : 23.12.2012, 14:57:44 »
Eilen säädin vähän lisää kylmäkäynnistyssyöttöä, tänään kokeilin 15 asteessa: ekalla käyntiin, pyöritys noin 3 sekkaa ja olis voinu vaikka heti lähteä liikkeele.
Vems E85:ssä perusboost 24%, kylmäkäynnistys 360% 10sek. jonka jälkeen 240sek. aikana lineaarisesti alas perustasolle.
Siis se 3,3 Chrysler

Tossa on olemassa 5V. ulostulo ja signaali sisäänmeno Lambdalle tai vaikka potikalle, polttoaineen tunnistukseen.
Tosin tässä perusmallissa sitä ei ole johdotettu piirilevyltä, laitoin kyselyn kuinka sen vois tehdä.
Nyt jos tarvitsee ajaa bensalla (toivottavasti ei), niin vaan muuttaan ohjelmoinnin bensalle, muutaman sekan homma.

Tähän laitteeseen päädyin kun noi muut (järkevän hintaiset) ovat vielä vajaampisyliterisiin  :D
« Viimeksi muokattu: 23.12.2012, 15:03:53 kirjoittanut Kupru »
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1217 : 23.12.2012, 21:03:00 »
Tämään meinasi olla kiven alla kylmäkäynnistys, vaikka olin eilen fuskannutkin 15L verran (sen verran sopi tankkiin), koska tiesin, että yöstä tulee kylmä.
Ja tulikin. Mökin seinän mittari väitti 24,4C (anturi liian lähellä seinää ja 100mm eristeet). Sääaseman ulkoanturi väittää, että -34,5C vuorokauden alimmaksi lämpötilaksi ja sen anturi on tarkoituksellisesti grillikatoksen pylväässä 2m korkeudella, siten ettei anturi "näe" taivasta yläpuolellaan. Yö oli tähtikirkas ja tyyni. Auton yläpuolella tyhjää taivasta, joten se jäähtyi varmasti niin kylmäksi kuin voi.

Klo 13 aikoihin, kun ryhdyin starttailemaan pakkanen alkoi lauhtumaan roimaa kyytiä sieltä -24C pinnoista, kun aavistuksen omainen tuulahdus alkoi tuntumaan.

Konepelti ylös ja kaikki nesteet tarkistaen (akun jännitettä en mitannut laiskuuttani). Öljyt olivat suhteellisen siirappiset, eikä ylävesiletkun notkeuskaan tuntunut, vaan sitä kuvitteli puristelevansa ahtoputkea!  :D

Infrapuna mittarilla moottoria mitaten eri paikoista. Lukemat huilelivat akun -24C lukemista moottorin -34 - -32C välillä. Kannen ja imusarjan ollessa kylmin paikka. Välillä tarkastaen, että mittari mittaa oikein ja käsi pois hanskasta ja käden lämpötilaan verraten. Käsi jäähtyi tasaisesti sieltä +32C lämpötilasta sinne +30C asti. Eli mittaus lienen luotettava.

No, sitten toimeen, eli starttaukseen.
Pyöritti ja hörähti hitusen. Jatkeltiin uusia lyhyehköjä startteja parit ja kone hörähteli tasaisesti.
Tätä sitten jatkeltiin kotvanen.  Huvittavinta on se, että kolmas starttauksen lopetus pyöräytti konetta nurinpäin kun startti lopetti pyörittämisensä. Tätä on sattunut muutaman kerran aikaisemminkin kun joutuu starttailemaan enemmän.

Kahden ja puolen minuutin starttausten jälkeen ensimmäinen varsinainen käynnistyminen hörähtelyn lisäksi.

No, lopulta kone kävi pitkällisten starttaus-yritysten jälkeen. Käynnistämiseen meni kaikkiaan 5 minuuttia.
Kaasuun ei koskettu, vaan homma jätettiin kokonaan LH:n huoleksi.
Kun kone oli omillaan käynyt sen 20 sek. nostin kierroksia sinne 2200rpm lukemiin ja pidin kierroksia siellä sen 20 sekuntia.  Tyhjäkäynnille tippuminen tapahtui normaalisti.

Jätin kontin sitten käymään omillaan ja kaikki sähkö pimeänä (valot, lämppärin puhallin yms.), jotta kaikki laturin työntämä ylimääräinen sähkö menee takaisin akulle.

Nimittäin tuollaista starttausmaratoonia ei laiskalla akulla tehdäkkään!  :o
Viinamäen miehellä on akun syytä olla priima kunnossa.  ;)

Polttelin rauhassa tupakin ja menimpä autoon ja ajelin edestakaisin mökkitien (n. 400m kokonaismatka).
Menin sitten vaihtelemaan kevyempia vaatteita Volvoilua varten. En nyt sentään T-paitasilleni, mutta kevyempiin kuteisiin kyllä, koska Merikontissa tulee toppavaatteissa pirskatin kuuma.  ;D

Joimpa kupillisen kahviakin ja kiireettömästi muutoikin toimin. Aikaa toimiin meni varmaan sellaiset 15 minuuttia. Kun pääsin kabiiniin, niin lambda-valohan se siellä iloisesti loisti. Pikatarkistus siitä, ettei lämppärin mittari ole yhtään koholla. Ei ollut, vaan oli vasta klo 10:30 kohdilla.
Pelti auki ja konetta tarkastamaan. Kaikki hyvin ja termarikotelo vielä suhteellisen kylmä, flexin lämpöanturi on siinä, kun en ole sitä ehtinyt (viitsinyt) LH:n anturin rinnalle laittamaan.

Vikakoodeja lukien. Eka kierros 2-3-1 ja 2-3-2, uudella kierroksella tuli vielä 1-1-3 kaveriksi.
Kunniakierros vikakoodeissa ja koodit nollaten, koneen käydessä kokoajan.

Siitä sitten ajamaan ja vikakoodit pysyivät poissa. Vikakoodit tulivat siitä, että tankkasin 15L bensaa ja kylmäkäyntirikastukset ovat n. 90% luokissa. Konetta ei sammutettu missään vaiheessa tankkauksen ja mökkipihan välissä, vaan vinokone käydä rupsutteli sellaiset pari tuntia viinalla ja sai viimeisen vartin aikana 15L bensiiniä.

Eli seuraavaksi flexin säätämistä käynnistysrikastusta lisäten ja kylmäkäyntirikastusta vähentäen.

Toki osasyynsä on tietysti sillä, että Flexin lämpöanturi on termostaattikopassa, joka lämpenee näissä keleissä liian hitaasti, jotta flexin kylmärikastus loppuisi. Jos homman haluaa toimivan paremmin kylmässä, niin paras paikka on LH:n lämpötila-anturin rinnalla. Koska koneen lämpötila nousi huimaa vauhtia, sillä vajaan minuutin käynnin jälkeen moottori oli enää venakopan kannesta -15C lämpötilassa ja turbon pakopesä +170C mutta termarikoppa oli edelleen -26C.

Ihan puhtaalla RE85:lla olisi voinut päästä samaan, jos rikastukset olisivat täysin nappi-arvoissa.
Ylipäätään starttaus oli tuolla viina-blandiksella liki täydellinen toisinto tilanteelle kuin bensalla -39C lämpötilassa. Tosin tuolloin en mitannut moottorin lämpötilaa, joten se on saattanut olla alle -40C tuolloin.
Jotenkin bensalastulla ääripakkasissa starttaus on huonompi kuin orkkislastulla, mutta sekin saattaa olla puhdas muistikuvatus ja oletus.

Viinalla lutraaminen jatkukoot!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1218 : 23.12.2012, 21:14:59 »
Viinamäen miehellä on akun syytä olla priima kunnossa.

Totta, ja kaikilla muillakin.

Kovia pakkasia odotellessa.
 Mikan, kiitos testailuista, mielenkiintoisia luettavia ja rohkaissut itseäni kovasti viinamäen mieheksi.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1219 : 23.12.2012, 21:57:18 »
Huomenna testataan miten paljo viinaksia palaa maantiellä ajellessa.... Pika visiitti Lahteen ja takas :D Ei tuolla oikeestaan maantietä montaa kymmentä kilometriä oo ajettukkaan viinan kera  ::)

E: mistäs päin lahtea mahtaa viinaa saada tankkiin ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1220 : 23.12.2012, 21:59:55 »
Tuolta näytti kelju jetin starttaus 98E-huikkahehkulla varustettuna eilen. Huikkaneste on säiliöstä loppu joten tuppaa työntämään vaan vähän höyryjä imusarjaan. Tankissa siis raakaa E85, auto seissyt muutamat päivät.

http://www.youtube.com/watch?v=_AMR_DUEko4

Vertailuksi tänään B200ET tulille, tankiin kaadettu n. 5.5 litraa E85 ja pari litraa 98E, viisarin tällöin ollessa punasella. Seos siit aika liki 50/50

http://www.youtube.com/watch?v=a456FdEha6Q
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1221 : 23.12.2012, 22:09:16 »

E: mistäs päin lahtea mahtaa viinaa saada tankkiin ???

Ite laitoin viinaa aikanaa tankkii täältä: http://www.st1.fi/index.php?id=309&station=1231. Ja onhan siinä peukkubaarin masto näköyhteyden päässä: http://www.abcasemat.fi/verkosto/liikennemyymalat/lahti .

e: Niin tai enhän mä varma ole onko kaikissa peukkubaareissa viinaa mittarissa, tuo ST1 nyt vaan tuli tavaks kun oli Kärkkäisen bensapumpun ja porukoiden välillä sopivasti.
« Viimeksi muokattu: 23.12.2012, 22:11:20 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1222 : 23.12.2012, 22:16:09 »
Ite laitoin viinaa aikanaa tankkii täältä: http://www.st1.fi/index.php?id=309&station=1231. Ja onhan siinä peukkubaarin masto näköyhteyden päässä: http://www.abcasemat.fi/verkosto/liikennemyymalat/lahti .

e: Niin tai enhän mä varma ole onko kaikissa peukkubaareissa viinaa mittarissa, tuo ST1 nyt vaan tuli tavaks kun oli Kärkkäisen bensapumpun ja porukoiden välillä sopivasti.
Käykös tonne st1 käteinen  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1223 : 23.12.2012, 22:20:21 »
Käykös tonne st1 käteinen  ???

Muistaakseni joo, en mee varmaks sanomaa kun ite lopetin viina kokeilut jo vähän aikaa sitte..

e:Huomenna porukoille vissii joutuu menemää nii voisin tarkastaa mutta onko tuosta mitää hyötyä enää sillon ku olet samana päivänä tulossa.. ::)
« Viimeksi muokattu: 23.12.2012, 22:23:15 kirjoittanut sheiggi »
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1224 : 23.12.2012, 22:26:57 »
Muistaakseni joo, en mee varmaks sanomaa kun ite lopetin viina kokeilut jo vähän aikaa sitte..

e:Huomenna porukoille vissii joutuu menemää nii voisin tarkastaa mutta onko tuosta mitää hyötyä enää sillon ku olet samana päivänä tulossa.. ::)
varmaa puolilta päivin oon tulossa et jos ennen sitä kerkeet nii hyvä :D jos ei nii sit käydää ite kurkkaamassa... Eiköhän tuo nykynen määrä viel kouvolaan piisaa takaski :D mutta eihän sitä tiiä

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1225 : 23.12.2012, 22:27:40 »
Viinamäen miehellä on akun syytä olla priima kunnossa.
Totta, ja kaikilla muillakin.
Kovia pakkasia odotellessa.
 Mikan, kiitos testailuista, mielenkiintoisia luettavia ja rohkaissut itseäni kovasti viinamäen mieheksi.

Ollos hyvä vain!

Kone oli äsken -5C lämpötilassa ja kytkin flexin näyttämään lämpötilaa (kylmärikastuksen kytkeytyminen poispäältä).  Näkyy olevan +20C koneen lämpötila, missä flexi menee normaali-toimintaan.   :)

Käykös tonne st1 käteinen  ???

Käy ellen muista täysin väärin!

www.paikkatietoikkuna.fi/web/fi/kartta?zoomLevel=12&coord=426295_6757024&mapLayers=base_35+100+&showMarker=true&forceCache=true&noSavedState=true

Em. renkomäen asema on tuossa kartan keskellä.

Ja niin, unohdin mainita....
Näkyy olevan ne käynnistysrikastuksetkin siellä 90% nurkissa, joten tuosta on paha mennä lisäämään enää. Eli Flexillä ja viinalla se -20C jälkeen homma menee vaikeaksi. Veikkaa, että -35C lämpötilassa pitää kikkailla bensalla, että käynnistys onnistuu ylipäätään millään tavalla.

Täytyy siis ryhtyä kehittelemään sitä suutintukin lämmitys-systeemiä, kun on noita kesälomapäiviäkin tässä ennen vuoden vaihdetta!  ;D

Edit:

Ps. unohdin mainita, että vikakoodit tulivat siksi, että lambdan "penalty timer" tuli täyteen, ennenkuin flexi lopetti kylmärikastukset.
« Viimeksi muokattu: 24.12.2012, 12:13:54 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1226 : 23.12.2012, 22:39:36 »
No tuossa Renkomäessä tuleekin pyörähdettyä ku noudan appiukon abc:n pihasta  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa marvi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 44
  • Se. Varma. Kotimainen.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1227 : 23.12.2012, 22:40:22 »
Viinamäen miehellä on akun syytä olla priima kunnossa.  ;)
Ite oon tyytyny käyttään lohkolämmitintä  <Kippis>

Vieraalle paikkakunnalle siirryttäessä voi paikallisen E85 saatavuuden tarkistaa esim. tästä http://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0 Aika hyvältä näyttää jo kartta, tosin jäämerellä ei vielä käydä ilman kanistereita.
V70 D5 -02, S60 T5 -01
In Memoriam: 240 GLi -87, V70 -97, V70 D5 -05

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1228 : 23.12.2012, 22:55:15 »
Ite oon tyytyny käyttään lohkolämmitintä  <Kippis>

Juu, minäkin lämmitän "lohkoani" sopivilla aineilla aina silloin tällöin.   <Kippis>

Mutta merikonttia en tarkoituksellisesti ole lämmittänyt lohkosta millään tavalla/aineella, koska tässä on kyseessä kliiniset eläinkokeet.

Ja metsässsä ei ole töpseliä useikaan tolppa-paikkaa, ellei raahaa omaa agregaattiaan mukana...   :D

Vieraalle paikkakunnalle siirryttäessä voi paikallisen E85 saatavuuden tarkistaa esim. tästä http://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0 Aika hyvältä näyttää jo kartta, tosin jäämerellä ei vielä käydä ilman kanistereita.
Listassa on puuteita, sillä kivimäen ABC ei esim. näy lahdesta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1229 : 23.12.2012, 23:02:11 »
Listassa on puuteita, sillä kivimäen ABC ei esim. näy lahdesta.

Vastahan se aukes 12.12.12, ei voi vaatia ihmeitä aikataulujen suhtee noilta päivittäjiltä..
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

 

Ateho  Elekma