Kulkukoira  Proturbo

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689172 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1230 : 23.12.2012, 23:13:32 »
Vastahan se aukes 12.12.12, ei voi vaatia ihmeitä aikataulujen suhtee noilta päivittäjiltä..

Ok! Ai se oli se 12.12.12 aakkos-asema!  :hello:

Enivei...  Tein itselleni autoon paperilistan maanantaina ja siinä se on jo!   ;)

Pitäis vissiin laittaa tännekkin koko kooste!   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1231 : 24.12.2012, 15:42:38 »
Hyvin tuo maantiellä viinan voimalla... Juovuksissa toi auto ainanki on ku kiihdytyksissä vaelteli levottomasti  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1232 : 24.12.2012, 19:51:57 »
Tämään merikontti käynnistyi noin minuutin aikana starttaillessa.

IR-mittari väitti koneen lämpötilaksi eri paikoista -18C - -20C
Lämpötilamittarit väittivät ilman lauhtuneet sinne -13C nurkkaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1233 : 26.12.2012, 12:56:54 »
Mites polttoaineen esilämmitys, kuten dieseleissä, vaikuttaisi tuohon käynnistyvyyteen?

Tai vielä kaveriksi vanhemmasta traktorista sellanen imusarjahehku. ;)
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1234 : 26.12.2012, 15:29:34 »
Mites polttoaineen esilämmitys, kuten dieseleissä, vaikuttaisi tuohon käynnistyvyyteen?
Erittäin positiivisesti. Taisin mainitakkin tuosta suutintukin lämmityksestä tämän sivun ylimmässä viestissäni.

Eli tekeillä on, kunhan löydän oikeat materiaalit ja vastukset tai vastuslangan.

Lämpötila vaikuttaa viinan höyrystymiseen erittäin paljon

Tai vielä kaveriksi vanhemmasta traktorista sellanen imusarjahehku. ;)

Nääh!  Diesel-miesten heiniä!  :D

Kuluttaa rutosti sähköä hitusen kyseenalaisella hyötysuhteella näin matalapuristeisessa pannussa (FK/FT).
Dieselissä se asteenkin imuilman lämpötilan nousu kertaantuu ja vaikuttaa syttymiseen, viinalla se ei tee sitä samalla tavalla, koska puristuslämmöt ovat huomattavasti pienemmät. Pitää vain saada se viina tarpeeksi lämpimäksi, niin homma toimii..
« Viimeksi muokattu: 26.12.2012, 20:37:58 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1235 : 26.12.2012, 20:51:22 »
Itse olen kanss katellut  nuita lämpövastuksia, mutta sopivaa ei ole löytynyt. Jos jostain löytys vastus lankaa niin ois helppo rakennella se jakotukin lämmitys ja samalla vois vetästä lankaa imusarjan ympäri niin sais sitäkin hieman lämmitettyä. Ja traktorin hehkuakin olen suunnitellut, virrankulutukseltaan ne eivät ole kompastus kivi kunhan on hyvä akku ja lämpöäkin niissä riittää koska tavallisella hehkutuksellakin saadaan jo ahtoputket höyryämään.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1236 : 26.12.2012, 21:22:47 »
Itse olen kanss katellut  nuita lämpövastuksia, mutta sopivaa ei ole löytynyt. Jos jostain löytys vastus lankaa niin ois helppo rakennella se jakotukin lämmitys ja samalla vois vetästä lankaa imusarjan ympäri niin sais sitäkin hieman lämmitettyä. Ja traktorin hehkuakin olen suunnitellut, virrankulutukseltaan ne eivät ole kompastus kivi kunhan on hyvä akku ja lämpöäkin niissä riittää koska tavallisella hehkutuksellakin saadaan jo ahtoputket höyryämään.

Sopivia vastuksia on hitusen haastavaa löytää, koska pyrkimys on välttää sen +70C lämpötilan ylitys kaikissa olosuhteissa, koska viina kiehuu +78C lämpötiloissa (normaalipaineessa) ja sitä pyrin välttämään äärimmäisen tehokkaasti. En missään tapauksessa halua, että suutintukissa tapahtuu kiehumista, vaikka se rapian 2 baarin paine nostaakin sitä kiehumislämpötilaa jonkin verran.

Imusarjan grilliä en halua, koska sen hyötysuhde on siinä ja hänessä ja tehontarve tolkuton. Varsinkin siksi, että 80Ah akku on -30C lämpötilassa oikeasti enää 20Ah:n akku.

Joka tapauksessa viinalla käynnistäminen alkaa siellä vaikeutumaan siellä -5C jälkeen asteittain ja on hankalaa jo siellä -15C jälkeen. Vaikeaksi homma menee -20C jälkeen, mikä vaatii hyvää akkua tai jotain lämmityskikkailua.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1237 : 26.12.2012, 23:52:34 »
Kiehumisenhan voi välttää jos laittaa ennen vastusta termostaatin http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=10985.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1238 : 27.12.2012, 00:04:13 »
Kiehumisenhan voi välttää jos laittaa ennen vastusta termostaatin http://www.vekoy.com/product_info.php?products_id=10985.

Juu, tiedän kyllä nuo termostaatit, mutta jos minkään kohdan lämpötila ylittää kiehumispisteen niin neste kyllä kiehuu paikaillisesti.  Eli etsin PTC-vastusta tms. menetelmää, pistekuumia välttäen ja siten, että se on jokaisen meistä tehtävissä!

Joten olen etsimässä menetelmää, jonka voi antaa täysin TOTA:n käsiin käytettäväksi (TOTA=toistaitoinen).   ::)

Minä pärjään vaikka teholtaan staattisella lämmitysvastuksella, mutta emäntäpä ei välttämättä!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1239 : 27.12.2012, 00:12:29 »
Juu, tiedän kyllä nuo termostaatit, mutta jos minkään kohdan lämpötila ylittää kiehumispisteen niin neste kyllä kiehuu paikaillisesti.  Eli etsin PTC-vastusta tms. menetelmää, pistekuumia välttäen ja siten, että se on jokaisen meistä tehtävissä!

Joten olen etsimässä menetelmää, jonka voi antaa täysin TOTA:n käsiin käytettäväksi (TOTA=toistaitoinen).   ::)

Minä pärjään vaikka teholtaan staattisella lämmitysvastuksella, mutta emäntäpä ei välttämättä!  ;)

Paikallisen kiehumisen riski on kyllä minimaallinen nesteen ja suutintukin lämmönjohdon ansiosta. ja etenkin jos lämmön saisi vastuksen ansiosta jaettua tasaisesti pitkin suutin tukkia. Kiehumista voi myösvälttää ottamalla termon joka kytkeytyy poispäältä esim 40 asteessa sillä tuskin 30asteen heittoja pääseesyntymään.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1240 : 27.12.2012, 05:02:56 »
Paikallisen kiehumisen riski on kyllä minimaallinen nesteen ja suutintukin lämmönjohdon ansiosta. ja etenkin jos lämmön saisi vastuksen ansiosta jaettua tasaisesti pitkin suutin tukkia. Kiehumista voi myösvälttää ottamalla termon joka kytkeytyy poispäältä esim 40 asteessa sillä tuskin 30asteen heittoja pääseesyntymään.

Ja kun ei ole, edes millään kohtuullisella teholla!
Koska suutintukki on lämmönjohtavuudeltaan huono, etanolista puhumattakoonkkaan.

Mikään termari (poislukien putkimaiset) ei käy hommmaan edes tyydyttävästi.

Kotvasen olen tätä miettinyt....      :o ::)

Olisin voinut toteuttaa tämän heti 0,25W metallikalvovastuksilla, vaikka eilen. Mutta en paloturvallisesti ja kaikkien tehtävissä!

Jos toteuttaisin tätä vain itselleni, ei ongelmaa olisi lainkaan!
Vaan kun teen tätä kaikille "viinamäen-miehillle" haistattaakseni itu-hipeille aldehydit!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1241 : 27.12.2012, 10:00:51 »
Mites onko tuo viinan kylmyys ongelma myös ajettaessa kovilla pakkasilla? Alkaako pisaroimaan ja kulutus nousee? Olisko mitään itua turboissa laittaa pahvia keulaan niin sais lämpöisempää imuilmaa (välijäähdytin tavallaan poistettu...)
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa Jahre

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • MX-5 NB
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1242 : 27.12.2012, 10:24:33 »
Mites onko tuo viinan kylmyys ongelma myös ajettaessa kovilla pakkasilla? Alkaako pisaroimaan ja kulutus nousee? Olisko mitään itua turboissa laittaa pahvia keulaan niin sais lämpöisempää imuilmaa (välijäähdytin tavallaan poistettu...)

Ite ajelin tuossa menneellä viikolla mikkelistä rovaniemelle ja parhaimmlilaan oli -26 astetta pakkasta ja sain parhaan keskikulutuslukeman 10,5 l/100km täydellä autolla. Joten kulutukseen sillä ei ainakaan ollut huonontavaa vaikutusta. Pintakaasulla tahtoi vaan välillä mennä vähän turhan laihalle, joten ehkä voisi oikein kylmillä keleillä harkita keulan tukkimista.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1243 : 27.12.2012, 11:31:16 »
Ja kun ei ole, edes millään kohtuullisella teholla!
Koska suutintukki on lämmönjohtavuudeltaan huono, etanolista puhumattakoonkkaan.

Mikään termari (poislukien putkimaiset) ei käy hommmaan edes tyydyttävästi.

Kotvasen olen tätä miettinyt....      :o ::)

Olisin voinut toteuttaa tämän heti 0,25W metallikalvovastuksilla, vaikka eilen. Mutta en paloturvallisesti ja kaikkien tehtävissä!


Jos toteuttaisin tätä vain itselleni, ei ongelmaa olisi lainkaan!
Vaan kun teen tätä kaikille "viinamäen-miehillle" haistattaakseni itu-hipeille aldehydit!  :2funny:

Mutta eikös merikonttin suutintukki ole alumiinia tai jotain sen tyylistä? Ja jos se on alumiinia niin silloinhan sillä on hyvä lämmönjohto kyky.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1244 : 27.12.2012, 13:19:14 »
Mutta eikös merikonttin suutintukki ole alumiinia tai jotain sen tyylistä? Ja jos se on alumiinia niin silloinhan sillä on hyvä lämmönjohto kyky.

Meltoa rautaa se on...   ::)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy