Autodiagnoosi  Carcom Oy

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1245 : 27.12.2012, 13:24:55 »
Mites onko tuo viinan kylmyys ongelma myös ajettaessa kovilla pakkasilla? Alkaako pisaroimaan ja kulutus nousee? Olisko mitään itua turboissa laittaa pahvia keulaan niin sais lämpöisempää imuilmaa (välijäähdytin tavallaan poistettu...)

Kun kone on käyntilämmössä, niin se toimii kuiin junan vessa (siis sen vanhan mallisen) ja näillä pakkasilla mitä täällä etelä-Suomessa on ollut asiaa ei huomaa. Sen verran se lämpö johtuu kannesta myös imu-sarjaan, ettei ongelmia tule. Viinalle riittää, että se on siellä 0C tietämissä, niin eroa bensaan ei enää huomaa mistään.
Tuo pisaroituminen on kaasari-koneiden juttuja!  ;)

Pahvi keulassa ei kovilla pakkasilla muutenkaan ole huono idea, jotta kone säilyttää lämpönsä pidempään parkissa ollessaan. Puoli syyläriä voi peittää ihan hyvin talvella, jopa avosandaalillatm ajettaessa!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Haxu.R

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 245
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1246 : 28.12.2012, 17:42:59 »
1500km taipale melkein pelkkää nurkkaa niin laskin kulutuksekd 15.8 !!! Tos voi olla 21ltr heitto mun kirjanpidossa silloin olis 14.2. Pistetään seurantaan... On kyl ollu kivat kelit ajaa ralliakin et voihan toi pitääkin paikkansa :) Niin ja vain 12ltr oli bensaa tuolla matkalla.
945 -96 B230fk AW71L A/C 'Booze Drive'
B234f Drifting esko

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1247 : 29.12.2012, 16:08:32 »
Kliininen eläikoe suoritettu.    :)

Verrokki käynnistys suoritettu kylmiltään.   Ilma -13,6 (merikontin mittarin mielestä -11/-12C), yön alin ilmanlämpötila -20,5C ja konepelti oli koko yön rakosellaan tuulihaassa. Koneen lämpötila IR-mittarilla mitattuna -14C ja imusarja ja lohkon alareuna-18C.

Starttaus hörähti muttei startannut heti ja pienellä veivauksella ei käyntiin parilla, kolmella startilla.
Vajaa tunti odottamista konepelti auki. Lämpötilat koneesta mitattuna edellisen kaltaiset.

Haaleaa (+38C) vettä pakastepussiin ja pussi suutintukin takapään päälle ja tupakin mittainen tauko.
Ekasta startista jäi liki käyntiin ja pienellä veivaamisella jäi käymään ontuen ja lisäsi kokoajan kierroksia saavuttaen tyhjäkäynnin.

Joten päätelmäni lämpimästä suutintukista toimii alustavasti kylmästartin apuna.  :hello:
Jatkan kliinisiä eläinkokeita lämmitetyllä viinalla, enkä tarkoita rommitotia tai minttukaakaota!  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1248 : 29.12.2012, 18:16:59 »
siis oliko tuo ilman mitään adaptereita?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1249 : 29.12.2012, 18:51:27 »
siis oliko tuo ilman mitään adaptereita?

???

Nyt en ymmärtänyt?  Jos tarkoitit, "viina-adapteria", niin flexi on kiinni kotterossa ja pysyykin.

Tämä kliininen eläikoe oli vain ja ainoastaan koe viinan lämmittämisestä ja sen vaikutuksesta kylmä-käynnistymiseen.  Eli olen tässä käyttänyt näitä kesälomapäiviäni sopivien lämmitysvastusten metsästämiseen, jolla saisi järkevästi ja ennenkaikkea turvallisesti lämmitettyä viinakoneen suutintukkia siten, ettei DIY-mieskään pääse toteuttamaan tätä DIY:n toista merkitystä!  :2funny:
Destroy It Yourself!

Kokeen ainoana tarkoituksena oli ainoastaan selvittää viinan lämpötilan vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Ja koska tulos oli positiivinen, niin jatkan kokeilemista seuraavaksi sähköisellä lämmittämisellä (siis sen suutintukin).   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1250 : 29.12.2012, 19:04:41 »
Tuota vois huomenna kokeilla itsekkin... ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1251 : 29.12.2012, 19:20:03 »
Tuota vois huomenna kokeilla itsekkin... ::)

Meinasin tehdä samoin ja törsätä, eli laittaa niitä 3L pakastepusseja jo peräti kaksi kappaletta siihen suutintukin päälle!   ;D
Tosin myös hitusen lämpöisempänä!   ;)'


Edit:
Katoin just sää ennustetta! Ei maksa vaivaa odottaa huomiseen, sillä puolille päiville luvataan jo -1C paukkupakkasia!  :o

Taidan tehdä testin suosiolla tänä iltana, kun tuo mittari näyttää vielä -16C lukemia!
Eli menempä nostamaan konepellin samointein auki!
« Viimeksi muokattu: 29.12.2012, 19:48:32 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1252 : 29.12.2012, 20:49:55 »
26.12.2012 video materiaalia  ::)
http://youtu.be/UEdAi4nl3jM
Toi viimenen lämpötila mikä on lohkosta mitattu on todellinen... Mittari anto vähän levottomia lukemia aluks  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1253 : 29.12.2012, 22:30:35 »
???

Nyt en ymmärtänyt?  Jos tarkoitit, "viina-adapteria", niin flexi on kiinni kotterossa ja pysyykin.

Tämä kliininen eläikoe oli vain ja ainoastaan koe viinan lämmittämisestä ja sen vaikutuksesta kylmä-käynnistymiseen.  Eli olen tässä käyttänyt näitä kesälomapäiviäni sopivien lämmitysvastusten metsästämiseen, jolla saisi järkevästi ja ennenkaikkea turvallisesti lämmitettyä viinakoneen suutintukkia siten, ettei DIY-mieskään pääse toteuttamaan tätä DIY:n toista merkitystä!  :2funny:
Destroy It Yourself!

Kokeen ainoana tarkoituksena oli ainoastaan selvittää viinan lämpötilan vaikutusta kylmäkäynnistykseen. Ja koska tulos oli positiivinen, niin jatkan kokeilemista seuraavaksi sähköisellä lämmittämisellä (siis sen suutintukin).   ;)
Ugh, olen ymmärtänyt.
Kyllä sitä näköjään pääse aika helpolla Hyrslerillä, Vems E85 kiinni ja kevyet säädöt. Lähtee (ainakin) -20 asteesta kevyesti käyntiin. Ilman lisä-happea, eikun lämpöä :D 
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1254 : 30.12.2012, 00:35:03 »
Ugh, olen ymmärtänyt.
Kyllä sitä näköjään pääse aika helpolla Hyrslerillä, Vems E85 kiinni ja kevyet säädöt. Lähtee (ainakin) -20 asteesta kevyesti käyntiin. Ilman lisä-happea, eikun lämpöä :D

Vaparikone ja puristussuhteet hitusen korkeammat kuin tuo FK/FT:n 1:8,7...  Tekee jonkin verran paljon hommaan.

Kyllähän se lähtee, mutta ei kuten bensalla, eli ekalla startilla tulilla.  Teeppäs lämpötilamittauksia siten, että mittaat moottorin oikean lämpötilan jostakin ei kirkkaasta metallipinnasta (mielellään maalatusta tai erittäin likaisesta paikasta) tuollaisella IR-mittarilla ja vertaat vaikka käteen tai suustasi mitattuun lämpötilaan, jolloin näet, että mittari on ns. taagilla.

Ja jos ymmärsin, se syslerin pannu on kutonen? Jolloin siinä on oikeasti rautaa huomattavasti enemmän kuin vinokoneessa ja se konehuonekkin taitaa olla tiiviimpi rakenteiltaan kuin merikontissa. Joten se säilyttää pakkasessa lämpönsä uskomattoman paljon pidempään. Tästä on kokemusta sellaisen +300kg dieseli-moottorin kanssa.

Käynnistyminen on huomattavan helppoa jos kone on yhtään plussalla. Kuten juuri äsken tein koe startin. Kone oli mittarin mukaan siinä nollissa ja hyrskähti ekalla tulille. Tosin ei täysin puhtaasti mutta hyrskähti kuitenkin. Ja kaikki lämpö oli kotoisin siitä edellisen startin jäljiltä (pari tuntia sitten) ja minuutin käynnistä.

Bensalla merikonttini vinokone lähtee käyntiin ilman mitään ongelmia sinne -30C lämpötilaan asti tämän jälkeen voi olla, että vaaditaan toinenkin startti. Vaikeaksi se menee vasta siellä -38C nurkilla, joka on myös oikea moottorin lämpötila.

Ja juu, edellisen kanttini B230F lähti nätisti käyntiin siellä -40C lämpötiloissa lapissa kerran jos toisenkin.

Viinaksilla starttaillessa, on aivan sama se kylmärikastuksen määrä, kun se ylittää sen minimin käynnistyksen edellytykset. Olen kokeillut jopa maksimeita mitä flexistä saa ja siitäkään ei ole apuja yhtään kun se maaginen -15C alkaa lähestymään.

Ja jopa sellaisessa vaparivikoneessa (korkeilla puristuksilla), jossa on viinaslastu, niin siellä -20C nurkissa se menee oikeasti vaikeaksi bensaan verrattuna.

Vertaa vaikka Jogiinin video, jossa on vapariksikin mukavasti puristuksia ja bensalla käynnistyy kuin palmupuun alta, niin viinalla on vaikeampaa...

Huvittavinta on se, että viinalla konttini ampuu ns. taaksepäin useita sekunteja starttaamisen lopettamisen jälkeen. Eli viina on syttynyt sylinterissä ja sen pysähtyessä juuri ennen yläkuolokohtaa, niin saattaa mennä pari kolme sekuntia ja yht´äkkisesti kone pyörähtää takaisin päin tai tekee työtahtinsa alakuolokohtaansa tai hitusen yli.

Eli viina palaa mutta hyörystymisen määrä ei riitä kunnolliseen palamiseen. Tästä syystä ryhdyin tutkailemaan viinan lämpötilan vaikutusta starttiin.

Ja kuten aikaisemmin mainitsin, pakkanen lauhtuu, joten kokeet olisivat menneet pipariksi, kun tällä hetkellä sitä on enää sen -8C verran.

Bensalla vinokone toimii moitteettomasti ja starttaa myös, kelissä kuin kelissä. Viinalla se toimii moitteettomasti, muttei starttaa enää niin hyvin kylmässä!

Ps. kaikkein pirullisimpia tässä ovat nämä LH:n kylmäkäynnistysrikastukset, jotka antavat ekalla startilla pirusti ja seuraavalla vähemmän, vähentäen jokaisella starttauksella. Lisäksi LH:ssa on vielä "penalty-timer" rikastuksien normalisoimiseksi.
Myöskin huvittavinta on se, että LH:n bensan kylmä startti-rikastukset eivät nouse juurikaan sen -20C jälkeen paljoakaan....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1255 : 30.12.2012, 00:54:01 »
tuli mieleen että olisiko tuohon suutintukin lämmittämiseen niinkin helppo keino kuin ne mp-vehkeisiin myytävät kaffanlämmittimet ??? Luulisi ettei ne lämpiä liikaa pitkälläkään käytöllä ??? Voi olla tietysti ihan tuhoon tuomittu idea jo syntyessään :D

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1256 : 30.12.2012, 01:11:46 »
Jep, tutkailtu jo....

Ovat sikamaisen hintaisia ja ennenkaikkea monet niistä ovat väärän kokoisia, eli foliot menevät päällekkäin.  Yksittäisiä polymeeri-elementtejä löytyy, vaikka kuinka monta mutta kun ne pitäisi saada järkevään hintaan ja ne pitäisi saada pikkusormen paksuisen putken päälle siten, ettei päällekkäisyyttä tulisi, niin vaikeaksi menee.

Toisaalta, tehoa pitäisi olla sen verran, että sen suutintukin saa kaikkine mutkineen nopeasti lämpimäksi (alle minuutti), ettei parta kasvaisi odotellessa mutta silti siten, ettei päälle unohtaminenkaan moniksi minuuteiksi kiehuttaisi sitä viinaa... 

Kyllä tässä on käynyt mielessä itsesäätyvä lämpökaapelikin 20W/metri ja halpa 150W invertteri perään, mutta...   Hintaa ja monimukaisuutta taasen lisää....
Joka tapauksessa tarkoitukseni on eristää suutintukki vastuksien lisäämisen jälkeen armaflexillä tms. materiaalilla.


Hitusen haastavaa, etten sanoisi....
« Viimeksi muokattu: 30.12.2012, 01:14:19 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sp69

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 451
  • entiset kokeilijat on nykyisiä käyttäjiä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1257 : 30.12.2012, 02:54:22 »
mites vastus lanka patteri viritelmä..joskus luin jostaki ku joku kyhäili omat pohjalliset kenkiin kyseisellä mentelmällä ei ainakaan maksa maltaita  ::)
volvo amazon -69 230et 398.5hp/510nm
volvo v70 -02 2.4t
bmw e36 compact kaarellinen hupiauto 564whp

Poissa AnttiR

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 569
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1258 : 30.12.2012, 04:20:31 »
Onkos mikan tutkinut arctic foxin valikoiman? Lähinnä raskaalle kalustolle tarkoitettujahan nuo ovat mutta sieltä löytyy esimerkiksi polttoainelinjan lämmittimiä 12v yms.
http://www.arctic-fox.com/pdf/Catalog-B-500_Arctic_Fox_Product_Catalog_Vol_18__Rev__09-12_final_N2B_indexed_linked_secured_reduced.pdf
-Volvo 850 T-5R -95
-Volvo 242 -81

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1259 : 30.12.2012, 10:56:16 »
Kappas, oon osallistunut eilen illalla etanolikeskusteluun etanolin vaikutuksen alaisena ;D
Mikan, joo täällä etelässä (Vantaa) noi -20 asteiset on pidempiaikaisina kortilla.
V6 ja B230 koneiden painossa on varmaan eroa muttei paljoa.
Ja Hyrslerin puristussuhde: Compression Ratio–3.3L . . . . . . . . . . . . . . . . .8.9:1  :o

Jatka testejä, seuraan mielenkiinnolla, josko tossa meidänkin pihalla (taas) olis jokupäivä oikea Volvo, jolla mennään kilon paineilla viinalla.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo