Samppasport  Futurez

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689189 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1260 : 30.12.2012, 11:27:36 »
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288460174913.html
kaikkihan muistaa nämä panikoinnit  :2funny:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1261 : 30.12.2012, 11:35:14 »
Luomala muistuttaa, että RE85 on tarkoitettu vain autoihin, joissa on ns. flexfuel-moottori. Niitä on Suomessa muutama tuhat kolmen miljoonan autokannasta.

Muille moottoreille ei etanolibensaa pidä tarjota. Jos kuitenkin käy niin...
"
- Ei pidä ajaa metriäkään. Auto hinauksella korjaamoon ja väärä polttoaine ulos tankista. Turha ottaa riskiä, Luomala sanoo.

- Jos on ajettu, niin sitten voidaan joutua puhdistamaan kaikki polttoaineletkut ja –pumput. Se on jo kalliimpi remontti.
 :D :D :D
Syy toimiin löytyy etanolista. Se syövyttää moottoria, joka ei ole suunniteltu RE85-polttoaineelle. RE85 sisältää etanolia 85 prosenttia ja loput bensaa.
 :o :o :o
RE85:sta saa nykyisin noin 50:stä St1:n, Shellin ja ABC:n huoltamoita ympäri Suomen. RE85 maksaa noin 60 senttiä vähemmän litralta kuin perusbensa, mutta toisaalta sitä kuluu enemmän. Monelle kyse on ekologisesta valinnasta.  8) 8) 8), paskat, rahan säästöstä, ja lievästä lisä-tehosta.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1262 : 30.12.2012, 14:36:19 »
mites vastus lanka patteri viritelmä..joskus luin jostaki ku joku kyhäili omat pohjalliset kenkiin kyseisellä mentelmällä ei ainakaan maksa maltaita  ::)

Patterit sun muut voi suosiolla unohtaa, sillä tehoja uupuu rajusti.
Ja ihan kokeeksi ostin sellaiset 15,- lämmitettävät rukkaset ja purin ne. Lämmitysvastukset olivat säälittävän ja naurettavan rajamaastossa, teho samaten.  Suutintukkia kun noilla käy lämmittämään, niin parin kympin pakkasessa sen suutintukin saa käden lämpöiseksi vasta kesällä.

Ja kyllä olen konstantaani ja kanthal-lankaakin katsellut, mutta se menee ankaraksi askartelemiseksi.
Ei sinällää, se on se viineinen konsti, jos muuta ei löydy, sillä se ainakin taatusti toimii, mutta vaatii sopivan lämpöäjohtavan suojasukan sen konstantaani/kanthal-langan päälle eristeeksi.

Onkos mikan tutkinut arctic foxin valikoiman? Lähinnä raskaalle kalustolle tarkoitettujahan nuo ovat mutta sieltä löytyy esimerkiksi polttoainelinjan lämmittimiä 12v yms.
Olen, eikä sielläkään ole sopivaa tuotetta ja lisäksi budjetti voi paukahtaa useimmilla.

En kehittele tätä suutintukin lämmitystä itselleni, vaan kaikille viinamäen miehille siten, että sen pystyy rakentamaan ilman ydinfyysikon tai raketti-insinöörin taitoja ja siten, että se olisi jopa opiskelijankin ostettavissa....


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1263 : 30.12.2012, 15:42:38 »
Kappas, oon osallistunut eilen illalla etanolikeskusteluun etanolin vaikutuksen alaisena ;D
Mikan, joo täällä etelässä (Vantaa) noi -20 asteiset on pidempiaikaisina kortilla.
V6 ja B230 koneiden painossa on varmaan eroa muttei paljoa.
Ja Hyrslerin puristussuhde: Compression Ratio–3.3L . . . . . . . . . . . . . . . . .8.9:1  :o

Jatka testejä, seuraan mielenkiinnolla, josko tossa meidänkin pihalla (taas) olis jokupäivä oikea Volvo, jolla mennään kilon paineilla viinalla.

Sitä sattuu polttoaineet voivat sekoittua....   :2funny:

En minä niin paljoa pohjoisemmassa nytkään ole kuin sinä. Välimatkaa meillä on n. 130km linnuntietä koilisen suuntaan.  Joskin täällä on mantereisempi ilmasto kuin siellä vantaalla!  :D

Erityisesti tyynellä kelillä täällä mökillä pilvettömän taivaan alla, pakkanen voi olla huomattavasti kireämpää kuin lähimmällä ilmatieteenlaitoksen mittauspisteellä, mutta se johtuu maaston muodoista, eli mökki on ympäristöään 30m alempana ja kylmä ilmahan laskeutuu alas, joten täällä saa sitten palella.

Ja olen tarkoituksellisesti ollut käyttämättä lohkolämppäriä täälläkin, jotta nämä viinan kylmäominaisuudet tulevat kunnolla esiin.

Luultavasti syslerin konehuoneen sisällön paino on kaksinkertainen merikontin vastaavaan verrattuna, jolloin se jäähtyminen on hitaampaa...
Nyt viimeisissä testeissä olen varmistanut sen jäähtymisen pitämällä konepeltiä kokonaan auki tai vähintään tuulihaassa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1264 : 30.12.2012, 15:46:15 »
Tuosta otan itselle haasteen. -20 asteisia odotellessa. :)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1265 : 30.12.2012, 16:05:23 »
varmaa jo hyslerin ja volvon ecujen toiminnassa on vaikuttava ero... Lh:ssa on kyllä kivoja ominaisuuksia niinku se mikan mainitsema penalty timeri  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1266 : 01.01.2013, 15:17:46 »
Olisko tollanen yhteensä 100-300W PTC-vastus/-elementti harkinnan arvoinen ratkaisu?

220V ratkaisu yhdistettynä lohkolämppäriin täyttää tietenkin tehtävänsä loistavasti, mutta saiskohan myös 12 voltilla aikaan sellaisen hätävaran, jolla sais polttoaineen lämpötilan edes tuonne nollan pintaan, jolloin käynnistys helpottuu tuntuvasti?

http://aijaa.com/8hz69O

« Viimeksi muokattu: 01.01.2013, 15:21:46 kirjoittanut Arkku »
- Volvo 740 B200F -91

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1267 : 01.01.2013, 17:59:49 »
Olisko tollanen yhteensä 100-300W PTC-vastus/-elementti harkinnan arvoinen ratkaisu?

220V ratkaisu yhdistettynä lohkolämppäriin täyttää tietenkin tehtävänsä loistavasti, mutta saiskohan myös 12 voltilla aikaan sellaisen hätävaran, jolla sais polttoaineen lämpötilan edes tuonne nollan pintaan, jolloin käynnistys helpottuu tuntuvasti?

300W alkaa olla jo melkoinen "pika-lämmitin"   :D
Noilla tehoilla sen on todellakin syytä olla PTC-vastuksilla toteutettu, sillä muutoin alkaa viina kiehumaan hyvin hätäisesti.
Jo 100W on eristetylle suutintukille tarpeeksi.  Mutta se 12V toiminta olisi se pääasia, jotta systeemistä olisi hyötyä siellä, missä lohkolämmitintä ei ole käytettävissä ja niille epäonnisille viinamäen-miehille, joilla ei ole polttoainelämmitintä käytettävissä.

Btw, minkä suutintukki tuo kuvasi tukki on ?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1268 : 02.01.2013, 08:54:42 »
300W alkaa olla jo melkoinen "pika-lämmitin"   :D
Noilla tehoilla sen on todellakin syytä olla PTC-vastuksilla toteutettu, sillä muutoin alkaa viina kiehumaan hyvin hätäisesti.
Jo 100W on eristetylle suutintukille tarpeeksi.  Mutta se 12V toiminta olisi se pääasia, jotta systeemistä olisi hyötyä siellä, missä lohkolämmitintä ei ole käytettävissä ja niille epäonnisille viinamäen-miehille, joilla ei ole polttoainelämmitintä käytettävissä.

Btw, minkä suutintukki tuo kuvasi tukki on ?


Kuvan suutintukki on Mitsubishi Lancerista ja kuten kuvasta näkyy, se on dead-end tukki.

Volvon open-end tukille tuskin edes tuo 300 W riittää, tosin se käynnistyminen on tuon etanolin kanssa niin pienestä kiinni.

Nuo 120C PTC:t maksaa n. 50 snt/kpl , että sikäli hommasta ei kallista tulisi, vaikka sellaista testaisi tai tekisi varalle, mutta keskustelin tän Bioadapterin kehitttäjän ja valmistajan Andreyn kanssa, niin hän oli sitä mieltä, että ei maksa vaivaa Volvon open-end tukin kanssa.

Sen sijaan täältä löytyy ihan mielenkiintoista juttua, jos ruotsi ja englanti taipuu;

http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=436&hilit=small+tank
- Volvo 740 B200F -91

Poissa ARonkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 150
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1269 : 02.01.2013, 22:03:14 »
En ole varma tuleeko tähän otsikkoon. Siirtäkää jos löytyy parempi.
E85.sen käytöstä kuitenkin on kyse. Luulisin?
Siis kun laitan OBDScopen 'pitkäaikainen seoskorjaus' mittarin näkyviin niin se näyttää enimmän aikaa napakasti 25.
Kun hiukan vahvemmin, ehkä n. 1/3 kaasulla, kiihdyttää niin sitten lukema pienenee. Pienin oli tänään n.8 (n.1/2 kaasu).
Mitähän tämä kertoo? Lyhytaikainen vaihtelee +/- 10 välillä.
Joulukuun tankkaukset sisältää n.60l 95E10 ja n.115l E85 ja ajoa vajaa tonni(nyt melkein täysi tankki).
Kerran jakson alussa syttyi tasanopeudessa kehällä vikavalo. Koodi P1171 ei yllättänyt.
Kävin tänään 'konttorilla' päästöt varsin pienet :) Ajokki tuossa alhaalla.
V60 hybrid Polestar -14
Pösö 207 CC 110 Hdi -08
ex. XC70 2.4T -01

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1270 : 02.01.2013, 23:48:31 »
Tänään syynissä ja huomautuksitta (kehujen kera ,kysyttiin jopa että onko tämä joku näyttely-auto!!!!). Tankissa 55/20 seos 98/85. Mitään häriöitä ei ole ilmennyt, päinvastoin kone tuntuu erittäin pirteeltä.
CO joutok. 0,01 , 2000/min 0,02
HC joutok. 6 ,      2000/min 10
lamda 1.00
CO 2 14,50,         2000/min 14,60
02     0,28 ,         2000/min 0,12
Ajettu 274 0000 km
Eikös nuo ole aika hyvät paragrafit
No käsijarrun 2,0/ 1,3 toiminnasta vähän sanottiin. Tiesin tämän koska vain toiselle puolen kerkisin tekemään remontin ja näinhän ei saisi olla vaan molemmat puolet samalla korjauksella.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1271 : 03.01.2013, 18:45:36 »
Noniin nyt on melkein 100km ajeltu melkein puhtaalla viinalla tankissa oli ehket reilu 10l pensaa ja sekaan lurahti 37 litraa viinaa. Hymyilytti tankata ku juoksee eurot ja litrat melkein rinnakkain mittarissa. Biosta piti vähentää rikastusta 35%->26% ei näköjään lh:ssa kartta päivittyny 60km lenkin aikana 9% alaspäin. Ajossa auto toimii hyvin ehket hieman hitaampi kaasuun vastaus kun ennen, mene ja tiedä ku tiet niin liukkaat ettei pitoja löydy mistään. Tyhjäkäynti ei ole kyllä ole mikään maailman tasaisin, viisari väpättää kokoajan suuntaan ja toiseen, tähän voi vaikuttaa, kun tankkauksen jälkeen en kerinnyt pyörittää autoa tyhjäkäynnillä ja opettaa biolle kuin maksimissaan 2 minuuttia kun hönki jo seuraava tankkaaja niskaan. Eipä kyllä näyttänyt mitään vikakoodejakaan siunaantuneen vielä että näillä mennään, huomenna uusia tulpat hiukan kuumempiin ja laittaa sytkämodi taas käyttöön. Onkos muuten muilla viinamäenmiehillä auton parkissa pyöriessä auton ympärillä leijuva ominais tuoksu?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1272 : 03.01.2013, 19:00:01 »
. Onkos muuten muilla viinamäenmiehillä auton parkissa pyöriessä auton ympärillä leijuva ominais tuoksu?
On ja välillä erittäin voimakas tuoksu  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1273 : 03.01.2013, 19:08:37 »
Eli kuuluu asiaan, pimeessä ku haistelin niin mietinjo, että taasko vuotaa polttoaine putki. Millasi ennakko modeja ootte ihmiset tehny tuon viinan kanssa? 3 vai 6 astetta?
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1274 : 04.01.2013, 18:08:09 »
Volvon open-end tukille tuskin edes tuo 300 W riittää, tosin se käynnistyminen on tuon etanolin kanssa niin pienestä kiinni.
No, seen viinan ei tarvise paljoa lämmetä, kun se jo riittää lisäämään höyrynpainetta merkittävästi.
Ja jos laittaa virrat päälle ja lämmityksen saman tein, niin pumppuhan ei pyörähtä, ellei starttausta tule. Joten tukissa oleva tavara lämpenee ja se todennäköisesti riittää.  Pitäisi joskus mitata, miten paljon sitä menee tukista lävitse.
Optimihan olisi, saada se viina siihen leimahduslämpötilaansa (+13C).

Nuo 120C PTC:t maksaa n. 50 snt/kpl , että sikäli hommasta ei kallista tulisi, vaikka sellaista testaisi tai tekisi varalle, mutta keskustelin tän Bioadapterin kehitttäjän ja valmistajan Andreyn kanssa, niin hän oli sitä mieltä, että ei maksa vaivaa Volvon open-end tukin kanssa.
Missä ne noin halpoja ovat?

No, ainakin vesipussikoe mökillä antoi lupaavia tuloksia tuosta lämmön ja käynnistymisen välisestä yhtälöstä.
Ja tämä bion Andrey ei välttämättä ymmärrä -30C ja siinä viinan pientäkin lisälämmön merkitystä, kun sitä ei kuitenkaan olla sentään tislaamassa!  :D

Sen sijaan täältä löytyy ihan mielenkiintoista juttua, jos ruotsi ja englanti taipuu;
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?f=12&t=436&hilit=small+tank
Ruotsi ei taivu vieläkään, vaikka ex-vaimoni sitä äidinkielenään puhuikin!  ;D

Mielummin sähköllä lämpöiseksi, kuin noilla lisätankeilla ja bensalla lutraamaan.   :hello:

Ja monet noista simppeleistä systeemeistä toimivat kyllä vaparissa, mutteivat turbokoneessa...   :-[
Monimutkaisemmat tulevat taas kalliimmaksi kuin sekatankkaus tai sähkölämmitys.

Onkos muuten muilla viinamäenmiehillä auton parkissa pyöriessä auton ympärillä leijuva ominais tuoksu?

Kylmänä varsinkin.  Olempa kuullut parkkipaikoilla kommenttia siitä, että alkaa tehdä mieli huikkaa kun volvoa haistelee.   :2funny:

Moottorin ollessa kuuma, ei se haju ole enää voimakas mutta tietty heikko ominaishaju pakokaasuihin jää kaikesta huolimatta.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport