Kulkukoira  Proturbo

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1290 : 06.01.2013, 18:28:03 »
Eipä tässä oo vielä huolta ku käyntiin lähtee ja jopa tuolla minun viimesiään vetelevällä akulla, joka alkustartissa jakso just just pyörittää starttia.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1291 : 06.01.2013, 18:30:52 »
Ja jos kelit tästä vielä kylmenee ja käynnistyvyys heikkenee niin pitää ruveta nössöksi ja alkaa käyttämään lohko lämppäriä.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1292 : 07.01.2013, 01:47:50 »
Auto on lämpöisessä tallissa koko ajan niin mitä seossuhdetta voi huoletta käyttää. Nyt on ollut 55/20, 98/ E85 ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Arvaako laittaa vaikka 40/35 eli melkein puolet ja puolet. Niin kone on 230Ft-94 ja ajettu 270 000. Tuota halvenpaa kun sattuu nyt samaan ihan tuosta naapurista,niin huokuttelee.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1293 : 07.01.2013, 12:58:30 »
Moottori -17.6 ja läks käyntiin 8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1294 : 07.01.2013, 16:16:57 »
Auto on lämpöisessä tallissa koko ajan niin mitä seossuhdetta voi huoletta käyttää. Nyt on ollut 55/20, 98/ E85 ja mitään ongelmia ei ole ilmennyt. Arvaako laittaa vaikka 40/35 eli melkein puolet ja puolet. Niin kone on 230Ft-94 ja ajettu 270 000. Tuota halvenpaa kun sattuu nyt samaan ihan tuosta naapurista,niin huokuttelee.

Viinaa en lisäisi täyteen tankkiin yli 30 litraa missään tapauksessa, sillä LH:n säätörajat kilahtavat tuossa vastaan.
25L voi laittaa hyvillä mielin ja loput bensaa.

Miksi muuten käytät 98?
Vakio FT:lle riittää 95, joka käy myös blanaamisessa, koska blandiksen oktaanit ovat siellä 98 paremmalla puolen. 

Parissa jurbossa (omani ja parin kaverin) kanssa on testattu, että 25L viinakset menevät vielä LH:n sopeutuman sisään, sitä isommat eivät (=vikakoodeja).

Tai sitten kokonaan viinaksilla ajamaan ja joku adapteri hommaamaan!   ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa seiskanelonen

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 286
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1295 : 08.01.2013, 22:38:56 »
Kiitos tiedosta. 98 olen käyttänyt ihan vaan "varmuuden vuoksi", ajoa tulee sen verran vähän nykyään: Sen verran on kumminkin bensaa suonissa että kyllä tehoja tulee joskus käytettyä. Siinä olen huomannut että ainakin yhtä pirteä on kone kun ennenkin. Pidetään seokset maltillisena ja vaihdetaan polttoaine suodin pikimmiten. Ainoa muutos on käyntiinlähdössä se että ennen ei juurikaan nostanut kierroksia kovin korkealle startin jälkeen,mutta nyt kierrokset nousee herkästi n.1500 ja laskee kyllä heti kohta. Näinhän se pitäisi ollakin.
sisäänajettuja volvoja
144Gl-74, 244 Dl-79,  244 Dl-83,  244 Gle-84,
740 Gle-90, 940 Ft-94

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1296 : 12.01.2013, 15:46:05 »
http://youtu.be/lBR91Nsz8S0 tämmöstä tänään  ::) 9h seissy pakkasessa  :buck2: -15 oli käynnistäessä pakkasta...
Startti jumittelee kesken käynnistyksen  :2funny: ja moottoriki perkule sammu kun kytkimen nosti ylös....  :buck2:
Viinalla jatketaan  :uglystupid2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1297 : 12.01.2013, 18:38:11 »
Toho viinan lämmittämiseen olis mulla yks konsti. Kokeilu omalla vastuulla joten kukaan ei vastaa kokeilustasi!

Traktorin imuilman lämmitin tai siis se hehku tulppa joka laitetaan imuilma putkeen.

Googleen hakuun: thermosart

Noita on ainaki vanhemmissa valmeteissa

Ongelmana tossa saattaa olla se että polttoaine syttyy jo enne ku se on sylinterissä ::) nimittäin minä en tiedä ton hehkutulpan lämpötiloista mitään.
« Viimeksi muokattu: 12.01.2013, 18:39:59 kirjoittanut Mreikka »
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1298 : 12.01.2013, 20:50:07 »
Traktorin imuilman lämmitin tai siis se hehku tulppa joka laitetaan imuilma putkeen.
Googleen hakuun: thermosart
Noita on ainaki vanhemmissa valmeteissa
Ongelmana tossa saattaa olla se että polttoaine syttyy jo enne ku se on sylinterissä ::) nimittäin minä en tiedä ton hehkutulpan lämpötiloista mitään.
Juu ei missään tapauksessa mitään thermostarttia!!!!    :nuhtelu
http://www.youtube.com/watch?v=uRhUn6KkE70

Dieselissä ja GDI koneessahan tuo käy, mutta ei missään imusarjaan ruiskuttavassa bensa/viinakoneessa, koska tulipalon vaara on erittäin ilmeinen!  :buck2:

  Siellä palaa liekki ja jokainen tietää, mitä siitä seuraa, jos tulee ruiskuttaa bensaa tai viinaa!  Ja vaikka se olisi pelkkä hehkutulppa, niin senkin lämpötila ylittää viinan leimahduspisteen.  Sanotaan näin, että kun lämpötila ylittää sen 300C, niin RE85 syttyypi itsestään... 

Ja muistutuksena että RE85:n räjähtävän ilma/viinaseokset räjähdysrajat ovat ovat 1-19%, niin en menisi pelleilemään minkään ns. kuuman kappaleen kanssa sieltä kaasuläpän jälkeen.   :hello:

Leimahduspisteeksi tuolle RE85:lle annetaan 0C, joten kovin kummoisesti sitä viinaa ei tarvitse lämmitellä, kun se käynnistyy ihan normaalisti.  Sanotaan, että kun kone on siellä -15C lämpötilassa, niin kone jää laakista käymään, tosin se edellyttää sitä kaasulla koppia ja hetken (20sek) kaasulla pitämistä, jonka jälkeen se käy omineen.

-20C lämpötilassa tai sitä kovemmassa pakkasessa se menee starttailuksi, sillä edes kaasulla ei sitä koppia saa yleensä ekalla, vaan kone sammuu ja silloin ei riitä, vaikka flexin kaikki rikastukset olisivat täysillä.

Tänään oma kotteroni käynnistyi ihan laakista ja koneen lämpötila siellä -16 -  -17C tuntumassa.  Flexin kanssa homman juju on saada kaasulla heti koppi kun kone hörähtää käymään sekunnin murto-osaksi tyhjäkäynnille.
Pitkään se ei noissä lämpötiloissa omillaan käy, koska LH vähentää sitä rikastusta melkoisen nopeaan tahtiin heti käynnistymisen jälkeen ja flexin kylmäkäynnistysrikastus ei kovilla pakkasilla riitä pitämään konetta käynnissä, vaikka se olisi täysillä. Tosin tuo on enemmän viinan ominaisuus, kuin flexin.

Kun viinakone hörähtää ja siitä saa kaasulla kopin ja pitää kierrokset siellä 1500-2000 rpm välissä 20-30sek, niin kone jaksaa käydä omillaan vielä -30C lämpötilassakin.

Ns. normaalistartti tapahtuu siellä -10C lämpöisemmissä keleissä.

Tämän päiväinen startti oli tälläinen.
http://www.youtube.com/watch?v=CuMN9VKAjqI&feature=youtu.be


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1299 : 12.01.2013, 21:38:22 »
Niin no tuota ... ei se vaarallista ole jos imusarjassa höyryt syttyy. Ei ole harvinainen tuollainen takapotku jossa tavara palaa imusarjassa. Happi sieltä loppuu saman tien eikä se pieni yskäisy mitään riko. Voi tuota huoletta kokeillla jos jaksaa harrastaa. Hehku päälle ennen starttia eli ennen kuin viinaa on syötetty palotiloihin. Hehkua voi jatkaa samalla kun starttaa vaikka en usko että siitä on isommin apuja.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1300 : 13.01.2013, 13:59:28 »
Niin no tuota ... ei se vaarallista ole jos imusarjassa höyryt syttyy. Ei ole harvinainen tuollainen takapotku jossa tavara palaa imusarjassa. Happi sieltä loppuu saman tien eikä se pieni yskäisy mitään riko. Voi tuota huoletta kokeillla jos jaksaa harrastaa. Hehku päälle ennen starttia eli ennen kuin viinaa on syötetty palotiloihin. Hehkua voi jatkaa samalla kun starttaa vaikka en usko että siitä on isommin apuja.

Jos tuota lämmitämistä haluaa kokeilla, niin sitä coolerilta tulevaa alumiiniputkea voi lämmittää jollakin lämmintä ilmaa puhaltavalla puhaltimella.

Se riippuu vähän siitä "takapotkusta".  Bensalla tuo räjähdyskelpoinen seos esiintyy vain 1,4 - 7,6% tilavuusprosentin välissä. Joten se aivastelu, jonka voi saada aikaiseksi ei välttämättä ole tuo ns. räjähdyskelpoinen seos. Itseasiassa sellainen on yllättävän vaikea saada aikaiseksi, bensalla!  :o

Viinalla tuo seosalueraja onkin sitten 1-19% tilavuusprosentin välissä, mikä on huomattavasti helpompaa saavuttaa!    :o

Viina tömähtää pelkästään konehuoneessa syttyessään räjähdyskelpoisena seoksena siten, että konepelti pyrkii irtoamaan saranoiltaan. Eli ihan eri tavalla kuin bensalla saatava pikkuinen aivastelu imusarjassa!
Nimimerkillä "kokeiltu viinalla polttaa merikontti!"      V:>

Sähköhehkua imusarjaan taas on turha viritellä, sillä siitä saatava hyöty vs. kulutettu sähköteho, on niin surkea, ettei mitään järkeä!  ELK

Jätetään hehkutulpat tms. hehku-systeemit dieseleihin ja keskitytään saamaan viina leimahduspisteeseensä.

Pointti tässä jutussani on juurikin tuossa "thermostartissa", johon syötetään diesel-polttoainetta. Eli en alkaisi viinalla pelleilemään tuollaisella thermostartilla.

Starttipilottiakin voisi kokeilla, jos sitä jostakin löytää...


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1301 : 14.01.2013, 10:45:32 »
Ei pitäisi viinahöyryissä kirjoitella...  :facepalm: mikan oikeassa thermostart systeemi joka siis ei ole pelkkä hehkulämmitin, eikä siten sovellu tähän tapaukseen. Saattaa tosiaan lämmetä turhan tehokkaasti...  :)

Poissa Arkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 53
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1302 : 14.01.2013, 13:58:29 »
Toi thermostartin idea sinällään vois olla miettimisen arvoinen, kunhan sen soveltaa etanolille (tai bensalle) sopivaksi.

eli hehkutulpan lämpötila on sellainen, että se vain ja ainoastaan höyrystää polttoaineen, ei sytytä sitä. Vaatii tietysti testausta jossain testipenkissä.

Sitten jos siihen yhdistää idean, että erillisestä säiliöstä sopivan kokoinen letku/suutin imusarjaan juuri ennen ilmaläppää, magneettiventtiili väliin ja ylimääräistä soppaa ihan kaasutinperiaatteella koneelle starttauksen ajaksi. Magneettiventtiili saisi ohjauksen startilta ja tietenkin siinä olisi myös kytkin sarjassa...

Tosin itse olen nyt ratkaissut tän kylmäkäynnistyksen Bioadpterilla itseäni varsin tyydyttävällä tavalla.
- Volvo 740 B200F -91

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1303 : 14.01.2013, 19:11:14 »
Starttipilottiakin voisi kokeilla, jos sitä jostakin löytää...
Mikäs vika siinä bensaryypyssä?  ;)

B200E seissyt 3 viikkoa akun kaapelit kiinni, käynnistys hetkellä n. -7 pakkasella. Parin sekunnin ruuttaus ja laakista käymään  ;) Kylmärikastuksiin ei siis ole koskettu.

http://www.youtube.com/watch?v=Cdon0jS3n1s&feature=youtu.be

Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1304 : 14.01.2013, 20:33:36 »
Toi thermostartin idea sinällään vois olla miettimisen arvoinen, kunhan sen soveltaa etanolille (tai bensalle) sopivaksi.

eli hehkutulpan lämpötila on sellainen, että se vain ja ainoastaan höyrystää polttoaineen, ei sytytä sitä. Vaatii tietysti testausta jossain testipenkissä.

Juu näitä lämmitysviritelmiä tarvitaan sitten siellä -20C huonommalla puolella.
Siinä vaiheessa kun lohkon/imusarjan yms. lämpötila on siellä -30C lukemissa, niin starttaamisesta alkaa viinalla tulla vaikeaa.

Tästä syystää olen tilaamassa noita lämmitysvastuskalvoja, jotta voin kokeilla lämmitettyä suutintukkia paremmin.

Sinällään tuo lämmöllä höyrystäminen on hyvä idea, sillä viina kiehuu jo ~78C lämpötilassa, jolloin se voisi olla astiassa, josta menisi pelkkä putki imusarjaan ja siitä sitten sähköllä keittelisi sitä, niin johan alkaisi riittää sylinteriin sitä höyryä pakkasellakin.

Mikäs vika siinä bensaryypyssä?  ;)

B200E seissyt 3 viikkoa akun kaapelit kiinni, käynnistys hetkellä n. -7 pakkasella. Parin sekunnin ruuttaus ja laakista käymään  ;) Kylmärikastuksiin ei siis ole koskettu.

Kyllähän se viinalla lähtee tuossa lämpötilassa ilman ongelmia minullakin!  :pomo:
Edellinen startti (se videoitu) oli lohkon lämpötilassa -17C ja pelkällä viinalla.

Homman juju onkin siinä, että yritän kehitellä systeemiä, joka olisi kabiinista käytettävissä noihin kovempiin pakkasiin, jottei tarvisisi askarrella yhtään sen käynnistyksen kanssa, muutoin kuin starttailla yms.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

RallyBaron  Samppasport