Kulkukoira  Proturbo

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689152 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1440 : 23.05.2013, 18:58:24 »
Suomessa myytävä E85 nimenomaan sisältää juurin sen "additiivin" joka tuollaisen näkymän aiheuttaa. Töhnä (hartsia?) on punertavaa todella tahmeaa ja hankala siivota (kokemusta on)  ;)

Ilmiö on Saapaskuskeillekin tuttu. Pahimmillaan suuttimet tukkeutuvat. Tehtaan suosituksesta Biopower-malleilla suositellaan ajelemaan 5 tai 10 tankin välein bensalla. Joku suutinkliinerikin saattaa toimia. Pätkä ajossa ilmiö nopeutuu. Kannattaa siis tarkistaa tilanne jos ajat E85:lla.

Minkäs helkutan takia Suomessa tommoosta attitiivia lisätään???

Mikä sen tarkootus on?

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1441 : 23.05.2013, 19:33:47 »
Niin siis ehkä todennäköinen syy ja seuraus menee niin että bensassa oleva aines jää imukanavaan/suuttimiin viinan haihduttua sammutetussa moottorissa. Tämä hartsi tai muu töhnä ei sitten jähmetyttyään liukene viinalla ajettaessa vaan sitä alkaa kertyä mm imuventtiileihin ja suuttimiin. Ajoittainen bensalla ajelu huuhtoo nuo möhnät pois. Saab-foorumilla on useat todenneet tämän tarkisteltuaan moottoreitaan ja laittaneet kuvia. Myös korjaamoilla on tehty remontteja käynnistysongelmien johdosta (suuttimet tukossa). Yksi volvon kansi oli juuri jossa imuventtiileiden päällä noin 3mm töhnäkerros ja suuttimien kärjet kuvatunlaisessa kunnossa.   

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1442 : 23.05.2013, 19:40:21 »
Erikoista. Toki mahdollista. Ruotsissa ollaan pitkään oltu sitä mieltä, että E85 saa hartsit liikkeelle. Miksi ne sitten bensalla palaisi paremmin pois, tai onko joku muu keino nyt mitä en tähän keksi?

Paljonko meikäläisessä normibensassa (95E10 / 98E5) on hartsia? St1:n RE85 hartsimäärähän tuolla jo tuli ilmi.

Poissa lutikka

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1443 : 23.05.2013, 19:46:02 »
Erikoista. Toki mahdollista. Ruotsissa ollaan pitkään oltu sitä mieltä, että E85 saa hartsit liikkeelle. Miksi ne sitten bensalla palaisi paremmin pois, tai onko joku muu keino nyt mitä en tähän keksi?


Tuopa oli niin mielenkiintoinen väite, että piti oikein kuukkeloimahan ruveta ruåttiksi.

Tämmöiseen törmäsin heti aika monessakin paikassa:

"På samtliga bilar måste man se till att vara flitig med att byta bränslefiltret några gånger i början då E85 är alkohol och därmed mycket renande och löser därför upp bensinavlagringar och harts från bränslesystemet och detta kan hamna i spridarna (vilket har hänt på min Dodge Van)."


Notta tokkohan tuossa hiukka perää on, mutta nyt kyllä vähän väärin olette ymmärtäneet tuon asian minun mielestäni. Minun ruottinymmärrykselläni tuo kääntyy sillee, että koska viuna on niin tehokas liuvotin, että lähtee vaikka aivot päästö, niin autostakin lähtee kaikki vanhat bensasta kerrostuneet paskat liiikenteesöön! Bensasta sitä hartsia tuloo sinne systeemiin.

Notta sitten kun on etanoliin vaihrettu ja kotvanen ajeltu, niin vanhat bensa-ajan hartsipaskat lähtöö liikenteesöön ja tukkii viltterit ja suuttimet. Notta sen takkii sielt suuttimest sitä hartsia löytyy alussa!

Ratkaasun ei tosiaankaan pitäs olla, että ajellaan bensalla aina välillä, koska sieltähän sitä hartsipaskaa on tullukki?

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1444 : 23.05.2013, 20:09:00 »
Mielestäni olet asian ytimessä. Juuri tuon viimeisen lauseen tavoin itsekin ihmettelin, miten päin tätä nyt pitäisi ihmetellä  :idiot2:

edit: selvennän vielä ekaa tekstiäni, että E85 nimenomaan liuottaa hartsin liikkeelle, ei tuo sitä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2013, 20:11:22 kirjoittanut raul »

EVO8

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1445 : 23.05.2013, 20:36:54 »
Ei kukaan ole väittänyt että kyseinen mönjä olisi varmuudella nimenomaan hartsia joten ei kannata takertua siihen. Pointti oli se että kannattaa seurata tilannetta tai ainakin tiedostaa tuo kuvattu asia mikäli ongelmia ilmaantuu esim huonon käynnistyvyyden tai tyhjäkäynnin muodossa.




Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1446 : 23.05.2013, 20:45:33 »
Totta tuokin. Itse vielä suht lyhyen E85-kokemukseni aikana olen vaihtanut öljyt alussa "tuplasti", vaihtanut polttoaineensuotimet ja tarkkaillut tulppia ja suuttimia silmämääräisesti. En ole avannut kantta tai päässyt tsiigaamaan venttiileitä. Niin että pieni varovaisuus tässäkin on taustalla. Kokoonpanoina B2x0F, LH2.4, Flexit ja asteen lämpösemmät tulpat, muuten vakiot. Tulossa (ties milloin) puristusten nosto ja isommat suuttimet. Silloin viimeistään osaa sanoa venttiileidenkin puolesta jotain. En hätäile kun autot toimivat  :pomo:

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1447 : 23.05.2013, 20:49:19 »
Ja Flexi-fuel auto EI ole bensa-volvo, vaan sekakäyttö-moottorilla varustettu!  ;D

Siksipä minä nuo pienet täsmenteet kyselinkin....   ;)
Ei se kyllä ole dieselkään. Bensa Volvoksi ennemmin tituleeraisin. ;D  Sinällään haus peli. siinä ei ole erillistä tunnistinta kuin Saabissa vaan se tutkissi lambdan avulla mitä evästä on tarjolla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1448 : 23.05.2013, 20:54:13 »
Totta tuokin. Itse vielä suht lyhyen E85-kokemukseni aikana olen vaihtanut öljyt alussa "tuplasti", vaihtanut polttoaineensuotimet ja tarkkaillut tulppia ja suuttimia silmämääräisesti. En ole avannut kantta tai päässyt tsiigaamaan venttiileitä. Niin että pieni varovaisuus tässäkin on taustalla. Kokoonpanoina B2x0F, LH2.4, Flexit ja asteen lämpösemmät tulpat, muuten vakiot. Tulossa (ties milloin) puristusten nosto ja isommat suuttimet. Silloin viimeistään osaa sanoa venttiileidenkin puolesta jotain. En hätäile kun autot toimivat  :pomo:
B230F, LH2.4, pykälän lämpösemmät tulpat, isommat suuttimet, puristukset nostettu ja nokka vaihdettu. Näillä mennään  :pomo:
« Viimeksi muokattu: 23.05.2013, 20:57:13 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa TD Power

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • Mutu, mutumpi, öljykeskustelu
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1449 : 24.05.2013, 10:15:28 »
http://www.nord-com.net/stoni/ethanol.html

Ja sivun alareunasta > näyttääkö sinun etanolimoottorisi imupuolella tältä?

Itseasiassa näyttää nuo suuttimet aika tutulta. Vaihdoin viime vuoden toukokuussa uudet suuttimet 164seen ja jossain elokuussa taisi sitten olla kun vaihdoin kyseiset suuttimet isompiin ja huomasin niitten olevan aika liki saman näköiset, melkein tukossa jopa. Punertavaa limaa on myös ollut havaittavissa imukanavissa kun imusarjaa on käyttänyt auki. Nykyiset suuttimetkin olen käyttänyt vähän aikaa sitten irti, nekin olivat jonkin verran likaantuneet, mutta eivät läheskään niin pahasti. Paras arvaukseni tuolle likaantumiselle oli aika isolla overlapilla varustettu nokka, jos vaikka pöhäyttää pakokaasuja imupuolelle ja sitten jotenkin saa aikaan polttoaineen pikeentymistä tuolla tavalla.

Ajelen siis vain ja ainoastaan RE85sella, eikä bensaa ole liikkunut vuosiin tuon auton putkissa, bensalinjat tuli vaihdettua uusiin RE85sen käytön alussa ja tankkikin on siinä välissä vaihtunu ennen tuota suuttimien vaihtoa. Joten se ei voi olla mitään linjoista irronnutta bensan hartsia.

EDIT: Tältä siis näyttää nuo suuttimet:
https://www.dropbox.com/s/gj7ymd3vs3fi0vw/DSC_1146.JPG
« Viimeksi muokattu: 24.05.2013, 10:45:22 kirjoittanut TD Power »
Volvo 164 Turbo -74
Volvo 760 Turbo -89
Volvo S80 D5 -05

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1450 : 24.05.2013, 11:33:29 »
Vuosien aikana hartsia voisi luulla kuitenkin kertyvän, kun E85 ja RE85 molemmat sisältävät myös bensiiniä sen pyöreät 15%.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1451 : 24.05.2013, 11:52:44 »
Puolisen vuotta tullut pörrättyä viinalla, ja paluuta bensaan ei todellakaan ole.

Ainoa huonopuoli on se, että shelliltä ei voi ostaa viinaa käteisellä, joten kun tili näyttää nollaa, niin pitää tankata abceeen kallista korvaavaa.
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1452 : 24.05.2013, 15:27:47 »
Pointti oli se että kannattaa seurata tilannetta tai ainakin tiedostaa tuo kuvattu asia mikäli ongelmia ilmaantuu esim huonon käynnistyvyyden tai tyhjäkäynnin muodossa.

Hitto!
Täytyy varmaan purkaa vinokone, kun se käy hytkyttävää tyhjäkäyntiä!  :2funny:
Tai sitten pitää paneutua noiden viiden suutinvakion hienosäätämiseen paremmin!  :P  :D

Totta tuokin. Itse vielä suht lyhyen E85-kokemukseni aikana olen vaihtanut öljyt alussa "tuplasti", vaihtanut polttoaineensuotimet ja tarkkaillut tulppia ja suuttimia silmämääräisesti. En ole avannut kantta tai päässyt tsiigaamaan! venttiileitä. Niin että pieni varovaisuus tässäkin on taustalla. Kokoonpanoina B2x0F, LH2.4, Flexit ja asteen lämpösemmät tulpat, muuten vakiot. Tulossa (ties milloin) puristusten nosto ja isommat suuttimet. Silloin viimeistään osaa sanoa venttiileidenkin puolesta jotain. En hätäile kun autot toimivat  :pomo:

Tulppia on mennyt kuin leivän leipomiseen viljaa!

Tosin syykin on paksulla olelleessa seoksessa, ihan tietoisesti!
Mutta silti on matkaa kertynyt sen reilun 30tkm wiinalla ja hyvin on mennyt!

Viimeiset kulutuslukemat ovat siinä 16l/100km tietämissä. Bensaa olisi palanut noin 12-14L samalla matkalla!

Mekaaninen setti on:
Isommat suuttimet (vajaat 400cc/min), 0,95 baaria ahtoja, flexitune autoX4 adapteri, KL-racing cooleri. Vakio tulpat.

Lastut:
Mitä nyt on sattunut tulemaan milloinkin...    ;)

Tuossa syksyllä n. 10km pelkällä viinalla ajamisen jälkeen kurkkasin endoskoopilla pyttyihin ja puhdasta oli.

Kahdesti olen kumonnut tankkiin sen pullollisen viinamäen miehille tarkoitettua lisäainetta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-8030

Vuosien aikana hartsia voisi luulla kuitenkin kertyvän, kun E85 ja RE85 molemmat sisältävät myös bensiiniä sen pyöreät 15%.

Jospa bensiini liuottaa sitä ja viina ei?
« Viimeksi muokattu: 24.05.2013, 15:33:07 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1453 : 24.05.2013, 16:20:23 »


Jospa bensiini liuottaa sitä ja viina ei?

Niin mene ja tiedä  ???

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1454 : 24.05.2013, 18:21:30 »
Kahdesti olen kumonnut tankkiin sen pullollisen viinamäen miehille tarkoitettua lisäainetta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-8030
Ai, tommoistakin mömmöä on.


Mulla ei kyllä bakteeri/leväkasvusto kerkee kauaa vierailemaan tankissa. ;D
-Ei liity tuon aineen käyttämiseen. ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

 

Carcom Oy  Ateho