Race.fi  Puotilan autokorjaamo

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689162 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1515 : 13.08.2013, 11:17:59 »
Ei tää ole enää todellista. Mistä parantolasta ne repii näitä asiantuntijoitaan... Tästä maasta on päästävä pois ja vähän äkkiä.

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/trafi-varoittaa-bensan-muutossarjoista/1362726

Ja eiköhän tässäkin ole kyse vain rahasta ja kateudesta!!

Pesunkestäviä virkamiehiä kyllä läjäpäin!  :buck2:

Trafissa asiantuntioita?  No, ehkä verottamisesta!  ;D
Sama porukka, joka väittää coolerin vaihdon toiseksi lisäävän päästöjä turbokoneessa!  :uglystupid2:

Huomatkaa ennustajan lahjani!  ;)
.....  Mutta tästähän nousisi äläkkä valtiovarainministeriössä, kun polttoaineverotulot pienenisivät.

Jonka seurauksena se ympäristöystävällisenä ja CO2-vähäpäästöisenä pidetty RE85 saisi roiman valmisteveron.
Tämä olisi kannatettavaa, sillä se olisi vihdoinkin oikea ja aito ympäristöteko hallitukselta.

Edistynyt arvaukseni tässä on se, ettei näin tule tapahtumaan, sillä viimeistään trafin virkamiehet pistävät jarruja asialle.

Enkös osannutkin ennustaa oikein!  :D    :-[

Tässä asiassa ei ole tapahtunut mitään edistystä, vaikka RE85 on ollut markkinoilla jo vuosia, joten voipi olla, että
Volvo on täysi-ikäisenä muuttanut pois kotoa, ennenkuin tässä liikutaan minnekkään. 

Siihen asti minä paskat nakkaan aiheesta ja jatkan etanolin nauttimista!  :D

Tässä olin väärässä. Liike tuli nopeammin kuin arvasin!  :o

PER KE LE!!! Olikohan se tää sama juntti jonka lause oli "Ja huomaanhan vähäpäästöisen auton edut aina tankilla käydessäni."

Missäs se on noin sanonut?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1516 : 17.08.2013, 21:45:22 »
Kysympä nyt täälläkin, jotta paljonko pitää kilometrejä ajaa vuodessa tuolla n.193hv V70:llä, jotta kannataa boxi ostaa ? Boxihan maksaa n. 600€,  se elekman myymä.

Lahdessa on kaksi E85 asemaa, mutta tuon boxin ansiosta kai voi myös E10 tankata vai ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1517 : 17.08.2013, 21:59:26 »
Monen vuoden aikana boksin hinta pitää kuolettaa? Mikä on keskikulutus nyt? Missä ajat, kaupunki/maantievoittoisesti?

Lähtökohtaisesti laskelmissa voi käyttää worst case scenariota, eli kulutus nousee 30% - käytännössä kaupungissa noin voi käydäkkin, maantiellä tuskin nousee noin paljoa. Ja tietysti minkä valitset polttoaineen hinnaksi..

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1518 : 17.08.2013, 22:04:02 »
Vääksystä Lahteen ja lähiympäristöön, maantieajoa 75% kaupunkia 25%. Kuoletus ajaksi ehkä se pari vuotta. Tämänhetkinen kulutus on koko liki n.10L/100Km.
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1519 : 17.08.2013, 22:19:43 »
Tolla vuositiedollahan ei muuten tee mitään laskiessa- jotenkin aina kaikelle miettii sitä elinkaarta ja sekoilee siinäkin. Kaikkihan on arvailua:

10L/100km nyt, bensan hinta (95e pk-keskihinta tänään) 1,647 = polttoainekulu 0,1647 e per kilsa

Kun maantietä tulee tonkin verran, niin 25% kulutuslisän pitäisi olla jo vähän pessimistinen?
10*1,25= Re85 kulutus about 12,5L/100km, hinta tänään?? 1,10 eur/l? =  0,1375 e / kilsa

Eroa 0,0272 e / kilsa ja 600 e pitäsi kuitata = näillä hinnoilla pitää ajaa 22059 kilometriä, jonka jälkeen alkaa säästää euroja. Luonto ja kauppatase kiitti jo aiemmin. Jos sen pari vuotta valitsee kuoletusajaksi niin n. 11 000 km/v on melko tarkka.

EDIT: korjattu näpyvirhe...
« Viimeksi muokattu: 18.08.2013, 13:32:03 kirjoittanut D5GT »

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8963
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1520 : 18.08.2013, 09:36:06 »
10L/100km nyt, bensan hinta (95e pk-keskihinta tänään) 1,647 = polttoainekulu 0,1647 e per kilsa

10*1,25= Re85 kulutus about 12,5L/100km, hinta tänään?? 1,10 eur/l? =  0,1375 e / kilsa

Eroa 0,0372 e / kilsa

Wait, what? 0,1647 - 0,1375 = 0,0272.

Siis 22 tkm noilla kulutuksilla ja litrahinnoilla. Olettaen että se 600 e hankinta saadaan korottomasti.

Lyhyt matka kuitenkin.

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1521 : 18.08.2013, 10:37:47 »
Taitaa tuo 98 :lla ajelu tehdä muutoksen vieläkin kannattavammaksi ?
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1522 : 18.08.2013, 12:34:22 »
Kun maantietä tulee tonkin verran, niin 25% kulutuslisän pitäisi olla jo vähän pessimistinen?
10*1,25= Re85 kulutus about 12,5L/100km, hinta tänään?? 1,10 eur/l? =  0,1375 e / kilsa

+24% on about juuri se kulutuslisä, joka oikeasti tulee wiinalla ajettaessa. Tosin se vaihtelee välissä +23-27% ajotavasta ja lastusta riippuen. Tämä pienen Wiina kokemukseni perusteella....   :D

Ja koskaan en ole Wiinasta maksanut St1:llä enempää kuin 1,08.-/L   :hello:

Eroa 0,0372 e / kilsa ja 600 e pitäsi kuitata = näillä hinnoilla pitää ajaa 16172 kilometriä, jonka jälkeen alkaa säästää euroja. Luonto ja kauppatase kiitti jo aiemmin. Jos sen pari vuotta valitsee kuoletusajaksi niin n. 8000 km/v on melko tarkka.

Lasketaampas uudelleen...  E98 maksaa sen 1,699 keskihinnaltaan täällä. Wiinan nimellishinta on 1,099.- St1:llä, aakkos-aseman hintaa en edes mainitse (jossain sillä 1,15.- "paremmalla" puolella).
E95:n keskihinta on 1.647,- tällä hetkellä täällä kouvostoliitossa. Laskentaesimerkin kulutus bensalla 10L/100km ja Wiinalla 12,7L/100km.

Tästä seuraa se, että matkaa sen €600,- kuittaamiseksi pitää tehdä 27% kulutuslisällä (0,025127/km) laskettuna 23 878,69km E95 vs. Wiina.
Jos laskee samalla 27% kulutuslisällä E98:lla ja sillä hinnalla mitä Wiinasta olen viimeksi maksanut, niin tulos on €0,03274,- per kilometri.

Sadalla kilometrillä se tekee vain €3,274.- eroa, joten sen €600,- kuittaamiseksi pitäisi ajaa 18 326,2km matka!  :hello:

Ja mihin vehkeeseen se muutos maksaa €600,- ???   :o

Kaksi Flexitune autoX4:sta maksaa korkeintaan sen €400,- (itse asennettuna).

Jos auto on samanlaisella ruiskulla kuin vinokone (LH2.4) varustettu, niin Flexitune AutoX1 maksaa sen €100,- jolloin ei pitäisi olla vaikeata kuitata hankintahintaa alle vuodessa (3 054,36km) E98:lla ajettaessa!  :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1523 : 18.08.2013, 12:38:15 »
Jostain muistan lukeneeni, tuon boxin hinnaksi 600€ .  Tarkoituksena olisi laittaa sellainen vehje, jonka olemassa olon voi unohtaa ja asentajan ei tarvitse olla yleistieteen erikoismies.

edit: Sitä sercapin vehjettä tarkoitan
« Viimeksi muokattu: 18.08.2013, 14:29:17 kirjoittanut jaskajokunen »
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1524 : 18.08.2013, 13:34:13 »
Ja koskaan en ole Wiinasta maksanut St1:llä enempää kuin 1,08.-/L   :hello:
Lasketaampas uudelleen... 

Näpyvirhe korjattu - ja näitä esimerkkilaskelmia voi tehdä ihan millä hinnalla ja kulutuksella itse haluaa ;D

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1525 : 07.09.2013, 22:45:11 »
VOI RISTUS! Tämä keskustelu on yltynyt jo yli sadan sivun mittaiseksi ja välillä puhutaan siitä saiko alennusta ST1 kortilla ja toimiiko ruohonleikkurissa yms. yms., mutta minua kiinnostaa tietää huonot kokemukset E85:n käytöstä. Tuo sata sivua on liian iso pala alkaa selaamaan läpi, joten siksi kysen ehkä jo uudelleen...

EVO8 kertoi tästä: http://www.nord-com.net/stoni/ethanol.html, kannattaa katsoa kuvat sivun alareunasta!

ja jatkaa:

Niin siis ehkä todennäköinen syy ja seuraus menee niin että bensassa oleva aines jää imukanavaan/suuttimiin viinan haihduttua sammutetussa moottorissa. Tämä hartsi tai muu töhnä ei sitten jähmetyttyään liukene viinalla ajettaessa vaan sitä alkaa kertyä mm imuventtiileihin ja suuttimiin. Ajoittainen bensalla ajelu huuhtoo nuo möhnät pois. Saab-foorumilla on useat todenneet tämän tarkisteltuaan moottoreitaan ja laittaneet kuvia. Myös korjaamoilla on tehty remontteja käynnistysongelmien johdosta (suuttimet tukossa). Yksi volvon kansi oli juuri jossa imuventtiileiden päällä noin 3mm töhnäkerros ja suuttimien kärjet kuvatunlaisessa kunnossa.   

Tuossa ilmeisesti jeesaa se, että ajelee välillä bensalla, mikanhan ainakin on ajanut raa'alla viinalla jo kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta käyttää myös tätä: http://www.motonet.fi/fi/product/608030. Eikä mitään ongelmia, eikö?

Tilasin jo Flexitunen Auto X1:n ja ennen asennusta olisi mukava kuulla, että onko näitä ongelmia ollut enemmänkin? Koneena minulla on Volvossani B230FT.
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1526 : 07.09.2013, 22:59:26 »
Tarkennetaan sen verran, että raa'alla viinalla ei aja kukaan. Paitsi kiihdytysautoilijat. Ja etelä-amerikkalaiset.

Nythän tuossa on jo esitetty ratkaisu, eli bensiinillä ajaminen aika ajoin. Mikä se "aika ajoin" sitten on, riippuu jo moottorista yksilönä. Eli jos joku tähän nyt laittaa kovasti kommentia että ongelmaa on, jätätkö asentamatta X1:n?

Poissa Elno

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 63
  • Volvoja jo vuodesta 1991
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1527 : 08.09.2013, 00:08:31 »
Tarkennetaan sen verran, että raa'alla viinalla ei aja kukaan. Paitsi kiihdytysautoilijat. Ja etelä-amerikkalaiset.

Juu, hyvä pointti. Tarkoitin siis 100% RE85:lla.  :)

Lainaus
Nythän tuossa on jo esitetty ratkaisu, eli bensiinillä ajaminen aika ajoin. Mikä se "aika ajoin" sitten on, riippuu jo moottorista yksilönä. Eli jos joku tähän nyt laittaa kovasti kommentia että ongelmaa on, jätätkö asentamatta X1:n?

Enköhän minä sen X1:n asenna, mutta tuleeko ajettua vain ja pelkästään RE85:lla, jää vielä arvoitukseksi...  Pitänee asennuksen ja muutaman tuhannen kilometrin jälkeen kurkkailla noita suuttimia, niin ei tarvitse elää epätietoisena.
940 B230FT STW Classic -98 & 242DL B19-83

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1528 : 08.09.2013, 09:40:45 »
Omilla kokemuksilla ei muutama tuhat näytä vielä mitään. 245:n mittariin taitaa nyt olla tulossa 30 tkm täyteen RE85 (okei 20% Ruotsin E85:tä) ja mahdollisesti talven aikana nostan hatun pois niin näkee vähän pintaa syvemmältä.

Sanoisin, ettei ole mitään järkeä hankkia tuollaista laitetta ja ajaa sitten vajaalla seoksella. Se kun onnistuu välttävästi ilmankin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1529 : 08.09.2013, 14:42:28 »
EVO8 kertoi tästä: http://www.nord-com.net/stoni/ethanol.html, kannattaa katsoa kuvat sivun alareunasta!

Tuossa ilmeisesti jeesaa se, että ajelee välillä bensalla, mikanhan ainakin on ajanut raa'alla viinalla jo kymmeniä tuhansia kilometrejä, mutta käyttää myös tätä: http://www.motonet.fi/fi/product/608030. Eikä mitään ongelmia, eikö?
Kokonaiskilsamäärä Wiinalla on jotain +40tkm, eikä mitään murheita, jotka johtuisivat polttoaineesta.

Ajoin edellisillä suuttimilla sen noin 15tkm ilman mitään ongelmia. Suuttimet olivat puhtaat vaihdettaessa ja niille en käyttänyt tuota litkua lainkaan.
Syy miksi olen kahdesti tuon pullon tankkiini laittanut on järjestelmän puhdistus/voitelu, jotta saan kaikki mahdolliset vanhat mönjät pois sieltä polttoainejärjestelmästä.

Huomion arvoista on tämä maininta siellä stonin sivuilla!
Lainaus
It seems not to be the Bio-Ethanol itself, the gunk comes from the rest of 15% gasoline in the E85.

Eli ongelma tulee siitä Wiinaan lisätyistä aineista.

Oman kokemukseni mukaan suomalainen RE85 on puhdasta ja puhdistaa moottoria yllättävän paljon sisältä päin. Nimittäin meikäläisen moottorin männänpäältä alkaa karstat katoamaan liki kokonaan, kun sinne viimeksi endoskoopilla kurkistin.

Tilasin jo Flexitunen Auto X1:n ja ennen asennusta olisi mukava kuulla, että onko näitä ongelmia ollut enemmänkin? Koneena minulla on Volvossani B230FT.

Minä en henkilökohtaisesti tiedä kenenkään kärsineen tuollaisista ongelmista RE85:lla ajettaessa.

Ja minua ei saa bensaa tankkaamaan enää kuin siksi, että Wiina-pumppua ei ole lopputankilla ajettavalla etäisyydellä!

Yksi "ongelma" Wiinassa on.  Huono pakkaskäynnistyminen.  Mutta tämä pitäisi olla kaikilla jo tiedossa, jotka sen kanssa ryhtyvät läträämään.

Viime talvena sahasin konttini ilman lohkolämmitintä käyntiin vielä -38C pakkasessakin RE85:sta tankissa! Se vaatii sisua ja hyvää akkua!  ;) :D


Juu, hyvä pointti. Tarkoitin siis 100% RE85:lla.  :)
Huomaan hyvin, että tämä välimerkkiporno on tarttuvaa!  :2funny:

100% etanolilla ei Suomessa kannata haaveilla ajavansa arki-autoilla, nimittäin E100:n leimahduspiste on +12C, joten talvesta tulisi vaikea!  :o


Wiinamäen mieheksi aikovan muistilista on alkoholi-dementikolle sopivan lyhyt!  ;D

- Sytty-romut kuntoon
- Polttoaineen suodatin vaihtoon


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Futurez  Kulkukoira