Carcom Oy  Ateho

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689173 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1545 : 22.10.2013, 03:29:32 »
Mietin tässä vakiosuutinten käyttöastetta, eli miten rajoille näiden boksien kanssa suuttimia vedetään?

Flexitune vetää suuttimet aidosti sinne 100% auki-oloaikaan asti. Muista en tiedä!
Vakio ohjauksissa se 80% on usein se maksimiraja.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa rammer

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1546 : 24.10.2013, 20:59:15 »
Tankkasin 10litraa 95:ta ja 40l E85:ta. Auto käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. (siis 960 3.0). Ilmat meni nyt niin lauhoiksi että kylmäkäynnistyksestä paha sanoa mitään, mutta käynti on normaalin tasainen ja kiihtyy kun polkee, ihan kiitettävästi vanhaan tapaan.
Olispa semmoset jakelumittarit joissa vois mixata litkut halun mukaan sopivassa suhteessa, ettei tarvitsis korttiaan moneen kertaan automaattiin räpläillä.
omat kartanot:
xc70 -05, rintsikka -44, Tampere
ex Volvot: Amazon-66, Amazon-70, 245-89,965-97/96
*tuurilla ja tunteella*

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1547 : 25.10.2013, 11:32:05 »
Tossa muutamina aamuina ihmettelin kun joutu starttailleen useemman kerran (-7asteessa n 10kertaa)
Nyt sitten huomasin että kuuluu outo pihinä konehuoneesta, siellä oli venakopalta imusarjaan menevä huohottimen letku basana ja vuoti ilmaa.
Täytyy tehdä "väliaikais" korjaus liimaamalla.
Auto siis -99 GRand voyager 3,3 ja pelkällä viinalla menty 50tkm ilman (muita) ongelmia.
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1548 : 05.11.2013, 14:15:14 »
Kumpaankohan tämä oikeasti kuuluisi?  Järjettömiin uutisiin tai tähän etanolikeskusteluun?  :facepalm:

http://yle.fi/uutiset/autoliitto_varoittaa_etanolibensiinikokeiluista/6533751

Lainaus
Autoliitto varoittaa etanolibensiinikokeiluista
Halpa RE85-polttoaine houkuttelee autoilijoita testaamaan aineen toimivuutta tavallisissa autoissa muun bensan jatkeena. Vaikka osa kokeilijoista kertoo hyvistä kokemuksista, Autoliitto varoittaa riskeistä.

Menovesi on huomattavasti halvempaa kuin tavallinen bensa ja jotkut autoilijat ovat lähteneet testaamaan ainetta tavallisissa autoissa. Vaikka myynnissä on muutossarjoja, joilla tavallinen bensiiniauto voidaan muuttaa RE85-polttoaineella toimivaksi, osa ajaa ilman muutoksia, sekoittamalla etanolibensaa tavallisen bensan joukkoon.

Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei suosittele edes kertakokeilua, vaan kehottaa  noudattamaan autonvalmistajien ohjeita.

- Nämä cocktailit ovat aina riski. Tuskin auto hajoaa yhden kokeilun jälkeen, mutta pidemmän päälle todennäköisesti jotain moottorivaurioita on luvassa.
Vanhassa riskit pienempiä

Vaarana ovat Luomalan mukaan polttoaineen korkeasta alkoholipitoisuudesta johtuvat syöpymät polttoainejärjestelmässä. Myös muun muassa männät voivat kärsiä, koska etanolissa on vähemmän voiteluominaisuuksia kuin bensiinissä.

- Vaurioriskin lisäksi kannattaa huomioida, että etanolibensa nostaa auton polttoaineen kulutusta keskimäärin noin 30 prosenttia.

    Nämä cocktailit ovat aina riski.

    - Jonne Luomala, turvapalvelupäällikkö

Mikäli uteliaisuus kuitenkin voittaa auton omistajan varovaisuuden, vahinkojen riski on pienempi vanhempien autojen kohdalla. Lisääntynyt tekniikka tekee uusista autoista alttiimpia vioille, joita polttoainekokeilusta voi seurata.

- Nykyautot ovat myös huomattavasti paloherkempiä kuin 20-30 vuotta vanhat autot. Vanhojen autojen polttoaineen suihkutusjärjestelmät suuttimineen ovat erilaisia ja tekniikka saattaa antaa anteeksi enemmän. Mutta en silti suosittele testaamaan.

Auton muuttaminen muutossarjalla etanolibensalle sopivaksi on yleistynyt. Autoliiton turvapalvelupäällikkö Jonne Luomala ei näe asiassa ongelmaa, kunhan työ tehdään oikein.

- Onhan näitä tehty muualla maailmassa jo kauan, ja jos asennuksen toteuttaa asiantuntija oikeilla välineillä niin kokolailla riskivapaata sen pitäisi olla.

Suorastaan nolla-uutinen.

Minua hämmästytti väite uusien autojen paloherkkyydestä ja ihmetytti mäntien kärsimisestä!  :o

Kyllähän se vanha pazka, jossa letkut ovat hapertuneet ja liitokset tihkuvat on herkempi palamaan kuin se uusi ja kunnossa oleva. Vai onko autoliitolla jotakin parempaa tietoa siitä, että autot on suunnteltu paloturvattomammiksi nykyisin?

Mutta jos joku on niin urpå, ettei ymmärrä mitä on tekemässä, vaan työntää pelkkää RE85:sta suoraan tankkiin ja jotakin hassua tapahtuu, niin kyllä silloin pitää peiliin katsoa.

Tällä hetkellä omat kokemukset kertovat, ettei vinokone viinasta ole moksiskaan, vaan pelaa kuin se surullisen kuuluisa "buick".

Ainoa havainto on lyhentynyt tulppien elinikä vs. bensa, joka on noin puolet bensiinin kestosta. Vakiokoneessa ne varmasti menisivät pidempäänkin.

Puhtaalla Wiinalla on nyt takana 50tkm ja blandiksilla on ajettu jotain 50tkm. Blandiksilla pysyttiin aina alle 50% seoksissa, että ne olisivat moottorinohjauksen hanskaus alueella. Flexillä on menty pelkällä viinalla.

Edit:

Näköjään vanha uutinen, mutta jostakin syystä se oli etusivulla ns. "tuoreena uutisena".
« Viimeksi muokattu: 05.11.2013, 14:40:38 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1549 : 06.11.2013, 09:51:41 »
Tuostahan puuttui vaan se legendaarinen lausahdus, "niissä on niitä boxeja, ne voi hajota" (en enää muista mistä yhteydestä tuo tuli).


Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1550 : 06.11.2013, 10:22:55 »
Kumpaankohan tämä oikeasti kuuluisi?  Järjettömiin uutisiin tai tähän etanolikeskusteluun?  :facepalm:

http://yle.fi/uutiset/autoliitto_varoittaa_etanolibensiinikokeiluista/6533751

Suorastaan nolla-uutinen.

Minua hämmästytti väite uusien autojen paloherkkyydestä ja ihmetytti mäntien kärsimisestä!  :o

Kyllähän se vanha pazka, jossa letkut ovat hapertuneet ja liitokset tihkuvat on herkempi palamaan kuin se uusi ja kunnossa oleva. Vai onko autoliitolla jotakin parempaa tietoa siitä, että autot on suunnteltu paloturvattomammiksi nykyisin?

Mutta jos joku on niin urpå, ettei ymmärrä mitä on tekemässä, vaan työntää pelkkää RE85:sta suoraan tankkiin ja jotakin hassua tapahtuu, niin kyllä silloin pitää peiliin katsoa.

Tällä hetkellä omat kokemukset kertovat, ettei vinokone viinasta ole moksiskaan, vaan pelaa kuin se surullisen kuuluisa "buick".

Ainoa havainto on lyhentynyt tulppien elinikä vs. bensa, joka on noin puolet bensiinin kestosta. Vakiokoneessa ne varmasti menisivät pidempäänkin.

Puhtaalla Wiinalla on nyt takana 50tkm ja blandiksilla on ajettu jotain 50tkm. Blandiksilla pysyttiin aina alle 50% seoksissa, että ne olisivat moottorinohjauksen hanskaus alueella. Flexillä on menty pelkällä viinalla.

Edit:

Näköjään vanha uutinen, mutta jostakin syystä se oli etusivulla ns. "tuoreena uutisena".

Riskienhallintaa. Parempi sanoa, että älkää tehkö mitään, niin kukaan ei ainakaan pysty syyttämään siitä kun joku kone joskus hajoaa ja siihen on tankattu Wiinaa. (vaikkei sillä mitään tekemistä asian kanssa edes olisi)

Ja toisaalta, ymmärrän tuon jutun sikäli, että jos ihminen ei tosiaankaan tiedä mitä on tekemässä viinasekoituksien/boksien kanssa, niin parempi jättää tekemättä.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1551 : 07.11.2013, 15:43:03 »
Riskienhallintaa. Parempi sanoa, että älkää tehkö mitään, niin kukaan ei ainakaan pysty syyttämään siitä kun joku kone joskus hajoaa ja siihen on tankattu Wiinaa. (vaikkei sillä mitään tekemistä asian kanssa edes olisi)
Minusta tässä paistaa tämä kielteinen asenne näitä muutoksia kohtaan ja sitä, että kansalainen voi "kiertää" veroja.
Ylipäätään näistä "ongelmista" on koko ajan varoiteltu, että ainoa tapa käyttää RE85:sta on ostaa uusi auto, vaikka ympäri maailmaa on näillä samoilla autoilla ajettu Wiinalla.

Harvassa ovat uutiset onnistuneista etanolikonversioista, vaikka niitä on aikas monta.  :o

Eipä ole trafiltakaan yms.  ohjetta tullut, kuinka tuon etanolikonversion voi tehdä, vaikka liki vuosi sitten tälläistä jossakin uutisessa luvattiin....

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194807419016/artikkeli/katsastus+sallii+etanolin+kayton+vanhoissa+autoissa.html

Ja toisaalta, ymmärrän tuon jutun sikäli, että jos ihminen ei tosiaankaan tiedä mitä on tekemässä viinasekoituksien/boksien kanssa, niin parempi jättää tekemättä.

Totta!  Urpåilu on urpåilua. Koska todellakin on autoja, jotka eivät etanolia siedä.  :-[

Mutta onneksi tämän foorumin käyttäjistä oletettavasti suuri osa ajaa foorumin nimikko-autolla, jolloin em. valmistajan tarjonnassa kaikki suomessa myydyt mallit tätä Wiinaa sieltävät.  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1552 : 07.11.2013, 16:41:28 »
Tuosta linkistä poimittua, niin eiköhän nämä asiat ole juuri päinvastoin kuin tässä väitetään.
"Lisääntynyt tekniikka tekee uusista autoista alttiimpia vioille, joita polttoainekokeilusta voi seurata."

"Nykyautot ovat myös huomattavasti paloherkempiä kuin 20-30 vuotta vanhat autot. Vanhojen autojen polttoaineen suihkutusjärjestelmät suuttimineen ovat erilaisia ja tekniikka saattaa antaa anteeksi enemmän."
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1553 : 07.11.2013, 17:18:42 »
Tuosta linkistä poimittua, niin eiköhän nämä asiat ole juuri päinvastoin kuin tässä väitetään.
"Lisääntynyt tekniikka tekee uusista autoista alttiimpia vioille, joita polttoainekokeilusta voi seurata."
Samaa mieltä olen tästä.  Uusien autojen moottorinohjaus hanskaa erilaisia muutoksia polttoaineessa huomattavasti paremmin useine lambda-antureineen, kuin ikuvanha LH-jetronicci sen ainokaisensa kanssa.


"Nykyautot ovat myös huomattavasti paloherkempiä kuin 20-30 vuotta vanhat autot. Vanhojen autojen polttoaineen suihkutusjärjestelmät suuttimineen ovat erilaisia ja tekniikka saattaa antaa anteeksi enemmän."

Tässä on toinen kohta, jota en todellakaan niele.  Miten se paloherkkyys lisääntyy uusissa? Eikös uusien autojen pitäisi olla turvallisempia kuin vanhojen?   ::)
Paloturvallisuus on yksi turvallisuuden osa-alue ja kolariturvallisuudessa aikas merkittävä selllainen.

"Saattaa antaa anteeksi enemmän"  :o  Juu ei! 
Tästä kertoo vaikkapa se saabiin saatava softa, jolla moottorin saa pelaamaan bensalla ja wiinalla. Kas kun sellaista ei ole kukaan muu tehnut vaikka LH:lle?

Jos nyt ei puhuta suorasuihkutuskoneista, niin suuttimet ovat kyllä sitä samaa kamaa LH-vinokonessa kuin uudemmissakin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1554 : 07.11.2013, 18:26:35 »


"Saattaa antaa anteeksi enemmän"  :o  Juu ei! 
Tästä kertoo vaikkapa se saabiin saatava softa, jolla moottorin saa pelaamaan bensalla ja wiinalla. Kas kun sellaista ei ole kukaan muu tehnut vaikka LH:lle?

Ei ole vielä Volvoihin kukaan vastaavaa ohjelmaa tehnyt kun  "tavallisen" ja flexi fuel mallin välillä ei ole juuri eroja moottorin ulkopuolisissa komponenetissä.  Mahdollisesti moottorin ohjainlaitteessa voi olla ja polttoaine tankin anturissa on dc/ac muunnin sekä suuttimet taisi olla isommat.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 18:34:06 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1555 : 07.11.2013, 21:41:36 »
Ei ole vielä Volvoihin kukaan vastaavaa ohjelmaa tehnyt kun  "tavallisen" ja flexi fuel mallin välillä ei ole juuri eroja moottorin ulkopuolisissa komponenetissä.  Mahdollisesti moottorin ohjainlaitteessa voi olla ja polttoaine tankin anturissa on dc/ac muunnin sekä suuttimet taisi olla isommat.

Eihän noissa flexi autoissa ole mitään erikoista kuin se, että niissä on se polttoaineen tunnistusanturi.

Liekö syynä siihen, ettei kukaan ole tuollaista "flexi" softaa volvoon tehnyt se, ettei sitä volvon ohjauskoodia tunneta riittävän hyvin vielä?  Tai sitten liian pienet vakiosuuttimet.

LH:n binääristä osaan tehdä kyllä, aukaisemalla lambda-säädön rajoja, mutta vakiosuuttimet ovat tapissaan tuolloin ja pahasti! Ja toinen syy on se, ettei kylmärikastukset ole samoja Wiinalla ja bensalla joten tyydyn flexituneen tästä syystä.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1556 : 07.11.2013, 22:17:50 »
Saabin trionic 7:ssa ei ole flexifuel anturia. Eli esim vanhan 2001 mallisen sai etanolille vaihtamalla pelkän softan ja tulpat.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1557 : 08.11.2013, 08:18:41 »
Eihän noissa flexi autoissa ole mitään erikoista kuin se, että niissä on se polttoaineen tunnistusanturi.


Siinäpä se kun Volvossa ei ole ks anturia. Saabissa sellainen taitaa olla.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1558 : 08.11.2013, 10:33:01 »
Siinäpä se kun Volvossa ei ole ks anturia. Saabissa sellainen taitaa olla.

Kuten juhau tuossa ylempänä totesi, niin ei ainakaan vanhemmissa saabeissa ole. Ja silti siihen trioniciin saa softan jolla homma toimii.

Ja jos vaan suuttimissa vara riittää, niin miksipä tuo ei toimisi myös pelkällä softalla. Kyllähän se etanolin ja bensan suhde on pääteltävissä siitä, mitä lambda-anturit sanovat. Vähän jälkijunassa toki verrattuna polttoaineanturiin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1559 : 08.11.2013, 10:44:27 »
Kuten juhau tuossa ylempänä totesi, niin ei ainakaan vanhemmissa saabeissa ole. Ja silti siihen trioniciin saa softan jolla homma toimii.

Ja jos vaan suuttimissa vara riittää, niin miksipä tuo ei toimisi myös pelkällä softalla. Kyllähän se etanolin ja bensan suhde on pääteltävissä siitä, mitä lambda-anturit sanovat. Vähän jälkijunassa toki verrattuna polttoaineanturiin.
Lainaus Volvon PDF:stä.
"of ethanol and petrol is detected by the "normal" adaptation strategies of the Engine Control Module (ECM).
This takes place by evaluating the lambda-sond signals. For example, "a lot" of ethanol results in a lean
fuel/air mixture. The Engine Control Module (ECM) compensates by increasing the quantity of injected fuel
so that the correct lambda value is achieved."

Hetki menee jos ajanut esim etanolilla ja sitten tankkaq bensiiniä  että esim tasa-ajon kulutus tasoittuu kun seuraa kulutusta ajotietokoneesta.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo