Elekma  Autoracing

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689191 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1665 : 21.07.2014, 19:27:00 »
No viinavolvoilun aloittaessa sitä sai alle 0,95e/l  ;) Muiden hintojen pysyessä liki samoina.. ehkä?

Mää kun kortin sain niin E95 maksoi tuon 0,95e/l. Niiltä ajoilta samana ei ole pysynyt kuin metallimiehen tuntipalkka
Täysin OT/BS
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1666 : 22.07.2014, 00:25:23 »
Luvut väärin päin, eli 11,6L/100km on oikea kulutus! 

Ei se silti mikään huonotulos ole!  Vastaa 8,46L bensiiniä!  :hello:
Tosin tuossa kohden auto on ollut täyslastissa joten se ei siltikään ole huono tulos!




Deeku vs. Wiinavinokone, tulos on se, että en harkitse edes deekua!   :pomo:

Pääsääntönä pidän T-nokallisen vinokoneen luonnetta niin ylivoimaisena deekuun verrattuna, ettei sekään puolla!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa okoz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 58
  • 760 Turbo
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1667 : 22.07.2014, 18:41:55 »
Keskikulutus muuttunut n.11l/100km -> n.14/100km. Nyt reilu 1000km ajettu kuukauden aikana wiinalla.

Alkaa tuntumaan pieneltä 760:n 60L tankki. Bensalla matkaa tuli n.500km / tankki ja nyt wiinalla kulkee n.400km / tankki.

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1668 : 22.07.2014, 19:23:52 »
Mulla meni viime tankillinen 388km, 50litraa, keskikulutus 12,8 l/100km. Reipasta matka ajoa kontti täynnä tavaraa josta viimenen 100km tyhjä muuli perässä.
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1669 : 24.07.2014, 00:07:21 »



Deeku vs. Wiinavinokone, tulos on se, että en harkitse edes deekua!   :pomo:

Pääsääntönä pidän T-nokallisen vinokoneen luonnetta niin ylivoimaisena deekuun verrattuna, ettei sekään puolla!
Muistanko väärin että olisit ajanut enemmän vuodessa kuin 20tkm?
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1670 : 24.07.2014, 03:26:29 »
Muistanko väärin että olisit ajanut enemmän vuodessa kuin 20tkm?

Vähintää tuo verran kaikkiaan Merikontti-vuosina, mutta tänä vuonna olen onnistunut vähentämään kilsoja kaikkiaan aika hyvin.
Keskiarvoisesti noita näkyy tulleen sen 33-34-tkm per vuosi merikontilla tämän hetkisellä tilanteella.

400,- vuodessa on niin vähän, että vaihto ei houkuta lainkaan.  :-\
Sillä sen työn määrä uuteen kotteroon on enemmän kuin vuoden säästö.

Lisäksi Wiinan-kulutus tippuu minulla "nätillä" ajolla alle 10L luokkaan. Wiinan keskihinnan pyöriessä siellä 1,08 kohdilla.
Joten Kiisseli ei vieläkään kannata!!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1671 : 14.08.2014, 18:37:15 »
Tälläiseen uutiseen törmäsin taas.
http://www.hs.fi/kotimaa/Etanolilla+k%C3%A4y+vasta+harva+auto/a1406432480451


Lainaus
Trafissa ei olla ilmiöstä yhtä innoissaan, koska sen mielestä asiassa on myös haittapuolensa.

"Lähtökohtaisesti muutossarjat eivät vähennä päästöjä vaan lisäävät. Kun lähdetään häiritsemään auton alkuperäistä moottoriohjausta tai kun sinne tulee muuta tavaraa mukaan, moottori ei kaikissa oloissa toimi kuten tehdas on suunnitellut. Sellaisissa oloissa päästöt kasvavat merkittävästi", sanoo Otto Lahti, Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö.
Taas niin paksua paskaa, ettei mitään järkeä! :peetu:

Jos RE85 tuottaa CO2 päästöjä 80% vähemmän kuin bensiini versio, niin jompi kumpi lainauksen väittämä ei pidä paikkaansa.

Täsmälleen ottaen nuo boxit lisäävät suuttimien aukioloaikaa Wiina vaatiman lisän verran, joten polttoaineseoksen käyttäytyminen on täsmälleen valmistajan haluamaa.
Ainoat tilanteet, jossa auto ei toimi valmistajan tarkoittamilla seoksilla, ovat kylmäkäynti ja käynnistys.
Niiden merkitys on kokonaispäästöissä täysin merkityksetön.


Otto lahden sanomia sontia....

http://www.iltalehti.fi/autot/2013081317362386_au.shtml
Lainaus
- En itse asentaisi tällaista, jos kustannussäästöjä haetaan. Se, minkä säästää polttoaineissa, voi olla yksi ylimääräinen korjaamokäynti tai kylmä talvipäivä, jolloin olisi tärkeää päästä liikkeelle, mutta auto ei toimikaan, toteaa Trafin liikennekelpoisuusyksikön päällikkö Otto Lahti.

Hän huomauttaa, että etanolilla on paljon bensaa huonompi energia-arvo. Jossain tapauksissa huonosti yhteensopivat ja halvat muutossarjat ovat lisänneet auton kulutusta niin paljon, että toivottu säästö jää nollaan.

Suurimmat ongelmat eivät kuitenkaan liity kulutukseen. Lahti toteaa etanolin olevan hankala aine pakkasella. Se höyrystyy huonommin ja on vaikeampi saada palamaan.

- Kuluttaja huomaa ongelmat helpoiten auton kylmäkäynnistysvaikeuksina.

Tuossa pelotellaan korjaamokäynneillä ja kylmäkäynnistys vaikeuksilla.
No, jokainen Wiinamäen mies tietää, että Wiina höyrystymislämpötila on korkeampi kuin bensiinillä. Joten se ei ole uutinen.
Lisäksi kunnossa oleva auto ehjällä akulla lähtee wiinallakin käyntiin -38C pakkasessa (tehty).
Tai pienikin bensalisäys tankissa tekee saman....

http://www.hs.fi/kotimaa/Katsastuksessa+voi+tulla+sanomista/a1406432367762
Lainaus
Etanolisarjojen tiellä saattaa ainakin toistaiseksi olla vielä yksi seikka: katsastusmies. Jos laite havaitaan, auto pitäisi Trafin Otto Lahden mukaan muutoskatsastaa, mikä maksaa noin satasen.

"Muutoskatsastuksessa pitää osoittaa, että auto täyttää sitä koskevat päästövaatimukset myös muutosten jälkeen", sanoo Lahti.

Ja tämän todistuksen hankkiminen voi olla autoilijalle hankalaa, jos laitteen myyjällä ei ole antaa sellaista juuri kyseiseen automalliin.

Tuossa lausumassa näkyy taas virkavaltaisuus...   >:(

NOx-päästöt eivät ainakaan lisäännyt RE85:lla ajettaessa, eivätkä HC-päästöt. Palamistuotteet Etanolilla ovat liki puhtaasti H2O (vesi) ja CO2:sta (hiilidioksidi). Ainoastaan muut RE85 polttoaineen komponentit (bensiini yms.)  voivat tuottaa noita muita yhdisteltä, mutta niiden osuus on aika pieni lopultakin vaikkapa puhtaaseen bensiini autoon verrattuna.

Etanoliahan ei saisi käyttää sisustus takoissa yms. jutuissaa, jos sen palotuotteet olisivat vaarallisia. Sen olis EU kieltänyt jo aikoja sitten.
Samaten aidot flexifuel autotkin olisivat kiellettyjä, jos etanolin palamistuotteet olisivat karsinogeenisiä tai muutoin vaarallisia.


Tässäkin jutussa haisee oikein voimakkaasti Trafin virkavaltaisuus! Epäpäteviä tolloja, jotka ovat olemassa vain itsensä vuoksi.

Nimittäin sitä ohjetta, jolla tuo etanolikonversio piti tehdä mahdolliseksi ei kaikesta huolimatta ole kuulunut trafista, vaikka sen aikanaan lupasivat. Lupaus vaiettiin hiljaisuuteen siksi, ettei trafi menetä kerättäviä verotuloja.

Lainaus
VTT teki puoli vuotta kestäneen tutkimuksen aikana muunnoksen muutamaan ajoneuvoon. Tuomaalan mukaan tässä vaiheessa on jo selvää, että muunnoksia voi tehdä niin, että ne kelpaavat viranomaisillekin.

https://web.archive.org/web/20130416063506/http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194807418627/artikkeli/katsastus+sallii+etanolin+kayton+vanhoissa+autoissa.html

Hassu juttu sinällään, että lehden verkkoarkisto löytää artikkelin, mutta linkki ei toimi...   :o

Tässä tulee mieleen oma episodi trafin juristien kanssa, kun aikanaan koetin saada tietoa miksi coolerin vaihtaminen on kiellettyä. Kieltoa perusteltiin päästöillä ja kun penäsin perusteita vastaus oli hiljaisuus.  :peetu:
No, jos olisin jaksanut tapella silloin enemmän, olisin saanut luultavasti selkävoiton aikanaan tuhlattuani muutamia vuosia tappeluun.


No, tämän luettuaan voi asiaa hitusen "ymmärtää".
http://blogit.iltalehti.fi/pauli-vahtera/2014/08/10/liikaa-virkamiehia-liikaa-palkkaa-liikaa-valtaa-liikaa-tuhlausta/


Onko Otto Lahti uusi Heikki Kuitunen?  :idiot2: >:(


PPs.
Mielenkiintoinen juttu.
http://www.mamasan.fi/media/files/bc_hao3.pdf
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 18:49:28 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1672 : 14.08.2014, 19:39:10 »
Wiinan kanssa saattaa tulla ongelmia hyvinkin pitkän ajan kuluttua letkuissa ja tiivisteissä sekä moottorin kulumisessa. Siitä on ihan todettuja tapauksia. Otto nyt vaan sanoo sen mitä virkamiehen tulee sanoa näissä tilanteissa.

Me,  jotka käytetään päivittäiseen autoiluun romutusiän ylittäneitä Volvoja joita pidetään kunnossa omin pikku kätösin  Motonetin ja romiksen osilla ollaan marginaalin marginaalissa. Promillejengiä. Creme de la creme.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa siikainen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1673 : 14.08.2014, 19:50:16 »
B200K n. 45% seos:

 ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä kylmällä koneella, sammuu kun lyö kytkimen pohjaan
V70 2.4T AWD -01

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1674 : 14.08.2014, 20:03:40 »
Wiinan kanssa saattaa tulla ongelmia hyvinkin pitkän ajan kuluttua letkuissa ja tiivisteissä sekä moottorin kulumisessa. Siitä on ihan todettuja tapauksia. Otto nyt vaan sanoo sen mitä virkamiehen tulee sanoa näissä tilanteissa.

Me,  jotka käytetään päivittäiseen autoiluun romutusiän ylittäneitä Volvoja joita pidetään kunnossa omin pikku kätösin  Motonetin ja romiksen osilla ollaan marginaalin marginaalissa. Promillejengiä. Creme de la creme.

Mulla antautu jo viikon viinalla ajelun jälkeen pensapumppu, letku, ja suutinten o-renkaat. 20-vuoden ikä ei varmaan asiaan vaikuta ::) Ja vuos  etenpäin meni lambda ja jousjalan tukilaakeri, viina on pahasta. ;D
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1675 : 14.08.2014, 21:56:54 »
B200K n. 45% seos:
 ei jaksa käydä tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä kylmällä koneella, sammuu kun lyö kytkimen pohjaan

Täysin normaalia noin wiinastetulle koneelle. Siis se heikko tyhjäkäynti kylmänä bensan asetuksilla.
Alkoholisoitunut koneesi kaipaa lisää wiinaa!  ;D


Me,  jotka käytetään päivittäiseen autoiluun romutusiän ylittäneitä Volvoja joita pidetään kunnossa omin pikku kätösin  Motonetin ja romiksen osilla ollaan marginaalin marginaalissa. Promillejengiä. Creme de la creme.

Olemme promille-jengiä!   S*  :hello:  <Kippis>  :smitten:

Mulla antautu jo viikon viinalla ajelun jälkeen pensapumppu, letku, ja suutinten o-renkaat. 20-vuoden ikä ei varmaan asiaan vaikuta ::) Ja vuos  etenpäin meni lambda ja jousjalan tukilaakeri, viina on pahasta. ;D

Wiina on suorastaan saatanasta!  Koukuttaa pahasti jo lyhyen käytön jälkeen, eikä Wiinaan retkahtaneilla ole paluuta bensan pariin, kuin alkoholi-ongelmien alkaessa (wiina loppuu=alkoholi ongelma)!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1676 : 15.08.2014, 20:33:04 »
Taas tuijotetaan vaan sitä mitä pakoputkesta tulee
Ympäristöhaittoja voisi tarkastella vaikkapa:
-Paljonko energiaa on kulutettu että yksi megajoule on auton tankissa?
-Paljonko puhdasta vettä kuluu yhden megajoulen tuottamiseen?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1677 : 15.08.2014, 20:47:28 »
Taas tuijotetaan vaan sitä mitä pakoputkesta tulee
Ympäristöhaittoja voisi tarkastella vaikkapa:
-Paljonko energiaa on kulutettu että yksi megajoule on auton tankissa?
-Paljonko puhdasta vettä kuluu yhden megajoulen tuottamiseen?
Ja jääkö euro suomeen ja tukee työllisyyttä vaiko arabi terroristejä.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1678 : 15.08.2014, 21:13:08 »
Mitenkään mollaamatta mutta muutama juttu sattu silmiin:
Jos RE85 tuottaa CO2 päästöjä 80% vähemmän kuin bensiini versio, niin jompi kumpi lainauksen väittämä ei pidä paikkaansa.
Käsittääkseni RE85 vähentää FOSSIILISIA co2-päästöjä, ei absoluuttisia päästöjä, vai Kuinka? Hiilivetyjä poltetaan ja tuloksena on mitä on??

Ja sitten kun puhutaan kulutuslukemista niin minun mielestäni (ei mitattua dataa) on epäreilua tai jopa erehdyttävää verrata optimoitua viinakonetta orkkis bensasäätöihin.

 Kun minulla kummittelee muistoissa yläasteen kemian tunnit  joilla mm. todettiin että alkoholin energiasisältö on pienempi kuin bensiinin...
Niin mitäs jos optimoidaan se masiina 98E5:lle, paljonko putoaa kulutus vs." normisäädöt"?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1679 : 15.08.2014, 22:00:34 »
Ja jääkö euro suomeen ja tukee työllisyyttä vaiko arabi terroristejä.

Niin!  Olet asian ytimessä! Jokainen polttamani Wiinalitra tukee Suomalaista työllisyyttä. Siinä on yksi syy tähän alkoholisoitumiseeni!  :D

Mitenkään mollaamatta mutta muutama juttu sattu silmiin:Käsittääkseni RE85 vähentää FOSSIILISIA co2-päästöjä, ei absoluuttisia päästöjä, vai Kuinka? Hiilivetyjä poltetaan ja tuloksena on mitä on??

Jep, fossiilisia CO2 tarkoitinkin ja myös absoluuttisesti CO2 tulee vähemmän kuin bensiinillä.

Etanoli palaa aina bensiiniä puhtaammin, koska se sisältää vetyä enemmän. Jonka palamistulos on vesi.  Minkä jokainen näkee talvella erityisesti, sillä sen verran mahtavan höyrypilven Wiinakone tuottaa taakseen.

Joten Wiinalla hiilidioksidia (CO2) ja häkää (CO) tulee vähemmän.
Bensiinissä bentseeni näyttelee merkittävää osaa osakomponenttina (C6H6), Etanoli on taas (C2H6) on selvästi vetypitoisempi.

Joten palamistuotteena on selvästi enemmän vettä Wiinaa poltettaessa.

Ja sitten kun puhutaan kulutuslukemista niin minun mielestäni (ei mitattua dataa) on epäreilua tai jopa erehdyttävää verrata optimoitua viinakonetta orkkis bensasäätöihin.

No, Wiinassa on tiettyjä etuja moottoripolttoaineena bensiinin verrattuna. Mutta koska ne ovat molemmat polttoaineita, voi niitä vertailla keskenään.

Kun minulla kummittelee muistoissa yläasteen kemian tunnit  joilla mm. todettiin että alkoholin energiasisältö on pienempi kuin bensiinin...
Niin mitäs jos optimoidaan se masiina 98E5:lle, paljonko putoaa kulutus vs." normisäädöt"?

Jep, energiasisältö on pienempi primäärisillä alkoholeilla, kuin raskaammilla hiilivedyillä, juurikin vety-pitoisuudesta johtuen.

Wiinakone pesee bensiinikoneen vain siksi, että sen oktaaniluku on selvästi korkeampi, millä saadaan moottorin hyötysuhdetta parantumaan merkittävästi.
Joten vaikka kuinka optimoi tuotantomoottoria, niin Wiinalla saa enemmän kuin bensiinillä!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy