Autodiagnoosi  Carcom Oy

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689188 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1710 : 06.09.2014, 16:07:44 »
Onko kukaan mittaillut päästöjä pelkällä E85? Kiinnostaisi saada tietää päästöt ilman kattia ja katin kanssa. Ja siis paras ois ihan perus LH2.4 ohjauksella..

Mikan ottanut päästöistä enempää selvää?

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1711 : 06.09.2014, 17:26:41 »
Onko kukaan

Ei tarttis kun kaksi sivua selata taaksepäin...

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1712 : 06.09.2014, 17:56:07 »
Ei tarttis kun kaksi sivua selata taaksepäin...

 :facepalm:
tätä lueskellut jo pidempään ja mennyt kokonaan ohi... Miten oliko sulla kattia kummassakaan?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1713 : 06.09.2014, 18:04:33 »
Onko kukaan mittaillut päästöjä pelkällä E85? Kiinnostaisi saada tietää päästöt ilman kattia ja katin kanssa. Ja siis paras ois ihan perus LH2.4 ohjauksella..

Mikan ottanut päästöistä enempää selvää?
Tuossa veljen (mun ex lankun) viime vuoden lappu... B230F, A-nokka, s40 t4 suuttimet, kannesta -1,5mm ja katilla mitatut arvot puhtaalla RE85 Seoksella ja pelkällä vakio LH2.4 ohjauksella  :)

Ja ite vein edellisellä kerralla nolla lapun. 250cc suuttimilla ja bensa lantringilla. Vasen lappu on tyhjällä katilla ja pelkällä RE85 seoksella haettu... uusintaan piti kattilaittaa ja vähä bensaa lisätä varuiks...
« Viimeksi muokattu: 06.09.2014, 18:08:11 kirjoittanut jogiin »

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2256
  • Muoviämpäri
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1714 : 06.09.2014, 18:22:31 »
HC 0?  :D

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1716 : 06.09.2014, 18:52:13 »
Mulla on tosiaan katit molemmissa, kun en ole jaksanut puuhastella niitä tyhjiksikään.
Bensalla leimatussa ihkauusi Bosch -lambda ja 170tkm ajettu katti. Niillä muutoksilla putos päästöt aika hienoiksi.

RE85:llä leimatussa on luonnollisesti boksi käytössä, jota vähän jouduinkin säätäämään testerin kanssa. Nyt on käyntiinlähtö ihan eri tasolla kuin viime kesänä, eikä merkkivalo ole syttynyt kertaakaan.

Oli muuten vuoden vanhat etanolit tankissa kun elokuussa otin auton ulos ja lähti silloinkin varsin nätisti käyntiin. En siis enää ole juurikaan sitä mieltä että seisotuksessa wiinaan muodostuisi ongelmia kondenssin myötä.

Kulutus kaasupedaalia käyttäen on ollut nyt 11,9.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1717 : 06.09.2014, 21:10:19 »
Tuolla aikaisemmin oli keskustelua tulppien lämpöarvoista. Itselläni ovat alkuperäiset, joita valmistaja on moottorille suositellut (NGK arvoltaan 5, vissiin, koodi on PTR5A-13).
Ajattelin, että pitäisikö tuota vaihtaa johonkin toiseen (kylmempään?)? En juuri tulppien lämpöarvoista ole perillä, enkä siitä miten ne moottorin vaikuttavat.
Kuitenkin, ongelmana on sellainen että etanoli ei oikein syty. Osakaasulla toimii useimmiten todella hyvin, välillä moottorin ollessa hieman vajaa käyntilämpöinen (about 70 astetta) niin hyppii kuin kenguru. Ei aina, mutta välillä. Täydelläkin kaasulla toimi oikein hyvin kesähelteillä, mutta nyt ilmojen jäähdyttyä alkaa rykimään täydellä kaasulla noin 3000-5000 kierroksen alueella. Tämän alla ja yllä toimii hyvin ja vetää hienosti. Useimmiten ongelma ilmenee siten, että moottori vain boaa eikä vastaa kaasuun, joskus hyppii kuin kenguru. Tämä kengurumaisuus tuntuu kuin joka toisella rundilla seos syttyisi ja joka toisella taas ei, ja booaaminen taas siten että kesken täyskaasuvedon meno loppuu kuin seinään, aivan kuin nostaisi jalan kaasulta eikä meno jatku ennenkuin kaasua nostaa hieman. Bensalla näitä ongelmia ei ollut, kun 95:llä testasin. Ongelmat lievenevät kun on muutaman täyskaasuvedon parin vaihteen läpi vetänyt kierrosten ollessa 5000-7000, sillä alueella kun ei ongelmia tunnu olevan. Seuraavan kerran kun taas ajamaan lähtee niin sama booaaus ja nykiminen jatkuu.

Tästä ajattelin, että voisiko sytkäpuolella jotain olla ongelmana? Ajattelin ensin kokeilla kylmempiä tulppia, vai oliko se että niiden piti olla lämpimämmät etanolilla? Kylmempi lämpöarvoltaan=tulppa välittää vähemmän lämpöä kanteen? Käsittääkseni kun etanolin palamislämpötila on viileämpi kuin bensan (tästä en ole kylläkään varma), niin pitääkö silloin tulpan toimia tämän kylmemmän palotapahtuman kanssa, eli välittää vähemmän lämpöä kanteen (jotta tulppa itsessään pysyisi lämpimämpänä?)=kylmempi lämpöarvoltaan?

Sinä aikana kun tätä ongelmaa on ollut, niin kulutus on noussut 11->15 litraan. Liekkö johtuu siitä että sitä nyt menee enemmän että saa kiihdytettyä kun ei pala kunnolla?

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1718 : 06.09.2014, 21:15:46 »
Nii joo tuossa mun koneessa oli vakiosta pykälää kuumempi tulppa. Eikös se mee just silleen että kylmä tulppa johtaa lämpöä paremmin kanteen ja suositellaan käytettäväksi korkeasti kuormitettavissa moottoreissa? Ja kuumempi pysyy kuumana ja aiheuttaa myös korkeasti kuormitettavissa moottoreissa nakutus herkkyyttä?
Ja etanoli palaa viileemmin joten kuuma tulppa edes auttaa syttymistä ?

 Vai oonko nyt täysin kuutamolla  ???

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1719 : 06.09.2014, 21:59:27 »
Jogi on ihan oikeassa, kuumempi tulppa auttaa. NGK:lla numerot menee eripäin kuin Boschilla, esim. B230F:n vakio on muistaakseni WR7DC, kun taas itse käytän WR8DC+:aa, eli asteen lämpösempää.

Kysyjän tekstistä sain sellaisen kuvan, ettei käytössä ole mitään adapteria eikä autoa ehkä muutenkaan ole muokattu etanolille sopivaksi. Ois hyvä aina vähän kirjoitella siitä kohteena olevasta tietoja  ::) Jokatapauksessa, en siis ihmettele ettei toimivuus ole erinomaista, eikä siihen ikävä kyllä mahda pelkkä tulpan lämpöarvo antaa pelastusta.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1720 : 06.09.2014, 22:04:12 »
Ei tuossa mun tekemässä viina konversiossakaan ollut mitään adaptereita tai lastuja  ::)
Siinä mentii Halvalla hyvä tulee perjaatteella  :2funny: Sil on nyt työnnetty joku 40tkm RE85 voimin  :pomo:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1721 : 06.09.2014, 22:06:50 »
En meinannutkaan että nuo kaksi asiaa pitäisi olla  ;D Sulla oli kuitenkin hyvät puristukset! Se on tärkein elementti etanolin luonnetta ajatellen, tai ainakin toiseksi tärkein sylinteritäytöksen lisäksi.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1722 : 06.09.2014, 22:31:57 »
No joo lähinnä RE85 takia kannesta siivun otatin,... Ja kun senkin sai halvalla  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1723 : 07.09.2014, 15:02:41 »
HC 0?  :D

Meikäläisen HC-päästöt olivat tyhjäkäynnillä 34ppm, mutta lambda oli "vain" 1,1 tuolloin. Ajokierroksilla HC:t olivat 5ppm ja lambda 1,02.

Tuolla aikaisemmin oli keskustelua tulppien lämpöarvoista. Itselläni ovat alkuperäiset, joita valmistaja on moottorille suositellut (NGK arvoltaan 5, vissiin, koodi on PTR5A-13).
Ajattelin, että pitäisikö tuota vaihtaa johonkin toiseen (kylmempään?)? En juuri tulppien lämpöarvoista ole perillä, enkä siitä miten ne moottorin vaikuttavat.
Kuitenkin, ongelmana on sellainen että etanoli ei oikein syty. Osakaasulla toimii useimmiten todella hyvin, välillä moottorin ollessa hieman vajaa käyntilämpöinen (about 70 astetta) niin hyppii kuin kenguru. Ei aina, mutta välillä. Täydelläkin kaasulla toimi oikein hyvin kesähelteillä, mutta nyt ilmojen jäähdyttyä alkaa rykimään täydellä kaasulla noin 3000-5000 kierroksen alueella. Tämän alla ja yllä toimii hyvin ja vetää hienosti. Useimmiten ongelma ilmenee siten, että moottori vain boaa eikä vastaa kaasuun, joskus hyppii kuin kenguru. Tämä kengurumaisuus tuntuu kuin joka toisella rundilla seos syttyisi ja joka toisella taas ei, ja booaaminen taas siten että kesken täyskaasuvedon meno loppuu kuin seinään, aivan kuin nostaisi jalan kaasulta eikä meno jatku ennenkuin kaasua nostaa hieman. Bensalla näitä ongelmia ei ollut, kun 95:llä testasin. Ongelmat lievenevät kun on muutaman täyskaasuvedon parin vaihteen läpi vetänyt kierrosten ollessa 5000-7000, sillä alueella kun ei ongelmia tunnu olevan. Seuraavan kerran kun taas ajamaan lähtee niin sama booaaus ja nykiminen jatkuu.

Wiina syttyy pirusti paremmin kuin bensiini käyntilämpöisessä koneessa ja palaa myös pirusti nopeammin kuin bensiini, joten ongelmasi ei ole sen syttymisessä tai palamisessa. Tai oikeastaan juurikin tuossa palamisessa!

Ongelma löytyy ennemminkin sieltä polttoaineesta ja syttykartasta.

Minkälainen set-uppi sinulla on?

Tästä ajattelin, että voisiko sytkäpuolella jotain olla ongelmana? Ajattelin ensin kokeilla kylmempiä tulppia, vai oliko se että niiden piti olla lämpimämmät etanolilla? Kylmempi lämpöarvoltaan=tulppa välittää vähemmän lämpöä kanteen? Käsittääkseni kun etanolin palamislämpötila on viileämpi kuin bensan (tästä en ole kylläkään varma), niin pitääkö silloin tulpan toimia tämän kylmemmän palotapahtuman kanssa, eli välittää vähemmän lämpöä kanteen (jotta tulppa itsessään pysyisi lämpimämpänä?)=kylmempi lämpöarvoltaan?

No, minulla on mikamaisen ajotyylini vuoksi NGK:n 8 lämpöarvoiset tulpat. Vakioarvo olisi 6, mutta sillä alkaa nakuttamaan muutaman vartin vedon jälkeen.

Kyllä, wiina palaa kylmempänä kuin bensa vähäisemmän lämpöarvonsa vuoksi.

Tulpan lämpöarvot valitaan nakutuksen ja itsepuhdistumislämpötilan funktioina. Wiinalla se itsepuhdistuminen ei ole ongelma.

Sinä aikana kun tätä ongelmaa on ollut, niin kulutus on noussut 11->15 litraan. Liekkö johtuu siitä että sitä nyt menee enemmän että saa kiihdytettyä kun ei pala kunnolla?

Nakuttaa......   :-[

Ja Wiinaa palaa ~30% enemmän kuin bensaa polttoaineesta johtuen!


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Vesku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #1724 : 28.09.2014, 16:54:04 »
Nyt kun Seinäjoellekkin saatiin E85-mittari niin laitoin B230F -seiskaan Flexitunen kiinni ja pakko on todeta että positiivisesti yllätyin, niin moitteetonta on toiminta E85:llä :)

Kulkupuolikin piristyi kertaheitolla!

Vielä varmuuden vuoksi polttoainesuodatin vaihtoon ja sit vaan odotellaan mikä letku alkaa ekana vuotaa viinaa :D

945 Turbo -95 & 740 B230F & Amazon B20 -69
Menneitä: 5x 740, 3x 940, 3x 850

 

Futurez  Kulkukoira