Kulkukoira  Proturbo

volvo 240 tdi

  • 743 Vastauksia
  • 248625 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #60 : 28.07.2011, 10:26:15 »
miten pystyn mittaamaan moottorin etuosan oikeen korkeuden?
elikkä tarkotus tällä että etu kardaani tulisi suoraan.

Koska sulla näkyy olevan vaatikon päässä kolmiolaippa (hardykiekko) , niin pulttaa kardaani laatikon laippaan "väärin" kiinni. Eli laitat hieman pidemmät pultit ja ja laita kaikki kolme osaa samojen pulttien kanssa nippuun. Laatikon laippa, kumikiekko ja kardaani=kiinteä, suoralinjainen paketti. Kardaanin asennosta on nyt helppo päätellä koneen oikea sijainti ja kaardaanilinja suhteessa laatikkoon on taatusti suora :)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #61 : 28.07.2011, 10:39:48 »
Vaihdelaatikkohan sen määrittää eli ensin loota kiinni ja sitten sen kiinnitystä säätämällä tähtäät sen suunnan keskelle tukilaakeria
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #62 : 28.07.2011, 10:44:09 »
Vaihdelaatikkohan sen määrittää eli ensin loota kiinni ja sitten sen kiinnitystä säätämällä tähtäät sen suunnan keskelle tukilaakeria

minä meinasin tehä sen silleen ku laatikko on vakio paikassa niin oisin moottorin vielä oikeeseen asentoon niin se ois ollu. mutta passaahan se nuinki.
volvo 240 tdi :)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #63 : 28.07.2011, 17:42:53 »
minä meinasin tehä sen silleen ku laatikko on vakio paikassa niin oisin moottorin vielä oikeeseen asentoon niin se ois ollu. mutta passaahan se nuinki.

Just näin. Jos sulla on laatikon takapää vakio paikalla, niin sitten tuolleen kun sanoin kardaani kiinni ja sitten nostaa/laskee/siirtää moottoria siihen asentoon, että kardaanin kannatinlaakeri on oikeassa paikassa. Tuollainen kumilaipallinen kardaani on aika tarkka linjauksesta, kun tavallinen nivel laatikon päässä antaa aika paljon anteeksi.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #64 : 28.07.2011, 18:37:04 »
Just näin. Jos sulla on laatikon takapää vakio paikalla, niin sitten tuolleen kun sanoin kardaani kiinni ja sitten nostaa/laskee/siirtää moottoria siihen asentoon, että kardaanin kannatinlaakeri on oikeassa paikassa. Tuollainen kumilaipallinen kardaani on aika tarkka linjauksesta, kun tavallinen nivel laatikon päässä antaa aika paljon anteeksi.

eli koneen ja laatikon saa kohalleen näin.
mutta otetaan huomioon että kumilaippa autoissa on yleensä erillisjousitettu taka-akselisto ja sitä myöten liukumaton kardaani? (ainaki mersu ja bmw)
niin kumin räjähtäessä kardaani voi ja tuleekin aika lujaa takalistoon!
240 vollea ei ole tehty "retku" perällä niin suosittelen heittään sen kumin pois ja laittaan adapterin laatikon ja"liukuvaa" kardaanin mallia.

omassa rojektissa käytän mesen kardaania vaan tuohon koneen linjaukseen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #65 : 28.07.2011, 18:52:54 »
eli koneen ja laatikon saa kohalleen näin.
mutta otetaan huomioon että kumilaippa autoissa on yleensä erillisjousitettu taka-akselisto ja sitä myöten liukumaton kardaani? (ainaki mersu ja bmw)
niin kumin räjähtäessä kardaani voi ja tuleekin aika lujaa takalistoon!
240 vollea ei ole tehty "retku" perällä niin suosittelen heittään sen kumin pois ja laittaan adapterin laatikon ja"liukuvaa" kardaanin mallia.

omassa rojektissa käytän mesen kardaania vaan tuohon koneen linjaukseen.

Ei se kardaani siellä pelkästään sen kumin varassa ole. Siinä keskellä on ohjuritappi, joka pitää kardaanin keskellä vaikka kumi lentäisi kokonaan pois.

Onhan noissa 200:ssa ollut tuota kumilaippaa vakionakin, vaikka onkin jäykkä taka-akseli.

Niin ja tietysti kaikki tajuaa, että se kardaani laitetaan kiinteästi vain sen sovituksen ajaksi, sen jälkeen sitten normaalisti, ettei tule vaurioita.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2011, 18:55:39 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #66 : 28.07.2011, 21:19:09 »
eli koneen ja laatikon saa kohalleen näin.
mutta otetaan huomioon että kumilaippa autoissa on yleensä erillisjousitettu taka-akselisto ja sitä myöten liukumaton kardaani? (ainaki mersu ja bmw)
niin kumin räjähtäessä kardaani voi ja tuleekin aika lujaa takalistoon!
240 vollea ei ole tehty "retku" perällä niin suosittelen heittään sen kumin pois ja laittaan adapterin laatikon ja"liukuvaa" kardaanin mallia.

omassa rojektissa käytän mesen kardaania vaan tuohon koneen linjaukseen.

en ala ostamaan mitään ylimääräsiä kardaaneja kun tässä mennään työttömän budjektilla :)

tähän mennessä rahaa menny 15 €  ELK
volvo 240 tdi :)

Paikalla TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8975
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #67 : 28.07.2011, 21:58:06 »
kumilaippa autoissa on yleensä erillisjousitettu taka-akselisto ja sitä myöten liukumaton kardaani? (ainaki mersu ja bmw)

Öö täh. Muistaakseni omassa B230F & M47 seitenkantissa on kumikiekko lootan ja kardaanin välissä mutta eikös Volvon kardaani silti jousta pituussuunnassa (vai mitä tässä tarkoitetaan liukumisella?). Ja jäykkä taka-akselihan siinä.

Miksi tuon kumikiekon pitäisi korreloida taka-akselin rakenteen kanssa? Mun käsittääkseni se on vaan pyörimisliikkeen iskuja pehmentämässä. Automaateissa luistaa turbiini, manuaalin perässä tommonen kumikiekko.

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #68 : 29.07.2011, 00:05:29 »
sorry en lukenut koko topikkia.
meneehän se vakio kardaanilla ja sillä kiekolla jos laatikko pysyy samassa asennossa kun vakiossa.
omasta ainaki heivaan sen kiekon pois kun en oo varma riittääkö keskitapissa mitta jos se kumi räjähtää.

jatka samaan periksi antamattomaan tyyliin :)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Rudi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • Kesällä 740 ja TT600R
    • www.theyoungers.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #69 : 29.07.2011, 00:47:01 »
Kysynpäs, että onko näitä kumeja oikeasti "räjähtänyt" ja millä seurauksilla? Luin jostain, että rikkinäinen kiekko alkaa ensin täristää ja luulisi vaihdontarpeen tuolloin helposti huomaavan. Ja luultavasti paikaltaan lähtiessä se suurimmalla todennäköisyydellä lasahtaa jos on rikki mennäkseen. Ihan spekulaationa vain, että kannattaako tuosta nivelestä niin hysteeriseksi alkaa? :)

"Ei taidolla vaan tuurilla..."

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #70 : 29.07.2011, 01:56:08 »
eiköhän se kumi pysy siellä kardaanitunnelissa vaikka kuin lasahtaa.
ja omissa kokemuksissa ne kyllä rupeaa jyrisemään ja ne vaihetaan ennenkuin ne on lasahtanu...
volvo 240 tdi :)

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #71 : 29.07.2011, 02:20:34 »
tarpeeksi jos on vääntöä niin nuo kumit kyllä korkkaa.
mut toki lähes vakio motilla kestää nuo kumit.
noh en ala kenekään kans inttään aiheesta...
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #72 : 29.07.2011, 12:57:58 »
no mulla tulee 320nm niin katotaan kestääkö :)
ajan kans tulee lisää  ELK
volvo 240 tdi :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #73 : 29.07.2011, 14:51:53 »
Kysynpäs, että onko näitä kumeja oikeasti "räjähtänyt" ja millä seurauksilla? Luin jostain, että rikkinäinen kiekko alkaa ensin täristää ja luulisi vaihdontarpeen tuolloin helposti huomaavan. Ja luultavasti paikaltaan lähtiessä se suurimmalla todennäköisyydellä lasahtaa jos on rikki mennäkseen. Ihan spekulaationa vain, että kannattaako tuosta nivelestä niin hysteeriseksi alkaa? :)
Eipähän se varottamatta luulisi räjähtävän, ja jos se keskitappi on ok niin eipähän se kartaani kauas sieltä pakene vaikka hajoaiskin. Sanotaan että ämmäbemarissa käytetään moisia, enkä ole kauheeta epidemiaa kuullut että olisi joka toinen sen takia mettässä, vai onko tässä vaan salailtu tuota todellista lepikkoonajosyytä kuskien hölmöilyllä? ;).

Itse tein vastikään kardaanin avulla tuota linjausta, eli jurikin kasasin sen hardylaippasen kartaanin "kovaksi" lootan lähtöakseliin ja passasin sen tukikumin keskelle, ehkä millin pari ylite(mitä oletettavasti tukikumi joustaa?). Hyvä tuli kun tukikumi on tarpeeksi pehmeä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: volvo 240 tdi
« Vastaus #74 : 09.08.2011, 01:10:49 »
http://www.ahtoja.com/product/81/460x300x85
tuommosella välijäähyllä vois saaha aika hyvännäköisen konetilan.
laittaa alapuolelle lähöt niin ei päältä päin paljo pitäs näkyä.  :pomo:

edit: nyt kun olen ollu jo viikon töissä ja palkka päivä näyttää uhkaavasti lähestyvän niin kiva katella uusia osia :)
todennäköisesti saahaan projektiin uutta vauhtia ja ehkä osiakin...
« Viimeksi muokattu: 09.08.2011, 04:46:54 kirjoittanut smgt »
volvo 240 tdi :)

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron