Kulkukoira  Proturbo

B230f puutuu

  • 81 Vastauksia
  • 19473 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #75 : 09.02.2014, 00:37:19 »
On se niinkin niin. Tavallaan huoltona toi pitäis tehdä "ehjällekin" autolle? Pitää katsoa löytyiskö oikeanlaista puolaa. Yks puoliksipurettu 745 B200F on pihalla, mut tiedä sitten sen puolasta.
Mutta silti ja edelleen, ennakko on ok, luulen auton käyvän laihalla, koska pakokaasu-anaalisaattori niin kertoi.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #76 : 09.02.2014, 13:06:47 »
On se niinkin niin. Tavallaan huoltona toi pitäis tehdä "ehjällekin" autolle? Pitää katsoa löytyiskö oikeanlaista puolaa. Yks puoliksipurettu 745 B200F on pihalla, mut tiedä sitten sen puolasta.
Mutta silti ja edelleen, ennakko on ok, luulen auton käyvän laihalla, koska pakokaasu-anaalisaattori niin kertoi.

Voihan tuota purku-auton puolaakin kokeilla. Äkkiseltään ei tule kyllä mieleen, miten puola voisi aiheuttaa yli 10 asteen viiveen kipinään.
Jos käytössä olis kaksi kanavainen oskiloskooppi, olisi tuon viiveen syntysyyn pystynyt selvittämään. Ja samaten näkemään tuon asentotunnistimen signaalin laadun ja mahdolliset häiriöt.

Se, että LH pitää sopat laihalla, on suorastaan ihmeellistä, sillä se rakastaa elämääkin enemmän sitä lambda ykköstä. Ja varsinkin nopeustiedon puuttuessa näin on. Ei kiihdytysrikastuksia kunnolla tms.

Jos sopat eivät stemmaa, niin äkkiseltään vika löytynee jostain akselilta, IMMu, piuhat, lämpöanturi ja lambda tai imuvuoto. Yyber-paksuihin soppiin voisi olla syynä edellämainittujen lisäksi myös EZK (nakutusrikastus).

Mutta jos IMMun signaali on tosiaan ongelma potilaassa 2,5V tyhjäkäynnillä (iso kuormatieto), niin jotain on sen puolella vialla. Tästä voisi seurata ylisuuri lambda-korjaus, joka binäärin versiosta riippuen käyttäytyy "mielenkiintoisesti" siten, että ensin vedetään jumalaton askel paksulle ja sitten laihalle ja siitä sitten hilataan lambda-ykköstä kohden ja kun askel on iso siihen ei päästä ja homma aletaan alusta. Tuolloinkin sopat pyörivät laihalla kaikkiaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #77 : 09.02.2014, 18:56:31 »
Risa puola sekotti tuossa toisessa tapauksessa sopat aivan täysin, ilmeisesti kone ei polttanut täysin kunnolla niin lambdasignaali meni puutaheinää ja muutama vesiperä-osastolle ja seos oli sitä luokkaa että tupakkimiehiä ei uskaltanu lähelle päästää.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #78 : 12.02.2014, 18:13:08 »
Ei auttanut myöskään puolan vaihto. Löytyi laatikosta samalla Bosch-numerolla oleva ja tuossakin oli mittausarvot ok.
Seuraavaksi otin IMMun puhdistettavaksi (tai jätin hyllylle kuivumaan) ja laitoin uuden ilmeisesti Biltemasta peräisen olevan tilalle.
Kuitenkin ihan sama homma taas. Tuntui taas siltä että korkeilla kierroksilla kone kävisi vaikka kuinka pitkään, mutta muutama hetki tyhjäkäyntiä ja niin vaan alkaa köhiminen.

Tuntuu että kaikki alkaa olla kokeiltu, itelle tulee mieleen enää tukkeutunut katalysaattori, kuinka loogista se sitten onkaan...
Lambdan piuhalta mitaten nekin arvot tuntui olevan ok, kuumana (tai niin kuumaksi kun saattoi käydä) 11ohmia ja siitä viilettyään jaksoin johonkin viiteen ohmiin sitä seurata. "Closed loop" toimii ja siitä eteenpäin ei?

Niin ja sitten siitä IMMun jännitteestä, kun köhiminen ja sammuminen alkoi, nousi jännite tyhmäkäynnillä 2,6-2,7 volttiin. Oire vai syy? Voisihan toisella LH-boksilla vielä kokeilla. Ja piuhoja tutkia...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #79 : 14.02.2014, 11:09:30 »
Tuntuu että kaikki alkaa olla kokeiltu, itelle tulee mieleen enää tukkeutunut katalysaattori, kuinka loogista se sitten onkaan...
Lambdan piuhalta mitaten nekin arvot tuntui olevan ok, kuumana (tai niin kuumaksi kun saattoi käydä) 11ohmia ja siitä viilettyään jaksoin johonkin viiteen ohmiin sitä seurata. "Closed loop" toimii ja siitä eteenpäin ei?
Ohmimittarilla en lambdaa ole koskaan mitannut, mutta volttimittarilla sen sijaan kyllä. Joten en edes tiedä, saako ohmimittarilla mitään järkeviä tuloksia muusta kuin lambdan lämmityslastuksesta.

Skoopilla olen aina omat lambdani tarkastanut ja sillä näkee selvästi, missä suunnassa sopat ovat ja reagoiko lamabda oikein.

Niin ja sitten siitä IMMun jännitteestä, kun köhiminen ja sammuminen alkoi, nousi jännite tyhmäkäynnillä 2,6-2,7 volttiin. Oire vai syy? Voisihan toisella LH-boksilla vielä kokeilla. Ja piuhoja tutkia...

Jotenkin tuntuu oireelta.  Se, että jännite hyppää, viittaa siihen, että TK-servo avautuu aikas auki yrittääkseen pitää tyhjäkäyntinsä. Joka taas johtuu jostakin muusta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #80 : 14.02.2014, 11:30:20 »
Katos piruuttaan sinne IMMun liittimeen onko navat paikoillaan, johtojen päässä. Mulla oli karannut naaraspuoli yhdestä liittimestä. Nitkuttelemalla piuhoja näkee. Oireili niin että hetken tyhjää käytyään sammui ja kierroksilla röpelsi.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa raul

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 271
Vs: B230f puutuu
« Vastaus #81 : 01.09.2014, 11:25:56 »
Tähänkin unohtunut vastata....

Omassa autossa, 245 B200F, vika oli lopulta LH2.4:n boksissa. Olikohan se nyt sitten se surullisen kuuluisa 561 tai 590, en enää muista, mutta vaihtamalla parani. Tuon jälkeen oli vielä HC tosi korkealla, mikä taas korjaantui katin ja lambdan uusimisella.

 

Carcom Oy  Ateho