Proturbo  Autodiagnoosi

160dB+ volle. [Volvo 245]

  • 1403 Vastauksia
  • 480756 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #105 : 14.06.2011, 12:22:14 »
Harvoinpa noissa subitorvissa tuota pituutta saadaan aikaiseksi autojen ulkopuolellakaan, ja on myös olemassa ratkaisuja joissa elementti on refleksikotelossa. Riittänee, että kotelon ja auton peräosan muotoilu toimii edes jollain tapaa suuntaimena paineaallolle. On se ainakin parempi kuin täysin miettimätön räpellys.  ;)

Vanhalla subilla voit myös tutkia tuota parasta etäisyyttä takaluukkuun.

PS. semi-unl luokassa pitäis takapenkki korvata vaan jollain MTL4-tyyppisellä ratkaisulla.

no HUHHUH. pikkasen puhekelat palaa tuossa kotelossa : D
hönkii toisiaan päin.

mutta juu, varmaan kallistun helpoimpaan ratkaisuun eli semi-unl luokka ja kotelo siihen 47cm korkuiseksi.
saa sitten penkit laskettuaan tuuppia koteloa pitkin autoa hakiessaan oikeanmittaista kaikua tai kääntää koko höskä ympäri ja ampua takapenkiltä eteenpäin.

ero 1500w stock / 1500w stock pro / 1500w semi-unl /1500w semi-unl pro -sarjoissa on alle depan.
tänvuoden kisoissa tullut seuraavat tulokset:

1500w stock: 146,1dB
1500w stock pro: 145,7dB
1500w semi-unl: 146,3dB
1500w semi-unl pro: 146,2dB

että voittaako siinä sitten yhtikäs mitään jos tekee vaivalla rajojen sisään normiluokkaan kotelon joka on hassun näköinen ja kokoinen jonka toimivuudesta ei vielä pysty sanomaan mitään, vai vetelee helpomman kautta ja semi unliin.

tuo kovin 1500 sarja eli 1500w semi-unl pro:n tuloksen on tuutannut Huusko Bros tämännäköisellä kapistuksella:


kuten aikasemmin sanottu... valintoja valintoja...  :idiot2:

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #106 : 14.06.2011, 13:47:14 »

Enhän minä kaiuttimia työkseni suunnittele, mutta veikkaisin että tuossa saattais olla sen 40cm korkean kotelon oikeansuuntainen muoto ilman liikaa monimutkaisuutta. Kun erot on noinkin pieniä, niin tuossa saattais olla just sopivasti etua suorakulmaisiin laatikoihin verrattuna.
V70 2.5D -00

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #107 : 14.06.2011, 15:05:54 »
mietein asiaa hieman pidemmälle, jotta kotelo olisi samanlainen tilavuudeltaan (noin 180l) mitä neliskanttinen boksi täytyy laatikon tulla lähemmäs takalaitaa jonkinmatkaa.

etuseinä täytyy olla 47cm ja korkeus 40cm, joten pythagoran lausetta käyttäen 47cm ollessa kateetti tulee kolmion kannan pituudeksi:
x = sqrt((47*47) - (40*40)) = 26,26cm eli ~27cm

sitten lasketaan kolmion tilavuus, eli kanta kertaa korkeus jaettuna kahdella kertaa leveys = ((27*40)/2)*100 = 54000cm3 = 54l

laatikko kotelo on ulkomittojen mukaan tilavuudeltaan: 50*47*100 = 235000cm3 = 235l. tästä miinustetaan 54l joka on kolmion tilavuus ja tulokseksi saadaan 235-54 = 181l, nyt täytyy loppukotelon olla 181l ulkomitoiltaan jotta sisätilavuus olisi sama.

tiedämme korkeuden ja leveyden jotun loppulasku on helppo (181000/40)/100 = 45,25cm
kotelo tulee siis takapenkeistä vähintään 26,26+45,25 =  71,51cm.

takapenkistä vahvistinluukun reunaan on noin 57-60cm joten tuleva kotelo tulisi 10-15cm luukun päälle.
luukkua ei tällöin pysy avaamaan, kun sen päälä on noin 100kg kaiutinkotelo :D

ööp entäs sitten jos pienentäisi koteloa sopimaan, kuinka iso sisätilavuudeltaan siitä tulis, hmm

jos  54l on kolmion tilavuus ja käytössä on noin 57cm - 26,26cm eli unkefär 30cm.
tulisi laatikon ulkotilavuudeksi 54l + ((30*40*100)/1000) = 174l ja sisätilavuudeksi tulisi arviolta:

kolmio:
((35*22)/2)*95 = 36,575l

neliö:
25*35*95 = 83,125l

yhteensä: 119,700l

elementti vie noin 5l ainakin pois, refleksiputki vie öööö

((8*2,54/2)*(8*2,54/2))*3,14159)*40 (refleksiputken pituus) = 12,971l

eli kotelosta syrjäytyy noin 5+13l = 18l kotelon tilavuudeksi tulee siis nettona noin 101l
tällöin tietysti refleksiputki pitenee vielä koska se on laskettu 119l tilavuudella jooten refleksiputki pitenee ainakin 10cm vieden extra 3,24l joten tilavuus senkun pienenee kotelossa.

johtopäätös! 

jos vinoseinän haluaa rakentaa, joutuu sen rakentamaan vahvistinkotelon päälle, sillä muutoin kotelosta tulee liian pieni tilavuudeltaan jotta refleksiputken pituus saadaan pysymään niin lyhkäsenä että se mahtuu kokonaisuudessaan kotelon sisäpuolelle eikä jätetä törröttämään kotelosta ulos.

pienemmän refleksiputken asentaminen ei ole vaihtoejtojen joukossa, vaikka tällöin saattaisi lyhempi putki sopia, mutta painetta ei tule yhtäpaljon, kuin kasituumaisesta.

kiitoksia kommentista, sai miettimään tämän koteloratkaisun perinpohjin ettei jää enään kummittelemaan.

nytsiis suunnataan kohti 47cm korkeaa semi-unl laatikkoa.
tällöin kotelon ulkotilavuus on 235l (50*47*100) ja sisätilavuus 179l (45*42*95)

8" aeroportin minimipituus on noin 25,5cm tällöin sen tilavuus on noin:

((8*2,54/2)*(8*2,54/2))*3,14159)*25,5 =8,269l
elementin syrjäyttämä tila on se noin 5l ja yhteensä kotelosta vähennetään 179-(8,269+5) = 165-166l

tällöin kotelon vireeksi tulee 36,2Hz
http://www.maxboom.fi/laskurit/index.php?linkki=36.2,20.3,166

putkea pidentämällä saadaan viriä laskettua ja kotelon tilavuutta pienentämällä saadaan virettä nostettua, sillä refleksiputkea ei voi lyhentää.


8"

tulipahan tämäkin mietittyä pois alta :D

Poissa Roki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 92
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #108 : 14.06.2011, 23:27:08 »
tulipahan tämäkin mietittyä pois alta :D
Hyvä jotta tuli ratkaisu.

no HUHHUH. pikkasen puhekelat palaa tuossa kotelossa : D
hönkii toisiaan päin.
Ei pala. Lie elementtien heikkoutta kun tahtoo puhekelat ennemmin irrota kartioista, ainakin alkuperäistyyppisillä elementeillä. Tosin se tapahtuu vasta joskus 6kW jälkeen  :D
V70 2.5D -00

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #109 : 16.06.2011, 13:28:04 »
jatketaas!


rupesin rakentelemaan orkkiksen nappulapaneeliin tota fiikuksen bassonupikkaa.
saa sitten jumpskutusta säädettyä paremmin.


pari ruuvia kotelosta auki ja mutteri auki


semmonen kikkare


puukolla raakasti kolot.


tadaa!

:D


vähän pikaliimaa ja annetaan kuivua yön yli, jos hiukankin jää pikaliimaa kuivumati, ja vie autoon niin kaikki lähipinnat joissa on sormista rasvaa muuttuu valkoiseksi.

nimimerkillä pikaliimasin ledejä mittariston sisään, iskin kotelon kiinni ja autoon. sit kattelin ku pikkuhiljaa liima höyrysty ja KOKO mittaristo ihan täynnä valkoisia sormenjälkiä. ja eiku koko kakka auki taas kerran ja pyyhkimään.

se on tää perus CSI kikka millä saadaan sormenjälnet näkyviin tavaroissa, kuumennetaan pikaliimaa ;)


jätettiin yöksi puristuksiin


se toimii vielä!


gommia. saattaa tuo "MAX / MIN" -lappu poistua että jää pelkkä nuppi ja ledi. olkoon nyt noin kunnes rupee kyrsii


sitten tein RCA:n tason lukijakaapelin.

eli käytännössä naaras RCA johon paksu kaapeli tinataan kiinni.
sitten voit kytkeä toisen pään takakontissa RCA:n päähän ja viedä toisenpään etupenkille.
ylkky kiinni noihin jatkoapikoihin ja voit volumea säätää etupenkiltä ja lukea samalla mitä RCA:sta tulee, eikä siten et yks pitää kiinni mittapäitä rca:ssa, yks kirjaa ylös ja yks säätää volumea.


lisäksi asensin releen takakonttiin että tuulettimet ei ota radion remotesta virtoja, vaan suoraan akulta.
radion RMT ohjaa relettä.


DAATTAA!

siinä ois tosta mankasta mitattu RCA:sta jännitteet.
eli 26 volumeen täytyy sitten tulevaisuudessa säätää mun 50Hz sinillä, koska se on vain -2dB
volume 24 on burbbivolume MB raidoilla (-6dB) menee hieman särölle :( oon sitä mieltä että vaikka pieni särö ei haittaa, ei varsinkaan burpeissa, mutta särötön on parempi loppujenlopuksi, sillä puhekela ei turhia lämpene ylimääräistä, 33s on pitkä aika soitella pienelläkin säröllä.

MB raitaa soitellaan volumella 27. ;)
täytynee ottaa lisää mittadaattaa sitten kun elementille saadaan koti rakenneltua jne jne.
pihtimittarin kanssa hakien ja tietty dB mittarin.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #110 : 16.06.2011, 22:25:06 »
Hieno oivallus tuo bassonupikka. Kannattaa tieten lediä hiukan tummentaa, voi vitsittää takapenkkiläisiä pimeemmällä ;D Näin jouduin mopoon tekemään kun pitkien merkkivalo loisti niin kirkkaasti että näkyvyys eteen heikkeni :P

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #111 : 16.06.2011, 23:27:06 »
tämmöstä lähdetään tavoittelemaan  ::)

http://www.youtube.com/watch?v=u-tN0y6gchk&feature=related

pikkasen eri tehot, mut kuitenki.

Poissa Mursu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1175
  • Näyttää siltä että ei hyvältä näytä
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #112 : 17.06.2011, 00:23:31 »
tämmöstä lähdetään tavoittelemaan  ::)

http://www.youtube.com/watch?v=u-tN0y6gchk&feature=related

pikkasen eri tehot, mut kuitenki.
no tua ei ollu kyllä lasia :D tua sivu"ikkuna"

Poissa juusba

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 82
  • www.vrcf.fi
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #113 : 17.06.2011, 00:25:29 »
no tua ei ollu kyllä lasia :D tua sivu"ikkuna"

Taitaa vähän vääristää toi videokamera

S60 2.4t geartronic -01

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #114 : 17.06.2011, 00:45:58 »
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #115 : 17.06.2011, 01:01:16 »
kamera joka tallentaa 24FPS ei pysy mukana, kun taajuus jolla ovi tärisee on muutakuin 24/48/96 jne jne.
joten näyttää hassulta.

akkuna oli kyl ihan lasia.

jos ois 60FPS HD kamera ei vaeltais noin vaan näyttäis tärinän miten kuuluukin :D
http://www.youtube.com/watch?v=AOY9PTt2q1c

toi ainaki on lasia  ::)

mitä tuo oli, 160dB lasille ovi auki.

onpoijjaat kymmenet tuhannet watit tuossa autossa.
suomessakaan ei kovinmontaa 160dB autoa oo ollut.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2011, 01:04:43 kirjoittanut Mrop »

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13600
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #116 : 17.06.2011, 11:24:03 »
tossa se lasin rikkoja ja anteeksi ot topicissasi.

http://www.termpro.com/asp/competitorstats.asp?Competitor_ID=34042
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #117 : 17.06.2011, 11:57:41 »
mua ei haittaa, vaikka säästä puhuisitte.

päivityksiäkin senverran et tänään tilaamaan subi.

 ;D ;D  :hello:

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #118 : 17.06.2011, 18:15:42 »
tuli tehtyä hieman huoltotoimenpiteitä.

kävin tankilla ja tankkaamisen jälkeen avasin luukun ja huhhuh kun bensa haisi, eli siellä luukunpäällä olevat putket vuotavat.
täytyy kehitellä oma luukku, tai keksiä miten korjailla, kemiallista metallia ja kupariputkea vai mitenkä.

lisäksi pelkääjänpuoleinen takaikkuna "kaatuu" kun veivaa ylöspäin, tähän löyty ongelman syyksi puuttuva sokka ikkunan tukiraiteilla.
siihen näppärä sokkaviritelmä, pikkasen öljyä muutenkin rattaisiin ni lähti veivi toimimaan notkeasti.

jännää, että 89 vm volvossa on takaovien sisäkahvat kiinni torxeilla.

samalla tutkein mikä jousi puuttuu kuskin kahvasta, kun se on melko löysä kapistus ja siellä on yksi noin 4cm pitkä jousi joka vetää takaisin sen kahvan, ovea avattaessa. semmoinen ostoslistalle, jos satun joskus muistamaan.

sitten kävin takavalot läpitte, toinen takajarruvalo sytyttää vikavalon koetauluun, se palaa silloin, kun sitä huvittaa.
noh kaikki lamput irti, hapettumat raaputettiin pois, brake kliineriä jokarakoon ja väännettiin kiinnitysliuskoja jotta kiinnittyy paremmin.
kaikki takaisin kiinni ja sama vikavalo syttyy.

tuli huomattua että siellä on varmaan melko vanhoja lamppuja, kun osan sisuskalut näytti olevan ruosteessa, tai jonkinsortin hapettuman peitossa.
täytyy kourallinen lamppujakin hommailla.

subi tosiaankin lähti tilaukseen, ensiviikolla pitäisi saada parametrejä, jotta voi koteloa laskeskella.
subin mallimerkki jääköön vielä toistaiseksi pimentoon, subin saamisessa kestää juhannuksen yli, sillä niitä ei porissa ole yhtään.

se tulee olemaan mallia 18" ja pyöreä. saapi ruveta arvuuttelemaan :D niin ja kestää sen 3000w RMS mitä sille ruvetaan puskemaan, sisäänajetaan tietysti ensiksi muutaman päivän free-airina.

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: 245 paine-volle
« Vastaus #119 : 18.06.2011, 02:22:57 »
koitin mittailla miten BASS -säätö alpinen mankasta vaikuttaa RCA:lta ulostulevaan jännitteeseen.

ei mitenkään.

olin hieman et WTF, volume oli 30/35 eli suurin mahdollinen särötön ja 0 - +7 säädöt eivät vaikuttaneet RCA:n jännitteeseen, -7 - 0 vaikutti.

ilmeisesti mankka ei anna yliohjata?
hiljasella volumella kuunnellessa bassoa kyllä tulee lisää, mutta ilmeisesti kun volumea on se 30/35 mankka ei anna korostaa bassoa.

noh, lopuksi helmi löytö intternetistä :D

V-O-L-V-O, my volvo!

http://www.youtube.com/watch?v=tKOVF1qwPzI

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo