Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108246 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #75 : 21.03.2012, 12:13:18 »
Kohta totuus onkin et sähkö vie enemmän tehoa ja kaikki tunkee viskot takasin :D

Noo, joks pistetää vetoja pystyy montako heppaa vaikuttaa?
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #76 : 21.03.2012, 12:21:23 »
Kyllähän se sähköflekti toimiessaan vie aikalailla virtaa mutta sepä pyöriikin mukana vain tarvittaessa.

Penkkiin sitten toimiva flekti myös ja mielellään vapari vinokoneella penkitys?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #77 : 21.03.2012, 12:26:02 »
vetäkää sitte vedot sähköflekti päällä ja pois päältä erikseen

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #78 : 21.03.2012, 13:06:56 »
Kyllähän se sähköflekti toimiessaan vie aikalailla virtaa mutta sepä pyöriikin mukana vain tarvittaessa.

Penkkiin sitten toimiva flekti myös ja mielellään vapari vinokoneella penkitys?

mulla ei kyllä oo vaparia :-[ voin tietty kysellä jos joku lainais vaparin tähän.

vetäkää sitte vedot sähköflekti päällä ja pois päältä erikseen

Jep, sähköflektissä on vielä kaks nopeutta mutta niille tuskin on keskenään paljoa eroa kun 1. nopeus on kuristettu etuvastuksella.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8980
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #79 : 21.03.2012, 13:14:54 »
mulla ei kyllä oo vaparia :-[ voin tietty kysellä jos joku lainais vaparin tähän.

Pitääkö kuinka kauas mennä penkkiin? Meiltä löytyis noita vapareita. Ja yks sähköflekti tykötarpeineen odottaa muutenkin keulalle pääsyä.

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #80 : 21.03.2012, 13:16:40 »
Pitääkö kuinka kauas mennä penkkiin? Meiltä löytyis noita vapareita. Ja yks sähköflekti tykötarpeineen odottaa muutenkin keulalle pääsyä.

Ihan tässä Oulussa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #81 : 21.03.2012, 13:50:45 »
Testattu on eikä mitään muuta hyötyä kuin että viskon tohina häipyi. Kymmenen hepan hukkuminen viskoon huipputehon kierroksilla on pelkkää legendaa. Ei kai nyt edes ruottalainen insinööri voi olla niin pölijä?
Persdynolla tuota 10hv:n tehon muutosta ei ei pysty arvioimaan luotettavasti.

Mitä tuohon tehohävikkiin tulee, niin jos visko ei jumittuessaan tai toimiessaan aiheuta tehonhävikkiä, niin silloin on keksitty ikiliikkuja!  :pomo:

Ja kyllä, ruotsalainen insinööri on tasan niin pöljä tai fiksu, että tietää viskolla toimivan puhaltimen tuottavan tehonhävikkiä.

Ja 10hv tehon tarve ei vaadi kummoista puhallinta. Mietippäs vaikka lehtipuhallinta! Muutaman hepan kone tuottaa aikas vähän puhallusta (jos mietitään moottorin jäähdytystä) syylärin kokoisella pinta-alalla. Ja lehtipuhallinparka on suunniteltu puhaltamaan niin paljon kuin sillä moottoriteholla kykenee.
http://www.husqvarna.com/fi/landscape-and-groundcare/products/blowers/356btx/#specifications
Em. puhallin tuottaa 3,2hv:n teholla vain 233L/s ilmavirtauksen 60mm putkessa 79m/s nopeudella. Riittäisikö tuo vinokoneen jäähdytykseen? Eipä riitä kun moottorista revitään vähänkin enemmän tehoja!

Mietippäs potkurikoneita (lentokoneet) ja niiden moottori tehoja?!  :o
Mihin ihmeessä tarvitaan ne tuhannet hevosvoimat, jos potkuri ei kehitä vastusta?

Miksi viskot ovat kadonneet henkilöautoista kokonaan?

Kohta totuus onkin et sähkö vie enemmän tehoa ja kaikki tunkee viskot takasin :D

Noo, joks pistetää vetoja pystyy montako heppaa vaikuttaa?

No, sähköflekti ei ainakaan vie konetehoja yli 3hv missään tapauksessa, ellei laturin laakerit ole jumissa tai hihnat ole rautalankaa!   ;D

Jos flektin halkaisija on 40cm ja välityssuhde kampiakselilta on 1:1 ja pata pyörii visko jäykkänä 6000rpm, niin flektin kehä viheltää melkoisen kiukkuista vauhtia, pyörien 452km/h nopeudella!  :o

Lukemista aiheesta:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/propth.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Mechanical_fan
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=9691.0

http://fi.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin


Eli jos flekti ei kuluta tehoa, ei se ilmaakaan liikuta!  :2funny:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #82 : 21.03.2012, 13:56:39 »
Jep, sähköflektissä on vielä kaks nopeutta mutta niille tuskin on keskenään paljoa eroa kun 1. nopeus on kuristettu etuvastuksella.

Ei ole etuvastusta, vaan kaksikääminen moottori!   :hello:

Eikä tuollaisessa yli 50W etuvastuksessa olisi mitään järkeä!  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 745insports

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #83 : 21.03.2012, 14:03:16 »
Eli jos flekti ei kuluta tehoa, ei se ilmaakaan liikuta!  :2funny:

Jeps, näinhän se menee, veneetkin menis kovempaa jos sitä voimaa mikä menee pelkän potkurin pyörittämiseen ei menis.

Tietysti siihen vaikuttaa niin vedessä kuin ilmassakin lapakulma ja lavanleveys, potkurin halkaisija materiaali ja sen paino.

Niin myös tässä visko asiassa, ja eikös näitä ole Volvoissakin eri kokoisia? Ainakin omalle kohdalle on sattunut ainakin kolmea erilaista.

Esim. 300 -sarjan viskokytkin on huomattavasti keveempi, ja propellikin kyllä hepposempi kuin 700 -sarjassa.
Volvo V70, D5252T+Aut., vm. -99 Käyttöauto
Volvo 745, B230F+AW-70L, vm. -90 MYYTÄVÄNÄ
Volvo P210 VAN, B18+M40, vm. -65 Projekti

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #84 : 21.03.2012, 17:55:17 »
Ei ole etuvastusta, vaan kaksikääminen moottori!   :hello:

Eikä tuollaisessa yli 50W etuvastuksessa olisi mitään järkeä!  :buck2:





 :hello:  :hello:

Kerroppa lisää etuvastuksen järkevyydestä.

s73

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #85 : 21.03.2012, 19:54:37 »
viskoflekti puuttuu nykyisin koska autot etuvetoja ja kone on poikittain.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #86 : 21.03.2012, 20:49:17 »
:hello:  :hello:

Kerroppa lisää etuvastuksen järkevyydestä.

Mitä hittoa?  :o

Itselläni on kuvailemani kaksi nopeuksinen moottori. Olisin nimittäin pannut merkille tuon vastuksen. Ja kävin tarkastamassa, ei ole vastusta ei!  :hello:

Mitää teknistä syytä tuohon kytkentään ei ole, jos moottori ei ole kaksi napainen.  Eikä taida olla alkuperäinen kytkentä....   ::)

Hiljaisuutta voi käyttää perusteena, mutta teknisesti se ei ole tarpeen (siis kaksi nopeuksisuus).

Ja aikas hyvin heiton hihasta ravistettuna, että teholuokka vastukselle on 50W, nimittäin vastus on tasan 50W tehonkestoluokassa!  ;D

Näkyypä olevan TE:n HSA50...   :D
http://fi.farnell.com/te-connectivity-cgs/hsa502r2j/resistor-alu-housed-2r2-5-50w/dp/2009339

Näköjään hinnat ovat ropisseet rajusti alaspäin. Markka-aikana moinen vastus maksoi useita satasia...  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #87 : 21.03.2012, 22:19:14 »
Joo ei tuo ole alkuperäinen rakennelma millään muotoa, vain kehykset on 940:n viskoflektin tuulitunneli. Flekti itsessään on S80:sta. Suuren halkaisijan ja kovan pyörimisnopeuden takia nopeuden pudottaminen hiljaisemmaksi oli perusteltua. Toinen seikka oli kaks vaiheisen anturin käyttö jolloin mittaristossa olevien ledien (1. ja 2. -vaihe) kanssa pystyi hyvin havainnoimaan et onko anturi oikein mitoitettu.

Etuvastus makso 7,- tuossa paikallisessa.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2012, 22:21:48 kirjoittanut j_tapio »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #88 : 21.03.2012, 22:29:32 »
viskoflekti puuttuu nykyisin koska autot etuvetoja ja kone on poikittain.

Bimmeri?  Mese?  Eipä niissä viskoja näy....      ;)

Visko on tuhlaajapojan tekniikkaa...  Se menettelee työkoneissa ja kuorma-autoissa, mutta ei hlö-autoissa, joissa visko voi viedä etenemiseen tarvittavasta tehosta jopa 20%....

Joo ei tuo ole alkuperäinen rakennelma millään muotoa, vain kehykset on 940:n viskoflektin tuulitunneli. Flekti itsessään on S80:sta. Suuren halkaisijan ja kovan pyörimisnopeuden takia nopeuden pudottaminen hiljaisemmaksi oli perusteltua. Toinen seikka oli kaks vaiheisen anturin käyttö jolloin mittaristossa olevien ledien (1. ja 2. -vaihe) kanssa pystyi hyvin havainnoimaan et onko anturi oikein mitoitettu.

Etuvastus makso 7,- tuossa paikallisessa.
Juu, sitä minäkin, ettei ole orkkis!  :)

Jos sitä alkoi väsäilemaan, niin miksei sitten samoin tein PWM-ohjaus, niin pysyy hiljaisena jos tehontarve on pieni ja sähkäömoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan ja flektin toiminta on lineaarista tarpeeseen nähden?

Nykyinen hinta puoltaa kyllä tuota vastuksen käyttöä!  ;)
Haitko SP-elektroniikasta?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #89 : 21.03.2012, 22:34:32 »
Eipä osannu tehä tuollasta pwm:ää. Kuulin kyllä tota tehdessä moisesta, mutta ei ollu sillon suurempaa intressiä alkaa peredtymään. SP:stä hain juu.

 

Elekma  Autoracing