Ateho  Elekma

Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?

  • 254 Vastauksia
  • 108231 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #120 : 26.04.2012, 19:26:36 »
Toisaalta puhtaasti mekaaninen tuuletin on taatusti edullisin vaihtoehto,voittaen sähköisen 6-0.

Kiinteälapaisessa tuulettimessa ei pystytä mittaamaan moottorille mukavaa huipputehoa, kun se potkuri hidastaa kokoajan, jonka lisäksi tuuletin täytyy mitoittaa hieman pienemmäksi, jolloin se ei oikein riitä pienemmillä kierroksilla, josta seuraa kuumenemista...

Lainaus
Eikä se tarvitse mitään ohjausta, jos hyötysuhdeajattelu jätetään kokonaan tarkastelun ulkopuolelle.
Moottorin jäähdytystä riittää ohjaamaan termostaatti. Tässä suhteessa mekaaninen flekti voittaa sähköisen 6-0.

vaikka unohdetaan hyötysuhde, niin syö se silti tehoa, jos ei muuten niin kiihtyvyydestä. Mun mielestä visko tuuletin on alunperin tullut käyttöön pikemminkin suurempi teholukema (+mahd hiljaisempi) mielessä kuin varsinainen taloudellisuus.

Lainaus
Tähän takavetoisten ja ilmastoinnin suhteeseen en osaa sanoa mitään varmuudella. Työ-auto tyyppisissä se ei välttämättä ole niin yleinen kuin hlö-autoissa.

Vaikea sanoa, kun alkaa olla aika hiljaista saada pakujakaan ilman ilmastointia, Dacia Loganin kai saa, mutta siinä on kone poikittain. Faijan aikanaan ostaman vuosimallin -77 Volvo F12 vakiovarustukseen kuului ilmastointi.. Tuuletin taisi olla viskolla :)

Lainaus

Ilmastointikin voidaan hoitaa mekaanisella flektillä, kuten vanhoissa jenkeissä se on hoidettu jo puoli vuosi-sataa sitten.

Mulla oli joskus 244 jossa oli ilmastointia varten jonkinlaisen viskotyyppisen systeemin kautta toteutettu vakiokierros tuuletin, jonka olisi ainakin pitänyt pyöriä aina max 1500rpm. Se keskiosa oli erinäköinen kuin näissä normi viskoissa. Tietysti voisi käyttää myös täysin kiinteälapaista, mutta...

Lainaus

Kaksi-toiminen flekti? Vai kaksi-nopeuksinen flekti?

Väitämpä tässäkin, että visko on halvempi valmistaa kuin sähköflekti...

Epäilen vähän tuota vaikka yksittäin voi ehkä ollakin, mutta kun niitä sähkötuulettimia tehdään kuitenkin niin paljon enemmän.

Lainaus

No niin!  Tehontarve ja energiankulutus...
Siinäpä syitä mekaanisen flektin muuttumiseen viskoksi ja sittemmin sähköiseksi...   :)

Myös sähkötuulettimen helpompi sijoittelu on varmasti ollut tekijä. Ei tarvitse mitoittaa moottoriin sopivaa paikkaa tuulettimelle keskelle syyläriä jne..

Lainaus

Kampiakseliteho jää mekaanisella ja viskolla huonommaksi kuin sähköisellä.
Ai niin, eihän moottorin huipputeho voi merkitä mitään auton myynnissä!   :D

Tuo jäähdytys riippuu hyvin pitkälti siitä, mikä on moottorin hyötysuhde ja maksimi teho.
1MW terminen häviöteho ei vaadi lopultakaan kummoisen tehoista polttomoottoria...   :o

Kyllähän tuo PRV melkoinen kiuas on, toisaalta vaikutelma myös osittain johtuu hyvin lämpöä luovuttavasta alumiinikuoresta. Sen lisäksi irto putkilla kone tykkää herkemmin huonoa keittämisestä, joten sekin lienee osaltaan vaikuttanut jäähdytyksen tarpeeseen. Ja onhan se jotenkin loogista että kun lisätään kaksi pyttyä, niin laitetaan myös lisää syyläriä.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #121 : 27.01.2013, 17:15:30 »
Voiko tota viskon toimivuutta testaa sillä tavoin että koittaa pysäyttää flektin, koneen ollessa kylmä. Siis vaikka heti näin pakkasaamuna käynnistyksen jälkeen.
Laittamalla vaikka lehden väliin? Eikai siinä mene kuin lehti silpuksi jos ei luista. Vai..? ;D

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #122 : 27.01.2013, 18:27:51 »
Voiko tota viskon toimivuutta testaa sillä tavoin että koittaa pysäyttää flektin, koneen ollessa kylmä. Siis vaikka heti näin pakkasaamuna käynnistyksen jälkeen.
Laittamalla vaikka lehden väliin? Eikai siinä mene kuin lehti silpuksi jos ei luista. Vai..? ;D

Sormenpäilläkin pitäisi pysähtyä. Jos ei pysähdy niin sit nappaa vähän enemmän sormenpäihin ;D
No kun halvalla sai.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #123 : 27.01.2013, 20:35:41 »
Voiko tota viskon toimivuutta testaa sillä tavoin että koittaa pysäyttää flektin, koneen ollessa kylmä. Siis vaikka heti näin pakkasaamuna käynnistyksen jälkeen.
Laittamalla vaikka lehden väliin? Eikai siinä mene kuin lehti silpuksi jos ei luista. Vai..? ;D
Älä heti käynnistyksen jälkeen, odottele tai ajele vaan rauhassa se 5 minuuttia, tai oikeastaan millon vaan ajon jälkeen ei sen pitäisi ollakaan "päällä" kuin vasta kun syyläri on oikeasti kuuma.

Vaikka lehdellä joo niin ei ainakaan käy mitään, sormillakin sen ehjän pystyy hyvin pysäyttään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

hevonen

  • Vieras
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #124 : 27.01.2013, 21:23:47 »
Älä heti käynnistyksen jälkeen, odottele tai ajele vaan rauhassa se 5 minuuttia, tai oikeastaan millon vaan ajon jälkeen ei sen pitäisi ollakaan "päällä" kuin vasta kun syyläri on oikeasti kuuma.

Vaikka lehdellä joo niin ei ainakaan käy mitään, sormillakin sen ehjän pystyy hyvin pysäyttään.
Joo, ei heti kylmänä nakkeja silppuriin, vasta kun on mennyt se pari minuuttia... :)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #125 : 27.01.2013, 21:45:25 »
Kyllä se kuulee, startin jälkeen joku parikytä sekkaa kun odottelet eka ja nostat kierrokset johki 1500rpm, kuulee tasan varmasti kun se WHOOOOOOMM-ääni loppuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa SirBBa

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #126 : 28.01.2013, 21:11:27 »
Kyllä se kuulee, startin jälkeen joku parikytä sekkaa kun odottelet eka ja nostat kierrokset johki 1500rpm, kuulee tasan varmasti kun se WHOOOOOOMM-ääni loppuu.
Joo tuon äänen kyllä kuulee, eli visko kunnossa ?  :)
Mutta koitin pahvin palasella pysäyttää flektiä mutta eipä siitä tullut muuta kun polkupyörän pinnojen väliin laitettava räpättäjä.. ;D
Eikä sen jälkeen uskaltanu sormiakaan sinne laittaa  ::)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #127 : 28.01.2013, 22:32:13 »
Joo tuon äänen kyllä kuulee, eli visko kunnossa ?  :)
Mutta koitin pahvin palasella pysäyttää flektiä mutta eipä siitä tullut muuta kun polkupyörän pinnojen väliin laitettava räpättäjä.. ;D
Eikä sen jälkeen uskaltanu sormiakaan sinne laittaa  ::)
Siis se on kunnossa jos tuo mylvintä loppuu, itellä tuosa -84:ssa näin pikkupakkasilla se mylvintä loppuu arviolta puoli minuuttia käynnistyksestä, kun kone on käynyt suurimman osan ajasta joutoa ja kerran antaa kierroksia niin mylväsee pikasesti ja loppuu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #128 : 07.02.2013, 21:28:59 »
Mulla oli 264:ssä alunperin kiinni visko joka ei tarttunut koskaan kiinni. Eli ei se visko jokakerta hajoa niin päin että se jumittaisi kiinni.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #129 : 12.02.2013, 11:45:37 »
kaveri kertoi viskon poistamisesta aika merkittäviäkin lukemia, olivat jotain jääautoa ollut penkkaamassa ja penkkasivat ennen ja jälkeen viskoflektin poistoa...tuloksena 12hv ero ja auto oli vakio 1.6 sierra. Tuohon en sen kummemmin ota kantaa mutta omassa volvossa tuo visko ainakin on jumissa, kun koneen käyttää lämpimäksi ja pyöräyttää viskoa, ropelli pysähtyy siinä vaiheessa kun siitä irrottaa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #130 : 12.02.2013, 21:11:39 »
En jaksanu lukee koko juttuu josko oli jotain vastaavaa mut viskon poisto vaikuttaa varmaan ihan yhtä lailla ku kevyempi vauhtis ja pienemmät renkaat ym..renkaathan nyt ei moottoritehoo vaikuta eikä kierrosherkkyytee mut kiihtyvyytee kyllä..sikälimikäli vaan pitoa riittää

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #131 : 12.02.2013, 22:58:42 »
Olihan se jo museon puolella kun joku käyttäjä oli penkittänyt vinokoneen viskolla ja ilman. Ilman viskoa teuhua 10 heppaa (taisi olla jopa hitusen yli) enemmän.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4444
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #132 : 13.02.2013, 01:01:31 »
En jaksanu lukee koko juttuu josko oli jotain vastaavaa mut viskon poisto vaikuttaa varmaan ihan yhtä lailla ku kevyempi vauhtis ja pienemmät renkaat ym..renkaathan nyt ei moottoritehoo vaikuta eikä kierrosherkkyytee mut kiihtyvyytee kyllä..sikälimikäli vaan pitoa riittää

Älä luule, vaan lue!   :pomo:

Jos ole yhtään hajulla fysiikasta, niin ymmärrät kyllä, ettei se ylimääräinen monilapainen potkuri siellä volvon keulalla itsekseen pyöri, vaan vaatii tehoa pyörimiseen, jolloin tämä teho on pois auton liikuttamisesta.

Mekaaninen flekti vaikuttaa ulos saatavaan moottoritehoon, toisin kuin renkaat tai vauhtipyörä.

Kannattaa miettiä sitä, miksi se flekti on kadonnut kaikkien henkilöautojen keulalta?   :o


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #133 : 13.02.2013, 07:09:26 »
Joo siis kyllähän mä sen ymmärrän että se visko vie voimaa x määrän..heitin vaa tollasen vinkin niille jotka sitä auton suorituskykyy haluu parantaa kaikilta osin :pomo:

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Viskoflektin poisto. Hyötyä vai ei?
« Vastaus #134 : 13.02.2013, 07:34:35 »
Kannattaa miettiä sitä, miksi se flekti on kadonnut kaikkien henkilöautojen keulalta?   :o
Pääasiallinen syy taitaa olla moottorin sijoitus poikittain, mutta vieläköhän esimerkiksi bmw-benz linjalla on viskoja  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy