Futurez  Kulkukoira

Murheita volvoa 240 kanssa

  • 24 Vastauksia
  • 9377 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tula240

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 1
  • www.vrcf.fi
Murheita volvoa 240 kanssa
« : 15.04.2012, 17:25:22 »
Moroja!

Ostin tossa hetki sitten ensimmäisen volvoni :pomo:
Volvo 240 gli vuosimalli on vissii 86. Rek.otteessa lukee 00.00.1986
Parilitranen ruisku. b200e

Olis kysmyksenä bensamittari, joka on vähä laiskan olonen. Viisari nousee tosi hitaasti ja laskee myös hitaasti sammutuksen jälkeen. En usko että tuommonen olisi normaalia? Se meinaa on todella hidas.
Jääh.nesteen viisari ei nouse aivan puoleen väliin saakka. Itse epäilen termaria. Mutta, kun bensamittarikin on "omituinen" niin tuli ajatus jos vedenlämpämittari myöskin olisi aikansa elänyt? Sekin laskee hitaasti.
Puhallin, ei toimi ku 3 asennossa. Onko tämä korjattavissa muuten kuin puhaltimen moottoria uusimalla?
Autossa ei ole ilmastointia.
Ja mittaristossa on kellon, nopeusmittarin ja lämpö ja bensa mittarin valot pimeänä. Onko paha homma vaihtaa?

Muuten on komia ja hyvän olonen peli ELK

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #1 : 15.04.2012, 17:44:04 »
Mittarien nopeuksista en tiedä. En oo huomiota kiinnittänyt.

Ei oo 240:stä puhallinta tarvinnu tutkia, mutta yleensähän puhaltimilla on etuvastukset. Vastukset ku menee, niin häviää muut puhallinnopeudet paitsi "suorakytkentä"=täysillä.

Mittariporttimot saa vaihdettua (jos ny ei valtavat lapiot ole) avaamalla kojetaulun/ratin alla oleva "huopasuoja" ja sieltä sitten käsikopelolla. Kännykameralla esim. kuvia ensin ja sitten hommiin. Lähtee kiertämällä jotain 1/2 kierrosta ja sitten vetämällä pois. Olikos nyt mittariston yläosassa ne kaksi isointa polttimoa tuohon "yleisvalaistukseen".
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #2 : 15.04.2012, 18:14:55 »
240:n mittarit on hitaita. Jos sulla on tankki täynnä niin se nousee noin 10sekunnin sisällä 3/4 mutta viimeinen neljännes onkin vasta minuutin päästä kohdillaan. ::).
Se että onko sinulla epätavallisen hidas niin pitäisi nähdä itse jotta osaisi sanoa.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #3 : 15.04.2012, 18:16:28 »
Toimiiko sulla mikään taustavalo, edes keskikonsolissa? Jos ei niin vikaa kannattaa katsoa myös himmentimestä joka on siinä mittariston vasemmalla puolella. Kokeile sitä pyörittämällä tapahtuuko missään mitään.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #4 : 15.04.2012, 18:21:54 »
Mittarit kuulostavat ihan normaaleilta. Lämpömittarin kuuluu nousta siihen puolenvälin tuntumaan, mutta missään yksilössä en ole vielä nähnyt sen jäävän tasan siihen. Bensamittari on ihan yhtä hidas omassakin.

Jos kaikki valot pimeänä, niin yleensä se himmennin on tosiaan syyllinen. Ei välttämättä tule pyörittelemällä miksikään, oman auton potikkaa pitää ihan lyödä sisäänpäin, että valot syttyy.

Ja kun kyse on 200-sarjalaisesta, niin heti ensimmäisenä sulaketaulun täydellinen putsaus. Hiekkapaperilla sulakkeiden päädyt puhtaiksi, sulakkeiden liittimet puhtaiksi ja tongeilla kiristys. Lopuksi vielä sähköpuhdistusainetta kontakteille. Oikein huonon näköiset sulakkeet vaihdetaan uusiin. Niin moni vika on sieltä lähtöisin, että turha ruveta pidemmälle selvittelemään ennen kuin suljettu pois.

Puhaltimen etuvastus on samassa kotelossa puhallinmoottorin kanssa eli joutuu kojelautaa raivolla purkamaan, että saa esiin. Mutta tässäkin voi olla sulakevika takana eli sulake niin paskainen, että päästää virran läpi vasta, kun laittaa nopeuden täysille.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #5 : 15.04.2012, 18:36:42 »
Lämpömittari nousi minulla vajaaseen puoleen väliin kunnes vaihdoin termarin. 92c termarilla nousee hitusen yli puolen välin.
Eli kyllä sen näissä pitää nousta jopa yli puolen välin
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #6 : 15.04.2012, 18:41:46 »
Mutta Gorganen jutusta tuli mieleen että jos sulakerasiaan jää pari volttia mittariston virtaa uupumaan niin mittarit voi olla hitaita ja näyttää mitä sattuu. Sulakerasia kuivaksi ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

s73

  • Vieras
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #7 : 15.04.2012, 21:05:46 »
eikös joku juottanut etuvastuksen siitä yläpuolisen lokeron kautta, oliko projekteissa vai missähän se oli? ??? Joka tapauksessa kojelautaa ei purettu.

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #8 : 16.04.2012, 00:55:20 »
Mutta Gorganen jutusta tuli mieleen että jos sulakerasiaan jää pari volttia mittariston virtaa uupumaan niin mittarit voi olla hitaita ja näyttää mitä sattuu. Sulakerasia kuivaksi ;)

Joo, totta tämäkin. Ja olet oikeassa, että kuumemmalla termarilla se näyttää yli puolenvälin, mutta mahtaako millään näyttää täsmälleen puoltaväliä? Kaverilla oli termari paskana ja tällöin mittari nousi vain n. neljäsosan asteikkoa. Vähän alta puolenvälin on se normaali kylmemmällä termarilla.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

Poissa JAMH

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #9 : 16.04.2012, 09:00:52 »
Tossa on kuva -90 VDO mittarin takapuolesta.
Yläreunassa olevat viininpunaiset valokannat on ne yleisvalon polttimot.
Ne irtoaa kun kääntää muistaakseni 90 astetta vastapäivään.

Volvo 240 Turbo -84 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=12725.0 -Ex. harrasteauto
Volvo 940 Turbo -96 http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29084.0 -Ex. käyttöauto

Poissa lateleo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 322
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #10 : 16.04.2012, 09:28:32 »
En nyt välittäisi, jos viisari ei ihan vaakatasossa ole. Voi olla mittavirhettäkin tuon ikäisessä vaikka onkin yksinkertaista tekniikkaa.
Jos ei tarkkaa tietoa huolloista, itse vaihtaisin kuitenkin nesteet ja samalla voi hoidella sen termarinkin.

En nyt 240:n mittarista varmaksi sano, mutta yleensähän tuo "normaalialue" ei kovin montaa astetta ole. Eli jos normaalialueella selkeästi ollaan, ei lämpötila asteina paljoa täydellisestä poikkea (skaalaus)? Ei kai sillä käytännön merkitystä ole, käykö moottori esim. 87 vai 92 astetta jos lämpö on tasainen (kisakoneet voi sit olla asia erikseen)? Parissa autossani esim. mittari ollu vähäsen vajaan puolvälin. Kulutus normaalia ja molemmilla tuli rullattua jotain 100tkm (loppulukemat siis alkoi numerolla 4 ja paalaus johtui muusta kuin moottorista). Toisesta myös vaihdettiin termarikin nesteidenvaihdon yhteydessä ja viisari ei siltikään noussu täysin puolväliin.

Ja kyllä se jollain termarilla on täydellisesti puolivälissä, en tiedä millä, mutta omani on  ;)
Volvo V60 T8 -22, Ex: Volvo XC60 D5 AWD -08, 240 DL, -89, B200F

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #11 : 16.04.2012, 16:44:59 »
Mullakin aikalailla puolessavälissä on.

Kysympä nyt samaisessa topicissa kun mittarista on puhetta:

Mun volvo näyttää nopeutta tasan puolet liian vähän ja myös kilsoja tulee puolet liian vähän. Saako korjattua jotenkin? Mittaria en ole irroittanut vielä, kun nopeus pääteltävissä on. Kuulemma edellisellä omistajalla mennyt sellaiseksi mittariston polttimoita vaihtaessa. Auto on vm.91 eli elektroninen mittari.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #12 : 16.04.2012, 18:21:46 »
Lämppärin toimimattomuuteen syynä voi olla ne vastukset, mutta myös itse puhaltimen moottori. Jos moottori on aivan loppu, niin se ei enää pyöri kuin täysillä vaikka virtaa tulisikin. Toisaalta jos sillä kolmosellakin saa täyden tornadon sinne ohjaamoon, niin todennäköisesti siellä on vastuksissa hämminkiä.

Poissa PenttiL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #13 : 21.04.2012, 20:24:33 »
Mekaaniset mittarit ovat yleensä tahallaan hidastettuja; helpompilukuisia eivätkä hajoa niin helposti, kun eivät pääse hakkaamaan. Ihan normaalia tuo vitkaus yleensä on. Mun Volvon lämppärimittari kohoaa aika hissukseen ensin jonkun verran yli puolenvälin, jonka jälkeen putoaa noin puoleenväliin, kun termari aukeaa. Motarilla jos ajaa toistasataa,niin mittari on jonkun verran ylempänä kuin pintakaasulla hiljempää ajettaessa, jolloin kone käy vähän viileämpänä.

Mutta, nyt taisi hajota bensamittari, tai ainakin se näytti ensin vähän aikaa puoli tankkia liian vähän, ja nykyään paljon vähemmän. Vähän aiemmin kello seisahti näyttämään kymmentä vaille viittä koko ajan. Täytyy ensin ilmeisesti tarkistaa kontaktit. Onko tuo itse mekaanisen sähkökellon kosahtaminen yleistä, tai niinköhän tämänkin vika löytyy sulakepesästä? Pitäisi vaihtaa koko sulakeloota, siinä ilmeiseti nelospaikan sulake aiheuttaa välillä sen, ettei auto lähde käyntiin ennen kuin startatessa puristaa ko. sulakkeen kontaktejä yhteen päin. Auto on 2.0 -87 ruuttabensiinkikoneella.

-Pentti   

Poissa Gorgane

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Murheita volvoa 240 kanssa
« Vastaus #14 : 21.04.2012, 20:45:00 »


Mutta, nyt taisi hajota bensamittari, tai ainakin se näytti ensin vähän aikaa puoli tankkia liian vähän, ja nykyään paljon vähemmän. Vähän aiemmin kello seisahti näyttämään kymmentä vaille viittä koko ajan. Täytyy ensin ilmeisesti tarkistaa kontaktit. Onko tuo itse mekaanisen sähkökellon kosahtaminen yleistä, tai niinköhän tämänkin vika löytyy sulakepesästä? Pitäisi vaihtaa koko sulakeloota, siinä ilmeiseti nelospaikan sulake aiheuttaa välillä sen, ettei auto lähde käyntiin ennen kuin startatessa puristaa ko. sulakkeen kontaktejä yhteen päin. Auto on 2.0 -87 ruuttabensiinkikoneella.

-Pentti

Jos ne sulakkeen kontaktit eivät ole palaneet aivan puhki, niin turha vaihtaa. Kunnon putsaus vaan sekä mekaanisesti hiekkapaperilla/raapekynällä ja sitten sähköspraytä ja kiristys. Ja sulakkeet uusiin. Aika järeetä tavaraa se sulakeboksi kuitenkin, vaikka huono onkin.

Bensamittarivikaan kannattaa tarkistaa takaluukussa kulkeva anturin johtosarja. Siellä on pistoke, joka tykkää hapettua huonoksi, koska takalootassa on monesti vähän kosteutta kuitenkin.
Volvo 242DL B19A -80
Volvo 240GL B200E Wagon -88
Toyota Corolla DX KE70 4D -83
Volvo 745 B200ET -87

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron