Race.fi  Puotilan autokorjaamo

aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )

  • 17 Vastauksia
  • 6273 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« : 18.08.2012, 12:46:45 »
joo elikkä alkamassa on 200-sarjalaisen ahtaminen (siis vasta aletaan miettimään että mistä tehdään ja mitä tehdään) auto aihioksi olen kaavaillut ->84 200-sarjan volvoa, jonka hankkimisessa on ainakin kriteerit: mahdollisimman ruosteeton kori, katsastettu tai ainakin kilvissä, edullinen.
Aloitetaan vaikka siitä että auto olisi tulossa harraste/kesä käyttöön, kori pysyisi mahdollisimman alkuperäisenä mutta voimaa tulisi yhden pakokaasuahtimen avulla.
Ja koska Volvot ovat minulle uusi merkki harrastelupohjalta, moottoreiden vahvuuksista ja heikkouksista minulla ei juurikaan ole tietoa.
Aihio moottoriksi minulle on tarjottu B230 8V lohkoa ja 8-limppuista kampuraa, ja tuohon kiertokangiksi olen kaavaillut h-profiili veivejä, ja männiksi jotkut takoversiot. Kansi ja nokka valinnat tulevat joskus myöhemmin, kun alakerta on valmis.

lähinnä kiinnostaisi tietää että miten vahva tuommoisesta alakerrasta tulisi? muita suunnitelmia on mm. hyvä kansi, HX40 super, bensapuoli riittävä (esim.walbro 255, 850cc dekat, tms.), megasquirt 1 tai 2.

Tuossa nyt alkuun hieman suunnitelmia, projekti osioon en viitsinyt laittaa koska aihiokin on vielä etsinnässä.

Kiitos jo etukäteen ASIALLISISTA vastauksista
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #1 : 18.08.2012, 13:19:52 »
B2xx lohkoista on tällä foorumilla paljon tietoa. Tuossa parin linkin kautta hakemaan ja lueskelemaan vastaavia virityksiä mitä olet suunnitellu ;)

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=5.0

http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?board=8.0

Oman laiskuuteni takia en jaksa tarkemmin alkaa selaamaan mistä löytyis mitäkin
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #2 : 18.08.2012, 14:38:36 »
Kannattaa tosiaan lueskella foorumin juttuja, haepa vaikka selaista topicia kuin "vinokone 300 hv mietiskelyä" tjsp. Olen itse nyt luurilla, joten linkkaaminen on hankalaa, joku toinen voi sen varmaan tehdä.

Sitten tietty kannattaa miettiä, mikä on tehotavoite ja käyttötarkoitus, niistä riippuu paljon.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #4 : 28.08.2012, 20:59:28 »
onko vm -87 240 (B200K) laillinen ahtaminen miten monimutkasta, olen kuullut että aihioksi kannattaa ottaa vm 84 tai vanhempi volvo, mutta mikä tuosta tekee sen että on parempi aloittaa rakentaminen?

Kiitos ja anteeksi :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #5 : 28.08.2012, 21:04:14 »
onko vm -87 240 (B200K) laillinen ahtaminen miten monimutkasta,

Jos on käyttöönotettu alkuvuodesta niin lykkäät sinne ahtotekniikkaa ja viet leimalle. Jäähdytetyt etujarrulevyt luulisi olevan tuon ikäisessä.
Jos on käyttöönotettu heinäkuun puolella tai myöhemmin niin tarvitsee katalysaattorin kuoret jäähdytettyjen levyjen lisäksi

Kysy ensin konttorilta mitä vaativat. Jos vaativat mahottomia niin kysy seuraavalta konttorilta jne.
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #6 : 28.08.2012, 21:38:31 »
Jos on käyttöönotettu alkuvuodesta niin lykkäät sinne ahtotekniikkaa ja viet leimalle. Jäähdytetyt etujarrulevyt luulisi olevan tuon ikäisessä.
Jos on käyttöönotettu heinäkuun puolella tai myöhemmin niin tarvitsee katalysaattorin kuoret jäähdytettyjen levyjen lisäksi

Kysy ensin konttorilta mitä vaativat. Jos vaativat mahottomia niin kysy seuraavalta konttorilta jne.
katoin tiedot niin 2.1.1987 käyttöönotto pvm.
eli ns. isot jarrut ja leimalle? ei tartte vaihdella vakaajia sun muuta? onko tuollanen vähäpäästönen?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #7 : 29.08.2012, 07:04:31 »
Ei ole vähäpäästöinen ja päästöraja ei muutu ahdettaessa, vaatii  vaan että katti ilmestyy putkeen. Eivät ole vaatineet vakaajia vaihdettaviksi.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #8 : 29.08.2012, 08:17:41 »
Ei ole vähäpäästöinen ja päästöraja ei muutu ahdettaessa, vaatii  vaan että katti ilmestyy putkeen. Eivät ole vaatineet vakaajia vaihdettaviksi.
no jos vaihtaa etujarrut, niin onko esim. jossain 900-sarjan farkussa isommat mitä kaks satkussa?
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #9 : 29.08.2012, 08:34:24 »
no jos vaihtaa etujarrut, niin onko esim. jossain 900-sarjan farkussa isommat mitä kaks satkussa?
Riittää että vaihtaa sinne jäähdytetyllä levyllä olevat jarrut mitä löytyy kaksatasistakin
No kun halvalla sai.

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #10 : 29.08.2012, 15:37:47 »
niin varmasti riittää mutta kun kerran vaihtaa niin onko isompia "bolt on" tai pienillä muokkauksilla meneviä jarruja
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #11 : 29.08.2012, 16:56:39 »
niin varmasti riittää mutta kun kerran vaihtaa niin onko isompia "bolt on" tai pienillä muokkauksilla meneviä jarruja

Ootko nyt kattonut tarvitseeko jarruja edes vaihtaa. Tuon ikäisessä pitäisi olla jäähdytetyt levyt edessä
Rata-ajoon ja ralliin kannattaa laittaa tehokkaammat jarrut

740-960 kelluvat satulat voi unohtaa. Yleensäkkin kelluvat satulat voi tunkea...jonnekkin muualle jumittamaan kuin autoon
Pistä vaikka Corvetten nelimäntä satulat. Niitä saa edullisesti ja pääse Esson paarissa kehumaan
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #12 : 29.08.2012, 16:58:36 »
Ootko nyt kattonut tarvitseeko jarruja edes vaihtaa. Tuon ikäisessä pitäisi olla jäähdytetyt levyt edessä
Rata-ajoon ja ralliin kannattaa laittaa tehokkaammat jarrut

740-960 kelluvat satulat voi unohtaa. Yleensäkkin kelluvat satulat voi tunkea...jonnekkin muualle jumittamaan kuin autoon
Pistä vaikka Corvetten nelimäntä satulat. Niitä saa edullisesti ja pääse Esson paarissa kehumaan
en ole kattonut kun kaupatkin vielä kesken ja kaupat riippuu juuri siitä että miten paljon osia joutuu vaihtamaan.
tuli vaan nuo isommat jarrut mieleen...esson baarissa ei autolla kehuskella...sleeperit kunniaan :)
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #13 : 29.08.2012, 19:18:29 »
Jos on tarvis saada leimalle käypäset jarrut, niin 240 sarjan jäähdytetyt levyt ja niille käypäset satulat.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: aloitteleva harrastaja kyselee (tyhmiä :) )
« Vastaus #14 : 02.09.2012, 21:50:24 »
Moi!

Toinen volvo kakkosnelosiin hurahtanut aloittelija kyselee eli ymmärtääkseni vuosina 1983 ja 1984 neli- ja kaksioviset olivat kaikki korimallia 240, mutta onko niissä samat osat ja moottorit vai onko eriäviä osia? Varaosia hankittaessa tieto helpottaisi, sillä ei ole hajua asiasta ja halu oppia näistä väkevistä vekottimista kaikkea uutta on melkoinen.  S*
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron